Συναγερμός στη Θεσσαλονίκη: Μπαρούτι και πάλι λόγω της ταινίας "Αδέσποτα κορμιά" - Προγραμματίστηκε πορεία, η ΕΛΑΣ απαγόρευσε συγκεντρώσεις
Στην αφίσα απεικονίζεται μία γυμνή έγκυος γυναίκα πάνω σε σταυρό
Σε απαγόρευση των συγκεντρώσεων διαμαρτυρίας μέχρι τα μεσάνυχτα, προχώρησε η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Θεσσαλονίκης, για την αμφιλεγόμενη αφίσα ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ που πραγματοποιείται στην πόλη
Η αστυνομία απαγόρευσε κάθε συγκέντρωσης διαμαρτυρίας στη Θεσσαλονίκη, έως τις 12 τα μεσάνυχτα, με αφορμή, διαδικτυακό κάλεσμα για διαμαρτυρία στις 7 το απόγευμα σχετικά με την αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά», στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Η ταινία της Ελίνας Ψύκου στοχοποιήθηκε από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης εξαιτίας της αφίσας της, με τον μητροπολίτη Φιλόθεο να αναφέρει μεταξύ άλλων: «Αὐτές οἱ διαφημίσεις ὑπό το πρόσχημα μιᾶς ἀμφίβολης καλλιτεχνικὰ γραφιστικῆς προσέγγισης, ἀγγίζουν-ἐνίοτε δὲ καὶ ὑπερβαίνουν- τὰ ὅρια τῆς κακόβουλης πρόκλησης».
Μέσω των social media, απευθύνθηκε κάλεσμα στις 7 μ.μ. για διαμαρτυρία στον κινηματογράφο «Ολύμπιον» στη Θεσσαλονίκη σχετικά με την αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά», στο πλαίσιο του φεστιβάλ. Η επίμαχη αφίσα απεικονίζει μία γυμνή έγκυο γυναίκα πάνω σε σταυρό.
Μία ώρα νωρίτερα, στις 6 το απόγευμα, φεμινιστικές οργανώσεις καλούν σε διαμαρτυρία στο ίδιο σημείο, με αφορμή την τρανσφοβική επίθεση στην πλατεία Αριστοτέλους της Θεσσαλονίκης.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας
Η ανακοίνωση της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης για την απαγόρευση κυκλοφορίας:
Ανακοινώνεται ότι με απόφαση του Διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Θεσσαλονίκης, απαγορεύεται η πραγματοποίηση κάθε υπαίθριας δημόσιας συνάθροισης, από ώρα 14:00’ της 12-03-2024 έως 24:00 της 12-3-2024 στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου της πόλης της Θεσσαλονίκης, που οριοθετείται από τις οδούς: Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου – Γ΄ Σεπτεμβρίου – Λ. Στρατού – Αγγελάκη – Εγνατία – Μ. Γενναδίου – Φιλίππου – Χαλκέων – Εγνατία – Μοναστηρίου – Ταντάλου – Καζαντζάκη – Αναγεννήσεως – 26ης Οκτωβρίου – Καρατάσου – Ν. Κουντουριώτου – Λ. Νίκης, καθώς και στην πλατεία – μνημείο Λευκού Πύργου Θεσσαλονίκης και την εφαπτόμενη σ’ αυτήν πλατεία αγαλμάτων Μ. Αλεξάνδρου και Κ. Καραμανλή, σε όλη την έκταση αυτών, που οριοθετείται από τις οδούς Λ. Νίκης – 30ης Οκτωβρίου (έως του σημείου που η 30ης Οκτωβρίου τέμνεται με την οδό Γ΄ Σεπτεμβρίου) και σε όλο το πλακόστρωτο της παραλίας, που περικλείεται από τις ανωτέρω οδούς.
Η ανωτέρω απαγόρευση επιβάλλεται καθώς ενόψει της πραγματοποίησης εξαγγελθεισών συναθροίσεων επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια λόγω πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας και απειλείται σοβαρά η διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, καθώς και της λειτουργίας των υποδομών και κοινωφελών εγκαταστάσεων στην οριοθετημένη και κεντρικότερη περιοχή της πόλης.Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος: Να επανέρθουν οι ποινικές διατάξεις για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος
Υπενθυμίζεται πως με επιστολή του προς τη γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου προβάλλεται το ντοκιμαντέρ, ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος, ζητεί από την Ελίζ Ζαλαντό, να μην αναρτηθεί η αφίσα, διότι «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης».
