Οι ημερομηνίες “κλειδιά” για τα επόμενα βήματα της Εκκλησίας
Η συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου και οι κομβικές ημέρες της Κυριακής της Ορθοδοξίας και της 25ης Μαρτίου
Μία σειρά από ηµεροµηνίες ορίζουν µία κρίσιµη περίοδο τόσο για τις σχέσεις της Εκκλησίας µε την πολιτεία όσο και για τη στάση που θα τηρήσει η ιεραρχία µετά την ψήφιση του νοµοσχεδίου για την ισότητα των οµόφυλων ζευγαριών στον γάµο και το δικαίωµα της τεκνοθεσίας.
Στην περίοδο που συµπίπτει µε τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή και τις ηµέρες του Πάσχα υπάρχει ένα δεδοµένο και αυτό δεν είναι άλλο από τη διάχυτη δυσαρέσκεια της ιεραρχίας κυρίως για τον τρόπο αντιµετώπισης από την κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της δηµόσιας συζήτησης για το νοµοσχέδιο. ∆εν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν λόγο για απαξιωτική στάση απέναντι στην Εκκλησία, µε την απουσία από τη συζήτηση στην αρµόδια επιτροπή να αποτελεί το πλέον αντιπροσωπευτικό παράδειγµα που αναφέρουν.
Η πρώτη ηµεροµηνία την οποία έχουν κυκλώσει άπαντες στην ιεραρχία είναι η Τρίτη 5 Μαρτίου, ηµέρα κατά την οποία συνεδριάζει η Ιερά Σύνοδος. Πρόκειται για την πρώτη συνεδρίαση µετά την ψήφιση του επίµαχου νοµοσχεδίου. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης αναµένεται, σύµφωνα µε πληροφορίες, να τεθούν επί τάπητος τα επόµενα βήµατα της Εκκλησίας.
Ενα από τα θέµατα τα οποία αναµένεται να απασχολήσουν την ιεραρχία είναι η αντιµετώπιση των βουλευτών που ψήφισαν το νοµοσχέδιο και η στάση των κατά τόπους µητροπολιτών. Μέχρι στιγµής δεν υπάρχει ενιαία γραµµή και ο µόνος µητροπολίτης που έχει ενεργήσει είναι ο Πειραιώς Σεραφείµ, συγκαλώντας έκτακτη Ιερατική Σύναξη στις 22 Φεβρουαρίου. Η απόφαση ήταν να τεθούν εκτός Εκκλησίας, µέσω της διακοπής κοινωνίας, όσοι βουλευτές της εκλογικής περιφέρειας του Πειραιά ψήφισαν το σχετικό νοµοσχέδιο, καθώς και να µην τους απευθύνεται καµία πρόσκληση για συµµετοχή στις εκδηλώσεις ενοριών της Μητρόπολης.
Η επερχόµενη Ιερά Σύνοδος, σύµφωνα µε εκκλησιαστικές πηγές, θα κρίνει πολλά για δύο ηµεροµηνίες που ξεχωρίζουν. Πρόκειται για την Κυριακή της Ορθοδοξίας στις 24 Μαρτίου και την επόµενη µέρα που εορτάζεται ο Ευαγγελισµός της Θεοτόκου και η επέτειος της Επανάστασης του 1821. Οσον αφορά την Κυριακή της Ορθοδοξίας, είθισται ο εκάστοτε Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας να συµµετέχει στη Συνοδική Θεία Λειτουργία στη Μητρόπολη Αθηνών, αναγιγνώσκοντας το Σύµβολο της Πίστεως, µία τελετουργία που συµβολίζει τις αγαστές σχέσεις και την αρµονική συνεργασία Εκκλησίας και κράτους.
Συνηθίζεται επίσης να παρατίθεται εθιµοτυπικό γεύµα στο Προεδρικό Μέγαρο προς τιµήν του Αρχιεπισκόπου και των µελών της ∆ιαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σύµφωνα µε πληροφορίες, το εθιµοτυπικό γεύµα βρίσκεται στον «αέρα», καθώς δεν υπάρχει η βεβαιότητα για την επιθυµία του προκαθήµενου της Ελλαδικής Εκκλησίας και των ιεραρχών να παραστούν, ενώ αναµένεται και το τι θα συµβεί τελικά µε την ανάγνωση του Συµβόλου της Πίστεως στη Μητρόπολη Αθηνών.
Η Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, δίνει ιδιαίτερη σηµασία, σύµφωνα µε διευκρινίσεις προερχόµενες από την Ηρώδου του Αττικού που αποκάλυψε η «Κυριακάτικη Απογευµατινή», στην παρουσία αυτή, που αναδεικνύει τους στενούς δεσµούς της Ελλαδικής Εκκλησίας µε την πολιτεία. Σηµαντικό είναι για τη νυν Πρόεδρο το γεγονός ότι η παράδοση αυτή σχετίζεται µε τη βυζαντινή εποχή και τη συνέχεια της Ιστορίας των Ελλήνων. Στο ζήτηµα της εορτής του Ευαγγελισµού της Θεοτόκου και των παρελάσεων η κατάσταση είναι πιο ξεκάθαρη, χωρίς να εκφράζεται πλήρης βεβαιότητα, αφού όλα θα εξαρτηθούν από τη στάση που θα τηρήσουν οι ιερείς απέναντι στους βουλευτές που υπερψήφισαν το νοµοσχέδιο και το αν θα υπάρξει σχετική µέριµνα από την Ιερά Σύνοδο.
