Καθαρά Δευτέρα: Αλευροπόλεμος στο Γαλαξίδι, βλάχικος γάμος στη Θήβα και ''ινδιάνικοι'' ρυθμοί στη Μακρακώμη
H μέρα αυτή είναι ξεχωριστή και τιμάται με ιδιαίτερο τρόπο
Mουσική, φαγητό, χορός και φυσικά ατελείωτο γλέντι
Καθαρά Δευτέρα σήμερα σε μερικά μέρη της Ελλάδας, όπως το Γαλαξίδι, η Θήβα και η Μακρακώμη, η μέρα αυτή είναι ξεχωριστή και τιμάται με ιδιαίτερο τρόπο.
Το έθιμο έχει ρίζες στη Σικελία, ή κατά άλλους στο Βυζάντιο και επαναλαμβάνεται από το 1801. Όταν το Γαλαξίδι τελούσε υπό τουρκική κατοχή, οι κάτοικοι περίμεναν τις Απόκριες για να διασκεδάσουν, είτε με μάσκες ή απλά έβαφαν τα πρόσωπά τους με κάρβουνο. Στη συνέχεια προστέθηκε το αλεύρι, το λουλάκι, το βερνίκι των παπουτσιών και ή ώχρα.
Στο λιμάνι νωρίς την Καθαρά Δευτέρα ξεκινούσε ο «αλευροπόλεμος» και το «αλευρομουτζούρωμα», όπου στην αρχή έπαιρναν μέρος μόνο άνδρες. Όσοι δεν ήθελαν να αλευρωθούν έπρεπε οπωσδήποτε να έχουν μια μουτζούρα ή ένα σταυρό στο μέτωπο από βερνίκι παπουτσιών.
Το έθιμο παραμένει αναλλοίωτο στο χρόνο και αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες..
Ακολουθεί βίντεο με εικόνες από τους εορτασμούς του 2018:
Το έθιμο κρατά πάνω από 200 χρόνια και έχει ρίζες στην εποχή της απελευθέρωσης των ορεινών χωριών, όταν οι τσοπάνηδες βρέθηκαν στον κάμπο. Πέρα από τον τυπικό «βλάχικο γάμο», όλα είναι προσαρμοσμένα στο κλίμα των ημερών με θέαμα, με πολύχρωμη γαμήλια πομπή, με μουσική από πίπιζες και νταούλια.
Στη Λαμία, η Καθαρά Δευτέρα γιορτάζεται σε διάφορες γειτονιές και χωριά της περιοχής, με τον «Νεομαγνησιώτικο γάμο» συγκεντρώνει το ενδιαφέρον κατοίκων και επισκεπτών. Πρόκειται για δρώμενο στην προσφυγική συνοικία της Νέας Μαγνησίας και αφορά σε ένα προξενιό ανάμεσα σε μια προσφυγοπούλα και ένα ντόπιο με χιουμοριστικούς διαλόγους που καταλήγουν στα στέφανα και το γλέντι να συνεχίζεται.
Τα «αλευρομουτζουρώματα» στο Γαλαξίδι
Φωτιές σε πλατείες και δρόμους, μουσική, φαγητό, χορό και γλέντι και φυσικά... «αλευροπόλεμος» περιμένουν όσους βρεθούν στο Γαλαξίδι.Το έθιμο έχει ρίζες στη Σικελία, ή κατά άλλους στο Βυζάντιο και επαναλαμβάνεται από το 1801. Όταν το Γαλαξίδι τελούσε υπό τουρκική κατοχή, οι κάτοικοι περίμεναν τις Απόκριες για να διασκεδάσουν, είτε με μάσκες ή απλά έβαφαν τα πρόσωπά τους με κάρβουνο. Στη συνέχεια προστέθηκε το αλεύρι, το λουλάκι, το βερνίκι των παπουτσιών και ή ώχρα.
Στο λιμάνι νωρίς την Καθαρά Δευτέρα ξεκινούσε ο «αλευροπόλεμος» και το «αλευρομουτζούρωμα», όπου στην αρχή έπαιρναν μέρος μόνο άνδρες. Όσοι δεν ήθελαν να αλευρωθούν έπρεπε οπωσδήποτε να έχουν μια μουτζούρα ή ένα σταυρό στο μέτωπο από βερνίκι παπουτσιών.
Το έθιμο παραμένει αναλλοίωτο στο χρόνο και αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες επισκέπτες..
Ακολουθεί βίντεο με εικόνες από τους εορτασμούς του 2018:
Βλάχικος Γάμος στη Θήβα
Κάθε Καθαρά Δευτέρα πιάνουν από νωρίς τα πόστα τους προξενητάδες, βλάμηδες, συμπεθέρια και για ώρες διαπραγματεύονται σκληρά το προξενιό, την προίκα και τα προικιά, καθώς γίνεται αναπαράσταση του Βλάχικου Γάμου με όλο το τυπικό του.Το έθιμο κρατά πάνω από 200 χρόνια και έχει ρίζες στην εποχή της απελευθέρωσης των ορεινών χωριών, όταν οι τσοπάνηδες βρέθηκαν στον κάμπο. Πέρα από τον τυπικό «βλάχικο γάμο», όλα είναι προσαρμοσμένα στο κλίμα των ημερών με θέαμα, με πολύχρωμη γαμήλια πομπή, με μουσική από πίπιζες και νταούλια.
Σε «ινδιάνικους» ρυθμούς οι Μακρακώμη
Ημίγυμνοι καρναβαλιστές, βαμμένοι στα χρώματα της αποκριάς, πάνω και κάτω από τα άρματα κινούνται κάθε Καθαρά Δευτέρα ανάμεσα σε χιλιάδες ανθρώπους που βρίσκονται εκεί, με τους «ινδιάνους» της Μακρακώμης να κρύβουν μια ιστορία πάνω από 65 χρόνια.Στη Λαμία, η Καθαρά Δευτέρα γιορτάζεται σε διάφορες γειτονιές και χωριά της περιοχής, με τον «Νεομαγνησιώτικο γάμο» συγκεντρώνει το ενδιαφέρον κατοίκων και επισκεπτών. Πρόκειται για δρώμενο στην προσφυγική συνοικία της Νέας Μαγνησίας και αφορά σε ένα προξενιό ανάμεσα σε μια προσφυγοπούλα και ένα ντόπιο με χιουμοριστικούς διαλόγους που καταλήγουν στα στέφανα και το γλέντι να συνεχίζεται.