Κατσαρός στα Παραπολιτικά 90,1: Η πλατφόρμα για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού δίνει έμφαση στην πρόληψη
Συνέντευξη στα Παραπολιτικά 90,1
"Προφανώς θα καλούνται οι Αρχές, όταν υπάρχουν βανδαλισμοί ή όταν υπάρχουν καταστροφές μέσα στα κτίρια", επισήμανε ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Γιάννης Κατσαρός
Ο γενικός γραμματέας Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, κος Γιάννης Κατσαρός, μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Στον αέρα», με τη δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη, με αφορμή την ανακοίνωση από το υπουργείο Παιδείας του νέου σχεδίου για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού.
«Η πλατφόρμα, η οποία έχει σχεδιαστεί, έχει πρώτα και κύρια έμφαση στη διαμόρφωση πλαισίου για πρόληψη. Πρόληψη και βοήθεια σε όλα τα επίπεδα και στα σχολεία και στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, αλλά και στους γονείς και στους μαθητές», είπε αρχικά.
«Για τους εκπαιδευτικούς στην πλατφόρμα, πέραν του τεχνικού πλαισίου, θα υπάρχει πλούσιο υλικό για τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Για τις δράσεις δηλαδή που στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων θα αναπτύξουν τις ικανότητες των μαθητών, τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Κάθε τάξη επιλέγει τις θεματικές της σε αυτή τη φάση και έχοντας μπροστά μας ένα τέτοιο φαινόμενο τα εργαστήρια τα οποία αφορούν την ανάπτυξη εν συναίσθησης, την ανάπτυξη δημοκρατικού ήθους όλα αυτά τα εργαστήρια συνάδουν και συμβάλλουν. Μη φανταστείτε ότι υπάρχει ένα εργαστήριο ανάπτυξης δεξιοτήτων που λέγεται bulling υπάρχει μια γκάμα τεράστια συναφών προγραμμάτων τα οποία θα συμβάλλουν όλα. Τα προγράμματα από τον Σεπτέμβριο θα έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση για να καλύπτουν πιο συστηματικά και πιο στοχευμένα ό,τι αφορά το bulling. Πέραν αυτού, υπάρχουν εκπαιδευτικά προγράμματα έτοιμα στην πλατφόρμα educate και η πλατφόρμα Αίσωπος έχει έτοιμα σενάρια τα οποία έχουν καταθέσει μέσα από την εμπειρία τους εκπαιδευτικοί και έχουν εφαρμοστεί χρόνια που μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη. Η έμφαση είναι στην πρόληψη», πρόσθεσε.
Για τους ψυχολόγους στα σχολεία, είπε: «Ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνικός λειτουργός καλύπτει πέντε σχολεία όπου κάνουν μια δουλειά διάγνωσης και υποστήριξης στο τοπικό πεδίο. Αυτοί είναι που καταρχάς θα παρεμβαίνουν, θα βοηθάνε δηλαδή στην περίπτωση που χρειάζεται, και στις περισσότερες περιπτώσεις πλέον χρειάζεται να υπάρχει μια καθοδήγηση και μια βοήθεια από ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό».
Αναφορικά με το μέτρο να επιβαρύνονται οι γονείς των μαθητών που εμπλέκονται σε βανδαλισμούς το οικονομικό κόστος επιδιόρθωσης, επισήμανε: «Η διαδικασία αυτή είναι προσδιορισμένη επακριβώς στο πως θα γίνεται αυτός ο καταλογισμός. Θα πρέπει οπωσδήποτε να πιστοποιηθεί το γεγονός από το σχολείο ή από μάρτυρες οι οποίοι θα υπάρχουν μπροστά και θα πρέπει να ενημερωθεί και να αποδεχτεί η οικογένεια. Θα ενημερώνονται πριν θα καλούνται μόνοι τους αν θέλουν να αποκαταστήσουν τη ζημιά και εφόσον κρίνουν ότι δεν μπορούν ή δεν έχουν τη δυνατότητα άμεσα να κινηθούν οι ίδιοι και να βρουν τους κατάλληλους ανθρώπους θα καλείται ο δήμος με τις δικές του υπηρεσίες να υποκαταστήσει αλλά βρίσκοντας τις κατάλληλες χαμηλότερες προσφορές».
Με αφορμή την κριτική της αντιπολίτευσης ότι πάνε να ποινικοποιήσουν τις μαθητικές καταλήψεις και κινητοποιήσεις, είπε: «Καμία διάθεση ποινικοποίησης των καταλήψεων, αλλά πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι η κατάληψη δεν είναι κάτι το οποίο προβλέπεται. Θα πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές ότι όταν το επιλέγουν έχουν και τις συνέπειες που το συνοδεύουν αυτό. Είναι μια ενέργεια η οποία δεν είναι εντός πλαισίου που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξαντληθούν τα μέτρα πειθούς και τα παιδαγωγικά μέτρα τα οποία έχει το σχολείο στα χέρια του για να πείσει τους μαθητές. Δεν υπάρχει τρόπος χωρίς πειθώ... στη συνέχεια βέβαια θα πρέπει να καλούνται οι αρχές».
