Δίκη για πυρκαγιά στο Μάτι: "Στις 11 το βράδυ ενημέρωσα τον αρχηγό για 16 σάκους με νεκρούς"
"Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς! Ενημέρωσα αμέσως τον αρχηγό", είπε ο κατηγορούμενος Σωτήρης Τερζούδης
Για…16 σάκους με νεκρούς ήταν ενήμερος ο Σωτήρης Τερζούδης πριν την περιβόητη συνέντευξη τύπου παρουσία του τότε Πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, το βράδυ της εθνικής τραγωδίας στο Μάτι με τα 104 θύματα.
Το γεγονός αποκάλυψε στην απολογία του ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας, ο τότε εναέριος συντονιστής Χρήστος Λάμπρης. Το γεγονός ότι γνώριζε για νεκρούς είχε παραδεχθεί και ο ίδιος ο πρώην αρχηγός της Πυροσβεστικής, Σωτήρης Τερζούδης στην απολογία του, απαντώντας σε ερώτηση του εισαγγελέα της έδρας.
«Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς! Ενημέρωσα αμέσως τον αρχηγό» είπε ο κατηγορούμενος.
Ο κατηγορούμενος αναφέρθηκε στην εικόνα που είχε από το ελικόπτερο «ΦΛΟΓΑ 1», την οποία μετέφερε στους ανωτέρους της για τη φωτιά στη Κινέτα αλλά και στο Μάτι όπως και για εκείνη κοντά στα διυλιστήρια της Motor Oil. «Επειδή ακούστηκαν πολλά εγώ θα σας πω τι είδα» είπε ο κατηγορούμενος ο οποίος περιέγραψε πως το μέτωπο που πλησίαζε τα διυλιστήρια «είχε ανεξέλεγκτη φλόγα και έπρεπε να αντιμετωπιστεί άμεσα και να ειδοποιήσουμε και τους επίγειους», προσθέτοντας πως «είχε γίνει μια έκρηξη σε κοντινό βιομηχανικό χώρο και πλησίαζε μεγάλη φλόγα στις εγκαταστάσεις.»
Ο τότε εναέριος συντονιστής είπε ότι γύρω στις 17.20 το μέτωπο της Πεντέλης ήταν ήδη μεγάλο «ελικοειδές που αναπτυσσόταν γρήγορα και κατευθυνόταν προς το Νέο Βουτζά…»
Ο κ. Λάμπρης ισχυρίστηκε στην απολογία του πως όταν το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε προσγειώθηκε πήγε οδικώς στο Μάτι όπου, όπως είπε, κατέβηκε στον Ναυτικό Όμιλο όπου βρισκόταν πολύς κόσμος. «Εγώ δεν εγκατέλειψα τα καθήκοντα μου. Ούτε στο γραφείο ήμουν ούτε στο σπίτι μου. Μέσα σε 40 λεπτά πήγα από την Ελευσίνα στην φωτιά για την οποία τώρα κατηγορούμαι. Ενημέρωσα για την εικόνα που είχα τους σωστούς ανθρώπους στους σωστούς χρόνους» είπε ο κατηγορούμενος, καταλήγοντας : «Σε όλες τις πυρκαγιές που πήγα κανείς δεν άφησε μομφή ότι είμαι ευθυνόφοβος. Εάν ήμουν ευθυνόφοβος θα έπρεπε να αποφύγω τη συγκεκριμένη πυρκαγιά. Όταν έφτασα, είδα φλόγες 25 μέτρα μέσα στα σπίτια, το συγκεκριμένο φαινόμενο μας ξεπέρασε σαν πρόσωπα και μηχανισμό. Πάντα ήμασταν πίσω από πυρκαγιά.»
Ο Χρήστος Δροσόπουλος, κυβερνήτης του ελικοπτέρου «ΦΛΟΓΑ 1» στο οποίο βρισκόταν και ο κ. Λάμπρης, απολογούμενος και αυτός με τη σει΄ρα του, εξέφρασε την πικρία του για το γεγονός ότι έχει καταστεί κατηγορούμενος. «Δηλώνω αθώος. Βρίσκομαι σε αυτή τη θέση διότι υπερέβαλαν εαυτόν» είπε ανοίγοντας την απολογία του.
