Στη Μονή Πετράκη ο εορτασμός της Κυριακής της Ορθοδοξίας - Χωρίς την παρουσία της Κατερίνας Σακελλαροπούλου (Εικόνες)
Κυριακή της Ορθοδοξίας: Τι γιορτάζουμε και τι τρώμε
Ο φετινός εορτασμός κατόπιν Συνοδικής Απόφασης πραγματοποιήθηκε χωρίς εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας του τόπου, συμπεριλαμβανομένης και της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Στον Ιερό Ναό Ασωμάτων Πετράκη τίμησε σήμερα, Κυριακή 24 Μαρτίου 2024 η Εκκλησία της Ελλάδος την Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Στο Καθολικό των Ταξιαρχών τελέστηκε Συνοδική Θεία Λειτουργία στην οποία προεξήρχε ο Σεβ. Μητροπολίτης Νικοπόλεως κ. Χρυσόστομος, συλλειτουργούντων των Μητροπολιτών Μαρωνείας κ. Παντελεήμων και Ιερισσού κ. Θεόκλητο.
Να αναφερθεί ότι παρέστη συμπροσευχόμενος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, καθώς και Συνοδικοί Μητροπολίτες.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ακολούθησε λιτάνευση των Ιερών Εικόνων στον αύλειο χώρο της Ι.Μ. Πετράκη.
Επίσης, τον πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, ενώ το "Πιστεύω" ανέγνωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.
Τέλος, να σημειωθεί ότι ο φετινός εορτασμός κατόπιν Συνοδικής Απόφασης πραγματοποιήθηκε χωρίς εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας του τόπου, συμπεριλαμβανομένης και της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Δείτε εικόνες
Για για πρώτη φορά η Συνοδική Θεία Λειτουργία δεν έγινε στην Μητρόπολη Αθηνών, αλλά στην Μονή Πετράκη, ενώ οι Ιεράρχες απάντησαν αρνητικά στην πρόσκληση της Κατερίνας Σακελλαροπούλου για το ετήσιο γεύμα που κατ’ έθος παρατίθεται στο Προεδρικό Μέγαρο την Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Υπενθυμίζεται ότι η Πρόεδρος της Δημοκρατίας απάντησε με μια λιτή ανακοίνωση στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, οι οποίοι δεν αποδέχθηκαν να παραβρεθούν στο καθιερωμένο γεύμα στο Προεδρικό Μέγαρο, τονίζοντας ότι τόσο ο Αρχιεπίσκοπος, όσο και τα Μέλη της ΔΙΣ «είναι πάντα ευπρόσδεκτοι στο Προεδρικό Μέγαρο», ενώ είναι «σεβαστή η απόφασή τους να μην αποδεχθούν την πρόσκληση».
Η Συνοδική Θεία Λειτουργία μάλιστα τελέστηκε χωρίς την παρουσία Μ.Μ.Ε. (τηλεοπτικών συνεργείων και φωτορεπόρτερ).
Την Κυριακή της Ορθοδοξίας εορτάζουμε την ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, το οποίο επισυνέβη το 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του αυτοκράτορα Θεοφίλου (840 – 843 μ.Χ.). Η αναφορά γίνεται στη μεγάλη εικονομαχική έριδα, η οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια.
Το 726 μ.Χ. ο αυτοκράτωρ Λέων ο Γ’ ο Ίσαυρος (717 – 741 μ.Χ.) αποφάσισε να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μια από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων, επειδή, παίρνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα εικονολατρίας, πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία. Στην ουσία όμως εξέφραζε δικές του ανεικονικές απόψεις, οι οποίες ήταν βαθύτατα επηρεασμένες από την ανεικονική ιουδαϊκή και ισλαμική πίστη. Η αναταραχή ήταν αφάνταστη. Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες, τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες. Οι διώξεις φοβερές. Μεγάλες πατερικές μορφές ανάλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη. Στα 787 μ.Χ. συγκλήθηκε η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες. Σε αυτή επίσης διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της χριστιανικής πίστεως, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθοδόξου δόγματος και να ομιλούμε για θρίαμβο της Ορθοδοξίας μας.
Η εικόνα στην Ορθοδοξία μας δεν αποτελεί αντικείμενο λατρείας, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του εικονιζόμενου προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να εικονισθεί, διότι έγινε άνθρωπος. Μάλιστα όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά την ανθρώπινη φύση Του! Οι μεγάλοι Πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας μας, που αναδείχθηκαν μέσα από τη λαίλαπα της εικονομαχίας, διατύπωσαν το ορθόδοξο δόγμα με προσοχή και ευλάβεια.
Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο, καθότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P . G . 32,149) και «Προσκυνούμεν δε ταις εικόσιν ου τη ύλη προσφέροντες την προσκύνησιν, αλλά δι΄αυτών τοις εν αυταίς εικονιζομένοις» (Ι. Δαμασκ. P . G .94 1356). Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας.
Η εικόνα έχει τεράστια ποιμαντική χρησιμότητα. Μια εικόνα, σύμφωνα με γλωσσική έκφραση, αξίζει περισσότερο από χίλιες λέξεις. Αυτό σημαίνει ότι μέσω της εκκλησιαστικής εικονογραφίας οι πιστοί βοηθούνται να αναχθούν στις υψηλές πνευματικές θεωρίες και στο θείον.
Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε, διότι εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες. Στα 843 η ευσεβής αυτοκράτειρα Θεοδώρα, επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄, έθεσε τέρμα στην εικονομαχική έριδα και συνετέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας.
Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του ορθοδόξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός. Νηστεία και ασκητική ζωή έχουν και άλλες αιρέσεις ή θρησκείες, και μάλιστα με πολύ αυστηρότερους κανόνες άσκησης. Όμως αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να σωθούν και να ενωθούν με το Θεό. Η σωτηρία είναι συνώνυμη με την αλήθεια, αντίθετα η πλάνη και το ψεύδος οδηγούν σε αδιέξοδα και εν τέλει στην απώλεια.
Η Κυριακή της Ορθοδοξίας συμπεριλαμβάνεται στις Κυριακές της σαρακοστιανής περιόδου. Επομένως μιλάμε για μια περίοδο νηστείας από την οποία δεν εξαιρείται αυτή η ημέρα. Το τραπέζι μας λοιπόν θα πρέπει να έχει νηστίσιμα εδέσματα. Σύμφωνα με την παράδοση της Ορθόδοξης Εκκλησίας δεν τρώμε κρέας και τρόφιμα που προέρχονται από επεξεργασία κρέατος. Από εκεί και πέρα κάποιοι τηρούν αυστηρή νηστεία και δεν καταναλώνουν ούτε λάδι ενώ άλλοι επιλέγουν απλά θαλασσινά ή λαδερά φαγητά. Τρώμε δηλαδή: Λαχανικά, όσπρια, πατάτες, ζυμαρικά, ξηρούς καρπούς, ελιές, φρούτα, ψάρι.
Στο Καθολικό των Ταξιαρχών τελέστηκε Συνοδική Θεία Λειτουργία στην οποία προεξήρχε ο Σεβ. Μητροπολίτης Νικοπόλεως κ. Χρυσόστομος, συλλειτουργούντων των Μητροπολιτών Μαρωνείας κ. Παντελεήμων και Ιερισσού κ. Θεόκλητο.
Να αναφερθεί ότι παρέστη συμπροσευχόμενος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, καθώς και Συνοδικοί Μητροπολίτες.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ακολούθησε λιτάνευση των Ιερών Εικόνων στον αύλειο χώρο της Ι.Μ. Πετράκη.
Επίσης, τον πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός, ενώ το "Πιστεύω" ανέγνωσε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.
Τέλος, να σημειωθεί ότι ο φετινός εορτασμός κατόπιν Συνοδικής Απόφασης πραγματοποιήθηκε χωρίς εκπροσώπους της πολιτικής ηγεσίας του τόπου, συμπεριλαμβανομένης και της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Δείτε εικόνες
Χωρίς την παρουσία πολιτικών προσώπων ο εορτασμός της Κυριακής της Ορθοδοξίας
Διαφορετικά από κάθε άλλη φορά εορτάζεται από τα μέλη της Ιεράς Συνόδου η Κυριακή της Ορθοδοξίας, λόγω της απόφασης που ελήφθη έπειτα από την υπερψήφιση του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια.Για για πρώτη φορά η Συνοδική Θεία Λειτουργία δεν έγινε στην Μητρόπολη Αθηνών, αλλά στην Μονή Πετράκη, ενώ οι Ιεράρχες απάντησαν αρνητικά στην πρόσκληση της Κατερίνας Σακελλαροπούλου για το ετήσιο γεύμα που κατ’ έθος παρατίθεται στο Προεδρικό Μέγαρο την Κυριακή της Ορθοδοξίας.
Υπενθυμίζεται ότι η Πρόεδρος της Δημοκρατίας απάντησε με μια λιτή ανακοίνωση στον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος και τα μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου, οι οποίοι δεν αποδέχθηκαν να παραβρεθούν στο καθιερωμένο γεύμα στο Προεδρικό Μέγαρο, τονίζοντας ότι τόσο ο Αρχιεπίσκοπος, όσο και τα Μέλη της ΔΙΣ «είναι πάντα ευπρόσδεκτοι στο Προεδρικό Μέγαρο», ενώ είναι «σεβαστή η απόφασή τους να μην αποδεχθούν την πρόσκληση».
Η Συνοδική Θεία Λειτουργία μάλιστα τελέστηκε χωρίς την παρουσία Μ.Μ.Ε. (τηλεοπτικών συνεργείων και φωτορεπόρτερ).
