«Σύγχρονα σχήµατα οργάνωσης του ιδιωτικού βίου των ανθρώπων -εναλλακτικές µορφές οικογενείας- για την Εκκλησία και τη θεολογία της περί γάµου και οικογενείας συνιστούν “εκτροπές” του οικογενειακού θεσµού, όπως αυτός διαµορφώθηκε και λειτούργησε επί αιώνες στη ζωή του εκκλησιαστικού σώµατος. Ο γάµος και η οικογένεια, γεγονός κατ’ εξοχήν εκκλησιαστικό και κοινωνικός θεσµός θεµελιώδους σηµασίας, γίνεται, όλο και περισσότερο, ατοµική υπόθεση που εντάσσεται στη σφαίρα του ιδιωτικού βίου. Φαινόµενα-“εκτροπές” εξαιρετικά επίκαιρα και για την ελληνική πραγµατικότητα είναι ο πολιτικός γάµος, η µονογονεϊκή οικογένεια, η ελεύθερη συµβίωση και ο λεγόµενος γάµος των οµοφυλοφίλων».

Οι παραπάνω 91 λέξεις, που περιλαµβάνονται στην ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου από τις 19 Ιουνίου 2015, που επαναλαµβάνουν τη θέση που είχε εκφράσει η Εκκλησία της Ελλάδος από τον Οκτώβριο του 2013,
αποτυπώνουν τη θέση της Ελλαδικής Εκκλησίας για τον γάµο των οµόφυλων ζευγαριών, µία θέση που είχε διατυπωθεί για το σύµφωνο συµβίωσης, το οποίο αποτελεί πλέον νόµο του κράτους. Στο παραπάνω απόσπασµα παραπέµπουν µέλη του κλήρου σχολιάζοντας την εν εξελίξει δηµόσια συζήτηση για τον γάµο των οµόφυλων ζευγαριών και την πιθανότητα να υπάρξει νοµοθετική πρωτοβουλία από πλευράς κυβέρνησης.

Παρεµβάσεις

Εκείνο το οποίο σχολιάζουν εκκλησιαστικές πηγές είναι ότι στο συγκεκριµένο πεδίο δεν υπάρχει περιθώριο υποχώρησης της Εκκλησίας και για τον λόγο αυτό παραπέµπουν στην παραπάνω θέση. Την ίδια ώρα, στους κόλπους της Ιεραρχίας υπάρχουν εκείνοι που είναι υπέρ µιας πιο παρεµβατικής στρατηγικής στο εν λόγω ζήτηµα, µε δηµόσιες τοποθετήσεις από άµβωνος και στην ξεκάθαρη διατύπωση της διαφωνίας. Από την άλλη πλευρά, µία µερίδα ιεραρχών τηρεί µία πιο µετριοπαθή στάση, όχι στον πυρήνα του ζητήµατος αλλά στον τρόπο χειρισµού, περιµένοντας την επίσηµη κατάθεση της σχετικής νοµοθετικής πρωτοβουλίας. Το τελευταίο χρονικό διάστηµα, παρ’ όλο που από κυβερνητικές πηγές το θέµα του γάµου των οµόφυλων ζευγαριών πήρε παράταση τουλάχιστον µέχρι τις ευρωεκλογές, οι δηµόσιες παρεµβάσεις από Μητροπολίτες δείχνουν ότι το ζήτηµα απασχολεί ήδη τον χώρο της Εκκλησίας, χωρίς να υπάρχει καν κάτι επίσηµο στον ορίζοντα.

Από τις διεργασίες αυτές, που είναι σε εξέλιξη, εκτός έχει µείνει ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυµος. Ενας από τους βασικότερους λόγους, σύµφωνα µε εκκλησιαστικές πηγές, είναι ότι έχει έναν θεσµικό ρόλο και ως η κεφαλή της Εκκλησίας οφείλει να διατυπώνει ενωτικά µηνύµατα και όχι να σχολιάζει δηµοσιεύµατα και φηµολογίες. Η πόλη της Πάτρας και η γιορτή του πολιούχου της, Αγίου Αποστόλου Ανδρέα του Πρωτόκλητου, στάθηκε αφορµή για να διατυπωθούν σοβαρές ενστάσεις. Τον θείο λόγο κήρυξε ο Μητροπολίτης Μεσσηνίας, Χρυσόστοµος, ο οποίος αναφέρθηκε σε λανθασµένα πρότυπα που προβάλλονται ως µορφές οικογένειας.

«Ισως ακόµα να µην έχουµε αντιληφθεί ποιες είναι οι συνέπειες αυτής της προβολής του νέου προτύπου και µοντέλου ζωής τόσο στο επίπεδο της κοινωνίας όσο και στο επίπεδο των ανθρώπινων σχέσεων
, όµως όταν αντιληφθούµε τις αρνητικές συνέπειες, που είναι συνέπειες εκπτωτικές, αλλοτριωµένες, αλλοτριωτικές απέναντι σε αυτό που τελικά θα καθορίζεται ως άνθρωπος, τότε ίσως να µην είναι αναστρέψιµη αυτή η πτωτική πορεία και να µην υπάρχει καµία άλλη δυνατότητα αλλαγής και θεραπείας», σηµείωσε. Ο Μητροπολίτης Πατρών, Χρυσόστοµος, δήλωσε αντίθετος στο γάµο οµόφυλων ζευγαριών κατακρίνοντας τα «νέα και ξένα ήθη», ενώ επεσήµανε πως η «συνύπαρξη ή “συζυγία” προσώπων, αντίθετη µε τον νόµο του Θεού και την ανθρώπινη ηθική, µας ευρίσκει παντελώς αντίθετους».

Περί τεκνοθεσίας

Ο Μητροπολίτης ∆ηµητριάδος, Ιγνάτιος, σε συνέντευξή του στο «Βήµα της Κυριακής» αναφέρθηκε και στο θέµα της τεκνοθεσίας, υποστηρίζοντας ότι «η ορθόδοξη ανθρωπολογία έχει ως βασικό θεµέλιό της την απόλυτη ισοτιµία µεταξύ άντρα και γυναίκας. Από τη στιγµή που τίθεται θέµα υιοθεσίας εκ µέρους οµόφυλου ζευγαριού, η Εκκλησία είναι υποχρεωµένη να επισηµάνει τη σκανδαλώδη υποτίµηση της γυναίκας ως ενός απλού εργαλείου τεκνοποιίας, στερηµένης του µεγαλειώδους µητρικού της ρόλου και της συµµετοχής της σε µία ολοκληρωµένη οικογένεια».

Την αντίθεσή του στο ίδιο ζήτηµα διατύπωσε και ο νέος µητροπολίτης Θεσσαλονίκης, Φιλόθεος, µιλώντας στον «Εθνικό Κήρυκα», εκφράζοντας την εκτίµηση ότι «θα ανοίξει τον ασκό του Αιόλου». «Η τεκνοθεσία εκ µέρους αυτών των προσώπων αποτελεί µία βόµβα στα θεµέλια της ίδιας της οικογένειας», πρόσθεσε ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, που χαρακτηρίζεται ως µετριοπαθής. Με άρθρο του µε τίτλο «Τα δύο φύλα και οι “σεξουαλικοί προσανατολισµοί”», στην εφηµερίδα «Τα Νέα», ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου, Ιερόθεος, επεσήµανε πως «όταν αναφερόµαστε στον άνθρωπο µε τη δηµιουργία του υπάρχουν δύο φύλα, άρσεν και θήλυ. Και είναι πολυσύνθετο, γιατί υπάρχουν πολλοί και ποικίλοι ‘‘σεξουαλικοί προσανατολισµοί’’, λόγω των παθών και της διαφοροποίησης των κινήσεων των ψυχικών και σωµατικών ενεργειών». Κατέληγε δε υποστηρίζοντας ότι «οι νόµοι που θεσπίζονται δεν πρέπει απλώς να ικανοποιούν τις αυθαίρετες επιλογές του καθενός, αλλά να συντελούν παιδαγωγικά στην ανάπτυξη και αναβάθµιση τόσο του κοινωνικού συνόλου όσο και του κάθε ανθρώπου», µε την παραπάνω αποστροφή του να ερµηνεύεται από πολλούς ως µοµφή στους κυβερνητικούς σχεδιασµούς.