Αλλάζουν όλα τα βιβλία στη σχολική εκπαίδευση. Νέο «τοπίο» δηµιουργείται στα σχολεία µε το πολλαπλό βιβλίο, που προωθεί ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης. Η διδασκαλία των µαθηµάτων εκσυγχρονίζεται, µε στόχο τη µετάβαση από την παλαιά µέθοδο της «παπαγαλίας» στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και ικανότητας των µαθητών, αλλά και στην ψηφιακή µάθηση.

Το πολλαπλό βιβλίο, που σηµατοδοτεί την αποµάκρυνση από το ένα και µοναδικό σχολικό εγχειρίδιο, δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο που θέλουν να διδάξουν στην τάξη ανάµεσα στα βιβλία που περιλαµβάνονται στο Μητρώο ∆ιδακτικών Βιβλίων (Μ∆Β) και έχουν την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ταυτόχρονα, µαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν πρόσβαση και στα υπόλοιπα εγκεκριµένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή µορφή, καθώς και σε πλούσιο συµπληρωµατικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό.

Η ελεύθερη επιλογή βιβλίου και οι πολλαπλές πηγές σηµατοδοτούν µια πραγµατική αλλαγή παραδείγµατος στον τρόπο που µαθαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, ξεφεύγοντας από το µοντέλο της αποστήθισης και ενισχύοντας την κριτική σκέψη των µαθητών και τη διαµόρφωση ανεξάρτητης γνώµης.

Στόχος της µεταρρύθµισης είναι η σταδιακή αποµάκρυνση από την αποστήθιση, µέσα από περισσότερα του ενός βιβλία ανά γνωστικό αντικείµενο, ενώ όλα τα εγκεκριµένα βιβλία θα είναι διαθέσιµα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη για τους µαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Σηµειώνεται ότι η Ελλάδα και η Κύπρος ανήκουν στη µειοψηφία των χωρών της Ε.Ε. που διατηρούν το µονοπώλιο του ενός και µοναδικού σχολικού εγχειριδίου.

Οπως είπε ο κ. Πιερρακάκης, η καθιέρωση του πολλαπλού βιβλίου για τους µαθητές ∆ηµοτικών, Γυµνασίων και Λυκείων θα ξεκινήσει τον Σεπτέµβριο του 2025. «Θα αλλάξουν όλα τα βιβλία στη σχολική εκπαίδευση. Θα εισαχθεί το πολλαπλό βιβλίο, δηλαδή η δυνατότητα ενός καθηγητή να επιλέγει από έναν κατάλογο συγκεκριµένων βιβλίων για να διδάξει το µάθηµα, επιλογή ενταγµένη, βεβαίως, στο ίδιο πρόγραµµα σπουδών.

Η πιλοτική έναρξη θα γίνει από την έναρξη του σχολικού έτους 2025 και η έγχαρτη µορφή τους θα εισαχθεί στην Εκπαίδευση από το 2026», τόνισε ο κ. Πιερρακάκης, αναφέροντας ότι οι αλλαγές στα σχολεία θα ακολουθήσουν τις προτροπές του ΟΟΣΑ, ώστε η ελληνική Εκπαίδευση να συµπορευτεί µε τις παγκόσµιες σταθερές.
Παράλληλα, µε το νέο σύστηµα µαθητές και εκπαιδευτικοί θα έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε περισσότερα εγκεκριµένα διδακτικά βιβλία σε ψηφιακή µορφή -εκτιµάται ότι θα υπάρχουν τρία µε τέσσερα ανά µάθηµα-, καθώς και σε ένα ψηφιακό αποθετήριο, δηλαδή ένα πλούσιο συµπληρωµατικό ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό. 

Νέο νοµοσχέδιο

Το πολλαπλό βιβλίο εντάσσεται στο νέο νοµοσχέδιο του υπουργού Παιδείας για το «ανοιχτό σχολείο». Στόχος της ελεύθερης επιλογής βιβλίου και των πολλαπλών πηγών είναι ο µαθητής και ο εκπαιδευτικός να µη στηρίζονται σε µόνο ένα βιβλίο, αλλά µε τη χρήση ψηφιακών εργαλείων να µπορούν να εξερευνούν και να µαθαίνουν µε τον πλέον κατάλληλο για την τάξη τρόπο το συγκεκριµένο γνωστικό αντικείµενο.

Σύµφωνα µε το σχέδιο, κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας οι εκπαιδευτικοί όλων των τύπων σχολικών µονάδων της Πρωτοβάθµιας και της ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης δύνανται να χρησιµοποιούν, παράλληλα µε το διδακτικό βιβλίο που έχει διανεµηθεί στην οικεία σχολική µονάδα, το σύνολο των διδακτικών βιβλίων του αντίστοιχου µαθήµατος σε ψηφιακή µορφή και των ψηφιακών αντικειµένων τα οποία είναι αναρτηµένα και διαθέσιµα στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη ∆ιδακτικών Βιβλίων.

Με απόφαση του υπουργού Παιδείας, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, καθορίζονται η διαδικασία επιλογής διδακτικού βιβλίου, η προθεσµία εντός της οποίας πραγµατοποιείται η επιλογή του, τα δεδοµένα που καταχωρίζονται στο πληροφοριακό σύστηµα, καθώς και κάθε άλλο ειδικότερο θέµα σχετικά µε τη διαδικασία επιλογής του διδακτικού βιβλίου.

Πώς θα γίνεται

Οι πρώτες αλλαγές θα γίνουν σε δύο µαθήµατα, τη Λογοτεχνία και την Πληροφορική, ενώ από το 2026 ο αρχικός σχεδιασµός προβλέπει την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου και στη Β’ Λυκείου. Το σχέδιο περιλαµβάνει νέα βιβλία, ψηφιακά εργαλεία και διαδραστικά συστήµατα µάθησης σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθµιας και της ∆ευτεροβάθµιας Εκπαίδευσης.

Σε ό,τι αφορά τη Λογοτεχνία, ο υπουργός Παιδείας προωθεί την ενίσχυση του µαθήµατος, καθώς, εκτός από την αποσπασµατική προσέγγιση κειµένων, οι µαθητές θα διδάσκονται τουλάχιστον δύο λογοτεχνικά έργα κάθε χρόνο και θα ολοκληρώνουν την ανάγνωση και των δύο βιβλίων.

Παράλληλα, θα κάνουν εργασίες πάνω στα συγκεκριµένα βιβλία. Στο ίδιο πλαίσιο προωθείται και γενικότερα η έννοια της εργασίας, που θα ολοκληρώνεται από οµάδες µαθητών, προκειµένου να προωθείται και η οµαδική δουλειά. Σύµφωνα µε το σχέδιο, ο εκπαιδευτικός σε κάθε µάθηµα θα έχει τη δυνατότητα επιλογής µεταξύ περισσότερων του ενός βιβλίων, που µπορεί να φτάνουν και τα τέσσερα για το ίδιο µάθηµα. Τα νέα βιβλία βασίζονται στα νέα προγράµµατα σπουδών, που ήδη είναι διαθέσιµα και εφαρµόζονται στα Πρότυπα και Πειραµατικά Σχολεία.

Η επικαιροποίηση είναι ο άµεσος στόχος στα βιβλία της Πληροφορικής. Η δηµιουργία, η συγκρότηση, η λειτουργία και η τεχνική υποστήριξη του Μητρώου ∆ιδακτικών
Βιβλίων και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης ∆ιδακτικών Βιβλίων γίνονται σε συνεργασία µε το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «∆ιόφαντος».


* Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής