Σε αλλαγές στο σύστημα εισαγωγής στα Πρότυπα Σχολεία οδηγεί η κατάσταση που δημιουργήθηκε μετά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στις φετινές εξετάσεις. Οι ασάφειες που παρατηρήθηκαν στα προς εξέταση θέματα εκτόξευσαν την αγωνία των γονέων στα ύψη, έκαναν εντονότερο τον ήδη υπάρχοντα ανταγωνισμό, προκάλεσαν δηλώσεις για ενδεχόμενη προσφυγή στη δικαστική οδό και θύμισαν κλίμα Πανελλαδικών Εξετάσεων παλαιότερων εποχών.

Το υπουργείο Παιδείας έγινε αποδέκτης παραπόνων από γονείς, κάποιοι εκ των οποίων έφτασαν μέσα στην αγωνία τους να αμφισβητήσουν τα αποτελέσματα, καθώς τα τελευταία χρόνια οι εξετάσεις για τα Πρότυπα Σχολεία έχουν αποκτήσει σημαντικές διαστάσεις και εκτός από τον αριθμό-ρεκόρ των υποψηφίων υπάρχει και μεγάλος ανταγωνισμός γονέων, αλλά και φροντιστηρίων, που προετοιμάζουν πλέον εντατικά τους υποψηφίους γι' αυτή την πρώτη μεγάλη «μάχη» της ζωής τους.

Ηδη κάποιοι γονείς έστειλαν επιστολές στο υπουργείο Παιδείας εκφράζοντας την ανησυχία τους για την ορθότητα των αποτελεσμάτων. Το περασμένο Σάββατο, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων, σημειώθηκαν και κάποιες καθυστερήσεις, όπως σε σχολεία της Φιλοθέης, προκαλώντας τον εκνευρισμό γονέων και υποψηφίων.

Αλλαγές στα μέλη της επιτροπής μετά τα λάθη 

Για τον λόγο αυτόν, το υπουργείο Παιδείας, που ήδη είχε κάνει αλλαγές στα μέλη της επιτροπής μετά τα λάθη που εντοπίστηκαν στα φετινά θέματα, «θα προχωρήσει και σε νέες αλλαγές μελών, αλλά και του τρόπου των εξετάσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η ορθότητα των θεμάτων και να μη γίνονται αστοχίες ή να επιλέγονται εξεζητημένα θέματα», όπως λέει χαρακτηριστικά στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» αρμόδιος του υπουργείου Παιδείας.

Η ανανέωση των εκπαιδευτικών που επιλέγουν τα θέματα, οι οποίοι προέρχονται ήδη κυρίως από τα Πρότυπα Σχολεία, κρίνεται επιβεβλημένη, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες παρατηρήθηκαν καθυστερήσεις ακόμα και στην κατανόηση από πλευράς της επιτροπής ότι υπήρξε πρόβλημα, με αποτέλεσμα να μην έρθουν σε συνεννόηση αμέσως με το υπουργείο Παιδείας για την εξεύρεση λύσης, αφήνοντας τους γονείς των μαθητών που συμμετείχαν σε κλίμα ανησυχίας και έντασης.

Πρότυπα Σχολεία: Συμμετοχή-ρεκόρ στις εξετάσεις

Φέτος μάλιστα σημειώθηκε συμμετοχή-ρεκόρ, καθώς για τις εξετάσεις κατατέθηκαν συνολικά 9.454 αιτήσεις για 1.794 θέσεις, με το άγχος γονέων και μαθητών να χτυπάει «κόκκινο» λόγω του αυξημένου ανταγωνισμού για μια πολυπόθητη θέση στα Πρότυπα Σχολεία. Ηδη ξεκίνησε η βαθμολόγηση των γραπτών και εντός της εβδομάδας αναμένεται η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων.

Ξεκίνησε η βαθμολόγηση των γραπτών και εντός της εβδομάδας αναμένεται η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων


Η Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωσε ότι στις ερωτήσεις εννέα, δεκαπέντε και είκοσι τρία, Νεοελληνικής Γλώσσας, στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια όλες οι απαντήσεις θα βαθμολογηθούν ως ορθές, τονίζοντας ότι «οι υποψήφιοι για τα Πρότυπα Γυμνάσια βαθμολογούνται με τρόπο αντικειμενικό και αμερόληπτο, ο οποίος ανταμείβει τους κόπους και τις προσπάθειες των ίδιων και των οικογενειών τους».

Αναλυτικά, σχετικά με τα ερωτήματα που έχουν τεθεί για τα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας στις εξετάσεις εισαγωγής στα Πρότυπα Γυμνάσια, η Διοικούσα Επιτροπή Προτύπων και Πειραματικών Σχολείων ενημερώνει ότι:

Οι ερωτήσεις τέσσερα (4), δέκα (10), ένδεκα (11), είκοσι (20) και είκοσι πέντε (25) είναι διατυπωμένες ορθά και δεν επιδέχονται αμφισβήτηση ως προς τη σαφήνειά τους. Στην ερώτηση τέσσερα (4) ζητείται η σημασιολογική διάκριση των προτεινόμενων ρημάτων που δεν επηρεάζεται από τον γραμματικό τύπο. Ο τύπος οριστικής αορίστου «κατάργησε» είναι δόκιμος στα νέα ελληνικά.

Στην ερώτηση δέκα (10) ζητήθηκε συνώνυμο της λέξης «συμβολή» έτσι όπως αυτή εμφανίζεται στη ροή του κειμένου. Οπως προκύπτει από τα συμφραζόμενα, αποφασιστική ήταν η «βοήθεια» του Βικέλα, δηλαδή η συνεισφορά του στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων.

Στην ερώτηση ένδεκα (11) ζητείται ποια από τις διαθέσιμες επιλογές δεν δηλώνει σκοπό στο πλαίσιο των συμφραζομένων του κειμένου. Ορθή απάντηση είναι η επιλογή «Δ», που είναι βουλητική πρόταση. Οι βουλητικές προτάσεις διακρίνονται από τις τελικές και δεν εκφράζουν σκοπό.

Στην ερώτηση είκοσι (20) δε ζητήθηκε σημασιολογική διάκριση μεταξύ των ρημάτων «χαιρετώ» και «χαιρετίζω». Στην ερώτηση δόθηκε ο τύπος «χαιρετούσαν», που σύμφωνα με τη σχολική γραμματική ανήκει στη δεύτερη συζυγία και έχει τύπο συνοπτικής προστακτικής «χαιρετήστε», ενώ ο τύπος «χαιρετίστε» ανήκει μόνο σε ρήμα πρώτης συζυγίας.

Στην ερώτηση είκοσι πέντε (25) η ορθή απάντηση είναι η «Γ». Η εικόνα υπάρχει μέσα στην πρόταση που δόθηκε και διδάσκεται τόσο στο σχολικό βιβλίο της γλώσσας της ΣΤ’ Δημοτικού όσο και στο Ανθολόγιο της λογοτεχνίας (ενδεικτικά: Γιάννης Ρίτσος, «Πρωινό άστρο», ερώτηση 1 στο Ανθολόγιο - ενότητα 3 σχολικού βιβλίου Γλώσσας ΣΤ’ Δημοτικού, Γιάννης Ρίτσος, «Η τελευταία Π.Α. εκατονταετία», ερώτηση 2). Η διατυπωθείσα άποψη ότι η εικόνα δεν αποτελεί σχήμα λόγου αποκλείει την επιλογή «Δ» ως ορθή απάντηση.

*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»