Πώς προστατευόμαστε από τις αναταράξεις σε πτήση - Τι λένε ειδικοί
Επικίνδυνες οι αναταράξεις
Το συμβάν με τις αναταράξεις της Singapore Airlines ήταν εξαιρετικά σπάνιο, αλλά οι επιβάτες δεν πρέπει να εφησυχάζουν
Μετά την εφιαλτική πτήση SQ321 της Singapore Airlines από το Χίθροου, κατά την οποία ένας άνθρωπος έχασε τη ζωή του και 30 τραυματίστηκαν λόγω αναταράξεων, ειδικοί σε θέματα πτήσεων εξηγούν πώς ένας επιβάτης αεροπλάνου μπορεί να παραμείνει ασφαλής, κατά τη διάρκεια αναταράξεων.
*Διαβάστε εδώ: Singapore Airlines: “Η κλιματική αλλαγή μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις, αόρατες στα ραντάρ” - Προειδοποιούν οι ειδικοί μετά το δυστύχημα
Από τους 211 επιβάτες και το 18μελές πλήρωμα του Boeing 777-300, περισσότεροι από 100 άνθρωποι έλαβαν τις πρώτες βοήθειες και δεκάδες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, μετά τις βίαιες αναταράξεις που προκλήθηκαν.
Από τους τραυματίες, 20 νοσηλεύονται στην εντατική σε δύο νοσοκομεία της πρωτεύουσας της Ταϊλάνδης, επιβεβαίωσαν σήμερα αξιωματούχοι.
Εν τω μεταξύ, ένας 73χρονος Βρετανός υπέστη θανατηφόρο καρδιακό επεισόδιο, καθώς τέτοια ήταν η σφοδρότητα των αναταράξεων.
Ένας επιβάτης με το όνομα Jerry, ο οποίος πήγαινε στο γάμο του γιου του, δήλωσε ότι ήταν «η χειρότερη πτήση της ζωής μου».
Μιλώντας στους δημοσιογράφους του BBC με έναν επίδεσμο που κάλυπτε μέρος του κεφαλιού του, είπε: «Ξαφνικά το αεροπλάνο έπεσε… δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση και κατέληξα να χτυπήσω το κεφάλι μου στο ταβάνι, όπως και η γυναίκα μου».
«Κάποιοι άνθρωποι που περπατούσαν τριγύρω κατέληξαν να κάνουν τούμπες. Ήταν απολύτως τρομερό», σημείωσε.
Σε διάστημα τριών λεπτών, το αεροπλάνο πέρασε σε μπαράζ ισχυρών αναταράξεων, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει μια πολύ απότομη πορεία.
Ο βετεράνος πρώην πιλότος Terry Tozer, συγγραφέας του βιβλίου Confessions of an Airline Pilot - Why Planes Crash, ο Nicky Kelvin, Editor at Large στον ταξιδιωτικό ιστότοπο The Points Guy, και ο Jay Robert, ο οποίος έχει εργαστεί ως ανώτερο πλήρωμα καμπίνας στην Emirates και διαχειρίζεται το δημοφιλές δίκτυο Fly Guy's Cabin Crew Lounge, αποκαλύπτουν πού πρέπει να κάθεται ο επιβάτης για μέγιστη άνεση και ασφάλεια κατά τη διάρκεια των αναταράξεων και αν πρέπει να φοράει τη ζώνη ασφαλείας καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσης.
Ο Terry αποκαλύπτει επίσης πώς οι πιλότοι σχεδιάζουν εκ των προτέρων για να αποφύγουν τις αναταράξεις και πώς κατά τη διάρκεια της 20ετούς καριέρας του στον αέρα, δεν αντιμετώπισε ποτέ τόσο σοβαρές αναταράξεις όσο η δοκιμασία που υπέστη το SQ321.
