Καθηγητής του ΕΜΠ εξηγεί γιατί η γέφυρα στη Βαλτιμόρη κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο - Η σύγκριση με του Ρίου - Αντιρρίου
'' Έχει υπολογιστεί να αντέχει, χωρίς να καταρρέει''
Η γέφυρα στηρίζεται σε τέσσερα μεσόβαθρα μέσα στη θάλασσα μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου
Τον γύρο του κόσμου κάνουν από χθες οι εικόνες της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη, όταν το εμπορικό πλοίο Dali προσέκρουσε σε έναν από τους πυλώνες της, προκαλώντας την κατάρρευσή της.
Ως εκ τούτου πολλές απορίες δημιουργήθηκαν σχετικά με το πόσο ασφαλείς είναι οι κατασκευές που θεμελιώνονται σε βαθιά νερά, ενώ και στην Ελλάδα πολλοί ήταν αυτοί που αναρωτήθηκαν ποια κατάληξη θα είχε ένα ανάλογο περιστατικό στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
Ο ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, Παναγιώτης Καρύδης, μίλησε στην ΕΡΤ για το συγκεκριμένο θέμα και ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου στηρίζεται σε τέσσερα μεσόβαθρα μέσα στη θάλασσα μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου. Έχει υπολογιστεί, λοιπόν, η σχετική γέφυρα να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα. Δηλαδή αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση (στη Βαλτιμόρη) γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά».
Όπως πρόσθεσε στη συνέχεια: «Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι η γέφυρα κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, από οποιοδήποτε υλικό κι αν ήταν κατασκευασμένη, μπετό ή μέταλλο».
Τέλος ο καθηγητής σημείωσε: «Είναι περίπου σαν να έγινε μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή (της Βαλτιμόρης) και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων».
Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d04c0xhb7p6x)
Ως εκ τούτου πολλές απορίες δημιουργήθηκαν σχετικά με το πόσο ασφαλείς είναι οι κατασκευές που θεμελιώνονται σε βαθιά νερά, ενώ και στην Ελλάδα πολλοί ήταν αυτοί που αναρωτήθηκαν ποια κατάληξη θα είχε ένα ανάλογο περιστατικό στη γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου.
Ο ομότιμος καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και ειδικός στις αντισεισμικές κατασκευές, Παναγιώτης Καρύδης, μίλησε στην ΕΡΤ για το συγκεκριμένο θέμα και ανέφερε χαρακτηριστικά: «Η γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου στηρίζεται σε τέσσερα μεσόβαθρα μέσα στη θάλασσα μεταξύ των οποίων περνάει το ρήγμα του Κορινθιακού Κόλπου. Έχει υπολογιστεί, λοιπόν, η σχετική γέφυρα να αντέχει χωρίς να καταρρέει, να αντέχει σχετική μετακίνηση του ενός μεσοβάθρου σε σχέση με το άλλο, κάποια μέτρα. Δηλαδή αν μετακινηθεί λόγω του ρήγματος κάποια μέτρα το ένα σε σχέση με το άλλο να μην καταρρέει. Αυτό προφανώς δεν έγινε στη συγκεκριμένη περίπτωση (στη Βαλτιμόρη) γιατί απλά δεν έχει υπολογιστεί αντισεισμικά».
Όπως πρόσθεσε στη συνέχεια: «Το Μέριλαντ δεν είναι σε σεισμική ζώνη των Ηνωμένων Πολιτειών. Έτσι η γέφυρα κατέρρευσε σαν τραπουλόχαρτο. Αν ήταν αντισεισμικά μελετημένη και κατασκευασμένη, αυτό δεν θα συνέβαινε σχεδόν ποτέ, από οποιοδήποτε υλικό κι αν ήταν κατασκευασμένη, μπετό ή μέταλλο».
Το «κλειδί» των αντισεισμικών κατασκευών
Ο Παναγιώτης Καρύδης επεσήμανε ακόμα ότι κατά τη στατική και αντισεισμική μελέτη της γέφυρας δεν υπολογίζονται μόνο τα Ρίχτερ, αλλά και η ένταση του σεισμού. Όπως ανέφερε: «δεν είναι μόνο τα Ρίχτερ, είναι και η ένταση του σεισμού, οι επιταχύνσεις για περιθώριο επανάληψης σεισμού 2000 χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να αντέξει χωρίς να καταρρέει, εκεί είναι το κλειδί όλων των αντισεισμικών κατασκευών και των κτιρίων μας, να αντέχουν όσο μεγάλος σεισμός κι αν γίνει, χωρίς να καταρρέουν».Τέλος ο καθηγητής σημείωσε: «Είναι περίπου σαν να έγινε μια προσομοίωση σεισμού στη γέφυρα αυτή (της Βαλτιμόρης) και δεν άντεξε ούτε τη δόνηση, τον κραδασμό, τον ισχυρό από την κρούση, ούτε την παραμόρφωση των στηρίξεων».