Νέα σοκαριστικά ηχητικά ντοκουμέντα με μια σειρά από διαλόγους, στους οποίους αποτυπώνεται η χαλαρότητα και η ανεπάρκεια των κατά τα άλλα έμπειρων σταθμαρχών, λίγες ώρες πριν το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, φέρνει στο "φως" το Mega.

Είναι απόγευμα εκείνης της μαύρης Τρίτης του 2023. Ακόμα ο σταθμάρχης που μετά την τραγωδία προφυλακίστηκε δεν έχει πιάσει δουλειά. Το σταθμαρχείο της Λάρισας μιλάει με τους γειτονικούς σταθμούς, με μηχανοδηγούς αμαξοστοιχιών και με τον ρυθμιστή της κυκλοφορίας.

Τραγωδία στα Τέμπη: Το μπάχαλο μέσα από την επικοινωνία με τους ασυρμάτους


Κανονικά κάθε φορά που μπαίνει ή που φεύγει ένα τρένο από σταθμό, ο σταθμάρχης πρέπει να συμπληρώνει την ίδια ώρα το βιβλίο συμβάντων.

Αυτό όπως προκύπτει δεν συνέβη λίγες ώρες πριν το δυστύχημα. Ο σταθμάρχης βάρδιας ακούγεται να λέει ότι δεν πρόσεξε τις ώρες.

-Περίμενε… 12 αμάξι τάδε, τάδε, ήρθε. Έφυγε και να ξαναέρθει.

-Τι ώρα;

-Γιατί κοίταξα; 18:35,30. Ξέρω εγώ; Βάλτο και 30.

-779, 18:35 το έχω βάλει.

-779 βάλτο όπου θες

Όλα στο πόδι. Αν και οι έμπειροι σταθμάρχες γνωρίζουν πως έχουν την ευθύνη.

-Ντίνος έφυγε από εμένα. Εντάξει αγόρι μου;

-Όλα οκ; Να ανάψω τσιγάρο δηλαδή; Να μείνω ήσυχος;

-Ναι, ναι, ναι

-Σου έχω εμπιστοσύνη

– Ναι εντάξει, εφόσον δεν έχουμε και το 63 από εκεί

-Εντάξει, και το 63 να είχαμε θα το κρατούσες εκεί, θα το φρενάριζες εκεί.

-Ναι ,ναι ναι

-Κατάλαβες;

-Είμαστε εντάξει, ναι

-Σε αυτή την περίπτωση δεν πάει να έχει και τον βασιλιά να έρχεται από εκεί.

-Έγινε

-Και μέχρι της είσοδο εκεί στο Λιτοχώρι και θα το βάλετε μέσα μετά στην άνοδο.

-Ακριβώς ναι.

-Είσαι ωραίος, πάρε με τηλέφωνο. Μόνο μη με λαχταρήσεις.

Τα λεπτά περνούν και η αντίστροφη μέτρηση για την εθνική τραγωδία έχει ξεκινήσει. Στον σταθμό της Λάρισας ακούγονται φωνές που περνούν στο γραφείο του σταθμάρχη.

«Παίζουμε ζωές»
Αν και παίζονται ζωές όπως ακούγεται να λέει, δεν υπάρχει η παραμικρή οργάνωση. Και τα αποτελέσματα αυτής της προχειρότητας και της αδιαφορίας, θα φανούν στη συνέχεια.

-Γραμμή ελεύθερη για την 2596. Μονή γραμμή καθόδου.

-Έχεις πάρει;

-Έχω πάρει, έχω πάρει

-Επειδή παίζουμε ζωές, σας παρακαλώ πολύ, κλείστε την πόρτα. Σας παρακαλώ πάρα πολύ. Σας παρακαλώ. Ναι Ρε Βασίλη, κλείστε την πόρτα. Έλα.

-Έχω πάρει με το Λιτόχωρφο, είμαστε εντάξει.

-Έχεις πάρει, εντάξει; Το ίδιο που κάναμε και πριν με το 60

-Ακριβώς το ίδιο.


Σε ηχητικό ντοκουμέντο ακούγεται και ο ρυθμιστής κυκλοφορίας που προσπαθεί να καταλάβει τα όσα συμβαίνουν.

Οι εντολές δεν είναι ξεκάθαρες όπως θα έπρεπε. Αλλά επειδή προφανώς όλα αυτά δεν συνέβαιναν για πρώτη φορά, ο έμπειρος σταθμάρχης ακούγεται να λέει πως δεν χρειάζεται άγχος.


-Έλα Παντελή.

-Έχω το 1596 εδώ, το 60 έφτασε… Πρέπει να φτάνει. Πρέπει να έφτασε Λιτόχωρο, το άκουσα στον ασύρματο. Το 63 δεν ξέρω πώς είναι. Τι θα κάνουμε τώρα;

-Το 63 άστο, διώξε το τώρα, 70 λεπτά έφυγε τώρα και 35.

