Πανελλαδικές Εξετάσεις 2024: Τα "μυστικά" για τα μαθήματα-κλειδιά - Τι πρέπει να προσέξουν και τι να διαβάσουν οι υποψήφιοι
Οι συμβουλές των καθηγητών
Ολοκληρώθηκε η πρώτη εβδομάδα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με τους υποψηφίους των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ να έχουν εξεταστεί στα μαθήματα Γενικής Παιδείας
Τα «µυστικά» της επιτυχίας για Μαθηµατικά, Αρχαία Ελληνικά και Βιολογία, που είναι µαθήµατα-«κλειδιά» και στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις, προκειµένου οι υποψήφιοι να καταφέρουν να εισαχθούν σε περιζήτητες σχολές, αποκαλύπτουν σήµερα τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» µε τη βοήθεια τριών καθηγητών, του φιλολόγου Γιώργου Φούκα, της βιολόγου Όλγας Κοντογιάννη και του µαθηµατικού Χρήστου Κουστέρη, που συµβουλεύουν τους υποψηφίους για τις επαναλήψεις στα µαθήµατα που δίνουν την ερχόµενη εβδοµάδα.
*Διαβάστε εδώ: Πανελλαδικές 2024: Υποψήφιος πήγε στις εξετάσεις φορώντας... τεράστιο σταυρό στον λαιμό - ''Χρειάζεται και η βοήθεια του Θεού''
Όπως λέει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιώργος Φούκας, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ιωαννίνων, στο διδαγµένο αλλά και στο αδίδακτο κείµενο των Αρχαίων Ελληνικών οι απαντήσεις πρέπει να έχουν αναφορές στα προς εξέταση κείµενα, προκειµένου να είναι ολοκληρωµένες.
Όπως τονίζει ο ίδιος, «οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέξουν στο διδαγµένο κείµενο τις εισαγωγές και να επιµείνουν στα σχόλια του σχολικού βιβλίου».
Επίσης, όπως τονίζει, επειδή από το «γνωστό» κείµενο έχουν τη δυνατότητα να «κερδίσουν» πολλές µονάδες, πρέπει να είναι προσεκτικοί, όπως επίσης και στο παράλληλο κείµενο, στο διδαγµένο των Αρχαίων Ελληνικών, να προσέξουν αναλογίες και συγκρίσεις, προκειµένου να µη χάσουν «σίγουρες» µονάδες από τις εισαγωγές.
Σε ό,τι αφορά το αδίδακτο κείµενο, το «άγνωστο», όπως το λένε µαθητές και καθηγητές, ο κ. Φούκας συνιστά στους υποψηφίους να κάνουν µια επανάληψη για να έχουν µια πολύ καλή γνώση των βασικών πραγµάτων της Γραµµατικής και να µην επαναλάβουν στο µικρό διάστηµα που αποµένει από την εξέταση «περίεργα ρήµατα», όπως λέει χαρακτηριστικά.
Για το αδίδακτο κείµενο, σε ό,τι αφορά το συντακτικό, ο καθηγητής προτείνει οι υποψήφιοι να επαναλάβουν τους βασικούς κανόνες για τον ευθύ και πλάγιο λόγο, καθώς και τους υποθετικούς λόγους, ενώ για τη µετάφραση να δια βάσουν και το εισαγωγικό σηµείωµα, που τους βοηθά. Συνιστά σε όλους τους υποψηφίους να παραµείνουν ψύχραιµοι, καθώς, όπως λέει, από την εµπειρία του «δεν πρόκειται να τους ζητήσουν δυσκολότερα πράγµατα από αυτά που έχουν διδαχθεί σε σχολεία και φροντιστήρια».
Παράλληλα, να προσέχουν τις εκφωνήσεις των θεµάτων, καθώς υποψήφιοι έχουν χάσει βαθµούς από λάθος αναγνώσεις.
Τέλος, µετά το πέρας κάθε εξέτασης ο καθηγητής προτείνει στους υποψηφίους να µην ακούν λύσεις και απογοητεύονται, αφού πολλές φορές επηρεάζονται και χάνουν «το έδαφος κάτω από τα πόδια τους» ενώ έχουν και άλλα προς εξέταση µαθήµατα.
Ο µαθηµατικός Χρήστος Κουστέρης, ο οποίος διδάσκει στην Αθήνα, επισηµαίνει ότι τις ηµέρες που αποµένουν «οι υποψήφιοι καλό είναι να διαβάσουν ξανά τη θεωρία και πολύ καλά τις βασικές ασκήσεις του σχολικού βιβλίου, που έχουν βασικές µεθοδολογίες».
Ο µαθηµατικός συνιστά την ηµέρα των εξετάσεων ο υποψήφιος να µην αρχίσει να «ξεφυλλίζει» τα θέµατα, όπως λέει χαρακτηριστικά, αλλά να ξεκινήσει µε το πρώτο θέµα, που είναι θεωρία, και έχει τις «σίγουρες» µονάδες.
Τα θέµατα που είναι διαβαθµισµένης δυσκολίας να τα πάει µε τη σειρά, αφού έτσι «ζεσταίνει» το µυαλό του και «ανεβαίνει» η ψυχολογία του. Είναι ένα µάθηµα που έχει συνέχεια, λέει ο εκπαιδευτικός, και δεν µπορεί ο υποψήφιος ξαφνικά να λύσει µαθηµατικά.
Επίσης, πολύ σηµαντικό είναι ο υποψήφιος να διαβάζει την εκφώνηση, ενώ τονίζει ότι τα ερωτήµατα έχουν σχέση µεταξύ τους και καλό είναι να παίρνουν δεδοµένα από τα προηγούµενα ερωτήµατα, ακόµα και αν δεν τα έχουν λύσει. Ο κ. Κουστέρης συνιστά να µη λύνουν οι υποψήφιοι τις ασκήσεις στο πρόχειρο, αλλά, όταν τις ξέρουν, να τις γράφουν κατευθείαν στο «καλό» και να προσέχουν να µην κάνουν µουντζούρες.
Όσοι δεν έχουν µελετήσει πολύ καλά να επικεντρωθούν στα πιο SOS θέµατα, στα βασικότερα, προκειµένου να µην µπερδευτούν, όπως λέει χαρακτηριστικά η καθηγήτρια. Για να συµπληρώσει ότι «αν ο υποψήφιος αισθάνεται σίγουρος ότι επιθυµεί να επαναλάβει και κάτι δυσκολότερο, χωρίς να αγχωθεί, ας το κάνει».
Η κ. Κοντογιάννη επισηµαίνει ότι το µάθηµα της Βιολογίας έχει και ασκήσεις, δεν είναι δηλαδή απλώς θεωρία, που χρειάζεται αποστήθιση, αλλά απαιτείται κριτική σκέψη και συνδυαστική ικανότητα για την επίλυση των ασκήσεων, που παίρνει 25 µονάδες η καθεµία.
Επίσης συνιστά στους υποψηφίους να διαβάζουν λέξηλέξη τις εκφωνήσεις, καθώς από παρανοήσεις µπορεί να χάσουν µονάδες και να αλλοιώσουν το θέµα.
Γενικότερα οι υποψήφιοι δεν πρέπει να συζητούν στις αυλές πριν ή µετά την εξέταση, γιατί αγχώνονται, ενώ το προηγούµενο βράδυ της εξέτασης πρέπει να κοιµηθούν νωρίς και να κάνουν έναν επαρκή και ποιοτικό ύπνο, καθώς συνήθως οι µαθητές που ξενυχτούν το προηγούµενο βράδυ δεν αποδίδουν τα µέγιστα. Σε ό,τι αφορά το «πρόχειρο», η κ. Κοντογιάννη συνιστά οι υποψήφιοι να κάνουν περιορισµένη χρήση, γιατί µπορεί να µην τους φτάσει ο χρόνος.
Επίσης, όπου δυσκολεύονται να µην επιµένουν, να πηγαίνουν στην επόµενη ερώτηση και µετά να ξαναγυρνούν πίσω.
«Θέλει προσοχή και το ασήµαντο µπορεί να είναι σηµαντικό», λέει η καθηγήτρια. Σε γενικές γραµµές, καλό είναι να ξεκινούν από το ευκολότερο και να µη σπαταλούν χρόνο µε τα δύσκολα.
Η κ. Κοντογιάννη τονίζει ότι οι υποψήφιοι καλό είναι να κάνουν ωραία γράµµατα και τα γραπτά να είναι ευανάγνωστα και καλά διατυπωµένα, ώστε να προδιαθέτουν θετικά αυτόν που το διαβάζει.
