Μία από τις γρηγορότερα αναπτυσσόµενες µεταποιητικές επιχειρήσεις της χώρας είναι η «Παλαµήδης Α.Ε.», µεγάλο µέρος των εγκαταστάσεων της οποίας καταστράφηκε από πυρκαγιά την περασµένη εβδοµάδα. Η φωτιά κατέστρεψε µεγάλο µέρος των αποθηκών της εταιρείας και µέρος των γραµµών παραγωγής.

Κάτω Κηφισιά: Πώς αναπτύχθηκε η φωτιά στο εργοστάσιο PaL

Η φωτιά ξέσπασε από άγνωστη µέχρι στιγµής αιτία στις παραγωγικές και αποθηκευτικές εγκαταστάσεις της «Παλαµήδης Α.Ε.» στην Κάτω Κηφισιά και µάλιστα τέσσερις µήνες αφότου η επιχείρηση ολοκλήρωσε την εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών διατάξεων ισχύος 1 MW. Στόχος της επένδυσης αυτής ήταν η ετήσια παραγωγή 1.200 MWh καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας από τον ήλιο, που θα κάλυπτε το 20% των ενεργειακών αναγκών της επιχείρησης. Τα panels που εγκαταστάθηκαν κάλυπταν περίπου 7.000 τ.µ. οροφής σε διάφορες µονάδες της βιοµηχανικής επιχείρησης. Η φωτιά έλαβε µεγάλες διαστάσεις και έκταση λόγω των εύφλεκτων υλικών που υπήρχαν στις αποθήκες της.


katw_kifisia_ergostasio


Η εταιρεία παράγει δύο βασικές κατηγορίες προϊόντων: µεταλλικά οικιακά σκεύη (τηγάνια, χύτρες, φριτέζες, πυρίµαχα σκεύη, ταψιά κ.λπ.) και υλικά συσκευασίας φαγητού και σκεύη από σιλικόνη (κουτάλες, σπάτουλες κ.λπ.). Τα υλικά από σιλικόνη είναι εκείνα στα οποία αποδίδονται η µεγάλη έκταση της φωτιάς και ο έντονος µαύρος καπνός που προκάλεσε.

Το αποτέλεσµα ήταν η Πολιτική Προστασία να αποστείλει την περασµένη Τετάρτη SMS σε όλους τους κατοίκους των βορείων προαστίων της Αττικής να περιορίσουν τις µετακινήσεις τους στην περιοχή και να κλείσουν τα παράθυρα οικιών, γραφείων κ.λπ. Η φωτιά πάντως γρήγορα περιορίστηκε από την Πυροσβεστική Υπηρεσία, αλλά οι ζηµιές έως τη στιγµή που γράφονταν αυτές οι γραµµές δεν είχαν γίνει γνωστές. Η «Παλαµήδης Α.Ε.» -PaL είναι η εµπορική ονοµασία της- είναι µια από τις πιο παλιές µεταποιητικές επιχειρήσεις της χώρας. Αν και µε τη σηµερινή της µορφή ιδρύθηκε το 1985, η ιστορία της ξεκινά το 1947, ως µιας µικρής επιχείρησης παραγωγής µαγειρικών σκευών. Το 1960 η εταιρεία στράφηκε στην παραγωγή ανοξείδωτων συσκευών και το 1990 εισήλθε στην παραγωγή των αντικολλητικών συσκευών κουζίνας (PaL). Τα προϊόντα αυτά κατάφεραν την τελευταία 10ετία να αυξήσουν τις πωλήσεις της εταιρείας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.


katw_kifisia_ergostasio_fotia1


Πάνω από 25 εκατ. ευρώ ο περσινός τζίρος

Αξίζει να σηµειωθεί ότι το 2012 η εταιρεία είχε τζίρο µόλις 3,5 εκατ. ευρώ, ενώ το 2000 δεν ξεπερνούσε τα 250 εκατ. δρχ. (περίπου 750.000 ευρώ). Πέρυσι εκτιµάται ότι ξεπέρασε τα 25 εκατ. ευρώ. Επίσης, στο τέλος του 2022 η επιχείρηση απασχολούσε 122 άτοµα. Την τελευταία χρονιά η εταιρεία ανέφερε επενδύσεις 10 εκατ. ευρώ, οι οποίες αφορούσαν αποκλειστικά τον εκσυγχρονισµό των εγκαταστάσεών της στην Κάτω Κηφισιά, οι οποίες τώρα εκτιµάται ότι καταστράφηκαν σε πολύ µεγάλο βαθµό.

