Οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που ήδη µπήκαν στη «µάχη» µε το µάθηµα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, κάνουν τις τελευταίες επαναλήψεις για να διεκδικήσουν το πολυπόθητο εισιτήριο που θα ανοίξει τις «πύλες» για µία από τις 68.851 θέσεις στα Πανεπιστήµια. Η ψυχραιµία, όπως λένε όσοι ασχολούνται χρόνια µε τη διαδικασία των Πανελλαδικών, είναι το «κλειδί» για ένα καλό αποτέλεσµα και συµβουλεύουν τους υποψήφιους να µη φεύγουν νωρίς από την εξέταση, ακόµα και αν θεωρούν ότι δεν είναι σίγουροι πως γνωρίζουν το περιεχόµενο της απάντησης.

Πανελλαδικές εξετάσεις: Τα «µυστικά» του «καλού γραπτού»

Ο πρόεδρος της ΟΕΦΕ (Οµοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος), Γιάννης Βαφειαδάκης, αποκαλύπτει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» τα «µυστικά» του «καλού γραπτού» και τον τρόπο που γίνεται η βαθµολόγηση των γραπτών. Ο έµπειρος καθηγητής υπογραµµίζει τη σηµασία ενός ευανάγνωστου γραπτού, που θα διευκολύνει τον διορθωτή να το διαβάσει χωρίς δυσκολία. «Προδιαθέτουν θετικά τα καθαρογραµµένα γραπτά, ενώ τα δυσανάγνωστα, που έχουν σβησίµατα και µουτζούρες, δεν ‘‘κερδίζουν’’ τους βαθµολογητές», λέει ο κ. Βαφειαδάκης. Και προσθέτει ότι «είναι προτιµότερο οι υποψήφιοι να εξαντλούν τον χρόνο που έχουν στη διάθεσή τους παρά να φεύγουν νωρίτερα». Επίσης καλό είναι οι υποψήφιοι να ελέγχουν να µην αφήσουν κάποια από τις απαντήσεις που έχουν δώσει στο πρόχειρο, χωρίς δηλαδή να τη µεταφέρουν στο γραπτό, και να κατανοούν πλήρως τι ζητείται πριν ξεκινήσουν να αναπτύσσουν τις απαντήσεις τους. O κ. Βαφειαδάκης τονίζει µάλιστα ότι οι υποψήφιοι «έχουν αυθύπαρκτη αξία και δεν κρίνονται όλα από µία εξέταση. Να θυµούνται ότι όλοι γύρω τους τούς αγαπούν και τους στηρίζουν και να δώσουν εξετάσεις χωρίς δεύτερες σκέψεις».

Σε ό,τι αφορά τους βαθµολογητές, σε κάθε εξεταστικό κέντρο πριν από την κανονική βαθµολόγηση των γραπτών γίνεται µία δειγµατοληπτική βαθµολόγηση, προκειµένου να εντοπιστούν τα συνηθισµένα λάθη και να υπάρξει µία ενιαία αντιµετώπιση, κατά το δυνατόν. Κάθε χρόνο το υπουργείο Παιδείας δίνει συγκεκριµένες οδηγίες προς τους βαθµολογητές, προκειµένου να αποφευχθούν λάθη και αστοχίες. Σε κάθε βαθµολογητή που ορίζεται από τον πρόεδρο του βαθµολογικού κέντρου αντιστοιχεί ένας αριθµός που υπάρχει στο κεντρικό σύστηµα του υπουργείου Παιδείας.

Κάθε γραπτό βαθµολογείται από δύο βαθµολογητές και η βαθµολόγησή του γίνεται από τον καθένα από αυτούς στην εκατοντάβαθµη κλίµακα. Στην περίπτωση που η διαφορά βαθµολογίας µεταξύ των δύο βαθµολογητών είναι µεγαλύτερη των δώδεκα µονάδων, οι βαθµοί καλύπτονται και στη συνέχεια το γραπτό αναβαθµολογείται από τρίτο βαθµολογητή.