«Τείνει, δυστυχῶς, νὰ καταστεῖ συνήθεια, τὰ τελευταῖα χρόνια, ἡ ἐκ μέρους διαφόρων “καλλιτεχνῶν” χρησιμοποίηση τῶν ἱερῶν Προσώπων τῆς Πίστης, ὄχι γιὰ νὰ ἀποδώσουν τὸν ἁρμόζοντα σεβασμὸ καὶ νὰ ἐκφράσουν τὴν πρέπουσα εὐλάβεια πρὸς Αὐτά, ἀλλὰ γιὰ νὰ “διαφημίσουν” έκδηλώσεις καὶ δημιουργήματα τέχνης. Αὐτὲς οἱ διαφημίσεις ὑπὸ τὸ πρόσχημα μιᾶς ἀμφίβολης καλλιτεχνικὰ γραφιστικῆς προσέγγισης, ἀγγίζουν – ἐνίοτε δὲ καὶ ὑπερβαίνουν- τὰ ὅρια τῆς κακόβουλης πρόκλησης καὶ τῆς κακοποιητικῆς πρόθεσης» αναφέρει -μεταξύ άλλων- ο ιεράρχης, στην επιστολή του.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, «[…]η εν λόγω αφίσα προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη, βλασφημώντας το ιερό σύμβολο του σταυρού και τα ιερά πρόσωπα του Εσταυρωμένου Χριστού και της Παναγίας, ενώ το απαράδεκτο αυτό γεγονός φανερώνει, για μια ακόμα φορά, πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη επαναφοράς των ποινικών διατάξεων για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος.»
Απάντηση της γενικής διευθύντριας του φεστιβάλ στον μητροπολίτη
Η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό, έστειλε επιστολή απάντηση στον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Φιλόθεο, μετά την αντίδραση του τελευταίου γύρω από την αφίσα του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» που θα προβληθεί στο πλαίσιο του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στην πόλη.
Αναλυτικά η απάντηση της γενικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης:
Παναγιώτατε, διάβασα με προσοχή την επιστολή που μου αποστείλατε, η οποία καθόλου δεν με υπέβαλε σε ταλαιπωρία - όπως πολύ ευγενικά αναφέρετε. Εν αντιθέσει, χάρηκα που μου κοινοποιήσατε τις εξόχως ενδιαφέρουσες απόψεις σας. Καταρχάς, σας ευχαριστώ για τις θερμές ευχές σας για την επιτυχία του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, καθώς και για το γεγονός ότι «σας γεμίζουν χαρά και ελπίδα οι καλλιτεχνικές μας δραστηριότητες, οι πρωτοβουλίες μας για ενίσχυση της κινηματογραφικής κοινότητας, οι συναντήσεις δημιουργών και καλλιτεχνών - ιδίως νέων». Το κεντρικό θέμα της επιστολής σας είναι το ντοκιμαντέρ της κ. Ελίνας Ψύκου «Αδέσποτα κορμιά», που συμμετέχει στο διεθνές διαγωνιστικό του φετινού μας φεστιβάλ. Θα χαρώ να συναντηθούμε μετά το τέλος του φεστιβάλ μας και να συζητήσουμε από κοντά αυτό το θέμα. Μέχρι τότε επιτρέψτε μου να σας εκφράσω κι εγώ, με φιλόκαλη και ειλικρινή διάθεση, μερικές σκέψεις που έκανα κατά την ανάγνωση της επιστολής σας. Στην πραγματικότητα οι σκέψεις μου εδράζονται σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι καθαρά νομικός και δικαιοκρατικός.