Ο κ. Δροσόπουλος αμφισβήτησε έντονα, απολογούμενος το κατηγορητήριο που έχει συνταχθεί σε βάρος του, υπεραμυνόμενος των ενεργειών του, το απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018.«Κατηγορούμαι ότι αποχώρησα στις 17:30 ενώ είχα καύσιμα και θα μπορούσα να μείνω μέχρι τις 17:50. Για εμάς που πετάμε, το αεροπλάνο πρέπει να έχει μία μίνιμουμ ταχύτητα. Είχαμε ένα εναέριο μέσο και έπρεπε να κρίνουμε ότι έπρεπε να φύγουμε για να βάλω καύσιμα. Δεν ξέραμε ποια αεροδρόμια μπορούσαν να μας εξυπηρετήσουν λόγω των καιρικών συνθηκών. Θα πρέπει να έχει καύσιμα το ελικόπτερο έτσι ώστε εάν κάνεις προσπάθεια δύο φορές αποτυχημένη να προσγειωθείς, να έχεις καύσιμα να συνεχίσεις. Κάποιοι στο δικαστήριο σας αντιμετωπίζουν το ελικόπτερο σαν να είναι αυτοκίνητο. Έχω ακούσει τα χίλια μύρια μέσα στο δικαστήριο σας εδώ και δύο χρόνια. Πετούσα σε μία θύελλα 10 με 12 μποφόρ. Εδώ, την ευσυνειδησία και την αίσθηση καθήκοντος, την κάναμε κατηγορητήριο» τόνισε ο κ. Δρακόπουλος.
Στη συνέχεια, ο κατηγορούμενος συναισθηματικά φορτισμένος και ξεσπώντας σε κλάματα, εξήγησε : «Ο ισχυρισμός ότι διέθετα 20 λεπτά καύσιμα είναι εσφαλμένος. Κανένα στοιχείο δε διέλαθε της προσοχής μου, αντίθετα υπερέβην τα εσκεμμένα. Θα έπρεπε να είμαι προσγειωμένος και να μην ελεγχθώ. Όπως αυτοί που έμειναν προσγειωμένοι και ούτε κατάθεση δεν έδωσαν. Στο Μάτι εγώ το μόνο που μπορούσα να ελέγξω ήταν όργανα ελικοπτέρου, καύσιμα και να κάνω ό, τι καλύτερο μπορούσα. Όταν προσγειώθηκα στη βάση μου είχα εκτελέσει την αποστολή μου. Παρόλο που υπερέβαλα εαυτόν δεν μπορούσα να αποτρέψω γεγονός.»
Ένα από τα πολυσυζητημένα πρόσωπα αυτής της τραγωδίας, ο Γεώργιος Πορτοζούδης, τότε διοικητής της Υ.Ε.Μ.Π.Σ. (υπηρεσία εναέριων μέσων ) ισχυρίστηκε πως εκείνη την ημέρα, παρά τις αντίθετες, καταγγελίες δεν εγκατέλειψε τη θέση του. Αντίθετα, ισχυρίστηκε ότι είχε, εντός των εγκαταστάσεων, μία συνάντηση για να πραγματοποιηθεί επίσκεψη εθελοντών στη βάση. «Είχε προγραμματιστεί ραντεβού με την κυρία Α…, υπεύθυνη για τον προγραμματισμό συνάντησης με εθελοντές. Της είπα να έρθει εκείνη την ημέρα. Της έβγαλα άδεια εισόδου. Μου είπε ότι θα έρθει με αδελφή της ή κάποιον άλλον. Ήρθε γύρω στις 6:30. Την ανέβασα στο γραφείο. Της εξήγησα για την υπηρεσία. Της έδωσα ένα αναμνηστικό, μπρελόκ και μπλουζάκι. Στη συνέχεια την κατέβασα στο ισόγειο και τους είπα πως κατεβαίνω στην πίστα με τα ελικόπτερα και τους είπα αν χρειαστεί να με καλέσουν. Ήταν ελικόπτερα δεμένα με τους μηχανικούς, πολύ δυνατός ο άνεμος και έβλεπα καπνό από Πεντέλη. Δε με ξένισε κάτι. Στη συνέχεια αποχώρησε η κυρία Α…και περίμενα να έρθει πρώτο ελικόπτερο. Ήρθε πρώτο με κύριο Αναστασόπουλο. «Μου λέει διοικητή πρέπει να κάηκαν δύο-τρεις άνθρωποι». Του λέω δεν είναι δυνατόν. Φανταστείτε την επόμενη ημέρα που μάθαμε τον αριθμό των νεκρών. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ήταν πατεράδες μας, μάνες μας, παιδιά μας» είπε ο κ. Πορτοζούδης.
Ο κατηγορούμενος εξέφρασε την πίκρα και την απογοήτευση του όπως είπε για την ανθρωποφαγία προς το πρόσωπο του.
