Τα σενάρια για το κατά πόσο η φετινή τουριστική σεζόν θα κλείσει µε υψηλότερα επίπεδα από πέρυσι πληθαίνουν και το µότο «All You Want is Greece» φαίνεται να επιβεβαιώνεται από ακόµα µεγαλύτερο αριθµό επισκεπτών.

Αυτό επιβεβαιώνουν τα τελευταία στοιχεία του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), που δείχνουν κάτι που δεν είχαµε συνηθίσει στο παρελθόν: ο φετινός Μάρτιος έκλεισε µε το 84% των ξενοδοχείων συνεχούς λειτουργίας να είναι ανοιχτό, µε τη µέση πληρότητα να φτάνει το 48%.

Παρά τις προκλήσεις (γεωπολιτικές εξελίξεις, ακραία καιρικά φαινόµενα, ακρίβεια), που εξακολουθούν να προκαλούν ανησυχίες για οποιαδήποτε ανατροπή, η Ελλάδα βρίσκεται ψηλά στις προτιµήσεις των ταξιδιωτών για τις φετινές διακοπές.

Μάλιστα, η εικόνα που διαµορφώνεται µέσω των κρατήσεων της TUI είναι ότι ο ελληνικός τουρισµός όχι µόνο οδεύει προς τη µεγαλύτερη διάρκεια (επιµήκυνση) όλων των εποχών, αλλά και την υψηλότερη επίδοση που έχει καταγράψει ποτέ, οι δε προκρατήσεις ξεπερνούν αυτή τη στιγµή τις αντίστοιχες του 2019.

Σε αυτή την εκτίµηση συνετέλεσε και το γεγονός ότι το α' τρίµηνο του 2024 η TUI κατέγραψε 3,5 εκατ. ταξιδιώτες, φέρνοντας αύξηση 15% στα έσοδα του οµίλου.

Παράλληλα, άνοδο 17% στο σύνολο της επιβατικής κίνησης για το πρώτο τρίµηνο του 2024 καταγράφει η ΥΠΑ σε σχέση µε πέρυσι.

Σε θετικό κλίµα κινείται και η αγορά της κρουαζιέρας, αφού σύµφωνα µε τις εκτιµήσεις της ∆ιεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) το 2024 αναµένεται να µεταφερθούν παγκοσµίως πάνω από 35 εκατ. ταξιδιώτες, ωθώντας τους αρµόδιους του κλάδου να κάνουν λόγο για νέο ρεκόρ.

Κορυφαίοι προορισµοί

Το εν δυνάµει success story της φετινής σεζόν ενδέχεται να ανεβάσει ακόµα πιο ψηλά την Ελλάδα στις ranking list της Μεσογείου, όπου διατηρεί την 5η θέση, αλλά και ευρύτερα, όπου «γυρίζει» γύρω από τη χρυσή δεκάδα. Το γεγονός ότι φέτος οι low cost πτήσεις ξεκίνησαν νωρίτερα, από τις αρχές Μαρτίου, φέρνουν ήδη τη Ρόδο, την Κρήτη και την Κω στους κορυφαίους προορισµούς της φετινής σεζόν. Η Κέρκυρα, η Νάξος, η Σκιάθος, η Κεφαλλονιά και η Πάρος κερδίζουν επιπλέον έδαφος, µε τις εκτιµήσεις να προµηνύουν ένα sold out καλοκαίρι, ενώ αυξηµένη ζήτηση παρουσιάζουν η Λέρος, η Πάτµος και η Λέσβος.

Όσον αφορά τη Σαντορίνη, µετά το πασχαλινό sold out, η αισιοδοξία είναι αρκετά αυξηµένη, καθώς καταγράφονται κρατήσεις από πάρα πολλές εθνικότητες. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, το χείριστο σενάριο θα είναι να καταγραφούν τα ίδια επίπεδα επισκεψιµότητας µε τη σεζόν του 2023. Ειδικότερα, το µεγαλύτερο µέρος των κρατήσεων προέρχεται από τις ΗΠΑ. Ήδη καταγράφεται µεγαλύτερος αριθµός σε σχέση µε τις κρατήσεις που υπήρχαν κατά την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Παράλληλα, ανοίγει ξανά η ασιατική αγορά, που κινείται ανοδικά σε σχέση µε το 2023. Ακόµα, αυξηµένες είναι οι κρατήσεις από την Ευρώπη και τη Μ. Βρετανία, που κινούνται στα ίδια µε τα περσινά επίπεδα, ενώ µείωση καταγράφει η αγορά της Αυστραλίας. 

Νότιο Αιγαίο

Σε γενικές γραµµές, το Νότιο Αιγαίο αναµένεται να είναι ο φετινός παίκτης του καλοκαιριού, µε µεγάλο αριθµό κρατήσεων να έρχεται από τη Μ. Βρετανία, την Ιταλία, την Κύπρο, την Αυστρία, το Βέλγιο, την Πολωνία και την Ολλανδία, ενώ µειωµένη ζήτηση καταγράφεται από τη γερµανική αγορά, κάτι που αποδίδεται στο γεγονός ότι επηρεάζεται περισσότερο από τον πληθωρισµό σε σχέση µε άλλες χώρες-πελάτες του ελληνικού τουρισµού.

Μην ξεχνάµε άλλωστε πως τα τελευταία στοιχεία από τις ετήσιες εκθέσεις του Ινστιτούτου του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) το Ν. Αιγαίο ήταν ο πρωταγωνιστής στις δεκατρείς περιφέρειες, µε 6,7 εκατ. επισκέψεις (στατιστικά 2022) και εισπράξεις 4,7 δισ. ευρώ. Βάσει των περσινών στοιχείων, το Ν. Αιγαίο αναµένεται να είναι και πάλι στην πρώτη θέση των διανυκτερεύσεων (50.643 το 2023). Η Περιφέρεια Κρήτης έρχεται στη δεύτερη θέση µε 45.837 διανυκτερεύσεις και η Περιφέρεια Αττικής στην τρίτη θέση µε 44.348 διανυκτερεύσεις.

Ικανοποιητικές οι προκρατήσεις

Την ίδια ώρα, η διοίκηση της Πανελλήνιας Οµοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) εκφράζει συγκρατηµένη αισιοδοξία, χαρακτηρίζοντας τα επίπεδα των προκρατήσεων ικανοποιητικά. Ωστόσο, επισηµαίνουν πως, παρά τη γενικά καλή εικόνα, το πρόσηµο είναι µικτό συγκριτικά, τόσο µεταξύ των αγορών και των tour operators όσο και µεταξύ των περιφερειών της χώρας και πως ουσιαστική τουριστική κίνηση δεν αναµένεται πριν από τον Μάιο, όπως άλλωστε είθισται να συµβαίνει παραδοσιακά κάθε χρόνο. Τέλος, η διοίκηση του Συνδέσµου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) βλέπει τις φετινές προκρατήσεις να κυµαίνονται στα περσινά επίπεδα, µε το brand name «Ελλάδα» να παραµένει ισχυρό.

* Δημοσιεύτηκε στην «Απογευματινή»