Αναφορές για πρόσωπα που εντοπίζονται στον χώρο του σιδηροδροµικού δυστυχήµατος στα Τέμπη έως και το απόγευµα της 1ης Μαρτίου 2023, περίπου 12 ώρες µετά το τραγικό συµβάν, και δεν σχετίζονται µε τη διασωστική επιχείρηση της Πυροσβεστικής, της ΕΛ.ΑΣ. και του ΕΚΑΒ, περιλαµβάνονται -σύµφωνα µε πληροφορίες της «Κυριακάτικης Απογευµατινής»- σε άτυπο ενηµερωτικό σηµείωµα υπηρεσιακού αξιωµατούχου προς την ανακρίτρια Λάρισας η οποία είχε αναλάβει σε πρώτο στάδιο τη διερεύνηση της υπόθεσης.

Αποφασίστηκε ωστόσο να ανατεθεί σε ειδικούς εφέτες ανακριτές η υπόθεση, δηλαδή πιο έµπειρους λειτουργούς, µε αποτέλεσµα να παραµένει ανολοκλήρωτη έως σήµερα.


Τέμπη: Πρόσωπα χωρίς αρµοδιότητα στον χώρο του δυστυχήµατος

Κατά τις ίδιες πηγές, πρόκειται για στελέχη των εµπλεκόµενων οργανισµών (ΟΣΕ και Hellenic Train), ενός τρίτου φορέα µεταφορών και για κάποιους άγνωστους ηλικιωµένους, χωρίς διακριτικά. Οι περισσότεροι είναι γνωστοί στη Λάρισα και στον Βόλο, υπηρετούντες σε καίριες θέσεις της περιφερειακής διοίκησης, τούτο όµως δεν τους εξουσιοδοτούσε να µπαινοβγαίνουν στο σηµείο. Γι’ αυτό άλλωστε δόθηκε εντολή -έστω και καθυστερηµένα- να αποµακρυνθούν, ενώ τουλάχιστον 3 από τους συνολικά 34 κατηγορούµενους εισήλθαν στον τόπο της τραγωδίας και γυρνούσαν επί ώρες στην εµπορική και την επιβατική αµαξοστοιχία.

Λέγεται δε ότι τη µοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου προς την 1η Μαρτίου κατέβηκε στον Ευαγγελισµό Λάρισας κλιµάκιο σιδηροδροµικών από τη Θεσσαλονίκη και νωρίς το πρωί ένα πρώην ανώτατο στέλεχος του ΟΣΕ, εκ των βασικών σήµερα κατηγορουµένων, και ένας σηµαίνων διευθυντικός παράγοντας διαχείρισης, που απεβίωσε τον περασµένο Ιούλιο. Φωτογραφικό υλικό σχετικό περιέχεται στην υπό διαµόρφωση δικογραφία και επιπλέον ανάλογες φωτογραφίες έχουν στο πόρισµά τους και οι εµπειρογνώµονες των οικογενειών των 56 νεκρών και της 1 αγνοούµενης.


Τα καυτά ερωτήματα για την τραγωδία των Τεμπών

Στο επίκεντρο των ερωτηµάτων παραµένει η φωτιά που εκδηλώθηκε αµέσως µετά τη σύγκρουση των δύο συρµών, µε τους εµπειρογνώµονες των οικογενειών των θυµάτων να υποστηρίζουν πως εάν δεν είχε εκδηλωθεί η φωτιά, πιθανόν να είχαν σωθεί ορισµένοι άνθρωποι ακόµα. Ο επικεφαλής του τεχνικού κλιµακίου, µηχανολόγος-µηχανικός Κ. Λακαφώσης, υπογραµµίζει: «Οι ανακριτικές αρχές πρέπει να αποκαλύψουν τι υπήρχε και πού υπήρχε. Τεχνητά εµείς παρατηρούµε µια ανάφλεξη που είναι διαµέτρου περίπου 70-80 µέτρων και διάρκειας 7-8 δευτερολέπτων. Αυτό λοιπόν που µας λέει είναι ότι υπάρχει µια ποσότητα καυσίµου, η οποία πρέπει να καεί. Πρέπει για 7-8 δευτερόλεπτα κάτι να καίγεται, κάποια καύσιµη ύλη. Εδώ λοιπόν είναι το πρόβληµα µε το ηλεκτρικό τόξο ή µε τα έλαια σιλικόνης, τα οποία είναι εντελώς άφλεκτα και είναι ασφαλή όσο και το νερό. Αρα εµείς λέµε ότι αυτό δεν µπορεί να πραγµατοποιηθεί σε αυτές τις συνθήκες, να κάνει δηλαδή αυτό το τεράστιο µανιτάρι. Λέµε επίσης ότι το Χηµείο του Κράτους έχει διαπιστώσει την ύπαρξη ξυλολίου σε επτά διαφορετικά σηµεία από το σηµείο της σύγκρουσης».

Η διάρκεια της φωτιάς

Ακόµη ένα σηµαντικό στοιχείο είναι η διάρκεια της φωτιάς που ξέσπασε στα δύο πρώτα βαγόνια του Intercity. Εκαιγε τουλάχιστον επί 20 λεπτά και κανείς δεν έχει εξηγήσει έως τώρα πώς γίνεται να συγκρούονται δύο ηλεκτροκινούµενα τρένα και να γίνονται παρανάλωµα του πυρός. Εως τώρα έχουν εκδοθεί πορίσµατα από τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train, τη Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων και κάποιους καθηγητές (κατά βάση επίτιµους) στους οποίους είχε απευθυνθεί το υπουργείο Υποδοµών. Οµως ο καθ’ ύλην αρµόδιος Οργανισµός ∆ιερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδροµικών Ατυχηµάτων ούτε έχει µιλήσει και το κυριότερο δεν έχει... γράψει.

Ενα χρόνο µετά ο ειδικός εφέτης ανακριτής ετοιµάζεται να αποστείλει στο εξωτερικό τα δείγµατα µε το λουτρόλιο και τα άλλα εύφλεκτα υλικά που εντοπίστηκαν στα συντρίµµια και στο χώµα! Επίσης υπό δικαστική διερεύνηση βρίσκεται και η απόφαση για εκτεταµένες επιχωµατώσεις, στο διάστηµα µεταξύ 3-6 Μαρτίου 2023, όταν το δίκτυο παρέµεινε κλειστό επί µήνες. Γιατί τόση πρεµούρα; Η ΕΥΠ, που ξεκίνησε αµέσως παράλληλη έρευνα προκειµένου να διαπιστώσει το περιεχόµενο και την προέλευση του φορτίου της εµπορικής αµαξοστοιχίας, λέγεται ότι αντιµετώπισε ανυπέρβλητα γραφειοκρατικά εµπόδια σε γείτονα χώρα και αναµένει τη διπλωµατική παρέµβαση του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής