Ναυάγιο της Ζακύνθου: Οι κληρονόμοι του πλοίου πήγαν στον Άρειο Πάγο για να το διεκδικήσουν από το Δημόσιο
Η δικαστική διαμάχη των κληρονόμων
Από το 2016 έχει κατατεθεί αίτηση στο Ειρηνοδικείο Ζακύνθου για ασφαλιστικά μέτρα από τους απογόνους των ιδιοκτητών
Στον Άρειο Πάγο έχει πάει υπόθεση του πλοίου "Παναγιώτης", του Ναυαγίου της Ζακύνθου, καθώς οι κληρονόμοι των ιδιοκτητών το διεκδικούν από το ελληνικό Δημόσιο. Σημειώνεται ότι το θέμα επρόκειτο να συζητήθει στο ανώτατο δικαστήριο της χώρας στις 7 Φεβρουαρίου, αλλά αναβλήθηκε.
Όπως αναφέρουν μέσω του νομικού τους εκπροσώπου, επιθυμούν να αναλάβουν την επισκευή και τουριστική αξιοποίηση του «Παναγιώτη» σε συμφωνία με δημόσιους φορείς.
Η δικαστική διαμάχη μεταξύ ιδιοκτητών, Δήμου Ζακύνθου και ΤΕΙ Ιονίων Νήσων, άρχισε τον Ιούλιο του 2016, όταν κατατέθηκε από τον Αλέξανδρο Σουλάνη, τον έναν εκ των ιδιοκτητών του πλοίου –οι άλλοι δυο ήταν οι Παναγιώτης Λυσικάτος και Ευστράτιος Σταυράκης, όλοι τους ναυτικοί– αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο Ειρηνοδικείο Ζακύνθου.
Το 2017, το Ειρηνοδικείο απέρριψε τα ασφαλιστικά μέτρα και οι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στο Πρωτοδικείο, το οποίο απέρριψε επίσης τα ασφαλιστικά μέτρα. Το 2021, οι κληρονόμοι των τριών ναυτικών κατέθεσαν αίτηση αναίρεσης της απόφασης του μονομελούς Πρωτοδικείου Ζακύνθου στον Άρειο Πάγο.
Ψάχνουν τρόπο να σωθεί ο "Παναγιώτης" της Ζακύνθου
Ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας, Διονύσης Ακτύπης, τόνισε αρχικά ότι «πρέπει να γίνουν δύο διαφορετικά πράγματα. Το ένα έχει να κάνει με τη διαχείριση, δηλαδή, ανοικτό Ναυάγιο με μέτρα προστασίας και το άλλο με τη συντήρηση του καραβιού.
Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, είναι να προλάβουμε με διαδικασίες που προωθούμε, να επέμβουμε στο καράβι με συγκεκριμένες ενέργειες για να μην χτυπιέται το καράβι από το κύμα. Δεν μπορώ να πω περισσότερα, αλλά είμαστε πάνω από το πρόβλημα και κοιτάμε να σώσουμε ότι μπορεί να διασωθεί αυτή τη στιγμή».
Όσον αφορά τον κίνδυνο «εξαφάνισης» του Ναυαγίου ο κ. Ακτύπης υπογράμμισε ότι επί τέσσερα χρόνια, προσπαθεί να λύσει αυτό το σημαντικό ζήτημα. «Να μην ανησυχούν! Αν ανησυχούσαν ας τα έκαναν δεκαπέντε χρόνια νωρίτερα που είχαν τη διαχείριση. Η σιωπή τους νομίζω είναι η καλύτερη λύση για να κάνουμε τη δουλειά μας», ανέφερε.
Τις πρόσφατες εξελίξεις σχολίασε και ο Πέτρος Βουτυράκος, ιδιοκτήτης σκαφών που μεταφέρουν επισκέπτες στο Ναυάγιο. «Πριν αρχίσει η φθορά, είχα πάει σε πολιτικούς και τους είχα πει ότι πρέπει κάτι να κάνουμε για να το συντηρήσουμε. Τους είχα πει μάλιστα πως ήμουν διατεθειμένος να καλύψω τα έξοδά τους.
Τους είχα πει επίσης ότι πρέπει να αφήσουμε έναν χώρο “νεκρό” στον κόλπο του Ναυαγίου για τις κατολισθήσεις. Είπαν ότι θα μου απαντήσουν και μετά μού είπαν ότι πρέπει να βάλουμε ένα δίφραγκο ανά κεφάλι. Τους απάντησα ότι είναι πολλά λεφτά. Να βάλουμε κάτι και είμαστε οκ. Αδράνησαν μετά, δεν μου απάντησαν παρά τις ενοχλήσεις», ανέφερε στο imerazante.gr.
Ο κ. Βουτυράκος σημείωσε ότι εκείνος μαζί με συναδέλφους πλοιοκτήτες είχαν αιτηθεί να το συντηρήσουν, ωστόσο και πάλι δεν υπήρξε αποτέλεσμα. Επίσης, σχολίασε ότι μόνο με παρέμβαση από ιδιώτη θα λυθεί το θέμα.
«Πήγα σε αρχή και έκανα αίτηση. Τους είπα ότι ενδιαφερόμαστε να συντηρήσουμε το Ναυάγιο. Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Κανείς δεν μου απάντησε. Μετά την κατολίσθηση, πάλι ενοχλήσαμε και είπαμε να βάλουμε τη “νεκρή ζώνη” να δουλέψει το Ναυάγιο. Πάλι αδράνησαν. Φτάσαμε σε αυτή την κατάσταση.
Ακόμα είναι νωρίς, προλαβαίνουμε. Μόνο ιδιώτης θα καταφέρει να το κάνει. Στο Δημόσιο είναι καρεκλοκένταυροι, αργούν και δεν πρόκειται να γίνει τίποτα. Ακόμα έχει ζωή το Ναυάγιο. Το κακό είναι ότι και εμείς έχουμε αδρανήσει τον τελευταίο χρόνο που μας το έκλεισαν. Δεν ενδιαφέρθηκε κανείς και το αφήσαμε στο έλεος του Θεού» υποστήριξε.
Τέλος, είπε ότι δεν είναι αργά για να σωθεί το αξιοθέατο, αρκεί όμως να γίνουν οι απαιραίτητες ενέργειες. «Έχω στο μυαλό μου κάτι. Δεν το λέω. Όταν ερωτηθώ από τις αρχές θα τους πω. Το βασικό είναι να σωθεί το Ναυάγιο. Έχει και άλλα όμορφα η Ζάκυνθος αλλά πάνω από όλα είναι το Ναυάγιο. Έχει ακουστεί σε όλο τον κόσμο. Είναι το Νο1. Άμεσα το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να κάνουν εργασίες να μην έρχεται σε επαφή με το νερό.
Ας βρουν τρόπο, ας χτίσουν τοίχο και να το σηκώσουν. Έχει ελαφρύνει το βαπόρι, υπάρχουν μηχανήματα και εργαλεία που μπορούν να το σηκώσουν για να μην το παίρνει η θάλασσα. Και από εκεί να συντηρηθεί, να το βάψουν, να κολληθεί σε κάποια σημεία. Έγινε μνημείο πλέον για το νησί. “Το Τσιγαράδικο” λένε μερικοί και ειρωνεύονται. Ο Θεός μας έστειλε το καραβάκι. Έχουμε φάει όλοι ψωμί από αυτό και όλοι είμαστε υπεύθυνοι.
Η ιστορία του ναυαγίου
Την παραλία τη γνωρίζουν όλοι, ωστόσο λίγοι ξέρουν την... περιπετειώδη, σχεδόν κινηματογραφική, ιστορία του πλοίου «Παναγιώτης» και τον τρόπο που κατέληξε στη ως ναυάγιο στη συγκεκριμένη παραλία.
Στις 13 Σεπτεμβρίου 1980, το εμπορικό πλοίο «Παναγιώτης» θα ταξίδευε επίσημα από το Αργοστόλι της Κεφαλονιάς στον Πειραιά, ωστόσο ο πλοιοκτήτης και ο πλοίαρχος είχαν άλλα σχέδια: Αναχωρούν για τα ανοιχτά της Τυνησίας κι από εκεί παραλαμβάνουν 1.295 λαθραία κουτιά τσιγάρων, αξίας τότε 200.000 δολαρίων, ποσό, τεράστιο.
Το αρχικό σχέδιο ήταν να παραδοθεί το φορτίο σε Ιταλούς λαθρέμπορους, ανοιχτά της Νάπολης. Έπειτα από παλινωδίες όμως και διαμάχες με τους μαφιόζους, αποφασίζεται να παραδοθούν τα τσιγάρα κάπου στο Ιόνιο. Η μηχανή του πλοίου όμως δεν είχε συντηρηθεί σωστά και σταματάει να λειτουργεί. Την 1η Οκτωβρίου 1980 το πλοίο είναι ακυβέρνητο ανοιχτά της Ζακύνθου, με τα μποφόρ να είναι πολλά και να μη λειτουργεί ούτε ο ασύρματος για να εκπέμψει SOS.
Η περίφημη παραλία του ναυαγίου
Ο «Παναγιώτης» καταλήγει ακυβέρνητος στα βράχια της γνωστής παραλίας όπου και τσακίζεται - χωρίς να υπάρξει κάποιος τραυματισμός. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα 9 μέλη του πληρώματος έμειναν στην παραλία μόνοι τους για δυο μέρες, μέχρι να καταφέρουν να απεγκλωβιστούν - και να συλληφθούν όλοι από το Λιμενικό.
Μεγάλο μέρος του πολύτιμου φορτίου τους χάνεται, άλλες όμως κούτες παραμένουν στην παραλία. Το Λιμενικό βρήκε μόλις 28 κούτες στο κουφάρι του πλοίου που έμελλε να χαρακτηρίσει το νησί της Ζακύνθου για τις επόμενες δεκαετίες. Υπολογίζεται ότι οι ντόπιοι βρήκαν τις άλλες 280.