Τέλος, συνιστά, όταν τελειώνει η εξέταση σε ένα µάθηµα, να µην το σκέφτονται και να πηγαίνουν στο επόµενο.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» την 1η Ιουνίου 2024
*Διαβάστε εδώ: Πανελλαδικές 2024: Υποψήφιος πήγε στις εξετάσεις φορώντας... τεράστιο σταυρό στον λαιμό - ''Χρειάζεται και η βοήθεια του Θεού''
Όπως λέει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο Γιώργος Φούκας, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ιωαννίνων, στο διδαγµένο αλλά και στο αδίδακτο κείµενο των Αρχαίων Ελληνικών οι απαντήσεις πρέπει να έχουν αναφορές στα προς εξέταση κείµενα, προκειµένου να είναι ολοκληρωµένες.
Όπως τονίζει ο ίδιος, «οι υποψήφιοι θα πρέπει να προσέξουν στο διδαγµένο κείµενο τις εισαγωγές και να επιµείνουν στα σχόλια του σχολικού βιβλίου».
Επίσης, όπως τονίζει, επειδή από το «γνωστό» κείµενο έχουν τη δυνατότητα να «κερδίσουν» πολλές µονάδες, πρέπει να είναι προσεκτικοί, όπως επίσης και στο παράλληλο κείµενο, στο διδαγµένο των Αρχαίων Ελληνικών, να προσέξουν αναλογίες και συγκρίσεις, προκειµένου να µη χάσουν «σίγουρες» µονάδες από τις εισαγωγές.
Σε ό,τι αφορά το αδίδακτο κείµενο, το «άγνωστο», όπως το λένε µαθητές και καθηγητές, ο κ. Φούκας συνιστά στους υποψηφίους να κάνουν µια επανάληψη για να έχουν µια πολύ καλή γνώση των βασικών πραγµάτων της Γραµµατικής και να µην επαναλάβουν στο µικρό διάστηµα που αποµένει από την εξέταση «περίεργα ρήµατα», όπως λέει χαρακτηριστικά.
"Στο αδίδακτο κείµενο να επαναλάβουν τους βασικούς κανόνες για τον ευθύ και πλάγιο λόγο, καθώς και τους υποθετικούς λόγους, ενώ για τη µετάφραση να διαβάσουν και το εισαγωγικό σηµείωµα, που τους βοηθά" ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΟΥΚΑΣ, ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ
Για το αδίδακτο κείµενο, σε ό,τι αφορά το συντακτικό, ο καθηγητής προτείνει οι υποψήφιοι να επαναλάβουν τους βασικούς κανόνες για τον ευθύ και πλάγιο λόγο, καθώς και τους υποθετικούς λόγους, ενώ για τη µετάφραση να δια βάσουν και το εισαγωγικό σηµείωµα, που τους βοηθά. Συνιστά σε όλους τους υποψηφίους να παραµείνουν ψύχραιµοι, καθώς, όπως λέει, από την εµπειρία του «δεν πρόκειται να τους ζητήσουν δυσκολότερα πράγµατα από αυτά που έχουν διδαχθεί σε σχολεία και φροντιστήρια».
Παράλληλα, να προσέχουν τις εκφωνήσεις των θεµάτων, καθώς υποψήφιοι έχουν χάσει βαθµούς από λάθος αναγνώσεις.
Τέλος, µετά το πέρας κάθε εξέτασης ο καθηγητής προτείνει στους υποψηφίους να µην ακούν λύσεις και απογοητεύονται, αφού πολλές φορές επηρεάζονται και χάνουν «το έδαφος κάτω από τα πόδια τους» ενώ έχουν και άλλα προς εξέταση µαθήµατα.
Τα «σίγουρα»
Ο µαθηµατικός Χρήστος Κουστέρης, ο οποίος διδάσκει στην Αθήνα, επισηµαίνει ότι τις ηµέρες που αποµένουν «οι υποψήφιοι καλό είναι να διαβάσουν ξανά τη θεωρία και πολύ καλά τις βασικές ασκήσεις του σχολικού βιβλίου, που έχουν βασικές µεθοδολογίες».Ο µαθηµατικός συνιστά την ηµέρα των εξετάσεων ο υποψήφιος να µην αρχίσει να «ξεφυλλίζει» τα θέµατα, όπως λέει χαρακτηριστικά, αλλά να ξεκινήσει µε το πρώτο θέµα, που είναι θεωρία, και έχει τις «σίγουρες» µονάδες.
Τα θέµατα που είναι διαβαθµισµένης δυσκολίας να τα πάει µε τη σειρά, αφού έτσι «ζεσταίνει» το µυαλό του και «ανεβαίνει» η ψυχολογία του. Είναι ένα µάθηµα που έχει συνέχεια, λέει ο εκπαιδευτικός, και δεν µπορεί ο υποψήφιος ξαφνικά να λύσει µαθηµατικά.
