Τι αλλάζει στις πανελλαδικές εξετάσεις και στα Λύκεια: Το νέο σύστηµα που επεξεργάζεται το υπουργείο Παιδείας για την εισαγωγή στα ΑΕΙ
Ερχεται το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Τo νέο καθεστώς που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για την αναδιοργάνωση του Λυκείου και την πρόσβαση των υποψηφίων στα ΑΕΙ αναµένεται να εφαρµοστεί από το επόµενο σχολικό έτος 2024-25
Ξεκίνησε η αντίστροφη µέτρηση για τις πανελλαδικές εξετάσεις, οι οποίες βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος µε τη συζήτηση που έχει ανοίξει για την αλλαγή του συστήµατος εισαγωγής στα Πανεπιστήµια και τη θεσµοθέτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Τo νέο καθεστώς που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για την αναδιοργάνωση του Λυκείου και την πρόσβαση των υποψηφίων στα ΑΕΙ αναµένεται να εφαρµοστεί από το επόµενο σχολικό έτος 2024-25 για τους µαθητές που θα φοιτούν στην Α' Λυκείου, δηλαδή από το 2027 για τις πανελλαδικές εξετάσεις.
Το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο έχει ήδη προαναγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, προβλέπει την εισαγωγή στα ΑΕΙ µε βάση τον υπολογισµό των βαθµών και των τριών τάξεων του Λυκείου µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και την ενίσχυση της Τράπεζας Θεµάτων, µέσω της οποίας θα βγαίνουν τα θέµατα στις νέου τύπου Πανελλαδικές, µε τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό. Υπέρ του νέου συστήµατος τάσσεται, µιλώντας στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή», ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισµού Εξετάσεων, οµότιµος καθηγητής του Πανεπιστηµίου Πατρών, Γιώργος ∆άσιος, ο οποίος επί 33 χρόνια έχει ταυτίσει το όνοµά του µε τις πανελλαδικές εξετάσεις και έχει «έναν εκτενή κατάλογο παρατηρήσεων και προτάσεων που θα πρέπει να εφαρµοστούν για να εξοµαλυνθούν µακροχρόνιες ανωµαλίες των συστηµάτων εξέτασης».
Περιορίζεται όµως, όπως λέει, στις απολύτως σηµαντικές, τονίζοντας έτσι την ιδιαίτερη σηµασία τους και εξηγεί πού οφείλεται η περίφηµη αποστήθιση για την οποία µιλάµε όλοι µας. «Μα είναι προφανές. Στο γεγονός της αυστηρά καθορισµένης εξεταστέας ύλης: από το συγκεκριµένο βιβλίο, από τη σελίδα Α έως τη σελίδα Β, από τη συγκεκριµένη παράγραφο που αρχίζει από τη λέξη Γ και τελειώνει στη λέξη ∆. Και ρωτάω, ποιος από εµάς, αν ήταν σήµερα υποψήφιος, θα διάβαζε έστω και µια λέξη παραπάνω από αυτή τη συνταγή; Απλά θα µάθαινε τη συνταγή απ’ έξω και θα έγραφε για 20. Τι θα είχε µάθει; Μα φυσικά, πώς να παπαγαλίζει καλύτερα. Ποιος είναι ο αντίλογος; Οτι έτσι εξασφαλίζεται µια συγκριτικά δίκαιη βαθµολόγηση. Προσωπικά δεν νοµίζω ότι ευσταθεί ένα τέτοιο επιχείρηµα, πρώτον γιατί ο βαθµολογητής µπορεί εύκολα να διακρίνει τον διαβασµένο υποψήφιο και, δεύτερον, γιατί δεν είναι δυνατόν να διαστρεβλώνουµε τον τρόπο µελέτης θυσιάζοντας την ουσία του περιεχοµένου της µελέτης».
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής
Το Εθνικό Απολυτήριο, το οποίο έχει ήδη προαναγγείλει ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, προβλέπει την εισαγωγή στα ΑΕΙ µε βάση τον υπολογισµό των βαθµών και των τριών τάξεων του Λυκείου µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και την ενίσχυση της Τράπεζας Θεµάτων, µέσω της οποίας θα βγαίνουν τα θέµατα στις νέου τύπου Πανελλαδικές, µε τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό. Υπέρ του νέου συστήµατος τάσσεται, µιλώντας στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή», ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισµού Εξετάσεων, οµότιµος καθηγητής του Πανεπιστηµίου Πατρών, Γιώργος ∆άσιος, ο οποίος επί 33 χρόνια έχει ταυτίσει το όνοµά του µε τις πανελλαδικές εξετάσεις και έχει «έναν εκτενή κατάλογο παρατηρήσεων και προτάσεων που θα πρέπει να εφαρµοστούν για να εξοµαλυνθούν µακροχρόνιες ανωµαλίες των συστηµάτων εξέτασης».
Περιορίζεται όµως, όπως λέει, στις απολύτως σηµαντικές, τονίζοντας έτσι την ιδιαίτερη σηµασία τους και εξηγεί πού οφείλεται η περίφηµη αποστήθιση για την οποία µιλάµε όλοι µας. «Μα είναι προφανές. Στο γεγονός της αυστηρά καθορισµένης εξεταστέας ύλης: από το συγκεκριµένο βιβλίο, από τη σελίδα Α έως τη σελίδα Β, από τη συγκεκριµένη παράγραφο που αρχίζει από τη λέξη Γ και τελειώνει στη λέξη ∆. Και ρωτάω, ποιος από εµάς, αν ήταν σήµερα υποψήφιος, θα διάβαζε έστω και µια λέξη παραπάνω από αυτή τη συνταγή; Απλά θα µάθαινε τη συνταγή απ’ έξω και θα έγραφε για 20. Τι θα είχε µάθει; Μα φυσικά, πώς να παπαγαλίζει καλύτερα. Ποιος είναι ο αντίλογος; Οτι έτσι εξασφαλίζεται µια συγκριτικά δίκαιη βαθµολόγηση. Προσωπικά δεν νοµίζω ότι ευσταθεί ένα τέτοιο επιχείρηµα, πρώτον γιατί ο βαθµολογητής µπορεί εύκολα να διακρίνει τον διαβασµένο υποψήφιο και, δεύτερον, γιατί δεν είναι δυνατόν να διαστρεβλώνουµε τον τρόπο µελέτης θυσιάζοντας την ουσία του περιεχοµένου της µελέτης».
«Εχουν ξεχάσει τα πάντα»
Σύµφωνα µε τον κ. ∆άσιο, «ένα δεύτερο σηµείο που έχει ξεπεράσει τα όρια µιας ισορροπηµένης εξέτασης, σε ορισµένα µαθήµατα, αφορά την έκταση της ύλης σε συνδυασµό µε την απαιτητικότητα των θεµάτων. Είναι ηλίου φαεινότερον ότι όσο µειώνεται η ύλη σε ορισµένα µαθήµατα τόσο αυξάνεται η δυσκολία των θεµάτων, γιατί σε κάθε άλλη περίπτωση καταργείται η απαιτούµενη κλιµάκωση των απαιτήσεων του διαγωνίσµατος. Αποτέλεσµα αυτής της επιλογής είναι ότι ακόµα και αυτοί που ανταποκρίθηκαν σε κάποιο δύσκολο θέµα, επειδή ίσως να έµοιαζε µε κάποιο που είχαν λύσει πρόσφατα, στην ουσία δεν το κατανοούν σε βάθος και όταν έρχονται στο Πανεπιστήµιο έχουν ξεχάσει τα πάντα. Και εδώ θα πρέπει να επιλέξουµε τον ευρωπαϊκό τρόπο εξέτασης, όπου η εξεταστέα ύλη είναι µακράν εκτενέστερη από τη δική µας και τα εξεταζόµενα ερωτήµατα είναι εξαιρετικά πιο απλά. Με αυτόν τον τρόπο, ο υποψήφιος κατανοεί τις βασικές έννοιες και µπορεί στη συνέχεια να διαβάσει αποτελεσµατικά». Για τη µετεξέλιξη του συστήµατος των πανελλαδικών εξετάσεων µε την καθιέρωση του Εθνικού Απολυτηρίου και την αλλαγή της φιλοσοφίας του Λυκείου, ο κ. ∆άσιος τονίζει χαρακτηριστικά: «Σε ό,τι αφορά το Εθνικό Απολυτήριο, συµφωνώ απόλυτα ότι πρέπει να θεσπιστεί για πολλούς και προφανείς λόγους. Αλλωστε, πώς θα µπορούσα να διαφωνήσω όταν και εγώ εισήχθην στο Πανεπιστήµιο µε την πρώτη πλήρη εφαρµογή τού τότε Ακαδηµαϊκού Απολυτηρίου µε τη µεταρρύθµιση του Παπανούτσου; Το µόνο που θα πρέπει να διασφαλιστεί είναι η διατήρηση του αδιάβλητου των διαδικασιών».Ερχεται το Ψηφιακό Φροντιστήριο
Στο πλαίσιο των αλλαγών στις πανελλαδικές εξετάσεις, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης προωθεί το Ψηφιακό Φροντιστήριο, το οποίο θα ξεκινήσει τη λειτουργία του πιλοτικά µέσα στον µήνα σε δύο µαθήµατα, τα Νέα Ελληνικά και τα Μαθηµατικά, για το Γυµνάσιο, προκειµένου από τον Σεπτέµβριο να λειτουργήσει και το βασικό πρόγραµµα που είναι για τους µαθητές της Γ' Λυκείου. «Θα βιντεοσκοπήσουµε όλη την ύλη από την Α' ∆ηµοτικού έως τη Γ' Λυκείου και κάθε µάθηµα θα είναι διαθέσιµο στο ∆ιαδίκτυο», είπε ο υπουργός. Σηµειώνεται ότι οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις θα αρχίσουν στις 31 Μαΐου για τα Γενικά Λύκεια και µία ηµέρα νωρίτερα, στις 30 Μαΐου, για τους µαθητές των ΕΠΑ.Λ. Οι µικρές αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις, που έχουν ανακοινωθεί από το υπουργείο Παιδείας για εφέτος, αφορούν τους όρους εισαγωγής στα τµήµατα Μουσικών Σπουδών και την αντικατάσταση του αγωνίσµατος δρόµου των 400 µέτρων µε τα 200 µέτρα για τα αγόρια.Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής