Ο Γιώργος Ηλιόπουλος, δικηγόρος και νομικός σύμβουλος του «Σωματείου Τέμπη 2023», μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και την εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, για το δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο κ. Ηλιόπουλος υπογράμμισε ότι η παρουσία ενός σταθμάρχη χωρίς εμπειρία δεν αρκεί για να διασφαλιστεί η ασφάλεια, και ότι η πιθανότητα ανθρώπινου λάθους είναι πάντα υπαρκτή.

Σημείωσε πως ο σιδηρόδρομος είχε αφεθεί στην τύχη του. Δεν υπήρχαν σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, όπως η τηλεδιοίκηση ή το σύστημα τοπικών χειρισμών, ενώ τα λαμπάκια που έδειχναν την κατεύθυνση των τρένων λειτουργούσαν με ελλιπή τρόπο.

Υπογράμμισε πως η τραγωδία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν υπήρχαν εθνικοί κανόνες ασφαλείας.

Μεταξύ άλλων, επεσήμανε:

Γ.ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Η σύγκρουση έγινε γιατί δεν υπήρχε κανένα μέσο που να διασφαλίζει την ασφάλεια γιατί δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι διασφαλίζει κάτι η παρουσία ενός ανθρώπου δίχως εμπειρία στην ηλικία την προχωρημένη που ήταν ο σταθμάρχης. Η πιθανότητα του ανθρώπινου σφάλματος είναι δεδομένη και δεν είναι εξήγηση ότι είναι η αιτία το ανθρώπινο λάθος όταν έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια ώστε το ανθρώπινο λάθος να μην καταλήγει σε θανάτους. Επομένως έγινε ότι έγινε γιατί ο σιδηρόδρομος είχε αφεθεί στην τύχη του, δεν υπήρχε κανένα μα κανένα μέσο μηχανολογικό ούτε ακόμα εκείνα που λειτουργούσαν από το 2020 και μετά δηλαδή η τηλεδιοίκηση, ούτε το σύστημα τοπικών χειρισμών ήταν σωστά συντηρημένο με αποτέλεσμα τα περίφημα λαμπάκια αντί για 4 χιλιόμετρα να δείχνουν μόλις 1700 μέτρα δηλαδή μόλις 300 αφ’ ότου έγινε η εσφαλμένη αλλαγή. Ό,τι έγινε έγινε γιατί δεν υπήρχαν εθνικοί κανόνες ασφαλείας, γιατί ο κ. Καραμανλής και όσοι γνώριζαν το πρόβλημα παρανομούσαν τουλάχιστον από το ’19 που ήταν επιβεβλημένο να υπάρχουν εθνικοί κανόνες ασφάλειας. Εθνικοί κανόνες ασφάλειας σημαίνει από το ποιος αναλαμβάνει την εγκατάσταση, τη συντήρηση των μέσων υποδομής που έχουν σχέση με την ασφάλεια έως και ποιος εκπαιδεύει τους σταθμάρχες, ποιοι ψυχολόγοι τους παρακολουθούν έπρεπε να είναι καταγεγραμμένο. Ακόμα και πως θα βρίσκαν το σημείο που έγινε το δυστύχημα με κάποιο σύγχρονο μέσο γιατί δεν μπορούσαν να βρουν καν που έχει συμβεί. Ο γιός μου τους είχε καλέσει στο τηλέφωνο επανειλημμένα επί μισή ώρα και προσπαθούσαν να βρουν που ακριβώς έχουν συμβεί τα γεγονότα.

Γ.ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Το ότι υπήρχαν ουσίες όπως το ξυλόλιο σε μεγάλο βαθμό καθαρότητας και σίγουρα δεν είχε αναμειχθεί με χρώματα ή οτιδήποτε άλλο που να εξηγεί την παρουσία του εκεί αυτό είναι δεδομένο επομένως προφανώς υπήρχε παράνομη μεταφορά τέτοιου τύπου χημικών ουσιών.

Γ.ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: 12 μήνες μετά έχουν πολλά πράγματα αλλοιωθεί, καταρχήν πρέπει να εξετασθεί ένας προς ένας αυτοί που το προκάλεσαν την αλλοίωση των στοιχείων γιατί αυτοί γνωρίζουν τι ήθελαν να αποκρύψουν. Μόνο η ανάκριση μπορεί να δώσει αποτελέσματα. Οι χημικές ουσίες βρέθηκαν αλλά η προέλευση θα βρισκόταν αν μπορούσαμε να διαπιστώσουμε που ήταν αποθηκευμένα.

Για την εξεταστική

Γ.ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Είναι ντροπή να ξεκινά με δήλωση ότι θα καταλήξει σε φως, θα αναδειχθούν στοιχεία και όταν έρχεται η ώρα να εξετάσουμε μάρτυρες αποκλείονται οι πλέον κρίσιμοι. Πρέπει ο εμπαιγμός να είναι και κάπως ελεγχόμενος γιατί αν δεν είναι προκαλεί τέτοια αγανάκτηση που μάλλον θα έχουμε εξελίξεις απρόβλεπτες. Δηλαδή δεν μπορεί ο κ. Μαρκόπουλος ο οποίος δεν έχει ιδέα από τη διαχείριση μιας τέτοιας υπόθεσης γιατί δεν είναι νομικός να αποφασίζει ποιοι μάρτυρες θα εξεταστούν ή η πλειοψηφία αναιτιολόγητα να τους αποκλείει.

Ερωτηθείς πως βιώνει ο γιος του την εμπειρία των όσων έζησε εκείνη τη μέρα

Γ.ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ: Έχει μερική αμνησία, δεν μπορεί να θυμηθεί τι γινότανε μέσα στο βαγόνι πριν βγει. Ήταν από τους πρώτους που βγήκε, ήταν στο βαγόνι που δεν κάηκε αλλά έπεσε κάτω από τις ράγες. Άκουγε ότι κάποιοι ζητούσαν βοήθεια γιατί καιγόντουσαν άλλοι ήταν τραυματισμένοι και για αυτό το λόγο όταν βγήκε πριν πάρει εμάς επί τουλάχιστον μισή ώρα καλούσε σε βοήθεια γιατί μόνο εξειδικευμένοι θα μπορούσαν να διασώσουν τους ανθρώπους στην κατάσταση που ήταν.