Το θέµα της βάφτισης νηπίων υιοθετηµένων από οµόφυλα ζευγάρια, σύµφωνα µε εκκλησιαστικές πηγές, µετατίθεται χρονικά για µία σειρά από λόγους. Ο πρώτος είναι αντικειµενικός και σχετίζεται µε την προτεραιοποίηση του ζητήµατος. Προς το παρόν δεν έχει προκύψει το σχετικό πρόβληµα, ώστε να απαιτείται η εξεύρεση λύσης από τη στιγµή που η τεκνοθεσία από οµόφυλο ζευγάρι βρίσκεται ακόµα µακριά ως ενδεχόµενο. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι το πρόωρο άνοιγµα της σχετικής συζήτησης προκάλεσε έντονη εσωστρέφεια µε απόψεις που κινούνταν σε διαφορετικές κατευθύνσεις.
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυµος, µετά τη συνάντηση που είχε µε τον Αρχιεπίσκοπο Αµερικής Ελπιδοφόρο, προέκρινε το να βαπτίζονται τα παιδιά των οµόφυλων ζευγαριών εφόσον ενηλικιωθούν, άποψη που είχε βρει σύµφωνο τον Μητροπολίτη Μεσογαίας, Νικόλαο, τον κεντρικό εισηγητή στην Εκτακτη Ιερά Σύνοδο που είχε διατυπώσει τη θέση της Εκκλησίας για το νοµοσχέδιο. Αποστάσεις από τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου αλλά υπέρ της βάπτισης των παιδιών οµόφυλων ζευγαριών είχαν οι Μητροπολίτες Μεσσηνίας Χρυσόστοµος και ∆ηµητριάδος Ιγνάτιος, θεωρώντας πως η Εκκλησία «δεν πρέπει να εκδικείται αρνούµενη τη βάπτιση σε παιδιά», ενώ τον προβληµατισµό του διατύπωσε ο Ναυπάκτου Ιερόθεος. Το συγκεκριµένο ζήτηµα αποφασίστηκε να παραπεµφθεί στη Συνοδική Επιτροπή επί των ∆ογµατικών και Νοµοκανονικών Ζητηµάτων και στη βάση της εισήγησής της να παρθεί απόφαση από τη ∆ιαρκή Ιερά Σύνοδο.
Στην περίοδο που συµπίπτει µε τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή και τις ηµέρες του Πάσχα υπάρχει ένα δεδοµένο και αυτό δεν είναι άλλο από τη διάχυτη δυσαρέσκεια της ιεραρχίας κυρίως για τον τρόπο αντιµετώπισης από την κυβέρνηση κατά τη διάρκεια της δηµόσιας συζήτησης για το νοµοσχέδιο. ∆εν είναι λίγοι εκείνοι που κάνουν λόγο για απαξιωτική στάση απέναντι στην Εκκλησία, µε την απουσία από τη συζήτηση στην αρµόδια επιτροπή να αποτελεί το πλέον αντιπροσωπευτικό παράδειγµα που αναφέρουν.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας και το Προεδρικό Μέγαρο
Η πρώτη ηµεροµηνία την οποία έχουν κυκλώσει άπαντες στην ιεραρχία είναι η Τρίτη 5 Μαρτίου, ηµέρα κατά την οποία συνεδριάζει η Ιερά Σύνοδος. Πρόκειται για την πρώτη συνεδρίαση µετά την ψήφιση του επίµαχου νοµοσχεδίου. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης αναµένεται, σύµφωνα µε πληροφορίες, να τεθούν επί τάπητος τα επόµενα βήµατα της Εκκλησίας. Ενα από τα θέµατα τα οποία αναµένεται να απασχολήσουν την ιεραρχία είναι η αντιµετώπιση των βουλευτών που ψήφισαν το νοµοσχέδιο και η στάση των κατά τόπους µητροπολιτών. Μέχρι στιγµής δεν υπάρχει ενιαία γραµµή και ο µόνος µητροπολίτης που έχει ενεργήσει είναι ο Πειραιώς Σεραφείµ, συγκαλώντας έκτακτη Ιερατική Σύναξη στις 22 Φεβρουαρίου. Η απόφαση ήταν να τεθούν εκτός Εκκλησίας, µέσω της διακοπής κοινωνίας, όσοι βουλευτές της εκλογικής περιφέρειας του Πειραιά ψήφισαν το σχετικό νοµοσχέδιο, καθώς και να µην τους απευθύνεται καµία πρόσκληση για συµµετοχή στις εκδηλώσεις ενοριών της Μητρόπολης.