Κυριακή της Ορθοδοξίας: Τι γιορτάζουμε
Την Κυριακή της Ορθοδοξίας εορτάζουμε την ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, το οποίο επισυνέβη το 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, χάρις στην αποφασιστική συμβολή της βασιλίσσης και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του αυτοκράτορα Θεοφίλου (840 – 843 μ.Χ.). Η αναφορά γίνεται στη μεγάλη εικονομαχική έριδα, η οποία συντάραξε κυριολεκτικά την Εκκλησία μας για περισσότερα από εκατό χρόνια.Το 726 μ.Χ. ο αυτοκράτωρ Λέων ο Γ’ ο Ίσαυρος (717 – 741 μ.Χ.) αποφάσισε να επιφέρει στο κράτος ριζικές μεταρρυθμίσεις. Μια από αυτές ήταν η απαγόρευση προσκύνησης των ιερών εικόνων, επειδή, παίρνοντας αφορμή από ορισμένα ακραία φαινόμενα εικονολατρίας, πίστευε πως η χριστιανική πίστη παρέκλινε στην ειδωλολατρία. Στην ουσία όμως εξέφραζε δικές του ανεικονικές απόψεις, οι οποίες ήταν βαθύτατα επηρεασμένες από την ανεικονική ιουδαϊκή και ισλαμική πίστη. Η αναταραχή ήταν αφάνταστη. Η αυτοκρατορία χωρίστηκε σε δύο φοβερά αντιμαχόμενες ομάδες, τους εικονομάχους και τους εικονολάτρες. Οι διώξεις φοβερές. Μεγάλες πατερικές μορφές ανάλαβαν να υπερασπίσουν την ορθόδοξη πίστη. Στα 787 μ.Χ. συγκλήθηκε η Ζ’ Οικουμενική Σύνοδος, η οποία διατύπωσε με ακρίβεια την οφειλόμενη τιμή στις ιερές εικόνες. Σε αυτή επίσης διευκρινίστηκαν και άλλα δυσνόητα σημεία της χριστιανικής πίστεως, έτσι ώστε να έχουμε πλήρη αποκρυστάλλωση του ορθοδόξου δόγματος και να ομιλούμε για θρίαμβο της Ορθοδοξίας μας.
Η εικόνα στην Ορθοδοξία μας δεν αποτελεί αντικείμενο λατρείας, αλλά λειτουργεί αποκλειστικά ως μέσον τιμής του εικονιζόμενου προσώπου. Ακόμα και ο Χριστός μπορεί να εικονισθεί, διότι έγινε άνθρωπος. Μάλιστα όποιος αρνείται τον εικονισμό του Χριστού αρνείται ουσιαστικά την ανθρώπινη φύση Του! Οι μεγάλοι Πατέρες και διδάσκαλοι της Εκκλησίας μας, που αναδείχθηκαν μέσα από τη λαίλαπα της εικονομαχίας, διατύπωσαν το ορθόδοξο δόγμα με προσοχή και ευλάβεια.
Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και των άλλων ιερών προσώπων του Χριστιανισμού δεν είναι ειδωλολατρία, όπως κατηγορούνταν από τους εικονομάχους, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο, καθότι «η της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P . G . 32,149) και «Προσκυνούμεν δε ταις εικόσιν ου τη ύλη προσφέροντες την προσκύνησιν, αλλά δι΄αυτών τοις εν αυταίς εικονιζομένοις» (Ι. Δαμασκ. P . G .94 1356). Η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ζωντανό ιερό πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας.
Η εικόνα έχει τεράστια ποιμαντική χρησιμότητα. Μια εικόνα, σύμφωνα με γλωσσική έκφραση, αξίζει περισσότερο από χίλιες λέξεις. Αυτό σημαίνει ότι μέσω της εκκλησιαστικής εικονογραφίας οι πιστοί βοηθούνται να αναχθούν στις υψηλές πνευματικές θεωρίες και στο θείον.
Βεβαίως η ηρεμία δεν αποκαταστάθηκε, διότι εξακολουθούσαν να βασιλεύουν εικονομάχοι αυτοκράτορες. Στα 843 η ευσεβής αυτοκράτειρα Θεοδώρα, επίτροπος του ανήλικου γιου της Μιχαήλ του Γ΄, έθεσε τέρμα στην εικονομαχική έριδα και συνετέλεσε στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας.
Οι Πατέρες όρισαν να εορτάζεται ο θρίαμβος του ορθοδόξου δόγματος την πρώτη Κυριακή των Νηστειών για να δείξει στους πιστούς πως ο πνευματικός μας αγώνας θα πρέπει να συνδυάζεται με την ορθή πίστη για να είναι πραγματικά αποτελεσματικός. Νηστεία και ασκητική ζωή έχουν και άλλες αιρέσεις ή θρησκείες, και μάλιστα με πολύ αυστηρότερους κανόνες άσκησης. Όμως αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν αυτοί οι άνθρωποι να σωθούν και να ενωθούν με το Θεό. Η σωτηρία είναι συνώνυμη με την αλήθεια, αντίθετα η πλάνη και το ψεύδος οδηγούν σε αδιέξοδα και εν τέλει στην απώλεια.