Ο Terry δήλωσε στην Daily Mail: «Το αεροσκάφος αιωρείται από τα φτερά, οπότε σκεφτείτε το υπόλοιπο αεροσκάφος σαν ένα εφαλτήριο. Το σημείο όπου θα νιώσετε τις λιγότερες αναταράξεις είναι πάνω από τα φτερά.
«Ωστόσο, δεν θα σας εμποδίσει να μην επηρεαστείτε καθόλου», επισήμανε
«Συνήθιζα να αισθάνομαι ότι όταν ήμουν στην αιχμή του δόρατος, είχαμε τα χειρότερα. Σε ένα μακρύ, λεπτό αεροπλάνο, τα άκρα αναπηδούν περισσότερο από ό,τι η μέση.
Ο Nicky με τη σειρά του είπε: «Οι επιβάτες μπορεί να επιλέξουν να καθίσουν στη μέση του αεροπλάνου πάνω από τα φτερά για πιο ομαλή διαδρομή, αλλά και μακριά από τα μαγειρεία, τα οποία έχουν πολλά αντικείμενα μέσα που μπορεί να γίνουν επικίνδυνα κατά τη διάρκεια ακραίων αναταράξεων».
Ο Nicky είπε: «Σκεφτείτε να επιλέξετε μια θέση στο παράθυρο για να αποφύγετε να βρίσκεστε ακριβώς κάτω από τον χώρο των αποσκευών, που μπορεί να ανοίξει κατά τη διάρκεια ακραίων αναταράξεων».
Ο Terry είπε: «Ναι. Αν δεν είσαι δεμένος, αν το αεροπλάνο πέσει, θα ανέβεις προς τα πάνω. Έτσι, το μυστικό είναι να κρατάς τη ζώνη σου δεμένη».
«Σε μια πτήση μεγάλων αποστάσεων είναι δύσκολο γιατί πρέπει να σηκώνεσαι και να πηγαίνεις στην τουαλέτα και το πλήρωμα καμπίνας πρέπει να κινείται συνεχώς, οπότε δεν υπάρχει 100% ασφαλής τρόπος αντιμετώπισης, αλλά μπορείς να περιορίσεις τους κινδύνους σου».
«Δεν κάθομαι ποτέ χωρίς τη ζώνη ασφαλείας μου. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να τη λύσετε».
Ο Jay πρόσθεσε: «Φυσικά, οι άνθρωποι πρέπει να κινούνται και να χρησιμοποιούν τις τουαλέτες στις πτήσεις, αλλά αν δείτε το πλήρωμα να κάθεται και η ένδειξη της ζώνης ασφαλείας είναι αναμμένη, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να σηκωθείτε. Δεν μπορώ να σας πω πόσες φορές ήμουν καθισμένος στο κάθισμά μου επειδή είχαμε αναφέρει σοβαρές αναταράξεις μπροστά μας, και οι επιβάτες προσπαθούσαν να χρησιμοποιήσουν την τουαλέτα και μάλιστα στέκονταν εκεί και διαφωνούσαν μαζί μου, λέγοντας: "Λοιπόν, δεν έχει αναταράξεις!". Ακολουθήστε το παράδειγμά μας και καθίστε κάτω».
Ο Jay είπε: «Κανένα αεροπλάνο δεν απαλλάσσεται από τις αναταράξεις, αλλά έχω διαπιστώσει ότι όσο μεγαλύτερο είναι το αεροπλάνο, τόσο καλύτερη είναι η διαδρομή».
«Το μεγαλύτερο μέρος της πτητικής μου εμπειρίας ήταν με το Boeing 777 και το super jumbo Airbus A380. Παρατήρησα ότι το Α380 φαίνεται πάντα να προσφέρει πιο ομαλή διαδρομή».
Ο Nicky είπε: «Κατανοήστε πού είναι πιο πιθανές οι ακραίες αναταράξεις, όπως γύρω από τον ισημερινό και τα βόρεια ρεύματα πάνω από τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό».
