To σενάριο της φυλακής επιστρέφει για τον Δημήτρη Λιγνάδη - Κάθεται και πάλι στο εδώλιο
Ο πρωτοδίκως καταδικασµένος σκηνοθέτης Δημήτρης Λιγνάδης θα κληθεί να αντιµετωπίσει και τη µία υπόθεση για την οποία αθωώθηκε
Δεκαέξι µήνες µετά την απόφαση του Μικτού Ορκωτού ∆ικαστηρίου της Αθήνας, που τον καταδίκασε σε 12 έτη κάθειρξη για δύο βιασµούς, αλλά του επέτρεψε να παραµείνει ελεύθερος µέχρι την κρίση του Εφετείου, ο ∆ηµήτρης Λιγνάδης θα βρεθεί αντιµέτωπος στις 17 Νοεµβρίου 2023 µε το ενδεχόµενο επιστροφής του στη φυλακή.
Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου είχε καταδικαστεί για δύο από τους τέσσερις βιασµούς για τους οποίους αρχικά κατηγορούνταν, µε το δικαστήριο να τον απαλλάσσει οµόφωνα για τον βιασµό ενός ενήλικου το 2018, ο οποίος δεν εµφανίστηκε καν στο δικαστήριο και δεν εξετάστηκε η καταγγελία του, και κατά πλειοψηφία για τον βιασµό ενός 16χρονου το 2011. Ωστόσο, έπειτα από έφεση που άσκησε η εισαγγελέας Βασιλική Χαλβά, ο πρωτοδίκως καταδικασµένος σκηνοθέτης θα κληθεί να αντιµετωπίσει και τη µία υπόθεση για την οποία αθωώθηκε, αφού η εισαγγελική λειτουργός έκρινε ότι προέκυψαν από την ακροαµατική διαδικασία, τα στοιχεία, τους µάρτυρες και τη µαρτυρία του ίδιου του µηνυτή ότι η πράξη έχει τελεστεί.
Η αντίστροφη µέτρηση για τον άλλοτε κραταιό σκηνοθέτη είχε πια ξεκινήσει. Εκείνο το πρωινό της Παρασκευής οι εξελίξεις έτρεχαν µε γοργούς ρυθµούς. Την ώρα που οι εισαγγελείς λάµβαναν µαρτυρική κατάθεση για την πρώτη µήνυση που είχε κατατεθεί εις βάρος του, ένας 25χρονος άνδρας κατέθετε µια δεύτερη µήνυση για βιασµό πριν από 11 χρόνια. Αυτή τη φορά η υπόθεση είχε δικαστικό ενδιαφέρον, αφού αφορούσε περιστατικό εντός των ορίων της παραγραφής.
Το «φιτίλι» που πυροδότησε όσα συνέβησαν στη συνέχεια είχε ανάψει και η Εισαγγελία έλαβε µια δεύτερη κατάθεση από µάρτυρα που αφορούσε την «ενεργή» υπόθεση αργά το βράδυ της Παρασκευής. Τα ξηµερώµατα του Σαββάτου υπήρχαν πληροφορίες και για κατάθεση φερόµενου θύµατος του σκηνοθέτη, που προέκυψε από την πρώτη µήνυση του Βασίλη Κυπαρισσόπουλου. Πλέον το ενδεχόµενο του εντάλµατος ήταν ανοιχτό και η είδηση άρχισε να κυκλοφορεί στα Μέσα Ενηµέρωσης. Ηταν µεσηµέρι Σαββάτου όταν ο ∆ηµήτρης Λιγνάδης µαζί µε τον πρώτο συνήγορό του, Νίκο Γεωργουλέα, πέρασαν το κατώφλι της ΓΑ∆Α, αλλά η ∆ικαιοσύνη δεν ήταν ακόµη έτοιµη. Η απάντηση που έλαβαν σχετικά µε την ύπαρξη εντάλµατος ήταν αρνητική και ο σκηνοθέτης έδωσε το προσωπικό του τηλέφωνο, ώστε, εάν χρειαζόταν, να τον καλέσουν για να µεταβεί εκ νέου.
Απαιτήθηκαν περίπου πέντε ώρες προκειµένου η Εισαγγελία να συγκεντρώσει το αποδεικτικό υλικό, το οποίο διαβιβάστηκε στην ανακρίτρια, που άναψε το πράσινο φως για την έκδοση του εντάλµατος σύλληψης, στο οποίο γινόταν λόγος για «εκµετάλλευση της επαγγελµατικής του ιδιότητας», αλλά και για «εµµονή και εγκληµατική ροπή για πολλά έτη».
Η ηµέρα της απολογίας βρήκε τον ∆ηµήτρη Λιγνάδη µε νέο συνήγορο τον Αλέξη Κούγια, που στην πορεία της ανάκρισης αλλά και της δίκης υιοθέτησε µια πιο επιθετική τακτική από τον προκάτοχό του. Το ένταλµα σύλληψης βασίστηκε αρχικά σε τρεις καταθέσεις που κατέστησαν αναπόφευκτη την άσκηση δίωξης για το αδίκηµα του βιασµού κατά συρροή. «Κλειδί» αποτέλεσε η µαρτυρία ενός εκ των φερόµενων ως θυµάτων του σκηνοθέτη, που υποδείχθηκε από τον Βασίλη Κυπαρισσόπουλο, ο οποίος κατήγγειλε ότι βιάστηκε σε ταξίδι στην Επίδαυρο στις 9 Αυγούστου, ηµεροµηνία που άλλαξε το θύµα στη συνέχεια.
Βέβαια, η κατάθεση που «έδεσε» προανακριτικά τον φάκελο εις βάρος του ∆ηµήτρη Λιγνάδη ήρθε από µάρτυρα-φιλικό πρόσωπο του δεύτερου ανθρώπου που έχει µηνύσει τον σκηνοθέτη για βιασµό το 2010. Στη µήνυση αναφέρεται ότι ο σκηνοθέτης τον προσέγγισε στην πλατεία του Μεταξουργείου µε την υπόσχεση ότι θα τον βοηθήσει να αναδειχθεί στον καλλιτεχνικό χώρο. Το θύµα φέρεται να υποστηρίζει ότι συχνά πήγαιναν σε συναυλίες και ότι ο καταγγελλόµενος τον βίασε στο σπίτι του. Βέβαια, το δικαστήριο κατά πλειοψηφία δεν δέχτηκε τους ισχυρισµούς του παθόντος και απάλλαξε τον ∆ηµήτρη Λιγνάδη από τη συγκεκριµένη κατηγορία, την οποία όµως θα αντιµετωπίσει και στο Εφετείο µετά την έφεση της Εισαγγελίας.
Ενοχος κρίθηκε ο ∆ηµήτρης Λιγνάδης και για τον βιασµό ενός 25χρονου -σήµερα- άνδρα, που κατηγορεί τον σκηνοθέτη για βιασµό όταν ήταν σε ηλικία 17 ετών. Κατά τους δικαστές, παρά την άρνηση της κατηγορίας από τον κατηγορούµενο, η καταγγελία επιβεβαιώνεται πλήρως από την κατάθεση φίλου του παθόντος, που ήταν µπροστά στο περιστατικό. «Ο Α.Τ. κατέθεσε κατηγορηµατικά για τα όσα συνέβησαν ενώπιόν του: “...πιάνει τον Π., τον σπρώχνει λίγο πάνω µου, του κατεβάζει το παντελόνι µε βία και... Ήµουνα παρών, ναι. Πάνω µου. Έγινε πάνω µου το σκηνικό...”. Η κατάθεση του µάρτυρα Α.Τ. κρίνεται αξιόπιστη, καθ' όσον τούτος δεν διατηρεί πλέον σχέσεις µε κανέναν από τους διαδίκους», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής
Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου είχε καταδικαστεί για δύο από τους τέσσερις βιασµούς για τους οποίους αρχικά κατηγορούνταν, µε το δικαστήριο να τον απαλλάσσει οµόφωνα για τον βιασµό ενός ενήλικου το 2018, ο οποίος δεν εµφανίστηκε καν στο δικαστήριο και δεν εξετάστηκε η καταγγελία του, και κατά πλειοψηφία για τον βιασµό ενός 16χρονου το 2011. Ωστόσο, έπειτα από έφεση που άσκησε η εισαγγελέας Βασιλική Χαλβά, ο πρωτοδίκως καταδικασµένος σκηνοθέτης θα κληθεί να αντιµετωπίσει και τη µία υπόθεση για την οποία αθωώθηκε, αφού η εισαγγελική λειτουργός έκρινε ότι προέκυψαν από την ακροαµατική διαδικασία, τα στοιχεία, τους µάρτυρες και τη µαρτυρία του ίδιου του µηνυτή ότι η πράξη έχει τελεστεί.
Η συνέντευξη
Το ηµερολόγιο έγραφε 6 Φεβρουαρίου 2021, όταν ο Νίκος Σ., µε συνέντευξη στην ιστοσελίδα 20/20mag, προκάλεσε τους πρώτους «τριγµούς» στο καλλιτεχνικό στερέωµα, βάζοντας στο κάδρο του «#ΜeΤoo» το πρόσωπο του γνωστού θεατράνθρωπου. Η υπόθεσή του είχε καταγγελθεί στο ΣΕΗ, αλλά επρόκειτο για ιστορία που είχε παραγραφεί. Ακριβώς εκείνες τις ηµέρες προχώρησε σε µήνυση ο σήµερα 42χρονος Βασίλης Κυπαρισσόπουλος, καταγγέλλοντας σεξουαλική παρενόχληση σε ηλικία 15 ετών.Η αντίστροφη µέτρηση για τον άλλοτε κραταιό σκηνοθέτη είχε πια ξεκινήσει. Εκείνο το πρωινό της Παρασκευής οι εξελίξεις έτρεχαν µε γοργούς ρυθµούς. Την ώρα που οι εισαγγελείς λάµβαναν µαρτυρική κατάθεση για την πρώτη µήνυση που είχε κατατεθεί εις βάρος του, ένας 25χρονος άνδρας κατέθετε µια δεύτερη µήνυση για βιασµό πριν από 11 χρόνια. Αυτή τη φορά η υπόθεση είχε δικαστικό ενδιαφέρον, αφού αφορούσε περιστατικό εντός των ορίων της παραγραφής.
Το «φιτίλι» που πυροδότησε όσα συνέβησαν στη συνέχεια είχε ανάψει και η Εισαγγελία έλαβε µια δεύτερη κατάθεση από µάρτυρα που αφορούσε την «ενεργή» υπόθεση αργά το βράδυ της Παρασκευής. Τα ξηµερώµατα του Σαββάτου υπήρχαν πληροφορίες και για κατάθεση φερόµενου θύµατος του σκηνοθέτη, που προέκυψε από την πρώτη µήνυση του Βασίλη Κυπαρισσόπουλου. Πλέον το ενδεχόµενο του εντάλµατος ήταν ανοιχτό και η είδηση άρχισε να κυκλοφορεί στα Μέσα Ενηµέρωσης. Ηταν µεσηµέρι Σαββάτου όταν ο ∆ηµήτρης Λιγνάδης µαζί µε τον πρώτο συνήγορό του, Νίκο Γεωργουλέα, πέρασαν το κατώφλι της ΓΑ∆Α, αλλά η ∆ικαιοσύνη δεν ήταν ακόµη έτοιµη. Η απάντηση που έλαβαν σχετικά µε την ύπαρξη εντάλµατος ήταν αρνητική και ο σκηνοθέτης έδωσε το προσωπικό του τηλέφωνο, ώστε, εάν χρειαζόταν, να τον καλέσουν για να µεταβεί εκ νέου.
Απαιτήθηκαν περίπου πέντε ώρες προκειµένου η Εισαγγελία να συγκεντρώσει το αποδεικτικό υλικό, το οποίο διαβιβάστηκε στην ανακρίτρια, που άναψε το πράσινο φως για την έκδοση του εντάλµατος σύλληψης, στο οποίο γινόταν λόγος για «εκµετάλλευση της επαγγελµατικής του ιδιότητας», αλλά και για «εµµονή και εγκληµατική ροπή για πολλά έτη».
Η ηµέρα της απολογίας βρήκε τον ∆ηµήτρη Λιγνάδη µε νέο συνήγορο τον Αλέξη Κούγια, που στην πορεία της ανάκρισης αλλά και της δίκης υιοθέτησε µια πιο επιθετική τακτική από τον προκάτοχό του. Το ένταλµα σύλληψης βασίστηκε αρχικά σε τρεις καταθέσεις που κατέστησαν αναπόφευκτη την άσκηση δίωξης για το αδίκηµα του βιασµού κατά συρροή. «Κλειδί» αποτέλεσε η µαρτυρία ενός εκ των φερόµενων ως θυµάτων του σκηνοθέτη, που υποδείχθηκε από τον Βασίλη Κυπαρισσόπουλο, ο οποίος κατήγγειλε ότι βιάστηκε σε ταξίδι στην Επίδαυρο στις 9 Αυγούστου, ηµεροµηνία που άλλαξε το θύµα στη συνέχεια.
Το σκεπτικό
Γι' αυτόν τον βιασµό ο ∆ηµήτρης Λιγνάδης καταδικάστηκε από το ΜΟ∆, µε τους δικαστές να αναφέρουν στο σκεπτικό τους σχετικά µε την αλλαγή της ηµεροµηνίας τέλεσης του βιασµού: «Η διαφοροποίηση του χρόνου τέλεσης, λαµβάνοντας υπόψη την πάροδο µεγάλου χρονικού διαστήµατος από την τέλεση της πράξης, σε συνδυασµό µε τις σχετικές εξηγήσεις που δόθηκαν από τον παθόντα, αλλά και την αποδεδειγµένη τελικώς παρουσία τους στις 24-26 Ιουλίου 2015, δεν επηρεάζει την αξιοπιστία του».Βέβαια, η κατάθεση που «έδεσε» προανακριτικά τον φάκελο εις βάρος του ∆ηµήτρη Λιγνάδη ήρθε από µάρτυρα-φιλικό πρόσωπο του δεύτερου ανθρώπου που έχει µηνύσει τον σκηνοθέτη για βιασµό το 2010. Στη µήνυση αναφέρεται ότι ο σκηνοθέτης τον προσέγγισε στην πλατεία του Μεταξουργείου µε την υπόσχεση ότι θα τον βοηθήσει να αναδειχθεί στον καλλιτεχνικό χώρο. Το θύµα φέρεται να υποστηρίζει ότι συχνά πήγαιναν σε συναυλίες και ότι ο καταγγελλόµενος τον βίασε στο σπίτι του. Βέβαια, το δικαστήριο κατά πλειοψηφία δεν δέχτηκε τους ισχυρισµούς του παθόντος και απάλλαξε τον ∆ηµήτρη Λιγνάδη από τη συγκεκριµένη κατηγορία, την οποία όµως θα αντιµετωπίσει και στο Εφετείο µετά την έφεση της Εισαγγελίας.
Ενοχος κρίθηκε ο ∆ηµήτρης Λιγνάδης και για τον βιασµό ενός 25χρονου -σήµερα- άνδρα, που κατηγορεί τον σκηνοθέτη για βιασµό όταν ήταν σε ηλικία 17 ετών. Κατά τους δικαστές, παρά την άρνηση της κατηγορίας από τον κατηγορούµενο, η καταγγελία επιβεβαιώνεται πλήρως από την κατάθεση φίλου του παθόντος, που ήταν µπροστά στο περιστατικό. «Ο Α.Τ. κατέθεσε κατηγορηµατικά για τα όσα συνέβησαν ενώπιόν του: “...πιάνει τον Π., τον σπρώχνει λίγο πάνω µου, του κατεβάζει το παντελόνι µε βία και... Ήµουνα παρών, ναι. Πάνω µου. Έγινε πάνω µου το σκηνικό...”. Η κατάθεση του µάρτυρα Α.Τ. κρίνεται αξιόπιστη, καθ' όσον τούτος δεν διατηρεί πλέον σχέσεις µε κανέναν από τους διαδίκους», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής