ΟΑΚΑ: Ο Καλατράβα είxε αφήσει οδηγίες για το στέγαστρο, αλλά... xάθηκαν - Δεν χρησιμοποιήθηκε ποτέ το manual για τη συντήρηση
Ρεσιτάλ προχειρότητας από το 2005 έως σήμερα για τη συντήρηση του Ολυμπιακού Σταδίου Αθήνας
Με απίστευτη προχειρότητα διαχρονικά φαίνεται πως αντιμετώπισαν οι αρμόδιες υπηρεσίες το θέμα της συντήρησης των κατασκευών στο ΟΑΚΑ. Ο αρχιτέκτονας-εμπνευστής και κατασκευαστής του εντυπωσιακού στεγάστρου, Σαντιάγο Καλατράβα, είχε αφήσει εγγράφως τις οδηγίες για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συντηρείται η κατασκευή, ωστόσο το έγγραφο μάλλον χάθηκε από τα… συρτάρια.
Στην ύπαρξη manual για το πώς πρέπει να γίνεται η συντήρηση, το οποίο, όμως, ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε, αναφερόταν το 2009 και η γερμανική εταιρεία Germanischer Lloyd, που είχε αναλάβει την υποχρέωση να εκπονήσει μελέτη για την κατάσταση του στεγάστρου. Και δεν ήταν η πρώτη φορά.
Ήδη από το 2005 υπήρξε έγγραφη ειδοποίηση για το στέγαστρο Καλατράβα και το τότε υπουργείο Πολιτισμού είχε αναθέσει σε γερμανική εταιρεία τη συντήρηση.
«Εγχειρίδιο υπήρχε. Το θέμα είναι αν αυτό το εγχειρίδιο είχε χρησιμοποιηθεί ή όχι. Προφανώς δεν έχει χρησιμοποιηθεί και αυτό φαίνεται από το ότι φτάσαμε στα σημερινά δεδομένα», δήλωσε, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ, Κώστας Σπυράκος.
«Όλα αυτά κουνιούνται, είχε πέσει και ένα σίδερο και από εκεί ξεκίνησε το πρόβλημα. Το Ολυμπιακό Στάδιο ανήκει στην Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων και οι κατασκευές είναι της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού. Πήραμε απόφαση να γίνουν οι συντηρήσεις αλλά δεν υπήρχαν τα λεφτά τότε. Το 2018, μας έδωσαν τα μισά λεφτά από το ποσό που χρειαζόντουσαν οι κατασκευαστές και είπαν να τις κάνουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Χρειάστηκε να περάσουν δέκα ολόκληρα χρόνια για να την αποκτήσει. Ακολούθησαν χρονοβόρες διαδικασίες διαγωνισμών για τη συντήρησή του αλλά τελικά εξαιτίας των οικονομικών ζητημάτων που αντιμετώπιζε η χώρα λόγω των μνημονίων δεν ολοκληρώθηκαν.
Ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών, Παναγιώτης Καρύδης, υποστήριξε ότι «πρέπει να γίνουν ενδελεχείς έλεγχοι και στα άλλα έργα Καλατράβα διότι θα έχουν παρόμοια προβλήματα, τα όποια προβλήματα έχει εμφανίσει τούτο εδώ το κτίριο».
Ήδη η τεχνική μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ έχει διαβιβαστεί στο ΤΕΕ το οποίο θα προχωρήσει σε επαναξιολόγηση, έτσι ώστε να υπάρξει διεξοδικότερη έρευνα και να επιβεβαιωθούν ή όχι τα πρώτα στοιχεία που έχουν προκύψει.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 3/10
Στην ύπαρξη manual για το πώς πρέπει να γίνεται η συντήρηση, το οποίο, όμως, ποτέ δεν χρησιμοποιήθηκε, αναφερόταν το 2009 και η γερμανική εταιρεία Germanischer Lloyd, που είχε αναλάβει την υποχρέωση να εκπονήσει μελέτη για την κατάσταση του στεγάστρου. Και δεν ήταν η πρώτη φορά.
Ήδη από το 2005 υπήρξε έγγραφη ειδοποίηση για το στέγαστρο Καλατράβα και το τότε υπουργείο Πολιτισμού είχε αναθέσει σε γερμανική εταιρεία τη συντήρηση.