Επίσης, πολύ σηµαντικό είναι ο υποψήφιος να διαβάζει την εκφώνηση, ενώ τονίζει ότι τα ερωτήµατα έχουν σχέση µεταξύ τους και καλό είναι να παίρνουν δεδοµένα από τα προηγούµενα ερωτήµατα, ακόµα και αν δεν τα έχουν λύσει. Ο κ. Κουστέρης συνιστά να µη λύνουν οι υποψήφιοι τις ασκήσεις στο πρόχειρο, αλλά, όταν τις ξέρουν, να τις γράφουν κατευθείαν στο «καλό» και να προσέχουν να µην κάνουν µουντζούρες.
"Τις ηµέρες που αποµένουν καλό είναι να διαβάσουν ξανά τη θεωρία και πολύ καλά τις βασικές ασκήσεις του σχολικού βιβλίου, που έχουν βασικές µεθοδολογίες" ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΥΣΤΕΡΗΣ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
«Να κάνουν επανάληψη»
Η καθηγήτρια βιολόγος Όλγα Κοντογιάννη λέει ότι η Βιολογία είναι ένα µάθηµα που θέλει καλή προετοιµασία καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, καθώς οδηγεί σε υψηλόβαθµες σχολές. Συµβουλεύει τους καλά προετοιµασµένους υποψηφίους να κάνουν επανάληψη τις ηµέρες που αποµένουν σε όλο το βιβλίο.Όσοι δεν έχουν µελετήσει πολύ καλά να επικεντρωθούν στα πιο SOS θέµατα, στα βασικότερα, προκειµένου να µην µπερδευτούν, όπως λέει χαρακτηριστικά η καθηγήτρια. Για να συµπληρώσει ότι «αν ο υποψήφιος αισθάνεται σίγουρος ότι επιθυµεί να επαναλάβει και κάτι δυσκολότερο, χωρίς να αγχωθεί, ας το κάνει».
Η κ. Κοντογιάννη επισηµαίνει ότι το µάθηµα της Βιολογίας έχει και ασκήσεις, δεν είναι δηλαδή απλώς θεωρία, που χρειάζεται αποστήθιση, αλλά απαιτείται κριτική σκέψη και συνδυαστική ικανότητα για την επίλυση των ασκήσεων, που παίρνει 25 µονάδες η καθεµία.
"Το µάθηµα της Βιολογίας έχει και ασκήσεις, δεν είναι δηλαδή απλώς θεωρία, που χρειάζεται αποστήθιση, αλλά απαιτείται κριτική σκέψη και συνδυαστική ικανότητα" ΟΛΓΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ, ΒΙΟΛΟΓΟΣ
Επίσης συνιστά στους υποψηφίους να διαβάζουν λέξηλέξη τις εκφωνήσεις, καθώς από παρανοήσεις µπορεί να χάσουν µονάδες και να αλλοιώσουν το θέµα.
Γενικότερα οι υποψήφιοι δεν πρέπει να συζητούν στις αυλές πριν ή µετά την εξέταση, γιατί αγχώνονται, ενώ το προηγούµενο βράδυ της εξέτασης πρέπει να κοιµηθούν νωρίς και να κάνουν έναν επαρκή και ποιοτικό ύπνο, καθώς συνήθως οι µαθητές που ξενυχτούν το προηγούµενο βράδυ δεν αποδίδουν τα µέγιστα. Σε ό,τι αφορά το «πρόχειρο», η κ. Κοντογιάννη συνιστά οι υποψήφιοι να κάνουν περιορισµένη χρήση, γιατί µπορεί να µην τους φτάσει ο χρόνος.
Επίσης, όπου δυσκολεύονται να µην επιµένουν, να πηγαίνουν στην επόµενη ερώτηση και µετά να ξαναγυρνούν πίσω.
«Θέλει προσοχή και το ασήµαντο µπορεί να είναι σηµαντικό», λέει η καθηγήτρια. Σε γενικές γραµµές, καλό είναι να ξεκινούν από το ευκολότερο και να µη σπαταλούν χρόνο µε τα δύσκολα.
Η κ. Κοντογιάννη τονίζει ότι οι υποψήφιοι καλό είναι να κάνουν ωραία γράµµατα και τα γραπτά να είναι ευανάγνωστα και καλά διατυπωµένα, ώστε να προδιαθέτουν θετικά αυτόν που το διαβάζει.
Τέλος, συνιστά, όταν τελειώνει η εξέταση σε ένα µάθηµα, να µην το σκέφτονται και να πηγαίνουν στο επόµενο.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» την 1η Ιουνίου 2024