Η «Παλαµήδης Α.Ε.» σήµερα διοικείται από την τρίτη γενιά της οικογένειας Παλαµήδη, ενώ σταδιακά εισέρχεται και η τέταρτη. Επικεφαλής της επιχείρησης και βασικός συντελεστής στην επέκτασή της είναι ο Βασίλης Παλαµήδης, σύζυγος της ιατρού και πρώην αν. υπουργού Υγείας Μίνας Γκάγκα. Η τελευταία µάλιστα ήταν επί πολλά χρόνια στο ∆ιοικητικό Συµβούλιο της «Παλαµήδης Α.Ε.».

Η εταιρεία, όπως αναφέρει η ίδια, εξάγει σε 25 χώρες του πλανήτη, µε την εξαγωγική δραστηριότητα να εστιάζεται στις χώρες της Βαλκανικής, την Κύπρο, την Ιταλία, ενώ τελευταία στόχος της είναι η βρετανική αγορά.

Παράλληλα, αναπτύσσει και εµπορική δραστηριότητα, αντιπροσωπεύοντας τη νοτιοκορεάτικη µάρκα Glasslock γυάλινων φαγητοδοχείων, ενώ δίνει και ένα µέρος των προϊόντων της φασόν σε τρίτους. Επίσης, εκτός από την κατηγορία µαγειρικών σκευών, αναπτύσσει παραγωγική δραστηριότητα και στις συσκευασίες τροφίµων, η οποία αποτελεί το νέο πεδίο επέκτασης της επιχείρησης.

Στους µεγάλους πελάτες της συγκαταλέγονται τα περισσότερα ελληνικά supermarkets, όπως «ΑΒ Βασιλόπουλος», Bazaar, Γαλαξίας, «Θανόπουλος», Market In, Μέτρο Cash & Carry, MyMarket, «Σκλαβενίτης» κ.ά., αλυσίδες οικιακών ειδών, όπως Notos Home, Electronet, Praktiker, Πλαίσιο, «Κωτσόβολος» κ.ά. Επίσης, προϊόντα της διακινούνται και µέσω ηλεκτρονικών πλατφορµών (shop365.gr, plus4u.gr κ.ά.).
Μιλώντας στο powergame.gr την περασµένη άνοιξη ο γενικός διευθυντής λειτουργιών, Ανδρέας Παλαµήδης, απέδωσε την ανάπτυξη της «Παλαµήδης Α.Ε.» κατά τα τελευταία χρόνια στην καλή σχέση ποιότητας - τιµής. Επίσης, απέδωσε την επιτυχία και στον σχεδιασµό (design) των προϊόντων PaL, στον οποίο έχει επενδύσει η επιχείρηση τα τελευταία χρόνια.

Στην ελληνική αγορά η εταιρεία ανταγωνίζεται σήµατα όπως Fest, Tefal, Izzy, Pyramis, αλλά και προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Εκτός από την PaL, της «Παλαµήδης», ελληνικό είναι και το σήµα της Fest, που παράγει η Υalco στις εγκαταστάσεις της στα Οινόφυτα, και το Pyramis της οµώνυµης εταιρείας του Νίκου Μπακατσέλου, η οποία παράγει κυρίως νεροχύτες αλλά και ηλεκτρικές συσκευές, όπως εστίες, µετά την εγκατάσταση στο νέο εργοστάσιο στα Οινόφυτα του µηχανολογικού εξοπλισµού της «Πίτσος», που απέκτησε το 2021 από την BSH.

*Δημοσιεύθηκε στο «Secret» των «Παραπολιτικών»