ΜΕΘ: Τα κριτήρια για την ένταξη στο νέο σύστημα διαχείρισης των κλινών στις εντατικές των νοσοκομείων όλης της χώρας
‘’Μη σωληνωμένος ασθενής δεν εισάγεται στη ΜΕΘ’’
‘’Όλες οι ΜΕΘ στο σύνολο των νοσοκομείων του ΕΣΥ της χώρας μας βλέπουν την ηλεκτρονική πλατφόρμα’’, εξηγεί στα ‘’Π’’ η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εντατικής Θεραπείας, Μαρία Θεοδωρακοπούλου
Η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) είναι ένας ιδιαίτερος, ανεξάρτητος, ειδικά εξοπλισμένος και στελεχωμένος χώρος του νοσοκομείου, στον οποίο νοσηλεύονται βαρέως πάσχοντες ασθενείς και πολυτραυματίες, οι οποίοι διατρέχουν άμεσο κίνδυνο της ζωής τους και χρειάζονται συνεχή εκτίμηση και παρακολούθηση, αλλά και υποστήριξη των ζωτικών λειτουργιών τους με φάρμακα ή και με ειδικά μηχανήματα.
Οι ασθενείς λαμβάνουν στη ΜΕΘ φαρμακευτική αγωγή και οι ζωτικές τους λειτουργίες υποστηρίζονται και παρακολουθούνται συνεχώς με σύγχρονο εξοπλισμό. Η διάρκεια της νοσηλείας τους στη ΜΕΘ ποικίλλει, ανάλογα με τη βαρύτητα της νόσου. Τα περιστατικά τα οποία εισάγονται στη ΜΕΘ ενός νοσοκομείου προέρχονται είτε από το ίδιο το νοσοκομείο είτε μέσω διακομιδής από το Εθνικό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) από άλλα νοσοκομεία. Πρόκειται για το μοναδικό τμήμα του νοσοκομείου που εφημερεύει καθημερινά, υπό την εποπτεία του ΕΚΑΒ, ακόμα κι εάν το νοσοκομείο βρίσκεται στην Αττική ή τη Θεσσαλονίκη. Ηταν στα τέλη του 2019 όταν τέσσερα μεγάλα νοσοκομεία του ΕΣΥ της Αττικής, ο «Ευαγγελισμός», το «Γεώργιος Γεννηματάς», το Γενικό Νικαίας και το πανεπιστημιακό νοσοκομείο Χαϊδαρίου «Αττικόν», εντάχθηκαν πιλοτικά στη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διαχείριση της κίνησης των βαρέως ασθενών στις κλίνες των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), την οποία είχε δημιουργήσει ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ).
Σήμερα η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διαχείριση των ασθενών στις 915 κλίνες των 64 Μονάδων Εντατικής Θεραπείας του συνόλου των νοσοκομείων του ΕΣΥ της χώρας μας, εγκατεστημένη στην κεντρική υπηρεσία του ΕΚΑΒ, στην Αθήνα, έχει προσφέρει τη μέγιστη διαφάνεια, αμεροληψία, αλλά και ταχύτητα στις εισαγωγές βαρέως ασθενών και πολυτραυματιών στις κλίνες ΜΕΘ των ιδρυμάτων.
«Δεν υπάρχει μη διασωληνωμένος ασθενής ο οποίος να εντάσσεται στην πλατφόρμα για την αναζήτηση κλίνης ΜΕΘ», μας εξηγεί η κ. Θεοδωρακοπούλου και συμπληρώνει ότι «όλες οι ΜΕΘ στο σύνολο των νοσοκομείων του ΕΣΥ της χώρας μας “βλέπουν” την ηλεκτρονική πλατφόρμα και διακινούν βαρέως ασθενείς και πολυτραυματίες στις διαθέσιμες κλίνες, ενώ η διασωλήνωση του ασθενούς αποτελεί απολύτως απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξή του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, προκειμένου να αναζητηθεί διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ γι’ αυτόν».
Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται επίσης να βελτιωθούν ακόμα και οι χρόνοι αναμονής των βαρέως ασθενών και των πολυτραυματιών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, έως ότου μια διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ να τους υποδεχθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το απόγευμα της Τετάρτης 15 Μαΐου, όταν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» βρέθηκαν στην «καρδιά» της ηλεκτρονικής διαχείρισης της κίνησης των ασθενών στις κλίνες ΜΕΘ όλης της χώρας, στην πλατφόρμα ανέμεναν μόλις 12 βαρέως ασθενείς και πολυτραυματίες, ενώ άλλοι 8 είχε επισημανθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα ότι είχαν μόλις βρει διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ. Αν συγκρίνει κανείς τα σημερινά στοιχεία του συστήματος της ηλεκτρονικής διαχείρισης των ασθενών στις ΜΕΘ με την εποχή πριν από την πανδημία, όταν οι αναμονές ξεπερνούσαν συχνά-πυκνά ακόμα και τις… 70, ενώ η πολύ δύσκολη τότε επικοινωνία των εντατικολόγων της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΕΚΑΒ με τις ΜΕΘ και τις κλινικές των νοσοκομείων του ΕΣΥ όλης της χώρας πραγματοποιείτο αποκλειστικά με τηλεφωνικές κλήσεις, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και… φαξ, θα διαπιστώσει ότι τώρα η κατάσταση έχει βελτιωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»
Οι ασθενείς λαμβάνουν στη ΜΕΘ φαρμακευτική αγωγή και οι ζωτικές τους λειτουργίες υποστηρίζονται και παρακολουθούνται συνεχώς με σύγχρονο εξοπλισμό. Η διάρκεια της νοσηλείας τους στη ΜΕΘ ποικίλλει, ανάλογα με τη βαρύτητα της νόσου. Τα περιστατικά τα οποία εισάγονται στη ΜΕΘ ενός νοσοκομείου προέρχονται είτε από το ίδιο το νοσοκομείο είτε μέσω διακομιδής από το Εθνικό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) από άλλα νοσοκομεία. Πρόκειται για το μοναδικό τμήμα του νοσοκομείου που εφημερεύει καθημερινά, υπό την εποπτεία του ΕΚΑΒ, ακόμα κι εάν το νοσοκομείο βρίσκεται στην Αττική ή τη Θεσσαλονίκη. Ηταν στα τέλη του 2019 όταν τέσσερα μεγάλα νοσοκομεία του ΕΣΥ της Αττικής, ο «Ευαγγελισμός», το «Γεώργιος Γεννηματάς», το Γενικό Νικαίας και το πανεπιστημιακό νοσοκομείο Χαϊδαρίου «Αττικόν», εντάχθηκαν πιλοτικά στη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διαχείριση της κίνησης των βαρέως ασθενών στις κλίνες των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ), την οποία είχε δημιουργήσει ο Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ).
Το νέο σύστημα διαχείρισης των κλινών
Το νέο σύστημα ξεκίνησε κανονικά τον Φεβρουάριο του 2020 τη λειτουργία του με το σύνολο των νοσοκομείων της αρμοδιότητας των διοικήσεων της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας (ΥΠΕ) Αττικής και της 2ης ΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου, για να ενταχθούν επίσης πλήρως στο νέο σύστημα, στα τέλη του 2020, όλα τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.Σήμερα η ηλεκτρονική πλατφόρμα για τη διαχείριση των ασθενών στις 915 κλίνες των 64 Μονάδων Εντατικής Θεραπείας του συνόλου των νοσοκομείων του ΕΣΥ της χώρας μας, εγκατεστημένη στην κεντρική υπηρεσία του ΕΚΑΒ, στην Αθήνα, έχει προσφέρει τη μέγιστη διαφάνεια, αμεροληψία, αλλά και ταχύτητα στις εισαγωγές βαρέως ασθενών και πολυτραυματιών στις κλίνες ΜΕΘ των ιδρυμάτων.