Οι επιβάτες μπορούν επίσης να ελέγξουν αν προβλέπονται αναταράξεις για τη διαδρομή τους χρησιμοποιώντας τον ιστότοπο Turbli.com, ο οποίος χρησιμοποιεί τις ίδιες πηγές δεδομένων που χρησιμοποιούν οι πιλότοι και οι αεροπορικές εταιρείες για να προγραμματίσουν τις πτήσεις τους.
Το Turbli.com δείχνει τις αναμενόμενες αναταράξεις σε διαδραστικούς χάρτες και, αφού εισαχθεί ο αριθμός της πτήσης, μέσω ενός στατικού γραφήματος αναταράξεων για το ταξίδι, με μια σύνοψη του πόσο ομαλή θα είναι.
Ο Terry δήλωσε: «Ένα συμβάν όπως αυτό της Singapore Airlines είναι πολύ, πολύ σπάνιο. Έχω αντιμετωπίσει αναταράξεις που μας οδήγησαν σε αλλαγή σε βουτιά μόνο μία φορά σε μια καριέρα που διαρκεί περίπου 20 χρόνια». «Και αυτό δεν ήταν τόσο άσχημο όσο το περιστατικό της Singapore Airlines».
«Γνωρίζαμε ότι η καταιγίδα ήταν εκεί και την αποφύγαμε πολύ, αλλά εξακολουθούσαμε να έχουμε τις αναταράξεις».
«Οι αναταράξεις είναι το τελευταίο πράγμα για το οποίο πρέπει να ανησυχείτε. Εκτός από ένα ακραίο συμβάν, το μόνο που θα κάνει είναι να σας κάνει να χύσετε τον καφέ σας και να νιώσετε άβολα. Δεν θα κάνει το αεροπλάνο να γυρίσει ανάποδα», πρόσθεσε.
*Διαβάστε εδώ: Singapore Airlines: “Η κλιματική αλλαγή μπορεί να προκαλέσει αναταράξεις, αόρατες στα ραντάρ” - Προειδοποιούν οι ειδικοί μετά το δυστύχημα
Από τους 211 επιβάτες και το 18μελές πλήρωμα του Boeing 777-300, περισσότεροι από 100 άνθρωποι έλαβαν τις πρώτες βοήθειες και δεκάδες μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, μετά τις βίαιες αναταράξεις που προκλήθηκαν.
Από τους τραυματίες, 20 νοσηλεύονται στην εντατική σε δύο νοσοκομεία της πρωτεύουσας της Ταϊλάνδης, επιβεβαίωσαν σήμερα αξιωματούχοι.
Εν τω μεταξύ, ένας 73χρονος Βρετανός υπέστη θανατηφόρο καρδιακό επεισόδιο, καθώς τέτοια ήταν η σφοδρότητα των αναταράξεων.
Ένας επιβάτης με το όνομα Jerry, ο οποίος πήγαινε στο γάμο του γιου του, δήλωσε ότι ήταν «η χειρότερη πτήση της ζωής μου».
Μιλώντας στους δημοσιογράφους του BBC με έναν επίδεσμο που κάλυπτε μέρος του κεφαλιού του, είπε: «Ξαφνικά το αεροπλάνο έπεσε… δεν υπήρξε καμία προειδοποίηση και κατέληξα να χτυπήσω το κεφάλι μου στο ταβάνι, όπως και η γυναίκα μου».
«Κάποιοι άνθρωποι που περπατούσαν τριγύρω κατέληξαν να κάνουν τούμπες. Ήταν απολύτως τρομερό», σημείωσε.
Σε διάστημα τριών λεπτών, το αεροπλάνο πέρασε σε μπαράζ ισχυρών αναταράξεων, με αποτέλεσμα να ακολουθήσει μια πολύ απότομη πορεία.
Ο κίνδυνος των αναταράξεων
Το συμβάν με τις αναταράξεις της Singapore Airlines ήταν εξαιρετικά σπάνιο, αλλά οι επιβάτες δεν πρέπει να εφησυχάζουν, καθώς πολύ λιγότερο έντονες αναταράξεις από αυτές που βίωσε η πτήση SQ321 μπορεί να είναι επικίνδυνες.Ο βετεράνος πρώην πιλότος Terry Tozer, συγγραφέας του βιβλίου Confessions of an Airline Pilot - Why Planes Crash, ο Nicky Kelvin, Editor at Large στον ταξιδιωτικό ιστότοπο The Points Guy, και ο Jay Robert, ο οποίος έχει εργαστεί ως ανώτερο πλήρωμα καμπίνας στην Emirates και διαχειρίζεται το δημοφιλές δίκτυο Fly Guy's Cabin Crew Lounge, αποκαλύπτουν πού πρέπει να κάθεται ο επιβάτης για μέγιστη άνεση και ασφάλεια κατά τη διάρκεια των αναταράξεων και αν πρέπει να φοράει τη ζώνη ασφαλείας καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσης.
Ο Terry αποκαλύπτει επίσης πώς οι πιλότοι σχεδιάζουν εκ των προτέρων για να αποφύγουν τις αναταράξεις και πώς κατά τη διάρκεια της 20ετούς καριέρας του στον αέρα, δεν αντιμετώπισε ποτέ τόσο σοβαρές αναταράξεις όσο η δοκιμασία που υπέστη το SQ321.
Ο Terry δήλωσε στην Daily Mail: «Το αεροσκάφος αιωρείται από τα φτερά, οπότε σκεφτείτε το υπόλοιπο αεροσκάφος σαν ένα εφαλτήριο. Το σημείο όπου θα νιώσετε τις λιγότερες αναταράξεις είναι πάνω από τα φτερά.
«Ωστόσο, δεν θα σας εμποδίσει να μην επηρεαστείτε καθόλου», επισήμανε
«Συνήθιζα να αισθάνομαι ότι όταν ήμουν στην αιχμή του δόρατος, είχαμε τα χειρότερα. Σε ένα μακρύ, λεπτό αεροπλάνο, τα άκρα αναπηδούν περισσότερο από ό,τι η μέση.
Μην κάθεστε κοντά στο μαγειρείο
Ο Nicky με τη σειρά του είπε: «Οι επιβάτες μπορεί να επιλέξουν να καθίσουν στη μέση του αεροπλάνου πάνω από τα φτερά για πιο ομαλή διαδρομή, αλλά και μακριά από τα μαγειρεία, τα οποία έχουν πολλά αντικείμενα μέσα που μπορεί να γίνουν επικίνδυνα κατά τη διάρκεια ακραίων αναταράξεων».
Επιλέξτε θέση κοντά στο παράθυρο
Ο Nicky είπε: «Σκεφτείτε να επιλέξετε μια θέση στο παράθυρο για να αποφύγετε να βρίσκεστε ακριβώς κάτω από τον χώρο των αποσκευών, που μπορεί να ανοίξει κατά τη διάρκεια ακραίων αναταράξεων».
Πρέπει να φοράτε τη ζώνη ασφαλείας σας καθ' όλη τη διάρκεια της πτήσης;
Ο Terry είπε: «Ναι. Αν δεν είσαι δεμένος, αν το αεροπλάνο πέσει, θα ανέβεις προς τα πάνω. Έτσι, το μυστικό είναι να κρατάς τη ζώνη σου δεμένη».«Σε μια πτήση μεγάλων αποστάσεων είναι δύσκολο γιατί πρέπει να σηκώνεσαι και να πηγαίνεις στην τουαλέτα και το πλήρωμα καμπίνας πρέπει να κινείται συνεχώς, οπότε δεν υπάρχει 100% ασφαλής τρόπος αντιμετώπισης, αλλά μπορείς να περιορίσεις τους κινδύνους σου».
«Δεν κάθομαι ποτέ χωρίς τη ζώνη ασφαλείας μου. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να τη λύσετε».
Ο Jay πρόσθεσε: «Φυσικά, οι άνθρωποι πρέπει να κινούνται και να χρησιμοποιούν τις τουαλέτες στις πτήσεις, αλλά αν δείτε το πλήρωμα να κάθεται και η ένδειξη της ζώνης ασφαλείας είναι αναμμένη, δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να σηκωθείτε. Δεν μπορώ να σας πω πόσες φορές ήμουν καθισμένος στο κάθισμά μου επειδή είχαμε αναφέρει σοβαρές αναταράξεις μπροστά μας, και οι επιβάτες προσπαθούσαν να χρησιμοποιήσουν την τουαλέτα και μάλιστα στέκονταν εκεί και διαφωνούσαν μαζί μου, λέγοντας: "Λοιπόν, δεν έχει αναταράξεις!". Ακολουθήστε το παράδειγμά μας και καθίστε κάτω».
Κάντε κράτηση σε μεγαλύτερο αεροπλάνο
Ο Jay είπε: «Κανένα αεροπλάνο δεν απαλλάσσεται από τις αναταράξεις, αλλά έχω διαπιστώσει ότι όσο μεγαλύτερο είναι το αεροπλάνο, τόσο καλύτερη είναι η διαδρομή».«Το μεγαλύτερο μέρος της πτητικής μου εμπειρίας ήταν με το Boeing 777 και το super jumbo Airbus A380. Παρατήρησα ότι το Α380 φαίνεται πάντα να προσφέρει πιο ομαλή διαδρομή».
Προβλέψτε την πιθανότητα αναταράξεων
Ο Nicky είπε: «Κατανοήστε πού είναι πιο πιθανές οι ακραίες αναταράξεις, όπως γύρω από τον ισημερινό και τα βόρεια ρεύματα πάνω από τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό».Οι επιβάτες μπορούν επίσης να ελέγξουν αν προβλέπονται αναταράξεις για τη διαδρομή τους χρησιμοποιώντας τον ιστότοπο Turbli.com, ο οποίος χρησιμοποιεί τις ίδιες πηγές δεδομένων που χρησιμοποιούν οι πιλότοι και οι αεροπορικές εταιρείες για να προγραμματίσουν τις πτήσεις τους.
Το Turbli.com δείχνει τις αναμενόμενες αναταράξεις σε διαδραστικούς χάρτες και, αφού εισαχθεί ο αριθμός της πτήσης, μέσω ενός στατικού γραφήματος αναταράξεων για το ταξίδι, με μια σύνοψη του πόσο ομαλή θα είναι.
Πόσο σπάνιες είναι οι επικίνδυνες αναταράξεις;
Ο Terry δήλωσε: «Ένα συμβάν όπως αυτό της Singapore Airlines είναι πολύ, πολύ σπάνιο. Έχω αντιμετωπίσει αναταράξεις που μας οδήγησαν σε αλλαγή σε βουτιά μόνο μία φορά σε μια καριέρα που διαρκεί περίπου 20 χρόνια». «Και αυτό δεν ήταν τόσο άσχημο όσο το περιστατικό της Singapore Airlines».«Γνωρίζαμε ότι η καταιγίδα ήταν εκεί και την αποφύγαμε πολύ, αλλά εξακολουθούσαμε να έχουμε τις αναταράξεις».
«Οι αναταράξεις είναι το τελευταίο πράγμα για το οποίο πρέπει να ανησυχείτε. Εκτός από ένα ακραίο συμβάν, το μόνο που θα κάνει είναι να σας κάνει να χύσετε τον καφέ σας και να νιώσετε άβολα. Δεν θα κάνει το αεροπλάνο να γυρίσει ανάποδα», πρόσθεσε.