Όπως πολύ σωστά αναφέρετε, το ντοκιμαντέρ της κ. Ψύκου «εξερευνά τη σωματική αυτονομία στην Ευρώπη των πολλών ελευθεριών». Σας προσκαλούμε στην προβολή για να διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι ότι το ντοκιμαντέρ αυτό διατρέχεται από την επιθυμία της δημιουργού να καταγράψει τις αγωνίες ανθρώπων που υποφέρουν διότι περιορίζεται η ελευθερία τους. Ως γυναίκα, μητέρα και εργαζόμενη, βλέπω κι εγώ με ανησυχία ότι ο κόσμος, εν έτει 2024, μοιάζει να πηγαίνει πίσω. Η βία, οι επιθέσεις κατά των γυναικών, οι γυναικοκτονίες αυξάνονται συνεχώς. Αυξάνονται και οι επιθέσεις κατά αδυνάτων και διαφορετικών. Μόλις χθες στην πλατεία Αριστοτέλους, μια ανάσα από την έδρα του φεστιβάλ μας, είδαμε με φρίκη και αγανάκτηση μια αήθη και βίαιη επίθεση εναντίον δυο διεμφυλικών ατόμων, τα οποία διασώθηκαν καθαρά από τύχη. Αυξάνονται, επίσης, τα απολυταρχικά καθεστώτα που περιορίζουν την ελευθερία, καταπατούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και αμφισβητούν την έννοια της Δημοκρατίας.
Η Δημοκρατία είναι ένας θεσμός υπέροχος που μας καλεί να συμβιώνουμε με άτομα, τα οποία ενδεχομένως έχουν διαφορετικές απόψεις από τις δικές μας. Αν αυτές οι απόψεις δεν κηρύσσουν το μίσος και δεν καλούν σε παράνομες πράξεις, αν δεν απειλούν τις θεμελιώδεις αρχές της ελευθερίας και της Δημοκρατίας κι αν δεν παραβαίνουν τους υπάρχοντες νόμους, τότε οφείλουμε να τις ακούμε μέσα στο πλαίσιο μιας κοινωνίας αποδοχής και αγάπης.
Κατανοώ ότι η διαφημιστική αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά» εκφράζει ίσως απόψεις αντίθετες από τις δικές σας. Το ίδιο είμαι σίγουρη ότι συμβαίνει και με άλλα καλλιτεχνικά έργα που παρουσιάζονται σε κινηματογραφικές αίθουσες, τηλεοπτικούς σταθμούς, αίθουσες τέχνης και μουσεία. Μα κι εγώ όμως βλέπω έργα που δεν μου αρέσουν και ακούω απόψεις που είναι αντίθετες στις δικές μου. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα μπορούσα να ζητήσω την απαγόρευσή τους ή την απόσυρσή τους, διότι αυτό αντίκειται στο Κράτος Δικαίου. Το ίδιο συμβαίνει και με την αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά». Ως καλλιτεχνικό έργο μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους και να προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις.
Χωρίς να έχουμε καμία σχέση με τη δημιουργία της, έχουμε ακούσει στο Φεστιβάλ πολλές διαφορετικές απόψεις: από θετικές και εγκωμιαστικές, έως προσβλητικές και απειλητικές. Όμως, ούτε εγώ ούτε κανείς άλλος επίσημος φορέας μπορεί να την απαγορεύσει από τη στιγμή που δεν παραβιάζει το Σύνταγμα και τους νόμους. Αντιλαμβάνομαι λοιπόν τον προβληματισμό σας για τη συγκεκριμένη αφίσα. Σας παρακαλώ, όμως, να κατανοήσετε κι εσείς ότι οι πράξεις απαγόρευσης ή λογοκρισίας είναι αντίθετες όχι μόνο στις αξίες μου αλλά και αντίθετες στους νόμους του κράτους μας. Υπάρχει όμως κι ένας δεύτερος άξονας πάνω στον οποίο εδράζονται οι σκέψεις μου, κι αυτός είναι περισσότερο θεωρητικός.
Μου γράφετε ότι τα τελευταία χρόνια διάφοροι καλλιτέχνες "χρησιμοποιούν τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης για να διαφημίσουν εκδηλώσεις και δημιουργήματα τέχνης, υπερβαίνοντας τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης". Η αλήθεια είναι ότι συμβαίνει και αυτό, όχι όμως με την αφίσα της κ. Ψύκου, η οποία δεν πιστεύω ότι προσβάλλει "την ελεύθερη διάθεση της αγάπης μας για τον Χριστό, την Εκκλησία Του και τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης μας". Δεν υπάρχει κάτι προσβλητικό ή χλευαστικό σε αυτή την αφίσα. Δεν ακολουθεί, βεβαίως, τη γνωστή εκκλησιαστική τεχνοτροπία, όμως εκατοντάδες καλλιτέχνες από την Αναγέννηση ως τις μέρες μας χρησιμοποίησαν διαφορετικές τεχνοτροπίες για να απεικονίσουν τα Πάθη του Χριστού και να τα ταυτίσουν αλληγορικά με τις αγωνίες των αενάως πασχόντων ανθρώπων. Πιστεύω δηλαδή ότι η συγκεκριμένη αφίσα, όπως μου γράφετε κι εσείς, επιδιώκει "την ψυχική ανάταση και Ανάσταση, την αποκατάσταση του ανθρώπου στο πρωτόκτιστο κάλλος της Θεότητος".