«Oλες οι ΜΕΘ στο σύνολο των νοσοκομείων του ΕΣΥ της χώρας μας βλέπουν την ηλεκτρονική πλατφόρμα»
Χαρακτηριστικό είναι ότι οι αναμονές ασθενών για διαθέσιμες κλίνες ΜΕΘ δεν ξεπερνούν πλέον τις 25-40 ανά ημέρα, με το σύνολο των αναμονών να ανανεώνεται σχεδόν κάθε επτά με οκτώ ώρες. Η Μαρία Θεοδωρακοπούλου είναι η πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Εντατικής Θεραπείας (ΕΕΕΘ), συντονίστρια διευθύντρια της ΜΕΘ του νοσοκομείου της Αθήνας ΚΑΤ και μέλος του προεδρείου της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Εντατικής Θεραπείας. Τη βρήκαμε στη θέση της, εν ώρα εργασίας, μιας και η κ. Θεοδωρακοπούλου είναι επίσης η υπεύθυνη για την ομάδα των εντατικολόγων γιατρών, οι οποίοι στέκουν άγρυπνοι όλο το εικοσιτετράωρο, επτά ημέρες την εβδομάδα, σε βάρδιες, πάνω από την ηλεκτρονική πλατφόρμα, και φροντίζουν για την απρόσκοπτη και διαρκή λειτουργία της.«Δεν υπάρχει μη διασωληνωμένος ασθενής ο οποίος να εντάσσεται στην πλατφόρμα για την αναζήτηση κλίνης ΜΕΘ», μας εξηγεί η κ. Θεοδωρακοπούλου και συμπληρώνει ότι «όλες οι ΜΕΘ στο σύνολο των νοσοκομείων του ΕΣΥ της χώρας μας “βλέπουν” την ηλεκτρονική πλατφόρμα και διακινούν βαρέως ασθενείς και πολυτραυματίες στις διαθέσιμες κλίνες, ενώ η διασωλήνωση του ασθενούς αποτελεί απολύτως απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξή του στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, προκειμένου να αναζητηθεί διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ γι’ αυτόν».
915 κλίνες ΜΕΘ σε όλη τη χώρα
Παρά το γεγονός ότι η πλατφόρμα αναμένεται στο προσεχές μέλλον να αναβαθμισθεί και να εμπλουτιστούν οι πολύ σημαντικές δυνατότητές της, ωστόσο το ΕΚΑΒ έχει ήδη τη δυνατότητα να παρακολουθεί πολύ αναλυτικά στατιστικά στοιχεία σχετικά με τη διαχρονική κίνηση των βαρέως ασθενών και των πολυτραυματιών στις 915 κλίνες ΜΕΘ όλης της χώρας.Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται επίσης να βελτιωθούν ακόμα και οι χρόνοι αναμονής των βαρέως ασθενών και των πολυτραυματιών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, έως ότου μια διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ να τους υποδεχθεί.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το απόγευμα της Τετάρτης 15 Μαΐου, όταν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» βρέθηκαν στην «καρδιά» της ηλεκτρονικής διαχείρισης της κίνησης των ασθενών στις κλίνες ΜΕΘ όλης της χώρας, στην πλατφόρμα ανέμεναν μόλις 12 βαρέως ασθενείς και πολυτραυματίες, ενώ άλλοι 8 είχε επισημανθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα ότι είχαν μόλις βρει διαθέσιμη κλίνη ΜΕΘ. Αν συγκρίνει κανείς τα σημερινά στοιχεία του συστήματος της ηλεκτρονικής διαχείρισης των ασθενών στις ΜΕΘ με την εποχή πριν από την πανδημία, όταν οι αναμονές ξεπερνούσαν συχνά-πυκνά ακόμα και τις… 70, ενώ η πολύ δύσκολη τότε επικοινωνία των εντατικολόγων της ηλεκτρονικής πλατφόρμας του ΕΚΑΒ με τις ΜΕΘ και τις κλινικές των νοσοκομείων του ΕΣΥ όλης της χώρας πραγματοποιείτο αποκλειστικά με τηλεφωνικές κλήσεις, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο και… φαξ, θα διαπιστώσει ότι τώρα η κατάσταση έχει βελτιωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»