Τραγωδία στα Τέμπη: Νέος κύκλος ερευνών, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν ευρήματα - Εκπαιδευμένοι σκύλοι θα ψάξουν τα βαγόνια
Ποια είναι η ομάδα Anubis K9 Team που θα αναλάβει το δύσκολο έργο της έρευνας στα συντρίμμια της επιβατικής αμαξοστοιχίας στο Κουλούρι
Έρευνες από ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους αναμένεται να γίνουν την μέσα εβδομάδα στα συνολικά 11 βαγόνια που ανασύρθηκαν από τη μοιραία σύγκρουση επιβατικής και εμπορικής αμαξοστοιχίας στα Τέμπη τον περασμένο Φεβρουάριο, όπου 57 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν. Πρόκειται για σκύλους ανίχνευσης ανθρώπινων υπολειμμάτων ή σκυλιά πτωμάτων, όπως αποκαλούνται, εξασκημένα να εντοπίζουν τη μυρωδιά της αποσύνθεσης ανθρώπινων σωμάτων ή τμημάτων τους, συμπεριλαμβανομένων του αίματος, των οστών και των ιστών.
Αυτοί οι ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι, ράτσας Μαλινουά, θα οδηγηθούν στον περίφρακτο χώρο, όπου έχουν μεταφερθεί τα βαγόνια, μια έκταση που βρίσκεται στην παλαιά εθνική οδό Λάρισας - Θεσσαλονίκης, κοντά στο εργοστάσιο ζάχαρης, στη θέση Κουλούρι. Παρά το γεγονός ότι τα υπό διερεύνηση βαγόνια βρίσκονται εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και ενδεχομένως στις… ορέξεις επιτηδείων, θα ερευνηθούν από τα «πτωματικά σκυλιά», προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν ευρήματα που να επιβεβαιώνουν την παρουσία της αγνοούμενης μέχρι σήμερα 23χρονης Εριέττας, αλλά και υπολειμμάτων των ήδη γνωστών θυμάτων αυτής της τραγωδίας.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες των «Π», οι οικογένειες των θυμάτων διαμαρτύρονται πως οι αρμόδιες υπηρεσίες ουδέποτε ερεύνησαν διεξοδικά το πρώτο βαγόνι, το δεύτερο, όπου βρισκόταν το κυλικείο, και το τρίτο και οι έρευνες των ειδικά εκπαιδευμένων σκύλων θα επικεντρωθούν σε αυτά. Ωστόσο, έλεγχος θα γίνει και στα υπόλοιπα βαγόνια, από όπου δεν αναμένεται να προκύψει κάτι που να βοηθήσει στις περαιτέρω έρευνες, σε αντίθεση με εκείνες των τριών πρώτων βαγονιών.
Υπενθυμίζεται πως οι νεκροί ανασύρθηκαν από τα τρία πρώτα βαγόνια, αλλά και από το 7ο, το οποίο κατά τη σύγκρουση αναπήδησε, «δίπλωσε» και συγκρούστηκε με το 6ο βαγόνι, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τρεις επιβάτες. Από τα υπόλοιπα βαγόνια υπήρξαν μόνο τραυματίες, αλλά και οι τυχεροί, που γλύτωσαν με μικρογρατσουνιές, αλλά έντονα ψυχολογικά προβλήματα, που τους ακολουθούν μέχρι και σήμερα.
Η συγκεκριμένη ομάδα ανήκει σε πρώην πυροσβέστη, ο οποίος προχώρησε στην ειδική εκπαίδευση συγκεκριμένων σκύλων εργασίας, ράτσας Μαλινουά, προκειμένου να ανταποκρίνονται σε τέτοιου είδους έρευνες και προκλήσεις. Επί της ουσίας, πρόκειται, όπως διευκρινίστηκε από στελέχη που γνωρίζουν για τη συγκεκριμένη έρευνα, για την πρώτη εν Ελλάδι έρευνα τέτοιου τύπου, ενώ είναι μία από τις λίγες αντίστοιχες ομάδες που λειτουργούν στον υπόλοιπο κόσμο. Μεταξύ αυτών, δύο βρίσκονται στην Ευρώπη και άλλες δύο στην Αμερική.
Η ομάδα Anubis K9 Team διαθέτει 18 Μαλινουά, εκ των οποίων τα 13 έχουν ειδική εκπαίδευση για αναζήτηση και διάσωση, ενώ τα υπόλοιπα πέντε ανήκουν στην ειδική ομάδα των σκύλων ανίχνευσης ανθρώπινων υπολειμμάτων.
Στην υπόθεση τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πολλά. Οπως, για παράδειγμα, ότι το κόστος μεταφοράς των 11 βαγονιών στη θέση Κουλούρι ανήλθε στις 700.000 ευρώ, ποσό που από τους ειδικούς χαρακτηρίζεται εξωφρενικό. Επίσης, τα υπολείμματα της αμαξοστοιχίας παραμένουν ακάλυπτα, με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται από τις καιρικές συνθήκες, ενώ θα έπρεπε να είναι καλυμμένα.
Πώς γίνεται, αναρωτιούνται οι συγγενείς των θυμάτων, να προσλαμβάνεται στα 58 του χρόνια, το 2022, στον ΟΣΕ ένας εκ των κατηγορουμένων, όταν δύο χρόνια νωρίτερα, κατά την προκήρυξη που είχε ανοίξει για την ίδια θέση, ο ίδιος άνθρωπος είχε «κοπεί» λόγω ορίου ηλικίας, αφού οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να είναι, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις, έως 48 ετών; Σειρά ερωτημάτων, αλλά και δεκάδες ακόμα, για τα οποία οι γονείς, τα αδέλφια και τα παιδιά των θυμάτων ζητούν απαντήσεις εδώ και μήνες, δίχως όμως αποτέλεσμα έως τώρα.
«Είναι αδικία αυτό που νιώθουμε. Αυτή η χώρα δεν σε βοηθά. Είναι πολύ κακό πράγμα να έχεις τέτοιο πένθος και να έχεις ταυτόχρονα θυμό γιατί δεν βρίσκεται η αλήθεια. Θέλουμε να βρούμε δικαιοσύνη και να καταφέρουμε να προχωρήσουμε», αναφέρει στα «Π» ο Δημήτρης Πλακιάς, ο οποίος έχασε την κόρη του, Αναστασία. «Μόλις την περασμένη εβδομάδα συναντηθήκαμε με τον υφυπουργό Μεταφορών, αλλά, απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι, δεν έχει προκύψει κάτι. Το θέμα είναι ότι από τους 15 που κάλεσαν ως υπόπτους, μόνο οι δύο είναι φυλακή. Οι υπόλοιποι είναι έξω με εγγύηση και συνεχίζουν να δουλεύουν, να πληρώνονται. Τα δικά μας παιδιά, όμως, δυστυχώς δεν θα ανοίξουν ξανά την πόρτα να μπουν στο σπιτικό μας», δηλώνει βουρκωμένος ο κ. Πλακιάς.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»
Αυτοί οι ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι, ράτσας Μαλινουά, θα οδηγηθούν στον περίφρακτο χώρο, όπου έχουν μεταφερθεί τα βαγόνια, μια έκταση που βρίσκεται στην παλαιά εθνική οδό Λάρισας - Θεσσαλονίκης, κοντά στο εργοστάσιο ζάχαρης, στη θέση Κουλούρι. Παρά το γεγονός ότι τα υπό διερεύνηση βαγόνια βρίσκονται εκτεθειμένα στις καιρικές συνθήκες και ενδεχομένως στις… ορέξεις επιτηδείων, θα ερευνηθούν από τα «πτωματικά σκυλιά», προκειμένου να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν ευρήματα που να επιβεβαιώνουν την παρουσία της αγνοούμενης μέχρι σήμερα 23χρονης Εριέττας, αλλά και υπολειμμάτων των ήδη γνωστών θυμάτων αυτής της τραγωδίας.
Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες των «Π», οι οικογένειες των θυμάτων διαμαρτύρονται πως οι αρμόδιες υπηρεσίες ουδέποτε ερεύνησαν διεξοδικά το πρώτο βαγόνι, το δεύτερο, όπου βρισκόταν το κυλικείο, και το τρίτο και οι έρευνες των ειδικά εκπαιδευμένων σκύλων θα επικεντρωθούν σε αυτά. Ωστόσο, έλεγχος θα γίνει και στα υπόλοιπα βαγόνια, από όπου δεν αναμένεται να προκύψει κάτι που να βοηθήσει στις περαιτέρω έρευνες, σε αντίθεση με εκείνες των τριών πρώτων βαγονιών.