Επιτρέψτε μου, τέλος, Παναγιώτατε, να εκφράσω την άποψη ότι ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μόνον ένα σύμβολο πίστης, μια απλή εικόνα που αναπαράγεται στατικά ανά τους αιώνες, αλλά και ένας συμπεριληπτικός τόπος και ένας εν κινήσει τρόπος που αγκαλιάζει τον πεπτοκώτα άνθρωπο, τον πάσχοντα άνθρωπο, τον εσαεί ξένο, τον οποίο οφείλουμε να υποδεχόμαστε με ταπεινότητα, κατανόηση και αγάπη. Με τον ίδιο τρόπο που υποδεχθήκαμε τον Ιησού με τα παρακάτω λόγια του Ύμνου: «Δός μοι τοῦτον τὸν ξένον, ἵνα κρύψω ἐν τάφῳ, ὃς ὡς ξένος οὐκ ἔχει τὴν κεφαλὴν ποῦ κλίνῃ».
Με βαθιά εκτίμηση, Ελίζ Ζαλαντό, γενική διευθύντρια Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Χρήστος Δήμας: Η Τέχνη είναι ελεύθερη, η Εκκλησία δεν κινδυνεύει από μια αφίσα
«H κινηματογραφική τέχνη είναι ελεύθερη και προστατεύεται από το σύνταγμα» τόνισε ο υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα Σύγχρονου Πολιτισμού, Χρίστος Δήμας, απαντώντας στη Βουλή σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτού Πιερίας της Κ.Ο. της «Νίκης», Κομνηνού Δελβερούδη.
Η επίκαιρη ερώτηση αφορούσε την αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα Κορμιά». Ο βουλευτής ζήτησε κατηγορηματικά «την επέμβαση της πολιτείας για την απόσυρση της συγκεκριμένης αφίσας, λόγω προσβολής των χρηστών ηθών και της Ορθοδόξου Χριστιανικής Πίστεως».
Μεταξύ άλλων, ο Χρίστος Δήμας ανέφερε στην απάντησή του στον ερωτώντα βουλευτή: «Εσείς έρχεστε σήμερα στο ελληνικό κοινοβούλιο ζητώντας πρακτικά να λογοκρίνει η πολιτεία και να στερήσουμε την ελευθερία της έκφρασης, που, όπως γνωρίζετε, η ανθρωπότητα έχει καταβάλει διαχρονικά πολύ μεγάλους αγώνες, αιματηρούς, για να μπορέσει να το πετύχει μέσα στο πλαίσιο της λειτουργίας ενός δημοκρατικού πολιτεύματος. Γι’ αυτόν τον λόγο ο κινηματογράφος, το θέατρο, η λογοτεχνία και η μουσική απολαμβάνουν το ειδικό καθεστώς ελευθερίας που προβλέπεται από το Σύνταγμά μας».
Σχετικά με τα “Αδέσποτα Κορμιά”
Η ταινία «Αδέσποτα κορμιά» ακολουθεί την ιστορία τριών γυναικών και η σύνοψη αναφέρει: «Η νέα ταινία της Ελίνας Ψύκου είναι ένα ντοκιμαντέρ με τη μορφή road movie. Οι ηρωίδες του ταξιδεύουν σε μια Ευρώπη που ολοένα συντηρικοποιείται, διεκδικώντας τίποτα λιγότερο από αυτονομία και αυτοδιάθεση του σώματός τους. Το ταξίδι τους είναι αβάστακτα σοβαρό και ανέλπιστα αστείο, τα αιτήματά τους επείγοντα, ο αντίλογος σαθρός αλλά συχνά ηχηρός, το αποτέλεσμα αμφίρροπο. Ένα ντοκιμαντέρ για νομικά παράδοξα, τεχνητά σύνορα και κοινωνικές ανισότητες, αλλά κυρίως ένα ντοκιμαντέρ για τη ζωή, τον θάνατο και ακόμα περισσότερο για το δικαίωμα να επιλέγεις ανάμεσα στα δύο».