Το 112 εκσυγχρονίζεται - Mε κουμπί πανικού, γεωεντοπισμό ακρίβειας και video
Μέσα από το πρόγραμμα "Αιγίς"
Η υπηρεσία θα μετατραπεί σε έναν ενιαίο, αμφίδρομο επικοινωνιακό κόμβο διαχείρισης έκτακτων αναγκών
Το τεχνολογικό εργαλείο που έχει αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιµο σε περιπτώσεις πυρκαγιάς, πληµµύρας ή ακραίων καιρικών φαινοµένων, το γνωστό µας 112, σύντοµα όπως το ξέρουµε µέχρι τώρα θα αποτελεί παρελθόν και θα δώσει τη θέση του σε µια νέας γενιάς υπηρεσία κλήσης έκτακτης ανάγκης.
Το σχέδιο της κυβέρνησης περιλαµβάνει την αναβάθµιση του 112 µέσω ενσωµάτωσης των τεχνολογιών νέας γενιάς, που θα επιτρέψει την υιοθέτηση µιας ευέλικτης αρχιτεκτονικής, προσφέροντας παράλληλα τεχνολογίες αιχµής. Στόχος είναι να µετατραπεί σε έναν ενιαίο, αµφίδροµο επικοινωνιακό κόµβο διαχείρισης, ανάλυσης και βέλτιστης επιχειρησιακής αξιοποίησης πληροφοριών έκτακτων αναγκών. Παράλληλα, θα παρέχει σύγχρονα χαρτογραφικά εργαλεία, σειρά υποστηρικτικών συστηµάτων και εφαρµογή κινητών τηλεφώνων, έτσι ώστε, κατά την ολοκλήρωση της αναβάθµισης, να παρέχει υπηρεσίες αιχµής, κατατάσσοντας το 112 στις κορυφαίες Υπηρεσίες Επικοινωνιών Εκτακτης Ανάγκης της Ευρώπης.
Η αναβάθµιση γίνεται µέσα από το πρόγραµµα «Αιγίς», θα προχωρά σταδιακά µέσα στην επόµενη διετία και θα παρέχει ακόµα και υπηρεσία silent button, το λεγόµενο κουµπί πανικού, δηλαδή. Η διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο «Next Generation 112» αναµένεται να ξεκινήσει στα τέλη Μαρτίου από το αρµόδιο υπουργείο Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
Τι θα γίνει πρακτικά µε το φιλόδοξο αυτό έργο; Το νέο σύστηµα θα αναβαθµίσει τις παρεχόµενες υπηρεσίες γεωεντοπισµού ακριβείας, έτσι ώστε, για παράδειγµα, να µη στέλνει το 112 µήνυµα έκτακτης ανάγκης στους κατοίκους της Αίγινας και να το λαµβάνουν παράλληλα και εκείνοι του Πειραιά. Ακόµα µία χρησιµότητα της εύρεσης του ακριβούς στίγµατος είναι ότι θα µπορεί σε µια πυρκαγιά, π.χ. στην Πάρνηθα, να κατευθύνει σε µια συγκεκριµένη περιοχή τους µισούς κατοίκους ανατολικά και τους άλλους µισούς δυτικά, µε ξεχωριστά SMS που θα λαµβάνουν.
Θα παρέχεται επίσης η δυνατότητα video conference µεταξύ των χρηστών, µε σύγχρονη τεχνολογία WebRTC: Ενας ορειβάτης αποκλεισµένος σε µια πλαγιά ή ένας πολίτης σε µια αποµακρυσµένη περιοχή που βλέπει τη φωτιά να πλησιάζει θα µπορεί µέσω ειδικής εφαρµογής να συνδέεται µε το 112 και να δείχνει µε την κάµερα του κινητού του τηλεφώνου τις εικόνες live, ώστε να γίνεται καλύτερα αντιληπτό το µέγεθος και οι συνθήκες της έκτακτης αυτής κρίσης και έτσι να σχεδιάζεται η κατάλληλη επιχείρηση. Θα δίνει επίσης τη δυνατότητα αντίστροφης συσχέτισης των συντεταγµένων του καλούντος µε οδούς και σηµεία ενδιαφέροντος και τρέχοντα συµβάντα, προκειµένου να είναι δυνατές η συσχέτιση και η οµαδοποίησή τους.