Στην ερώτηση αν θα πρέπει να καλείται η Αστυνομία για μαθητική κατάληψη, απάντησε: «Προφανώς θα καλούνται οι Αρχές, όταν υπάρχουν βανδαλισμοί ή όταν υπάρχουν καταστροφές μέσα στα κτίρια».
«Η πλατφόρμα, η οποία έχει σχεδιαστεί, έχει πρώτα και κύρια έμφαση στη διαμόρφωση πλαισίου για πρόληψη. Πρόληψη και βοήθεια σε όλα τα επίπεδα και στα σχολεία και στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, αλλά και στους γονείς και στους μαθητές», είπε αρχικά.
«Για τους εκπαιδευτικούς στην πλατφόρμα, πέραν του τεχνικού πλαισίου, θα υπάρχει πλούσιο υλικό για τα εργαστήρια δεξιοτήτων. Για τις δράσεις δηλαδή που στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων θα αναπτύξουν τις ικανότητες των μαθητών, τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Κάθε τάξη επιλέγει τις θεματικές της σε αυτή τη φάση και έχοντας μπροστά μας ένα τέτοιο φαινόμενο τα εργαστήρια τα οποία αφορούν την ανάπτυξη εν συναίσθησης, την ανάπτυξη δημοκρατικού ήθους όλα αυτά τα εργαστήρια συνάδουν και συμβάλλουν. Μη φανταστείτε ότι υπάρχει ένα εργαστήριο ανάπτυξης δεξιοτήτων που λέγεται bulling υπάρχει μια γκάμα τεράστια συναφών προγραμμάτων τα οποία θα συμβάλλουν όλα. Τα προγράμματα από τον Σεπτέμβριο θα έχουν συγκεκριμένη κατεύθυνση για να καλύπτουν πιο συστηματικά και πιο στοχευμένα ό,τι αφορά το bulling. Πέραν αυτού, υπάρχουν εκπαιδευτικά προγράμματα έτοιμα στην πλατφόρμα educate και η πλατφόρμα Αίσωπος έχει έτοιμα σενάρια τα οποία έχουν καταθέσει μέσα από την εμπειρία τους εκπαιδευτικοί και έχουν εφαρμοστεί χρόνια που μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη. Η έμφαση είναι στην πρόληψη», πρόσθεσε.
Για τους ψυχολόγους στα σχολεία, είπε: «Ένας ψυχολόγος, ένας κοινωνικός λειτουργός καλύπτει πέντε σχολεία όπου κάνουν μια δουλειά διάγνωσης και υποστήριξης στο τοπικό πεδίο. Αυτοί είναι που καταρχάς θα παρεμβαίνουν, θα βοηθάνε δηλαδή στην περίπτωση που χρειάζεται, και στις περισσότερες περιπτώσεις πλέον χρειάζεται να υπάρχει μια καθοδήγηση και μια βοήθεια από ψυχολόγο και κοινωνικό λειτουργό».
Αναφορικά με το μέτρο να επιβαρύνονται οι γονείς των μαθητών που εμπλέκονται σε βανδαλισμούς το οικονομικό κόστος επιδιόρθωσης, επισήμανε: «Η διαδικασία αυτή είναι προσδιορισμένη επακριβώς στο πως θα γίνεται αυτός ο καταλογισμός. Θα πρέπει οπωσδήποτε να πιστοποιηθεί το γεγονός από το σχολείο ή από μάρτυρες οι οποίοι θα υπάρχουν μπροστά και θα πρέπει να ενημερωθεί και να αποδεχτεί η οικογένεια. Θα ενημερώνονται πριν θα καλούνται μόνοι τους αν θέλουν να αποκαταστήσουν τη ζημιά και εφόσον κρίνουν ότι δεν μπορούν ή δεν έχουν τη δυνατότητα άμεσα να κινηθούν οι ίδιοι και να βρουν τους κατάλληλους ανθρώπους θα καλείται ο δήμος με τις δικές του υπηρεσίες να υποκαταστήσει αλλά βρίσκοντας τις κατάλληλες χαμηλότερες προσφορές».
Με αφορμή την κριτική της αντιπολίτευσης ότι πάνε να ποινικοποιήσουν τις μαθητικές καταλήψεις και κινητοποιήσεις, είπε: «Καμία διάθεση ποινικοποίησης των καταλήψεων, αλλά πρέπει να είναι ξεκάθαρο ότι η κατάληψη δεν είναι κάτι το οποίο προβλέπεται. Θα πρέπει να γνωρίζουν οι μαθητές ότι όταν το επιλέγουν έχουν και τις συνέπειες που το συνοδεύουν αυτό. Είναι μια ενέργεια η οποία δεν είναι εντός πλαισίου που σημαίνει ότι θα πρέπει να εξαντληθούν τα μέτρα πειθούς και τα παιδαγωγικά μέτρα τα οποία έχει το σχολείο στα χέρια του για να πείσει τους μαθητές. Δεν υπάρχει τρόπος χωρίς πειθώ... στη συνέχεια βέβαια θα πρέπει να καλούνται οι αρχές».
Στην ερώτηση αν θα πρέπει να καλείται η Αστυνομία για μαθητική κατάληψη, απάντησε: «Προφανώς θα καλούνται οι Αρχές, όταν υπάρχουν βανδαλισμοί ή όταν υπάρχουν καταστροφές μέσα στα κτίρια».