Τυχαία ανάµιξη των γραπτών

Ο πρόεδρος και η γραµµατεία του βαθµολογικού κέντρου µετά την παραλαβή των γραπτών ελέγχουν αν έχουν επικαλυφθεί µε αδιαφανές αυτοκόλλητο τα ατοµικά στοιχεία του υποψηφίου. Τα γραπτά, πριν παραδοθούν στους βαθµολογητές, αναµιγνύονται τυχαία ενώπιον των µελών της επιτροπής, τοποθετούνται σε φακέλους ανά 30, παραδίδονται στους βαθµολογητές για την πρώτη βαθµολόγηση και στο βιβλίο χρέωσης καταγράφεται ο χρόνος παραλαβής των γραπτών και ο αριθµός τους.

Ο πρώτος βαθµολογητής αναγράφει µε κόκκινο στιλό τον βαθµό και την αναλυτική βαθµολογία στον ειδικό χώρο και υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού. Ο βαθµός είναι στην κλίµακα 0-100 µε ακέραιους µόνο αριθµούς και ο τελικός γραπτός βαθµός ανάγεται στην κλίµακα 0-20 και γράφεται ως δεκαδικός, όπου απαιτείται. Εφιστάται ιδιαίτερα η προσοχή των βαθµολογητών τόσο στην ορθή άθροιση των επί µέρους βαθµών, που αναλογούν στην κάθε ερώτηση, όσο και στη σωστή αναγραφή του τελικού βαθµού που δίνουν στις οικείες θέσεις αριθµητικώς και ολογράφως και στο στέλεχος και στο απόκοµµα.

Μετά το τέλος της πρώτης βαθµολόγησης η επιτροπή του βαθµολογικού κέντρου ελέγχει κάθε τετράδιο για την αναγραφή της βαθµολογίας και κολλά αυτοκόλλητο στον βαθµό του πρώτου βαθµολογητή. Ο δεύτερος βαθµολογητής διορθώνει µε πράσινο στιλό και υπογράφει στην ειδική θέση του γραπτού.

Η πειραµατική βαθµολόγηση γίνεται το απόγευµα της επόµενης ηµέρας από αυτήν που εξετάστηκε το µάθηµα. Σηµειώνεται ότι η κανονική βαθµολό γηση θα αρχί ζει µετά τη 12η µεσηµβρινή της µεθεπόµενης ηµέρας από αυτή που πραγµατοποιή θηκε η εξέ ταση του συγκεκριµέ νου µαθή µατος.

Κυριάκος Πιερρακάκης: «Τίποτα δεν κρίνεται ή δεν κρίνονται όλα σε µία εξέταση»

«∆εν κρίνονται όλα σε µία εξέταση», αναφέρει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στο µήνυµά του για τις Πανελλαδικές, συµπληρώνοντας: «Η πρώτη σκέψη είναι να έχετε πίστη στις δυνατότητές σας. Εχετε αφιερώσει αµέτρητες ώρες διαβάσµατος για να φτάσετε σε αυτές τις εξετάσεις. Εµπιστευθείτε τον εαυτό σας. Εµπιστευθείτε όλες τις ώρες δουλειάς τις οποίες έχετε αφιερώσει. ∆εύτερον, να σκέφτεστε πάντα τη µεγάλη εικόνα για να µπορέσετε έτσι να διαχειριστείτε το άγχος. Και η µεγάλη εικόνα είναι ότι στο µονοπάτι της ζωής δεν κρίνονται όλα αυτή τη στιγµή ή τον επόµενο µήνα. Θα έχετε πάρα πολλές ευκαιρίες για να µπορέσετε να αποδείξετε το ποιες είστε και το ποιοι είστε. Και τρίτον, να σκέφτεστε ότι δεν είστε µόνοι σας. Είστε µαζί µε τους φίλους σας, είστε µαζί µε τους καθηγητές σας, µαζί µε τους γονείς σας, µαζί µε όλους εκείνους οι οποίοι είναι συνοδοιπόροι και συµπαραστάτες σας. Μη διστάσετε οποιαδήποτε στιγµή να µιλήσετε µαζί τους. Εύχοµαι καλή επιτυχία σε όλες και σε όλους. Και να θυµάστε ότι τίποτα δεν κρίνεται ή δεν κρίνονται όλα σε µία εξέταση. Το µέλλον ανοίγεται µπροστά σας».

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»