Εξιτήριο έλαβε το πρωί της Παρασκευής (22/3) ο 29χρονος πιλότος του F-16 που κατέπεσε το μεσημέρι της Τετάρτης (20/3) στα ανοιχτά της Χαλκιδικής. Ο 29χρονος παρέμενε στο νοσοκομείο 251 για προληπτικούς κυρίως λόγους. O υποσμηναγός του F-16, Παναγιώτης Αποστολάκης, παρέμεινε προληπτικά για ακόμη ένα 24ωρο στο νοσοκομείο, υποβλήθηκε χθες σε έναν νέο γύρο εξετάσεων, οι οποίες βγήκαν «πεντακάθαρες», με απότοκο να λάβει το εξιτήριο, όπως αναμενόταν.

Από την πρώτη στιγμή τόσο οι γονείς του όσο και η σύζυγός του βρίσκονταν στο πλευρό του.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d00007us52dd)


Το μαχητικό αεροσκάφος εκπέμπει ακόμα σήμα – Θα επιχειρήσει βαθυσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας

Εν τω μεταξύ, τα αίτια της πτώσης του F-16 Block 52+ διερευνά επιτροπή της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία «τρέχει» τις διαδικασίες για τη σύνταξη πορίσματος.

Όπως έγινε γνωστό το βράδυ της Πέμπτης (21/3) το αεροσκάφος έδινε ακόμα σήμα και η Πολεμική Αεροπορία με το βαθυσκάφος που διαθέτει θα επιχειρήσει να εντοπίσει τμήματά του που ενδεχομένως να προσφέρουν πληροφορίες για τα αίτια της πτώσης, εφόσον αυτά βρίσκονται σε βάθος μικρότερο των 1.000 μέτρων.

Τα πορίσματα για ατυχήματα ή δυστυχήματα στην πολεμική αεροπορία είναι απόρρητα και όταν ολοκληρώσει την έρευνα η επιτροπή γνωστοποιούνται σε κλειστές συσκέψεις στις πολεμικές μοίρες καθώς γίνονται αντικείμενα της ασφάλειας πτήσεων, όπου η ελληνική αεροπορία κατέχει υψηλότατη θέση με πολύ χαμηλούς δείκτες.

Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα φαίνεται να υπήρξε βλάβη στον κινητήρα. Αυτό σήμαίνει είτε ότι υπήρξε καταστροφική αστοχία υλικού, δηλαδή ότι μπορεί να έσπασε αναπάντεχα κάποιο εξάρτημα του κινητήρα, είτε ότι έσβησε. Στην περίπτωση που σβήσει ο κινητήρας σύμφωνα με το πρωτόκολλο ασφαλείας ο πιλότος επιχειρεί επανεκίννηση δύο φορές και αν δεν πετύχει την τρίτη φορά εγκαταλείπει το αεροσκάφος.

Όπως αναφέρουν ειδικοί στην ΕΡΤ, η πτώση του F-16 έχει παρόμοια χαρακτηριστικά με την πτώση του 2007 και ότι υπήρξαν κάποια από τα δύο παραπάνω χαρακτηριστικά, δηλαδή καταστροφική αστοχία υλικού στον κινητήρα και σβήσιμο κινητήρα.

Πηγές από το αεροπορικό επιτελείο τονίζουν ότι ο υποσμηναγός λειτούργησε υποδειγματικά σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ειδοποιώντας ακόμη και με το κινητό του ώστε να γνωρίζουν όλοι ότι είναι καλά. Και υπενθυμίζουν ότι την περασμένη χρονιά η αεροπορία θρηνούσε για 5 αεροπόρους της.

Η συντήρηση των καθισμάτων απαιτεί υψηλή ακρίβεια καθώς παίζει καθοριστικό ρόλο στη διάσωση και επιβίωση του πιλότου όταν εξαντληθούν οι επιλογές του.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-czzogih7wrn5)


Το χρονικό της πτώσης του F-16

Υπενθυμίζεται ότι το F16 παρουσίασε πρόβλημα στον κινητήρα με τον πιλότο να ακολουθεί το πρωτόκολλο. Ενημέρωσε για το πρόβλημα και ενεργοποίησε την λειτουργεία του εκτινασσόμενου καθίσματος και όλα στη συνέχεια πήγαν βάσει σχεδίου. Το βάρος πλέον έχει πέσει στις έρευνες για το τι ήταν αυτό που προκάλεσε το πρόβλημα.

Το εκτινασσόμενο κάθισμα τύπου ACES II της εταιρείας Collins Aerospace αποδείχτηκε σωτήριο για τον 29χρονο υποσμηναγό, ο οποίος πρόλαβε να κάνει χρήση του.

Είναι σαφές ότι ήταν καθοριστικά τα αντανακλαστικά και η εκπαίδευση του Έλληνα πιλότου, ώστε ο ίδιος να λάβει την σωστή απόφαση στην κατάλληλη χρονική στιγμή για να εγκαταλείψει το μαχητικό αεροσκάφος τύπου F-16 Block52+, όμως δεν πρέπει να παραλειφθεί το γεγονός ότι η εύρυθμη λειτουργία και αποτελεσματικότητα στην εκτίναξη του καθίσματος έπαιξαν μεγάλο ρόλο για να σωθεί.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-czzmep4cv2nl)

Ουσιαστικά, όταν προκύπτει μια σημαντική δυσλειτουργία ή ένα τεχνικό σφάλμα το οποίο αντιλαμβάνεται ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους, τότε ξεκινάει η διαδικασία για την εκτίναξη του καθίσματος. Ο πιλότος τραβάει μια λαβή – μοχλό, το οποίο έχει ως; αποτέλεσμα την έκρηξη του υλικού που προκαλεί την εκτόξευση και κατ’ επέκταση την εκτίναξη του καθίσματος, με την παράλληλη αποκόλληση του θόλου του πιλοτηρίου (κόκπιτ).

Μόλις απελευθερωθεί και απομακρυνθεί το κάθισμα από το αεροσκάφος, τότε τίθενται σε ισχύ το σύστημα πρόωσής (κινητήρας) του σε συνδυασμό με έναν μηχανισμό ευστάθειας, ώστε ο πιλότος να μην περιστρέφεται στον αέρα, λόγω της υψηλής ταχύτητας και του αέρα, με αποτέλεσμα να μπορεί να να προσγειωθεί με ελεγχόμενη ταχύτητα και ασφάλεια στο έδαφος ή στη θάλασσα. Στην όλη διαδικασία, κρίσιμη σημασία έχει το σωστό timing για να αποφευχθεί τυχόν τραυματισμός του πιλότου, που μπορεί μάλιστα και να είναι μοιραίος.