-Θα το διώξουμε και αυτό ανάποδα;

-Είναι έτοιμο;

-Περίμενε Παντελή, δεν θέλω άγχος.

-Κώστα, περιμένουν και οι άλλοι, ναι πες.

-Ποιοι άλλοι περιμένουν; Εγώ έχω 4 τρένα εδώ.

-Λοιπόν, τι κάνω; Θέλει; Να το διώξω ανάποδα;

Η γύμνια του σιδηροδρομικού δικτύου

Η γύμνια του σιδηροδρομικού δικτύου έχει οδηγήσει σε μια κατάσταση επικίνδυνη. Τα πάντα γίνονται πρόχειρα, ο ένας μιλάει πάνω στον άλλο και οι κανόνες ασφαλείας έχουν πάει περίπατο.

-Λοιπόν, τι κάνω; Θέλει; Να το διώξω ανάποδα;

-Ναι, ναι είναι έτοιμο;

-Έτοιμο είναι.

-Έτοιμο είναι, διώξτο ανάποδα. Το 2594;

-Τώρα πήγε η μηχανή να το πάρει. Έχετε συνεννοηθεί για τον κόσμο δηλαδή αυτοί τι θα κάνουν; Δεν θα περιμένουν εδώ το 2596;

-Ποιο;

-Τον κόσμο που θα φέρει πίσω με το 2594

-Μισό λεπτό, μισό λεπτό. Δεν γύρισε πίσω αυτό εε;

-Δεν γύρισε Παντελή. Τώρα θα γυρίσει θέλει ένα τέταρτο τουλάχιστον, μην σου πω και 20 λεπτά να γυρίσει.

-Μα αφού δεν με αφήνεις εσύ…

-Δημήτρη, μ’ ακούς; Το 2594 δεν έχει γυρίσει, θέλει ένα τέταρτο μ ’ακούς; Το 2594 με τη μηχανή, δεν έχει γρυλίσει στην Λάρισα πίσω τον κόσμο. Περίμενε ρε Δημήτρη γιατί θέλω να διώξω το 2596. Τι; Έχω διάδρομο για να διώξω μέχρι το Λιτόχωρο. Να το διώξω, ο κόσμος τι θα γίνει;

Κανείς εκείνα τα λεπτά δεν έδειχνε να βάζει στο μυαλό του το κακό. Επειδή προφανώς έτσι είχαν συνηθίσει να δουλεύουν για χρόνια.

-Θα πάει το 2594 με λεωφορεία ε; Έγινε το διώχνω κατευθείαν τρωτά. Διώξτε το 2596 θα πάει ο κόσμος με λεωφορεία.

-Εντάξει, καλώς,

-Έγινε;

Ακόμα και όταν δύο τρένα εκείνο το απόγευμα κινούνταν στην ίδια γραμμή, η σχετική ανακοίνωση γίνεται στο ίδιο χαλαρό πνεύμα.

Οι ώρες περνούν και κάποιοι όπως φαίνεται έχουν το μυαλό τους, στο σχόλασμα.

Λίγες ώρες μετά, όλη αυτή η προχειρότητα που είχε γίνει σύστημα, θα έρθει να συναντήσει τη γύμνια του δικτύου και το αποτέλεσμα θα είναι ολέθριο. 57 νεκροί και μια χώρα βαθιά πληγωμένη από τις παθογένειες χρόνων που έφεραν το σιδηροδρομικό δυστύχημα.

ιαπιστώσαμε ότι είναι ένα τεράστιο μπάχαλο", λέει πραγματογνώμονας


Ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, μέλος της Επιτροπής Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών, σχολιάζοντας τα ντοκουμέντα, έκανε λόγο για «παντελή έλλειψη κουλτούρας ασφαλείας» και για «μη σεβασμό στους κανονισμούς».

«Αυτήν ήταν η περιρρέουσα κατάσταση, όχι την ημέρα της τραγωδίας, αλλά και τους προηγούμενους μήνες και τα προηγούμενα χρόνια», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Μάλιστα, έκανε ειδική μνεία στις δηλώσεις του διευθύνοντα συμβούλου του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, που παραδέχτηκε ότι ήταν δύσκολο να εφαρμόσει η υπηρεσία του τύπους και τους κανονισμούς.

«Αυτά (τα ηχητικά) που ακούτε τώρα εσείς, τα έχουμε ακούσει εδώ και μήνες και διαπιστώσαμε ότι είναι ένα τεράστιο μπάχαλο», τόνισε ο κ. Καραϊωσηφίδης.

Και πρόσθεσε ότι «η αεροπορική ασφάλεια υφίσταται επειδή υπάρχουν πρότυπα. Στους ελληνικούς σιδηροδρόμους αυτό που συνέβαινε δεν έχει καμία σχέση με οποιοδήποτε πρότυπο θα έπρεπε να ακολουθηθεί».