Έσβησε ο “Ηλιος” για τον Βασίλη ∆ιαµαντόπουλο: Η ιστορία του ιδρυτή της πασίγνωστης εταιρείας µπαχαρικών
Από την Απογευματινή της Κυριακής
Πλέον, η κόρη του, Στέλλα ∆ιαµαντοπούλου, βρίσκεται στο πηδάλιο της επιχείρησης “Ήλιος”
Τέλος εποχής. Στις 13 Φεβρουαρίου έσβησε ο «Ηλιος» για τον 97χρονο Βασίλη ∆ιαµαντόπουλο, επικεφαλής της πασίγνωστης εταιρείας µπαχαρικών, που το 2019 συµπλήρωσε έναν αιώνα ζωής. Το δυσάρεστο γεγονός γνωστοποίησε µέσω social media η οικογένεια του επιχειρηµατία, που έκανε µόδα από τα ’70s την πολυτέλεια στα µπαχάρια, λανσάροντας πρωτοποριακά για την εποχή, καλαίσθητα αµπαλάζ για τα προϊόντα της. «Θα µείνει αξέχαστος για την αγάπη, την ευγένεια, τη γενναιοδωρία του. Η απώλειά του αφήνει κενό στις καρδιές µας και στην εταιρεία µας, που δεν µπορεί να ‘‘γεµίσει’’. Προσέφερε όχι µόνο τον επαγγελµατισµό του, αλλά και πάθος για την ανάπτυξη και την ευηµερία του καθενός από εµάς. Θα τιµήσουµε τη µνήµη και το έργο του στην εταιρεία µας, µε αφοσίωση στη συνέχιση της αποστολής του», αναφέρεται στην εταιρική ανακοίνωση.
Βασίλης Διαμαντόπουλος ο ιδρυτής της «Ήλιος»: Ο «νοικοκύρης» από τον Πειραιά
Ταυτίστηκε στη συνείδηση των συναδέλφων του µε έναν πρωτοποριακό επιχειρηµατία, αλλά και µ’ έναν εξίσου γλυκό και ευγενικό άνθρωπο. Ηταν, όπως θα πουν, «ένας νοικοκύρης, που έγραψε ιστορία στο επιχειρηµατικό γίγνεσθαι της χώρας, ξεκινώντας από τον Πειραιά». Εισαγωγές-εξαγωγές, εµπορία καρυκευµάτων και µυρωδικών, µε το «Carino» να βρίσκεται και στις µέρες µας στην κορυφή των επιλογών των σεφ. Είδη ζαχαροπλαστικής, αρωµατικά φυτά, βότανα, αλλά και τροφές πουλιών και είδη θυµιάµατος περιλαµβάνονται στο µενού της. Ενώ, εξπέρ στην κουζίνα από τον ιστότοπό της παρέχουν στους ενδιαφερόµενους συνταγές για νόστιµα πιάτα. Μέσα σε τόσες δεκαετίες, η εταιρεία άλλαξε. Οπως άλλαξε -λογικό εξάλλου- και η ζωή στην Ελλάδα. Και η ίδια η κοινωνία. Πόλεµοι, προσφυγιά, οικονοµική ακµή, παρακµή, επάνοδος, «όλα µετουσιωµένα µε αγάπη», έλεγε ο ∆ιαµαντόπουλος στην ιστορική γιορτή της εταιρείας για τα εκατό χρόνια της (έλαβε χώρα στο εργοστάσιο στου Ρέντη και, ανάµεσα σε άλλους, παρέστη ο τότε Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος). Πλέον, η κόρη του, Στέλλα ∆ιαµαντοπούλου, βρίσκεται στο πηδάλιο: µέχρι τέλους διατηρούσε «τιµής ένεκεν», όπως έλεγε προ τετραετίας, τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συµβούλου, ενώ η γυναίκα του Βαρβάρα, µε την οποία υπήρξαν συνοδοιπόροι για 79 ολόκληρα χρόνια, κατέχει τη θέση της αντιπροέδρου.