Αλλη µία αλλαγή θα γίνει για τη διευκόλυνση των τουριστών και άλλων επισκεπτών της χώρας. Κάθε ξένος πολίτης µε το που θα εισέρχεται από οποιοδήποτε σηµείο εισόδου στη χώρα θα λαµβάνει ένα µήνυµα από την Πολιτική Προστασία που θα τον καλωσορίζει στην Ελλάδα και θα του ζητά να κατεβάσει την ειδική εφαρµογή. Μόλις κάνει εγγραφή εκεί, αν χρειαστεί να λάβει µήνυµα από το 112 (όπως, π.χ., χιλιάδες ξένοι τουρίστες πέρυσι το καλοκαίρι στη Ρόδο), αυτό θα έρχεται στη γλώσσα του -όποια και αν είναι αυτή- και όχι στα ελληνικά ή τα αγγλικά.
Παράλληλα, προκειµένου να υπάρξει εναλλακτικός τρόπος επικοινωνίας για το εισερχόµενο σκέλος του 112, θα δηµιουργηθεί εφαρµογή (Mobile App 112 Total Conversation) για συσκευές Android και iOS, που θα προσφέρει:
Ήδη ορισµένα από αυτά τα έργα έχουν συµβασιοποιηθεί. Με την κλιµατική κρίση να δοκιµάζει σκληρά υποδοµές και ανθρώπους, δεν υπάρχει περιθώριο καθυστερήσεων ούτε ενός λεπτού πλέον. Το Πυροσβεστικό Σώµα και η Πολιτική Προστασία θα έχουν στη διάθεσή τους και τα πιο σύγχρονα µέσα και την υψηλή τεχνολογία και την αποτελεσµατική εκπαίδευση για την καλύτερη πρόληψη και διαχείριση των κρίσεων. Ενδεικτικά αναφέρω την υλοποίηση του Συστήµατος ∆ιαχείρισης Στόλου Οχηµάτων GPS, την αναβάθµιση του πληροφοριακού συστήµατος “Engage” και το 112 επόµενης γενιάς, που αποτελούν µόνο ένα µέρος του “Αιγίς”, µε στόχο την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοηµοσύνης, που θα πρωταγωνιστήσουν τεχνολογικά τα επόµενα χρόνια και στα πεδία της Πολιτικής Προστασίας».
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Το σχέδιο της κυβέρνησης περιλαµβάνει την αναβάθµιση του 112 µέσω ενσωµάτωσης των τεχνολογιών νέας γενιάς, που θα επιτρέψει την υιοθέτηση µιας ευέλικτης αρχιτεκτονικής, προσφέροντας παράλληλα τεχνολογίες αιχµής. Στόχος είναι να µετατραπεί σε έναν ενιαίο, αµφίδροµο επικοινωνιακό κόµβο διαχείρισης, ανάλυσης και βέλτιστης επιχειρησιακής αξιοποίησης πληροφοριών έκτακτων αναγκών. Παράλληλα, θα παρέχει σύγχρονα χαρτογραφικά εργαλεία, σειρά υποστηρικτικών συστηµάτων και εφαρµογή κινητών τηλεφώνων, έτσι ώστε, κατά την ολοκλήρωση της αναβάθµισης, να παρέχει υπηρεσίες αιχµής, κατατάσσοντας το 112 στις κορυφαίες Υπηρεσίες Επικοινωνιών Εκτακτης Ανάγκης της Ευρώπης.
Η αναβάθµιση γίνεται µέσα από το πρόγραµµα «Αιγίς», θα προχωρά σταδιακά µέσα στην επόµενη διετία και θα παρέχει ακόµα και υπηρεσία silent button, το λεγόµενο κουµπί πανικού, δηλαδή. Η διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο «Next Generation 112» αναµένεται να ξεκινήσει στα τέλη Μαρτίου από το αρµόδιο υπουργείο Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.
Τι θα γίνει πρακτικά µε το φιλόδοξο αυτό έργο; Το νέο σύστηµα θα αναβαθµίσει τις παρεχόµενες υπηρεσίες γεωεντοπισµού ακριβείας, έτσι ώστε, για παράδειγµα, να µη στέλνει το 112 µήνυµα έκτακτης ανάγκης στους κατοίκους της Αίγινας και να το λαµβάνουν παράλληλα και εκείνοι του Πειραιά. Ακόµα µία χρησιµότητα της εύρεσης του ακριβούς στίγµατος είναι ότι θα µπορεί σε µια πυρκαγιά, π.χ. στην Πάρνηθα, να κατευθύνει σε µια συγκεκριµένη περιοχή τους µισούς κατοίκους ανατολικά και τους άλλους µισούς δυτικά, µε ξεχωριστά SMS που θα λαµβάνουν.