Η Anubis K9 είναι μία από τις λίγες αντίστοιχες ομάδες που λειτουργούν στον κόσμο. Μεταξύ αυτών, δύο στην Ευρώπη και δύο στην Αμερική
Υπενθυμίζεται πως οι νεκροί ανασύρθηκαν από τα τρία πρώτα βαγόνια, αλλά και από το 7ο, το οποίο κατά τη σύγκρουση αναπήδησε, «δίπλωσε» και συγκρούστηκε με το 6ο βαγόνι, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τρεις επιβάτες. Από τα υπόλοιπα βαγόνια υπήρξαν μόνο τραυματίες, αλλά και οι τυχεροί, που γλύτωσαν με μικρογρατσουνιές, αλλά έντονα ψυχολογικά προβλήματα, που τους ακολουθούν μέχρι και σήμερα.
Ποια είναι η ομάδα Anubis K9 Team
Η ομάδα Anubis K9 Team είναι αυτή που θα αναλάβει το δύσκολο έργο της έρευνας στα συντρίμμια της επιβατικής αμαξοστοιχίας στο Κουλούρι. Σκύλοι της ίδιας ομάδας πριν από περίπου δύο μήνες είχαν κληθεί στο Κορωπί μετά την ανεύρεση ενός κρανίου στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις του Κέντρου Εκπαίδευσης Φρουρών. Από τη μυρωδιά του κρανίου, οι ειδικά εκπαιδευμένοι σκύλοι εντόπισαν σε απόσταση και τον πρόχειρο τάφο, όπου εντοπίστηκαν και τα υπόλοιπα μέλη του σώματος.Η συγκεκριμένη ομάδα ανήκει σε πρώην πυροσβέστη, ο οποίος προχώρησε στην ειδική εκπαίδευση συγκεκριμένων σκύλων εργασίας, ράτσας Μαλινουά, προκειμένου να ανταποκρίνονται σε τέτοιου είδους έρευνες και προκλήσεις. Επί της ουσίας, πρόκειται, όπως διευκρινίστηκε από στελέχη που γνωρίζουν για τη συγκεκριμένη έρευνα, για την πρώτη εν Ελλάδι έρευνα τέτοιου τύπου, ενώ είναι μία από τις λίγες αντίστοιχες ομάδες που λειτουργούν στον υπόλοιπο κόσμο. Μεταξύ αυτών, δύο βρίσκονται στην Ευρώπη και άλλες δύο στην Αμερική.
Η ομάδα Anubis K9 Team διαθέτει 18 Μαλινουά, εκ των οποίων τα 13 έχουν ειδική εκπαίδευση για αναζήτηση και διάσωση, ενώ τα υπόλοιπα πέντε ανήκουν στην ειδική ομάδα των σκύλων ανίχνευσης ανθρώπινων υπολειμμάτων.
Τραγωδία στα Τέμπη: Αναπάντητα «γιατί»
Αυτό που δεν αντιλαμβάνονται οι συγγενείς των θυμάτων είναι για ποιον λόγο υπήρξε τόση βιασύνη από τις Αρχές ώστε να απομακρύνουν έγκαιρα τα κατεστραμμένα βαγόνια. Από αυτά, μάλιστα, δεν έχουν μεταφερθεί στο σημείο και τα πρώτα βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας, των οποίων η τύχη έως σήμερα αγνοείται. Οπως επίσης αγνοείται το υλικό από τις κάμερες κατά την εκφόρτωση των αντικειμένων στην εμπορική αμαξοστοιχία, με την επίσημη απάντηση της αρμόδιας υπηρεσίας να είναι πως, όταν πλέον αναζητήθηκε το βίντεο, είχε διαγραφεί λόγω παρέλευσης χρόνου.Στην υπόθεση τα ερωτήματα που εγείρονται είναι πολλά. Οπως, για παράδειγμα, ότι το κόστος μεταφοράς των 11 βαγονιών στη θέση Κουλούρι ανήλθε στις 700.000 ευρώ, ποσό που από τους ειδικούς χαρακτηρίζεται εξωφρενικό. Επίσης, τα υπολείμματα της αμαξοστοιχίας παραμένουν ακάλυπτα, με αποτέλεσμα να αλλοιώνονται από τις καιρικές συνθήκες, ενώ θα έπρεπε να είναι καλυμμένα.
Πώς γίνεται, αναρωτιούνται οι συγγενείς των θυμάτων, να προσλαμβάνεται στα 58 του χρόνια, το 2022, στον ΟΣΕ ένας εκ των κατηγορουμένων, όταν δύο χρόνια νωρίτερα, κατά την προκήρυξη που είχε ανοίξει για την ίδια θέση, ο ίδιος άνθρωπος είχε «κοπεί» λόγω ορίου ηλικίας, αφού οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να είναι, σύμφωνα με τις προϋποθέσεις, έως 48 ετών; Σειρά ερωτημάτων, αλλά και δεκάδες ακόμα, για τα οποία οι γονείς, τα αδέλφια και τα παιδιά των θυμάτων ζητούν απαντήσεις εδώ και μήνες, δίχως όμως αποτέλεσμα έως τώρα.
«Είναι αδικία αυτό που νιώθουμε, δεν βρίσκεται η αλήθεια»
Η μοιραία σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, που κατεγράφη ως η πλέον πολύνεκρη στην Ελλάδα, με 57 νεκρούς και 85 τραυματίες, σημειώθηκε 38 λεπτά πριν από τα μεσάνυχτα της 28ης Φεβρουαρίου προς 1η Μαρτίου. Το Intercity 62, που μετέφερε περισσότερους από 350 επιβάτες και εκτελούσε τη διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη, συγκρούστηκε με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503, που εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη - Λάρισα, στο ύψος των Τεμπών. Οι συγγενείς των θυμάτων ενημερώθηκαν κατά βάση από τα μέσα ενημέρωσης με τις ζωντανές συνδέσεις. Εκατοντάδες γονείς, αδέρφια, συγγενείς και φίλοι έσπευσαν στο σημείο του δυστυχήματος αναζητώντας τους δικούς τους ανθρώπους. Τα νοσοκομεία της Λάρισας γέμισαν ασφυκτικά από δακρυσμένους πολίτες, που αναζητούσαν τους δικούς τους ανθρώπους. Για 57 οικογένειες, τα νέα ήταν τραγικά. Ειδικά για μία, αυτήν του Νίκου Πλακιά από την Καλαμπάκα, το χτύπημα της μοίρας ήταν διπλό. Οι δίδυμες κόρες του ανασύρθηκαν νεκρές. Δυστυχώς, το ίδιο συνέβη και με την κόρη του αδελφού του, Δημήτρη. Επί ημέρες, οι συγγενείς περίμεναν την ταυτοποίηση των υπολειμμάτων από τα ανθρώπινα μέλη που ανέσυραν οι διασώστες από τα συντρίμμια. Γονείς και συγγενείς 1ου βαθμού έδωσαν γενετικό υλικό στις Αρχές και έπειτα από ταυτοποίηση ενημερώθηκαν ότι μπορούν να παραλάβουν ένα μικρό κουτί με ό,τι απέμεινε από τα σώματα των ανθρώπων τους.«Είναι αδικία αυτό που νιώθουμε. Αυτή η χώρα δεν σε βοηθά. Είναι πολύ κακό πράγμα να έχεις τέτοιο πένθος και να έχεις ταυτόχρονα θυμό γιατί δεν βρίσκεται η αλήθεια. Θέλουμε να βρούμε δικαιοσύνη και να καταφέρουμε να προχωρήσουμε», αναφέρει στα «Π» ο Δημήτρης Πλακιάς, ο οποίος έχασε την κόρη του, Αναστασία. «Μόλις την περασμένη εβδομάδα συναντηθήκαμε με τον υφυπουργό Μεταφορών, αλλά, απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι, δεν έχει προκύψει κάτι. Το θέμα είναι ότι από τους 15 που κάλεσαν ως υπόπτους, μόνο οι δύο είναι φυλακή. Οι υπόλοιποι είναι έξω με εγγύηση και συνεχίζουν να δουλεύουν, να πληρώνονται. Τα δικά μας παιδιά, όμως, δυστυχώς δεν θα ανοίξουν ξανά την πόρτα να μπουν στο σπιτικό μας», δηλώνει βουρκωμένος ο κ. Πλακιάς.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»