Η επερχόµενη Ιερά Σύνοδος, σύµφωνα µε εκκλησιαστικές πηγές, θα κρίνει πολλά για δύο ηµεροµηνίες που ξεχωρίζουν. Πρόκειται για την Κυριακή της Ορθοδοξίας στις 24 Μαρτίου και την επόµενη µέρα που εορτάζεται ο Ευαγγελισµός της Θεοτόκου και η επέτειος της Επανάστασης του 1821. Οσον αφορά την Κυριακή της Ορθοδοξίας, είθισται ο εκάστοτε Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας να συµµετέχει στη Συνοδική Θεία Λειτουργία στη Μητρόπολη Αθηνών, αναγιγνώσκοντας το Σύµβολο της Πίστεως, µία τελετουργία που συµβολίζει τις αγαστές σχέσεις και την αρµονική συνεργασία Εκκλησίας και κράτους.
Συνηθίζεται επίσης να παρατίθεται εθιµοτυπικό γεύµα στο Προεδρικό Μέγαρο προς τιµήν του Αρχιεπισκόπου και των µελών της ∆ιαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος. Σύµφωνα µε πληροφορίες, το εθιµοτυπικό γεύµα βρίσκεται στον «αέρα», καθώς δεν υπάρχει η βεβαιότητα για την επιθυµία του προκαθήµενου της Ελλαδικής Εκκλησίας και των ιεραρχών να παραστούν, ενώ αναµένεται και το τι θα συµβεί τελικά µε την ανάγνωση του Συµβόλου της Πίστεως στη Μητρόπολη Αθηνών.
Η Πρόεδρος της ∆ηµοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, δίνει ιδιαίτερη σηµασία, σύµφωνα µε διευκρινίσεις προερχόµενες από την Ηρώδου του Αττικού που αποκάλυψε η «Κυριακάτικη Απογευµατινή», στην παρουσία αυτή, που αναδεικνύει τους στενούς δεσµούς της Ελλαδικής Εκκλησίας µε την πολιτεία. Σηµαντικό είναι για τη νυν Πρόεδρο το γεγονός ότι η παράδοση αυτή σχετίζεται µε τη βυζαντινή εποχή και τη συνέχεια της Ιστορίας των Ελλήνων. Στο ζήτηµα της εορτής του Ευαγγελισµού της Θεοτόκου και των παρελάσεων η κατάσταση είναι πιο ξεκάθαρη, χωρίς να εκφράζεται πλήρης βεβαιότητα, αφού όλα θα εξαρτηθούν από τη στάση που θα τηρήσουν οι ιερείς απέναντι στους βουλευτές που υπερψήφισαν το νοµοσχέδιο και το αν θα υπάρξει σχετική µέριµνα από την Ιερά Σύνοδο.
Η βάφτιση νηπίων υιοθετηµένων από οµόφυλα ζευγάρια
Το θέµα της βάφτισης νηπίων υιοθετηµένων από οµόφυλα ζευγάρια, σύµφωνα µε εκκλησιαστικές πηγές, µετατίθεται χρονικά για µία σειρά από λόγους. Ο πρώτος είναι αντικειµενικός και σχετίζεται µε την προτεραιοποίηση του ζητήµατος. Προς το παρόν δεν έχει προκύψει το σχετικό πρόβληµα, ώστε να απαιτείται η εξεύρεση λύσης από τη στιγµή που η τεκνοθεσία από οµόφυλο ζευγάρι βρίσκεται ακόµα µακριά ως ενδεχόµενο. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι το πρόωρο άνοιγµα της σχετικής συζήτησης προκάλεσε έντονη εσωστρέφεια µε απόψεις που κινούνταν σε διαφορετικές κατευθύνσεις. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυµος, µετά τη συνάντηση που είχε µε τον Αρχιεπίσκοπο Αµερικής Ελπιδοφόρο, προέκρινε το να βαπτίζονται τα παιδιά των οµόφυλων ζευγαριών εφόσον ενηλικιωθούν, άποψη που είχε βρει σύµφωνο τον Μητροπολίτη Μεσογαίας, Νικόλαο, τον κεντρικό εισηγητή στην Εκτακτη Ιερά Σύνοδο που είχε διατυπώσει τη θέση της Εκκλησίας για το νοµοσχέδιο. Αποστάσεις από τις δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου αλλά υπέρ της βάπτισης των παιδιών οµόφυλων ζευγαριών είχαν οι Μητροπολίτες Μεσσηνίας Χρυσόστοµος και ∆ηµητριάδος Ιγνάτιος, θεωρώντας πως η Εκκλησία «δεν πρέπει να εκδικείται αρνούµενη τη βάπτιση σε παιδιά», ενώ τον προβληµατισµό του διατύπωσε ο Ναυπάκτου Ιερόθεος. Το συγκεκριµένο ζήτηµα αποφασίστηκε να παραπεµφθεί στη Συνοδική Επιτροπή επί των ∆ογµατικών και Νοµοκανονικών Ζητηµάτων και στη βάση της εισήγησής της να παρθεί απόφαση από τη ∆ιαρκή Ιερά Σύνοδο.