Θα παρέχεται επίσης η δυνατότητα video conference µεταξύ των χρηστών, µε σύγχρονη τεχνολογία WebRTC: Ενας ορειβάτης αποκλεισµένος σε µια πλαγιά ή ένας πολίτης σε µια αποµακρυσµένη περιοχή που βλέπει τη φωτιά να πλησιάζει θα µπορεί µέσω ειδικής εφαρµογής να συνδέεται µε το 112 και να δείχνει µε την κάµερα του κινητού του τηλεφώνου τις εικόνες live, ώστε να γίνεται καλύτερα αντιληπτό το µέγεθος και οι συνθήκες της έκτακτης αυτής κρίσης και έτσι να σχεδιάζεται η κατάλληλη επιχείρηση. Θα δίνει επίσης τη δυνατότητα αντίστροφης συσχέτισης των συντεταγµένων του καλούντος µε οδούς και σηµεία ενδιαφέροντος και τρέχοντα συµβάντα, προκειµένου να είναι δυνατές η συσχέτιση και η οµαδοποίησή τους.
Αλλη µία αλλαγή θα γίνει για τη διευκόλυνση των τουριστών και άλλων επισκεπτών της χώρας. Κάθε ξένος πολίτης µε το που θα εισέρχεται από οποιοδήποτε σηµείο εισόδου στη χώρα θα λαµβάνει ένα µήνυµα από την Πολιτική Προστασία που θα τον καλωσορίζει στην Ελλάδα και θα του ζητά να κατεβάσει την ειδική εφαρµογή. Μόλις κάνει εγγραφή εκεί, αν χρειαστεί να λάβει µήνυµα από το 112 (όπως, π.χ., χιλιάδες ξένοι τουρίστες πέρυσι το καλοκαίρι στη Ρόδο), αυτό θα έρχεται στη γλώσσα του -όποια και αν είναι αυτή- και όχι στα ελληνικά ή τα αγγλικά.
Παράλληλα, προκειµένου να υπάρξει εναλλακτικός τρόπος επικοινωνίας για το εισερχόµενο σκέλος του 112, θα δηµιουργηθεί εφαρµογή (Mobile App 112 Total Conversation) για συσκευές Android και iOS, που θα προσφέρει:
- Επικοινωνία σε περιπτώσεις που δεν υπάρχει κάλυψη δικτύου κινητής, αλλά µόνο wi-fi .
- Ένα βελτιστοποιηµένο περιβάλλον επικοινωνίας, προσαρµοσµένο στις ανάγκες των ΑµεΑ και διαρκώς εξελισσόµενο.
- Silent button: Σιωπηλή αναγγελία περιστατικού (π.χ. σε περιπτώσεις οµηρίας).
- Οδηγίες προστασίας ακόµα και όταν ο χρήστης βρίσκεται εκτός δικτύου.
Το πρόγραμμα «Αιγίς»
Ο υπουργός Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Βασίλης Κικίλιας, δήλωσε για τον εκσυγχρονισµό του 112 στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ»: «Το πρόγραµµα “Αιγίς”, ύψους άνω των 2 δισ., είναι η µεγαλύτερη επένδυση του ελληνικού κράτους για τη δυναµική ενίσχυση και εκσυγχρονισµό των υλικοτεχνικών υποδοµών και συνολικής λειτουργίας όλων των οργανισµών που εµπλέκονται στην Πολιτική Προστασία. Με αποφασιστικότητα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, προτεραιοποίησε τις διαδικασίες, εµείς ως υπουργείο προχωρήσαµε µε ταχύτατους ρυθµούς τις διαφανείς διαγωνιστικές διαδικασίες του προγράµµατος “Αιγίς” και εκτιµούµε ότι µέχρι τις αρχές Απριλίου θα έχει προκηρυχθεί στο σύνολό του.Ήδη ορισµένα από αυτά τα έργα έχουν συµβασιοποιηθεί. Με την κλιµατική κρίση να δοκιµάζει σκληρά υποδοµές και ανθρώπους, δεν υπάρχει περιθώριο καθυστερήσεων ούτε ενός λεπτού πλέον. Το Πυροσβεστικό Σώµα και η Πολιτική Προστασία θα έχουν στη διάθεσή τους και τα πιο σύγχρονα µέσα και την υψηλή τεχνολογία και την αποτελεσµατική εκπαίδευση για την καλύτερη πρόληψη και διαχείριση των κρίσεων. Ενδεικτικά αναφέρω την υλοποίηση του Συστήµατος ∆ιαχείρισης Στόλου Οχηµάτων GPS, την αναβάθµιση του πληροφοριακού συστήµατος “Engage” και το 112 επόµενης γενιάς, που αποτελούν µόνο ένα µέρος του “Αιγίς”, µε στόχο την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και της Τεχνητής Νοηµοσύνης, που θα πρωταγωνιστήσουν τεχνολογικά τα επόµενα χρόνια και στα πεδία της Πολιτικής Προστασίας».
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά