Σε τρεις εβδοµάδες οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων θα µπουν στη «µάχη» για να διεκδικήσουν µία θέση στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση. Οι φετινές εξετάσεις ξεκινούν στις 31 Μαΐου για τους υποψηφίους των ΓΕΛ και µία ηµέρα νωρίτερα, στις 30 Μαΐου, για τους υποψηφίους από τα ΕΠΑ.Λ. Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, µετά το τέλος των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων, θα αρχίσει τον διάλογο µε τους εµπλεκόµενους φορείς για τη θεσµοθέτηση νέου συστήµατος πρόσβασης στα πανεπιστήµια, που θα εστιαστεί στο Εθνικό Απολυτήριο.

Οπως λέει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισµού Εξετάσεων, οµότιµος καθηγητής του Πανεπιστηµίου Πατρών, Γεώργιος ∆άσιος, ο οποίος οργανώνει για περισσότερο από 30 χρόνια τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, «οι υποψήφιοι που κάνουν τις επαναλήψεις τους αυτήν την περίοδο δεν πρέπει να ανησυχούν, καθώς το σύστηµα δουλεύει άψογα», υπενθυµίζοντας το αδιάβλητο των εξετάσεων. Ο κ. ∆άσιος συστήνει στους υποψηφίους να µελετούν αυτά που γνωρίζουν και να µην εκτεθούν τώρα σε άγνωστα εδάφη.

«Πρέπει να αυξήσουν την εµπιστοσύνη στον εαυτό τους», λέει χαρακτηριστικά ο καθηγητής, «να παραµείνουν συγκεντρωµένοι στο διάβασµά τους και να µην ακούν διάφορα που συνήθως λέγονται τέτοιον καιρό». Επίσης, επισηµαίνει ότι καλό είναι οι µαθητές να µην µπλέκουν σε λεπτοµέρειες, χάνοντας πολύτιµο χρόνο από τις επαναλήψεις τους.

Η εισαγωγή

Η συζήτηση για το νέο σύστηµα εισαγωγής στην Τριτοβάθµια Εκπαίδευση και το Εθνικό Απολυτήριο αναµένεται να ξεκινήσει µετά την ολοκλήρωση των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι η εφαρµογή του Εθνικού Απολυτηρίου να ξεκινήσει από το σχολικό έτος 2025-2026 και από τους µαθητές της Α’ Λυκείου και σταδιακά να προχωρά έως και τη Γ’ Λυκείου. Επίσης, αναµένεται να συζητηθεί και η κατάργηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, αλλά µετά το 2027, όταν θα εφαρµοστεί πλήρως το Εθνικό Απολυτήριο και στις τρεις τάξεις του Λυκείου.

Τα πιστοποιητικά γλωσσοµάθειας θα συνδεθούν µε την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, ενώ υπό συζήτηση είναι η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεµάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, µε στόχο το σύνολο των θεµάτων να επιλέγεται από την Τράπεζα Θεµάτων. Επίσης, εξετάζεται το ενδεχόµενο ο καθορισµός του αριθµού των εισακτέων να γίνεται από τα πανεπιστήµια, ενώ οι Πανελλαδικές Εξετάσεις παραµένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Σύµφωνα µε τον σχεδιασµό του υπουργείου Παιδείας, η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου. Το επικρατέστερο σενάριο είναι ο γενικός µέσος όρος του Εθνικού Απολυτηρίου να προκύπτει από τους βαθµούς των τριών τάξεων του Λυκείου, µε ειδικό συντελεστή ανά τάξη, µε επικρατέστερο σενάριο ο µεγαλύτερος συντελεστής να προέρχεται από τη Γ’ Λυκείου και ο µικρότερος από την Α’ Λυκείου, ενώ εξετάζεται το ενδεχόµενο της κατάργησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής µετά το 2027.


Τα μηχανογραφικά

Στο µηχανογραφικό δελτίο για το 2024 στο Επιστηµονικό Πεδίο Θετικών Επιστηµών το τµήµα Επιστήµης και Τεχνολογί ας Υλικώ ν (Ηρά κλειο) του Πανεπιστηµίου Κρήτης µετονοµάζεται σε Επιστήµης και Μηχανικής Υλικών (Ηρά κλειο). Επίσης, στο Επιστηµονικό Πεδίο Ανθρωπιστικών, Νοµικών και Κοινωνικών Επιστηµών το τµήµα Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών (Ρέθυµνο) του Πανεπιστηµίου Κρήτης αντικαθίσταται µε το τµήµα Φιλοσοφίας.

Αλλαγές έγιναν στους συντελεστές βαρύτητας, µε περίπου 20 τµήµατα, όπως το Πολιτικών Μηχανικών Αριστοτέλειου Πανεπιστηµίου Θεσσαλονίκης, να τον αυξάνουν, ενώ υπάρχουν τµήµατα, όπως το Φιλολογίας του ΑΠΘ, που µείωσαν τον συντελεστή βαρύτητας. Εξάλλου, οι εξετάσεις για τα τµήµατα Μουσικών Σπουδών αλλάζουν όσον αφορά στην εξέταση των υποψηφίων, τη βαθµολόγηση και τον υπολογισµό των
µορίων.

Τέλος, για την εισαγωγή στα τµήµατα Επιστήµης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισµού, µε υπουργική απόφαση αντικαθίσταται το αγώνισµα του δρόµου 400 µ. µε το αγώνισµα του δρόµου 200 µ. για τα αγόρια που συµµετέχουν στις πρακτικές δοκιµασίες. Σε ό,τι αφορά τους εισακτέους, αναµένεται να κυµανθούν περίπου στα ίδια επίπεδα µε πέρυσι, µε ήπια αύξηση. Σηµειώνεται ότι ο αριθµός των θέσεων που προβλέφθηκαν την περσινή σχολική χρονιά ανήλθε σε 68.574, το 2022 σε 68.394
και το 2021 σε 77.415. Ο αριθµός των θέσεων, ωστόσο, δεν αφορά στους εισακτέους, καθώς από τις περσινές προσφερόµενες θέσεις έµειναν κενές οι περίπου 10.000 λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.


* Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά στις 10/5