Ομόφυλα ζευγάρια: Με δυο συνιστώσες το ''όχι'' της Εκκλησίας στο νομοσχέδιο
Οι μετριοπαθείς και οι ανένδοτοι μητροπολίτες
Πώς σχετίζεται η αντίθεση των ιεραρχών στον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών με τη διαδοχή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών
Στην Ελλάδα υπάρχουν συνολικά 96 μητροπολίτες. Οι 82 της Ιεράς Συνόδου, οι εννέα της Εκκλησίας της Κρήτης και οι πέντε των Δωδεκανήσων, που υπάγονται στη Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Μηδενός εξαιρουμένου, τάχθηκαν κατά του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, έστω και αν αυτό έγινε σε διαφορετική οκτάβα. Είναι ξεκάθαρο ότι στο θέμα αυτό δεν υπήρχε καμία απόκλιση, διότι είναι δογματικό ζήτημα, που αφορά την υπόσταση της ίδιας της Εκκλησίας. Στην πραγματικότητα, μέσα από το ηχηρό «όχι» στον γάμο των ομόφυλων ζευγαριών εκφράστηκε και πάλι η αντίθεση της Εκκλησίας στον πολιτικό γάμο. Ισχύει και για τα ετερόφυλα ζευγάρια.
Πιο σύνθετο είναι το ζήτημα για τις βαπτίσεις των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών, εκεί όπου δεν είναι ενιαία η θέση των ιεραρχών, και μάλιστα υπήρξαν δημόσιες τοποθετήσεις, όπως του μητροπολίτη Μεσσηνίας, ο οποίος εξέφρασε αντίθετη άποψη από αυτήν του κ. Ιερώνυμου. Ο επικεφαλής της Ελλαδικής Εκκλησίας υποστήριξε ότι τα παιδιά αυτά θα βαπτίζονται μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους και αφού τα ίδια το αποφασίσουν-επιθυμούν. Στον αντίποδα, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας υποστήριξε πως, αν οι γονείς το επιθυμούν, δεν μπορεί η Εκκλησία να αρνείται την τέλεση του μυστηρίου της βάπτισης για ένα παιδάκι. Εκ των πραγμάτων, το ζήτημα της βάπτισης είναι κρίσιμο και πολλοί ιεράρχες θεωρούν ότι, αν βαπτίζουν παιδιά ομόφυλων ζευγαριών, νομιμοποιούν έμμεσα τον γάμο των ζευγαριών αυτών. Γι’ αυτό και η Ιεραρχία της Εκκλησίας αναμένει επί του θέματος την εισήγηση της Συνοδικής Επιτροπής Νομοκανονικών και Δογματικών Θεμάτων. Σε κάθε περίπτωση και παρά το ομόφωνο «όχι» της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, υπήρχαν αποκλίσεις στον τρόπο έκφρασης αναφορικά με το θέμα του γάμου. Οι πιο μυημένοι στα ενδότερα της Εκκλησίας συνδέουν τις τοποθετήσεις των μητροπολιτών με την υπόγεια συζήτηση που υπάρχει σε σχέση με τη διαδοχή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών, την οποία κανένας δεν μπορεί να τοποθετήσει χρονικά.
Οι μητροπολίτες ουσιαστικά χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες: τους λεγόμενους «σκληρούς» και τους πιο μετριοπαθείς. Είναι σαφές πως οι μητροπολίτες που τηρούν πιο χαμηλούς τόνους συντάσσονται με τον κ. Ιερώνυμο, για τον οποίο υπάρχουν φωνές στο εσωτερικό της Εκκλησίας πως είναι αρκετά διαλλακτικός με την κυβέρνηση σε σχέση με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία. Οι «σκληροί» τού χρεώνουν το γεγονός ότι δεν συνεδρίασε εγκαίρως η Ιερά Σύνοδος και ότι ουσιαστικά η Εκκλησία βρέθηκε προ τετελεσμένων γεγονότων. Επισημάνθηκε η σφοδρότητα με την οποία έχουν αντιδράσει οι εν Ελλάδι καθολικοί και προτεστάντες στο θέμα του νομοσχεδίου της κυβέρνησης.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»
Πιο σύνθετο είναι το ζήτημα για τις βαπτίσεις των παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών, εκεί όπου δεν είναι ενιαία η θέση των ιεραρχών, και μάλιστα υπήρξαν δημόσιες τοποθετήσεις, όπως του μητροπολίτη Μεσσηνίας, ο οποίος εξέφρασε αντίθετη άποψη από αυτήν του κ. Ιερώνυμου. Ο επικεφαλής της Ελλαδικής Εκκλησίας υποστήριξε ότι τα παιδιά αυτά θα βαπτίζονται μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους και αφού τα ίδια το αποφασίσουν-επιθυμούν. Στον αντίποδα, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας υποστήριξε πως, αν οι γονείς το επιθυμούν, δεν μπορεί η Εκκλησία να αρνείται την τέλεση του μυστηρίου της βάπτισης για ένα παιδάκι. Εκ των πραγμάτων, το ζήτημα της βάπτισης είναι κρίσιμο και πολλοί ιεράρχες θεωρούν ότι, αν βαπτίζουν παιδιά ομόφυλων ζευγαριών, νομιμοποιούν έμμεσα τον γάμο των ζευγαριών αυτών. Γι’ αυτό και η Ιεραρχία της Εκκλησίας αναμένει επί του θέματος την εισήγηση της Συνοδικής Επιτροπής Νομοκανονικών και Δογματικών Θεμάτων. Σε κάθε περίπτωση και παρά το ομόφωνο «όχι» της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, υπήρχαν αποκλίσεις στον τρόπο έκφρασης αναφορικά με το θέμα του γάμου. Οι πιο μυημένοι στα ενδότερα της Εκκλησίας συνδέουν τις τοποθετήσεις των μητροπολιτών με την υπόγεια συζήτηση που υπάρχει σε σχέση με τη διαδοχή του Αρχιεπισκόπου Αθηνών, την οποία κανένας δεν μπορεί να τοποθετήσει χρονικά.
Το ζήτημα της βάπτισης είναι κρίσιμο και πολλοί ιεράρχες θεωρούν ότι, αν βαπτίζουν παιδιά ομόφυλων ζευγαριών, νομιμοποιούν έμμεσα τον γάμο των ζευγαριών αυτών
Οι μητροπολίτες ουσιαστικά χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες: τους λεγόμενους «σκληρούς» και τους πιο μετριοπαθείς. Είναι σαφές πως οι μητροπολίτες που τηρούν πιο χαμηλούς τόνους συντάσσονται με τον κ. Ιερώνυμο, για τον οποίο υπάρχουν φωνές στο εσωτερικό της Εκκλησίας πως είναι αρκετά διαλλακτικός με την κυβέρνηση σε σχέση με τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία. Οι «σκληροί» τού χρεώνουν το γεγονός ότι δεν συνεδρίασε εγκαίρως η Ιερά Σύνοδος και ότι ουσιαστικά η Εκκλησία βρέθηκε προ τετελεσμένων γεγονότων. Επισημάνθηκε η σφοδρότητα με την οποία έχουν αντιδράσει οι εν Ελλάδι καθολικοί και προτεστάντες στο θέμα του νομοσχεδίου της κυβέρνησης.
Οι μετριοπαθείς μητροπολίτες
Ο κατάλογος των μητροπολιτών που κινήθηκαν σε χαμηλούς τόνους και προέταξαν την εκκλησιαστική λογική «Κοιτάμε τον άνθρωπο και όχι τις αμαρτίες του» μόνο μικρός δεν είναι. Πρώτος από όλους, βεβαίως, ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών, Ιερώνυμος, ο οποίος, όπως πάντα, διακρίθηκε για τον ψύχραιμο και εξισορροπητικό ρόλο που διαδραματίζει. Ξεχώρισε, επίσης, ο μητροπολίτης Νέας Ιωνίας, Γαβριήλ, ο οποίος λογίζεται ως ένας μετριοπαθής ιεράρχης της νεότερης γενιάς, με προοπτικές, ακόμα και για τη θέση του διαδόχου του κ. Ιερώνυμου. Στην ίδια κατηγορία, των μετριοπαθών ως προς τις αντιδράσεις τους, ανήκουν ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, Φιλόθεος, ο μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, Ανθιμος, ο μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού, Ιγνάτιος, ο μητροπολίτης Μεσσηνίας, Χρυσόστομος, ο μητροπολίτης Περιστερίου, Γρηγόριος, ο μητροπολίτης Κηφισιάς, Κύριλλος, ο μητροπολίτης Φλωρίνης, Ειρηναίος, ο μητροπολίτης Χίου, Μάρκος, ο μητροπολίτης Ζακύνθου, Διονύσιος, ο μητροπολίτης Λευκάδας, Θεόφιλος, ο μητροπολίτης Μάνης, Χρυσόστομος, ο μητροπολίτης Σπάρτης, Ευστάθιος, ο μητροπολίτης Θηβών, Γεώργιος, ο μητροπολίτης Νικαίας, Αλέξιος, ο μητροπολίτης Ιλίου, Αθηναγόρας, ο μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας, Δαμασκηνός, και ο μητροπολίτης Ναυπάκτου, Ιερόθεος. Παρότι οι απόψεις του μητροπολίτη Σύρου, Δωρόθεου, λογίζονται αρκετά σκληρές στα θέματα αυτά, κινήθηκε σε χαμηλούς τόνους λόγω της στενής προσωπικής σχέσης που έχει με τον κ. Μητσοτάκη. Στους «μετριοπαθείς» ανήκουν επίσης ο μητροπολίτης Φθιώτιδος, Συμεών, ο μητροπολίτης Καισαριανής, Δανιήλ, ο μητροπολίτης Κερκύρας, Νεκτάριος, ο μητροπολίτης Σερρών, Θεολόγος, και ο μητροπολίτης Κορίνθου, Διονύσιος.Οι ανενδοτοι στο θέμα των ομόφυλων ζευγαριών
Ο πλέον «σκληρός» από τους ιεράρχες ήταν ο μητροπολίτης Μεσογαίας, Νικόλαος. Ουσιαστικά, στο θέμα των ομόφυλων ζευγαριών ο Νικόλαος εμφανίστηκε ως ο άλλος πόλος στον Ιερώνυμο. Ανάμεσα στους «σκληρούς» ξεχωρίζουν επίσης ο μητροπολίτης Πειραιά, Σεραφείμ, ο μητροπολίτης Κυθήρων, Σεραφείμ, ο μητροπολίτης Πατρών, Χρυσόστομος, ο μητροπολίτης Νέας Σμύρνης, Συμεών, ο μητροπολίτης Λαρίσης, Ιερώνυμος, και ο μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου, Σεραφείμ.*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»