Πρόβλεψη για συντήρηση του μεταλλικού θόλου δύο φορές τον χρόνο
Σύμφωνα με ρεπορτάζ που έχουν μεταδοθεί, ανέλαβε η γερμανική εταιρεία Bung και τότε δόθηκαν αναλυτικές οδηγίες με τη μορφή εγχειριδίου στο οποίο προβλεπόταν συντήρηση του μεταλλικού θόλου δύο φορές τον χρόνο, μία ανά εξάμηνο. Μάλιστα, ο ανάδοχος επέστησε την προσοχή, αναφέροντας πως απαιτείται διά βίου έλεγχος και συντήρηση λόγω της πολυπλοκότητας του έργου. Αυτές οι συντηρήσεις έγιναν μόλις το 2014, όταν εγκρίθηκε ένα ποσό μερικών εκατομμυρίων για να αντιμετωπισθούν οι ζημιές στο περίφημο «Τείχος των Εθνών».«Εγχειρίδιο υπήρχε. Το θέμα είναι αν αυτό το εγχειρίδιο είχε χρησιμοποιηθεί ή όχι. Προφανώς δεν έχει χρησιμοποιηθεί και αυτό φαίνεται από το ότι φτάσαμε στα σημερινά δεδομένα», δήλωσε, μιλώντας στην ΕΡΤ, ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών ΕΜΠ, Κώστας Σπυράκος.
Πώς ξεκίνησε το πρόβλημα
«Το 2006 εγώ συμμετείχα σε μία επιστημονική επιτροπή η οποία ετοίμασε ένα τέτοιο εγχειρίδιο το οποίο έγραφε λεπτομερώς τι έλεγχοι πρέπει να γίνουν, τι όργανα πρέπει να τοποθετηθούν, έτσι ώστε έγκαιρα να εντοπίζονται το μέγεθος και η θέση των βλαβών, προκειμένου να μπορεί κανείς να επεμβαίνει άμεσα και αποτελεσματικά», σημείωσε. Ο Ολυμπιονίκης και πρώην πρόεδρος του ΟΑΚΑ, Πέτρος Γαλακτόπουλος, αποκάλυψε επίσης ότι από το 2011 ζητούσε συντηρήσεις στο ΟΑΚΑ και σχεδόν κάθε 20 μέρες έστελνε σχετικό έγγραφο στο υπουργείο.«Όλα αυτά κουνιούνται, είχε πέσει και ένα σίδερο και από εκεί ξεκίνησε το πρόβλημα. Το Ολυμπιακό Στάδιο ανήκει στην Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων και οι κατασκευές είναι της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού. Πήραμε απόφαση να γίνουν οι συντηρήσεις αλλά δεν υπήρχαν τα λεφτά τότε. Το 2018, μας έδωσαν τα μισά λεφτά από το ποσό που χρειαζόντουσαν οι κατασκευαστές και είπαν να τις κάνουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Μέχρι το 2014 δεν διέθετε οικοδομική άδεια
Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, μέχρι και το 2014 δεν μπορούσε να πραγματοποιηθεί καμία εργασία συντήρησης στο στέγαστρο καθώς δεν διέθετε οικοδομική άδεια, ενώ αποκαλύφθηκε ότι, προκειμένου να δηλωθεί πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, το 2004, κατασκευάστηκε με άδεια για πέργκολα.Χρειάστηκε να περάσουν δέκα ολόκληρα χρόνια για να την αποκτήσει. Ακολούθησαν χρονοβόρες διαδικασίες διαγωνισμών για τη συντήρησή του αλλά τελικά εξαιτίας των οικονομικών ζητημάτων που αντιμετώπιζε η χώρα λόγω των μνημονίων δεν ολοκληρώθηκαν.
Ο καθηγητής Αντισεισμικών Κατασκευών, Παναγιώτης Καρύδης, υποστήριξε ότι «πρέπει να γίνουν ενδελεχείς έλεγχοι και στα άλλα έργα Καλατράβα διότι θα έχουν παρόμοια προβλήματα, τα όποια προβλήματα έχει εμφανίσει τούτο εδώ το κτίριο».
Ήδη η τεχνική μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ έχει διαβιβαστεί στο ΤΕΕ το οποίο θα προχωρήσει σε επαναξιολόγηση, έτσι ώστε να υπάρξει διεξοδικότερη έρευνα και να επιβεβαιωθούν ή όχι τα πρώτα στοιχεία που έχουν προκύψει.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Απογευματινή» στις 3/10