Των ενέργειων του τη μοιραία εκείνη ημέρα υπεραμύνθηκε και ο Στέφανος Κολοκούρης, τότε διοικητής της 1ης ΕΜΑΚ και μετέπειτα αρχηγός του πυροσβεστικού σώματος.
Όπως περιέγραψε ο κατηγορούμενος στις 23 Ιουλίου 2018 είχε κανονική άδεια ωστόσο του ζητήθηκε από τον κ. Ματθαιόπουλο να επιστρέψει διότι υπήρχε βαθμός επικινδυνότητας 4. «Αποφασίζω και λέω ότι «ναι θα ανέβω πάνω» είπε ο κ. Κολοκούρης εξηγώντας πως επιστρέφοντας είδε τη φωτιά στη Κινέτα.«Καθοδόν και μόλις περνάω διυλιστήρια βλέπω φωτιά αριστερά μου. Στο σημείο που φαίνεται μία μεγάλη κεραία. Στις 12:20 περίπου. Δεν μπορώ να ξέρω ακριβώς. Έγινα κατηγορούμενος μετά από δύο χρόνια και δεν μπόρεσα να πάρω στοιχεία από εταιρείας κινητής. Με πήρε Ματθαιόπουλος και του λέω να στείλετε εναέρια και θα μπω αμέσως στο πεδίο να αναλάβω δράση» είπε ο πρώην αρχηγός της πυροσβεστικής.
Ο κ. Κολοκούρης τόνισε στην απολογία του ότι ενώ βρισκόταν στη φωτιά της Κινέττας δεχόταν τηλεφωνήματα από κ. Ματθαιόπουλο και τον αρχηγό που τον έβαζε σε ανοικτή ακρόαση με τον Υπουργό για να ενημερωθούν.
«Με πήρε ο Ματθαιόπουλος τηλέφωνο αφού είχε σουρουπώσει, με πήρε και μου λέει πάρε δέκα-δώδεκα αυτοκίνητα και ομάδα πεζοπόρων και κατευθύσου στη φωτιά Νέας Μάκρης» ανέφερε ο κ. Κολοκούρης, προσθέτοντας πως ακόμα στη φωτιά της Κινέττας ακόμα υπήρχε κίνδυνος για σπίτια. «Εγώ συντονίζω και επιταχύνω να γίνει η εντολή που μου είχε δώσει ο κ. Ματθαιόπουλος» εξήγησε ο κ. Κολοκούρης.
Η δίκη συνεχίζεται αύριο.
Το γεγονός αποκάλυψε στην απολογία του ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου της Αθήνας, ο τότε εναέριος συντονιστής Χρήστος Λάμπρης. Το γεγονός ότι γνώριζε για νεκρούς είχε παραδεχθεί και ο ίδιος ο πρώην αρχηγός της Πυροσβεστικής, Σωτήρης Τερζούδης στην απολογία του, απαντώντας σε ερώτηση του εισαγγελέα της έδρας.
«Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς! Ενημέρωσα αμέσως τον αρχηγό» είπε ο κατηγορούμενος.
Ο κατηγορούμενος αναφέρθηκε στην εικόνα που είχε από το ελικόπτερο «ΦΛΟΓΑ 1», την οποία μετέφερε στους ανωτέρους της για τη φωτιά στη Κινέτα αλλά και στο Μάτι όπως και για εκείνη κοντά στα διυλιστήρια της Motor Oil. «Επειδή ακούστηκαν πολλά εγώ θα σας πω τι είδα» είπε ο κατηγορούμενος ο οποίος περιέγραψε πως το μέτωπο που πλησίαζε τα διυλιστήρια «είχε ανεξέλεγκτη φλόγα και έπρεπε να αντιμετωπιστεί άμεσα και να ειδοποιήσουμε και τους επίγειους», προσθέτοντας πως «είχε γίνει μια έκρηξη σε κοντινό βιομηχανικό χώρο και πλησίαζε μεγάλη φλόγα στις εγκαταστάσεις.»
Ο τότε εναέριος συντονιστής είπε ότι γύρω στις 17.20 το μέτωπο της Πεντέλης ήταν ήδη μεγάλο «ελικοειδές που αναπτυσσόταν γρήγορα και κατευθυνόταν προς το Νέο Βουτζά…»
Ο κ. Λάμπρης ισχυρίστηκε στην απολογία του πως όταν το ελικόπτερο στο οποίο επέβαινε προσγειώθηκε πήγε οδικώς στο Μάτι όπου, όπως είπε, κατέβηκε στον Ναυτικό Όμιλο όπου βρισκόταν πολύς κόσμος. «Εγώ δεν εγκατέλειψα τα καθήκοντα μου. Ούτε στο γραφείο ήμουν ούτε στο σπίτι μου. Μέσα σε 40 λεπτά πήγα από την Ελευσίνα στην φωτιά για την οποία τώρα κατηγορούμαι. Ενημέρωσα για την εικόνα που είχα τους σωστούς ανθρώπους στους σωστούς χρόνους» είπε ο κατηγορούμενος, καταλήγοντας : «Σε όλες τις πυρκαγιές που πήγα κανείς δεν άφησε μομφή ότι είμαι ευθυνόφοβος. Εάν ήμουν ευθυνόφοβος θα έπρεπε να αποφύγω τη συγκεκριμένη πυρκαγιά. Όταν έφτασα, είδα φλόγες 25 μέτρα μέσα στα σπίτια, το συγκεκριμένο φαινόμενο μας ξεπέρασε σαν πρόσωπα και μηχανισμό. Πάντα ήμασταν πίσω από πυρκαγιά.»
Κυβερνήτης ελικοπτέρου : «Κατηγορούμαι επειδή πέταξα!»
Ο Χρήστος Δροσόπουλος, κυβερνήτης του ελικοπτέρου «ΦΛΟΓΑ 1» στο οποίο βρισκόταν και ο κ. Λάμπρης, απολογούμενος και αυτός με τη σει΄ρα του, εξέφρασε την πικρία του για το γεγονός ότι έχει καταστεί κατηγορούμενος. «Δηλώνω αθώος. Βρίσκομαι σε αυτή τη θέση διότι υπερέβαλαν εαυτόν» είπε ανοίγοντας την απολογία του.
Ο κ. Δροσόπουλος αμφισβήτησε έντονα, απολογούμενος το κατηγορητήριο που έχει συνταχθεί σε βάρος του, υπεραμυνόμενος των ενεργειών του, το απόγευμα της 23ης Ιουλίου 2018.«Κατηγορούμαι ότι αποχώρησα στις 17:30 ενώ είχα καύσιμα και θα μπορούσα να μείνω μέχρι τις 17:50. Για εμάς που πετάμε, το αεροπλάνο πρέπει να έχει μία μίνιμουμ ταχύτητα. Είχαμε ένα εναέριο μέσο και έπρεπε να κρίνουμε ότι έπρεπε να φύγουμε για να βάλω καύσιμα. Δεν ξέραμε ποια αεροδρόμια μπορούσαν να μας εξυπηρετήσουν λόγω των καιρικών συνθηκών. Θα πρέπει να έχει καύσιμα το ελικόπτερο έτσι ώστε εάν κάνεις προσπάθεια δύο φορές αποτυχημένη να προσγειωθείς, να έχεις καύσιμα να συνεχίσεις. Κάποιοι στο δικαστήριο σας αντιμετωπίζουν το ελικόπτερο σαν να είναι αυτοκίνητο. Έχω ακούσει τα χίλια μύρια μέσα στο δικαστήριο σας εδώ και δύο χρόνια. Πετούσα σε μία θύελλα 10 με 12 μποφόρ. Εδώ, την ευσυνειδησία και την αίσθηση καθήκοντος, την κάναμε κατηγορητήριο» τόνισε ο κ. Δρακόπουλος.
Στη συνέχεια, ο κατηγορούμενος συναισθηματικά φορτισμένος και ξεσπώντας σε κλάματα, εξήγησε : «Ο ισχυρισμός ότι διέθετα 20 λεπτά καύσιμα είναι εσφαλμένος. Κανένα στοιχείο δε διέλαθε της προσοχής μου, αντίθετα υπερέβην τα εσκεμμένα. Θα έπρεπε να είμαι προσγειωμένος και να μην ελεγχθώ. Όπως αυτοί που έμειναν προσγειωμένοι και ούτε κατάθεση δεν έδωσαν. Στο Μάτι εγώ το μόνο που μπορούσα να ελέγξω ήταν όργανα ελικοπτέρου, καύσιμα και να κάνω ό, τι καλύτερο μπορούσα. Όταν προσγειώθηκα στη βάση μου είχα εκτελέσει την αποστολή μου. Παρόλο που υπερέβαλα εαυτόν δεν μπορούσα να αποτρέψω γεγονός.»
Ένα από τα πολυσυζητημένα πρόσωπα αυτής της τραγωδίας, ο Γεώργιος Πορτοζούδης, τότε διοικητής της Υ.Ε.Μ.Π.Σ. (υπηρεσία εναέριων μέσων ) ισχυρίστηκε πως εκείνη την ημέρα, παρά τις αντίθετες, καταγγελίες δεν εγκατέλειψε τη θέση του. Αντίθετα, ισχυρίστηκε ότι είχε, εντός των εγκαταστάσεων, μία συνάντηση για να πραγματοποιηθεί επίσκεψη εθελοντών στη βάση. «Είχε προγραμματιστεί ραντεβού με την κυρία Α…, υπεύθυνη για τον προγραμματισμό συνάντησης με εθελοντές. Της είπα να έρθει εκείνη την ημέρα. Της έβγαλα άδεια εισόδου. Μου είπε ότι θα έρθει με αδελφή της ή κάποιον άλλον. Ήρθε γύρω στις 6:30. Την ανέβασα στο γραφείο. Της εξήγησα για την υπηρεσία. Της έδωσα ένα αναμνηστικό, μπρελόκ και μπλουζάκι. Στη συνέχεια την κατέβασα στο ισόγειο και τους είπα πως κατεβαίνω στην πίστα με τα ελικόπτερα και τους είπα αν χρειαστεί να με καλέσουν. Ήταν ελικόπτερα δεμένα με τους μηχανικούς, πολύ δυνατός ο άνεμος και έβλεπα καπνό από Πεντέλη. Δε με ξένισε κάτι. Στη συνέχεια αποχώρησε η κυρία Α…και περίμενα να έρθει πρώτο ελικόπτερο. Ήρθε πρώτο με κύριο Αναστασόπουλο. «Μου λέει διοικητή πρέπει να κάηκαν δύο-τρεις άνθρωποι». Του λέω δεν είναι δυνατόν. Φανταστείτε την επόμενη ημέρα που μάθαμε τον αριθμό των νεκρών. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ήταν πατεράδες μας, μάνες μας, παιδιά μας» είπε ο κ. Πορτοζούδης.
Ο κατηγορούμενος εξέφρασε την πίκρα και την απογοήτευση του όπως είπε για την ανθρωποφαγία προς το πρόσωπο του.
Των ενέργειων του τη μοιραία εκείνη ημέρα υπεραμύνθηκε και ο Στέφανος Κολοκούρης, τότε διοικητής της 1ης ΕΜΑΚ και μετέπειτα αρχηγός του πυροσβεστικού σώματος.
Όπως περιέγραψε ο κατηγορούμενος στις 23 Ιουλίου 2018 είχε κανονική άδεια ωστόσο του ζητήθηκε από τον κ. Ματθαιόπουλο να επιστρέψει διότι υπήρχε βαθμός επικινδυνότητας 4. «Αποφασίζω και λέω ότι «ναι θα ανέβω πάνω» είπε ο κ. Κολοκούρης εξηγώντας πως επιστρέφοντας είδε τη φωτιά στη Κινέτα.«Καθοδόν και μόλις περνάω διυλιστήρια βλέπω φωτιά αριστερά μου. Στο σημείο που φαίνεται μία μεγάλη κεραία. Στις 12:20 περίπου. Δεν μπορώ να ξέρω ακριβώς. Έγινα κατηγορούμενος μετά από δύο χρόνια και δεν μπόρεσα να πάρω στοιχεία από εταιρείας κινητής. Με πήρε Ματθαιόπουλος και του λέω να στείλετε εναέρια και θα μπω αμέσως στο πεδίο να αναλάβω δράση» είπε ο πρώην αρχηγός της πυροσβεστικής.
Ο κ. Κολοκούρης τόνισε στην απολογία του ότι ενώ βρισκόταν στη φωτιά της Κινέττας δεχόταν τηλεφωνήματα από κ. Ματθαιόπουλο και τον αρχηγό που τον έβαζε σε ανοικτή ακρόαση με τον Υπουργό για να ενημερωθούν.
«Με πήρε ο Ματθαιόπουλος τηλέφωνο αφού είχε σουρουπώσει, με πήρε και μου λέει πάρε δέκα-δώδεκα αυτοκίνητα και ομάδα πεζοπόρων και κατευθύσου στη φωτιά Νέας Μάκρης» ανέφερε ο κ. Κολοκούρης, προσθέτοντας πως ακόμα στη φωτιά της Κινέττας ακόμα υπήρχε κίνδυνος για σπίτια. «Εγώ συντονίζω και επιταχύνω να γίνει η εντολή που μου είχε δώσει ο κ. Ματθαιόπουλος» εξήγησε ο κ. Κολοκούρης.
Η δίκη συνεχίζεται αύριο.