Οι καινοτοµίες
To ότι η εταιρεία είναι αιωνόβια αυτό από µόνο του προδίδει το πάθος του ∆ιαµαντόπουλου. «Ανέλαβε µετά τον ξαφνικό θάνατο του παππού, ξεκινώντας σχεδόν από το µηδέν», τονίζει η κόρη του. «Ηταν καλός τιµονιέρης». Πέρα από τα πλέον σύγχρονα µηχανήµατα που εισήγαγε στον κλάδο του, «δεν άνοιγε καν το συρτάρι να πάρει για τον εαυτό του λεφτά. Πρώτα έπρεπε να πληρωθούν τα εµπορεύµατα και το προσωπικό. Ποτέ δεν αφήσαµε επιταγή ή γραµµάτιο παλιότερα απλήρωτο. Σηµασία για εκείνον είχε το ρευστό. Για να κινείται η αλυσίδα της παραγωγής», λέει η Στέλλα ∆ιαµαντοπούλου. Κοµβική στιγµή, φυσικά, που «απογείωσε» τις µετοχές της εταιρείας, ήταν όταν στις αρχές των ’70s τοποθέτησε τα προϊόντα στα κοµψά µπουκάλια, εισάγοντας µια καινοτοµία στην εγχώρια αγορά. Με τη βαθιά οικονοµική κρίση την προηγούµενη δεκαετία, καθώς έκανε καλό κουµάντο ως «καπετάνιος» της επιχείρησης, τα προβλήµατα ήταν «διαχειρίσιµα», έχει πει χαρακτηριστικά η κόρη του. Εξακολουθούν, δε, να πραγµατοποιούνται εξαγωγές κατευθυνόµενες προς ΗΠΑ και Γερµανία. «Αλλά, πλέον, είναι περιορισµένες», έλεγε η ∆ιαµαντοπούλου το 2019. Αν σκεφτούµε, δε, πως ο πατέρας του εκλιπόντος, Στέλιος ∆ιαµαντόπουλος, έχοντας χάσει τους γονείς του, ξεκίνησε από το µηδέν την εταιρεία, στα 28, ερχόµενος από τα Χρύσαφα Λακωνίας, φτιάχνοντας αρχικά σουγιάδες και µετά καρβουνάκια, για να καταλήξει στα µπαχαρικά, η ιστορία της φαµίλιας και της επιχείρησης πάει ακόµα πιο µακριά. Πώς ανέλαβε ο ίδιος; Το 1954 ο αιφνίδιος θάνατος του µπαµπά του τον κατέστησε «τιµονιέρη». Ηταν 27. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά.
Πώς έβλεπε το επιχειρείν
Υπήρξε απόφοιτος της Ιωνιδείου Σχολής. Ως τελειόφοιτος, δε, της Εµπορικής Σχολής, όπως υπογράµµιζε, εξ αρχής έβλεπε µε διαφορετικό µάτι την ανάπτυξη της βιοµηχανίας. Ηθελε να φέρει κάτι καινοτόµο στην αγορά και κάπως έτσι στράφηκε στα µπαχαρικά. Ο δε Γεράσιµος Βασιλόπουλος (των γνωστών µάρκετ) πρώτος έβαλε στα ράφια, στη Σταδίου, τα νέα προϊόντα της «Ηλιος». «Η εταιρεία είναι άνθρωποι και συναισθήµατα, είναι χρώµατα και αρώµατα, είναι αναµνήσεις και µελλοντικά σχέδια, είναι λύπες και χαρές, είναι η ζωντανή απόδειξη µιας παράδοσης που συνάντησε επιτυχηµένα την πρόοδο και την καινοτοµία. Από τα µέσα της δεκαετίας του ’60, που φέραµε τις τότε υπερσύγχρονες µηχανές συσκευασίας, τη δεκαετία του ’70, που λανσάραµε πρωτοποριακά προϊόντα, και τις επόµενες δεκαετίες, που χρησιµοποιήσαµε τα νέα γυάλινα βαζάκια µπαχαρικών, τις µεγάλες ειδικές συσκευασίες για τους επαγγελµατίες, όλοι είχαµε ένα στόχο: Να προχωρούµε µπροστά µε σεβασµό στην ποιότητα και τους ανθρώπους που αγόραζαν τα προϊόντα µας», θα πει η Στέλλα. Για ζεστό, όπως και ο ∆ιαµαντόπουλος, επίλογο.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής