Ακριβό «σπορ» για λίγους αποδεικνύονται οι φετινές διακοπές για τους Ελληνες, καθώς, όπως φαίνεται από έρευνες, 1 στους 2 δεν θα πάει σε κάποιον προορισµό εξαιτίας του αυξηµένου κόστους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια αλλά και στη διαµονή. Μάλιστα, σύµφωνα µε έρευνα της Klarna, που δηµοσιεύθηκε προ ηµερών, ένα σηµαντικό ποσοστό πολιτών αντιµετωπίζει δυσκολίες στον σχεδιασµό των διακοπών του.

Συγκεκριµένα, το 6% των Ελλήνων δεν σκοπεύει καν να κάνει διακοπές φέτος, ενώ οι 6 στους 10 (62,2%) προβληµατίζονται για το αν θα µπορέσουν να αντεπεξέλθουν οικονοµικά. Ακόµα ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το 53% αναζητά φθηνότερες επιλογές διαµονής, ενώ το 39,7% επιλέγει πιο προσιτούς τρόπους µεταφοράς. Το 73% των Ελλήνων καταναλωτών σχεδιάζει να ταξιδέψει εντός της Ελλάδας, µε περίπου 6 στους 10 της Gen Z (18-25 ετών) και πάνω από το 70% των Millennials (26- 41 ετών), της Gen X (42-57 ετών) και των Baby Boomers (58-78 ετών) να επιλέγουν, επίσης, τον εσωτερικό τουρισµό.

Τα στοιχεία της ίδιας έρευνας δείχνουν πως οι Ελληνες έχουν κατά νου τρία πράγµατα, όσον αφορά τις καλοκαιρινές διακοπές:

α) οικογενειακός προϋπολογισµός 67,3%,
β) ασφάλεια 48,5% και
γ) µεταφορές 41,5%.

Στα ύψη τα ακτοπλοϊκά

Την ίδια ώρα, οι διακοπές σε κάποιο νησί είναι πολυτέλεια για τους Ελληνες, µιας και η πρόσβαση κοστίζει ακριβά. Είναι ενδεικτικό ότι µια τετραµελής οικογένεια που θέλει να µεταβεί µε πλοίο στα Χανιά µε Ι.Χ. και καµπίνα –και η ηλικία των παιδιών είναι έως 10 ετών– χρειάζεται 406 ευρώ, ενώ εάν τα παιδιά είναι άνω των 10 ετών, το κόστος φτάνει τα 488 ευρώ. Εάν τώρα µια τετραµελής οικογένεια µε δύο παιδιά κάτω των 10 ετών επιλέξει για τις διακοπές της ένα κυκλαδίτικο νησί, και συγκεκριµένα τη Σίφνο, τότε το κόστος µετακίνησης µε ταχύπλοο –µε επιστροφή–, συµπεριλαµβανοµένου Ι.Χ., φτάνει τα 567,40 ευρώ, ενώ εάν επιλέξει το πλοίο της γραµµής, το κόστος φτάνει τα 378,50 ευρώ.  Εάν µια οικογένεια µε παιδιά άνω των 10 ετών και Ι.Χ. επιλέξει το ίδιο νησί, τότε το κόστος φτάνει τα 705 ευρώ µε ταχύπλοο, ενώ µε ένα συµβατικό πλοίο τα 447,50 ευρώ. Στην περίπτωση που µια τετραµελής οικογένεια –µε δύο παιδιά κάτω των 10 ετών– θελήσει να µεταβεί στη Νάξο µε Ι.Χ. και ταχύπλοο και βγάλει εισιτήρια µετ’ επιστροφής, τότε το κόστος θα είναι 620,40 ευρώ, ενώ µια οικογένεια µε παιδιά άνω των 10 ετών και Ι.Χ. θα χρειαστεί 698 ευρώ.

Σηµειώνεται πως όσο πιο µακρινός είναι ο προορισµός τόσο πιο ακριβά είναι και τα εισιτήρια. Για παράδειγµα, µια οικογένεια που θέλει να πάει στη Ρόδο µε αυτοκίνητο και καµπίνα θα πρέπει να δώσει πάνω από 1.000 ευρώ. Σύµφωνα µε τη Eurostat, µέσα σε πέντε χρόνια τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν αυξηθεί στη χώρα µας κατά 38,1%, ενώ ο µέσος όρος αυξήσεων στην Ευρωπαϊκή Eνωση είναι µόλις 10,5%. Μάλιστα, η Ενωση Εργαζοµένων Καταναλωτών καταγγέλλει πως έχει εντοπίσει αυξήσεις και στα εισιτήρια των συµβατικών πλοίων και συγκεκριµένα για τα δροµολόγια: Πειραιάς-Ηράκλειο (+15,1%), Πειραιάς-Πάρος (+14,7%), Πειραιάς-Σίφνος (+14,7%), Πειραιάς Ρόδος (µε καµπίνα, +10,3%).

«Οταν δεν έχεις χρήµατα, δεν είναι δυνατόν να σκεφτείς διακοπές. Τα ακτοπλοϊκά είναι πανάκριβα, ενώ οι τιµές των ξενοδοχείων µέσα σε οκτώ χρόνια έχουν αυξηθεί 100%. Την ίδια ώρα, οι τιµές των καυσίµων φτάνουν ή ξεπερνούν τα 2 ευρώ το λίτρο. Ολα τα παραπάνω επιβαρύνουν τις διακοπές των πολιτών», αναφέρει στα «Π» ο πρόεδρος του ΙΝ.ΚΑ., Γιώργος Λεχουρίτης. «Κάναµε µια πρόχειρη έρευνα και διαπιστώσαµε ότι το 72% των συµπολιτών µας -επτά στους δέκα- φέτος δεν θα κάνουν διακοπές. Αυτοί που εργάζονται παίρνουν την κανονική τους άδεια και πηγαίνουν αλλού να δουλέψουν, προκειµένου να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους. Αρα θεωρούµε ότι αυτό που επικρατεί στην Ελλάδα δεν έχει προηγούµενο, γιατί οι υποχρεώσεις του κόσµου δεν του επιτρέπει να πραγµατοποιήσει τις διακοπές του. Ολο αυτό το παζλ της ακρίβειας δηµιουργεί προβλήµατα και στην αγορά. Συγκεκριµένα διαµαρτύρονται οι έµποροι, καθώς, όπως λένε, παρά το γεγονός ότι ξεκίνησαν οι θερινές εκπτώσεις, η αγορά δεν κινείται. Αυτό είναι πολύ λογικό, αφού δεν υπάρχουν χρήµατα», συµπληρώνει.

Σύµφωνα µε τον κ. Λεχουρίτη, «µια τετραµελής οικογένεια για να πάει διακοπές σε µια νησιωτική περιοχή θέλει τουλάχιστον 150 ευρώ την ηµέρα για τη διαµονή της. Ακόµα, θέλει άλλα 150 ευρώ σε φαγητό ηµερησίως. Αρα, εάν µείνει εκεί για 10 µέρες, χρειάζεται 3.000 ευρώ. Εκτός από τα 3.000 ευρώ, υπολογίστε και τα υπόλοιπα έξοδα, δηλαδή βενζίνες και ακτοπλοϊκά. Εάν, για παράδειγµα, πάει από το Αγρίνιο στην Κρήτη, χρειάζεται για να πάει και να γυρίσει 750 µε 800 ευρώ». «Οι καθηµερινές υποχρεώσεις δεν επιτρέπουν και φέτος στους Ελληνες να κάνουν διακοπές, και µάλιστα το 28% όσων θα κάνουν διακοπές θα πάνε σε φιλικά ή συγγενικά σπίτια ή ακόµα και σε εξοχικά που έχουν στην επαρχία. Αρα βλέπουµε ότι από τους 7 στους 10 µόνο το 20% θα κάνει πραγµατικές, ολιγοήµερες διακοπές», καταλήγει ο κ. Λεχουρίτης.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά