Κομισιόν: Σαρωτικοί έλεγχοι στα social media των influencers - Τέσσερις στους πέντε κρύβουν τις διαφημιστικές αναρτήσεις
Αποκαλυπτικά στοιχεία
Ανάμεσα στους 358 influencers που έχουν μπει στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έχουν μπει στο "μάτι" και οι Έλληνες παραγωγοί περιεχομένου
Στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των εθνικών Αρχών προστασίας των καταναλωτών βρέθηκαν και οι Έλληνες influencers. Η Κομισιόν δημοσίευσε τα αποτελέσματα του ελέγχου των αναρτήσεων από influencers στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όπως αποκαλύφθηκε, σχεδόν όλοι (97%) αναρτούσαν εμπορικό περιεχόμενο, αλλά ένας στους πέντε δήλωνε ότι πρόκειται για διαφήμιση, με τους υπολοίπους να παραβιάζουν τη σχετική νομοθεσία.
Στόχος του ελέγχου ήταν να εξακριβωθεί κατά πόσον οι influencers γνωστοποιούν τις διαφημιστικές τους δραστηριότητες, όπως απαιτείται από τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές. Συνολικά, σύμφωνα με την σχετική ανακοίνωση, ελέγχθηκαν οι αναρτήσεις 576 influencers που δημοσιεύτηκαν σε μεγάλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
Τα ευρήματα των Αρχών
- Το 97% δημοσίευσε αναρτήσεις με εμπορικό περιεχόμενο, αλλά μόνο το 20% το αποκάλυπτε πως επρόκειτο για διαφήμιση
- Το 78% ασκούσαν εμπορική δραστηριότητα- ωστόσο μόνο το 36% ήταν εγγεγραμμένοι ως έμποροι σε εθνικό επίπεδο
- Το 30% δεν παρείχε στοιχεία της εταιρείας στις αναρτήσεις του, όπως διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επωνυμία εταιρείας, ταχυδρομική διεύθυνση ή αριθμό μητρώου
- Το 38% δεν χρησιμοποίησε τις ετικέτες της πλατφόρμας που χρησιμεύουν για την αποκάλυψη του εμπορικού περιεχομένου, όπως το κουμπί «πληρωμένη συνεργασία» στο Instagram, αντίθετα, οι εν λόγω influencers επέλεξαν διαφορετική διατύπωση, όπως «συνεργασία» (16%), «σύμπραξη» (15%) ή γενικές ευχαριστίες προς το εμπορικό σήμα του συνεργάτη (11%)
- Το 40% των επιρροών που ελέγχθηκαν έκαναν τη γνωστοποίηση ορατή κατά τη διάρκεια ολόκληρης της εμπορικής επικοινωνίας. Το 34% των προφίλ των influencers έκαναν τη γνωστοποίηση άμεσα ορατή χωρίς να χρειάζονται πρόσθετα βήματα, όπως με κλικ στο «διαβάστε περισσότερα» ή με κύλιση προς τα κάτω
- Το 40% υποστήριζε τα δικά του προϊόντα, υπηρεσίες ή εμπορικά σήματα. Το 60% αυτών δεν γνωστοποιούσε τη διαφήμιση
- Tο 44% των influencers είχαν τις δικές τους ιστοσελίδες
Ποιοι είναι στο στόχαστρο
Σύμφωνα με την ΕΕ, 358 influencers έχουν μπει στο στόχαστρο για περαιτέρω έρευνα. Οι εθνικές Αρχές θα επικοινωνήσουν μαζί τους για να τους ζητήσουν να ακολουθήσουν τους ισχύοντες κανόνες. Ενδεχομένως να ληφθούν περαιτέρω μέτρα επιβολής της νομοθεσίας, αν χρειαστεί, σύμφωνα με τις εθνικές διαδικασίες.
Στον έλεγχο συμμετείχαν τα ακόλουθα κράτη μέλη της ΕΕ: Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος, Λετονία, Λιθουανία, Λουξεμβούργο, Μάλτα, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία, Σλοβενία, Σουηδία, Φινλανδία, Τσεχική Δημοκρατία, καθώς και η Ισλανδία και η Νορβηγία.
82 influencers είχαν πάνω από 1 εκατομμύριο followers, 301 πάνω από 100.000 και 73 μεταξύ 5.000 και 100.000.
Αρκετοί influencers ήταν ενεργοί σε διαφορετικές πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης: 572 είχαν αναρτήσεις στο Instagram, 334 στο TikTok, 224 στο YouTube, 202 στο Facebook, 82 στο X (πρώην Twitter), 52 στο Snapchat και 28 στο Twitch.
Οι κυριότεροι τομείς δραστηριότητας είναι: η μόδα, ο τρόπος ζωής, η ομορφιά, το φαγητό, τα ταξίδια και η γυμναστική/αθλητισμός.
Προώθηση επικίνδυνων δραστηριοτήτων
Παράλληλα, 119 influencers θεωρήθηκαν ότι προωθούν ανθυγιεινές ή επικίνδυνες δραστηριότητες, όπως πρόχειρο φαγητό, αλκοολούχα ποτά, ιατρικές ή αισθητικές θεραπείες, τυχερά παιχνίδια ή χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, όπως η εμπορία κρυπτογράφησης.