Ψηφιακό black out: Ποια είναι τα δικαιώματα των επιβατών σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσης - Η αποζημίωση των 600 ευρώ αλλά... και πότε τη χάνετε
Αναλυτικές περιπτώσεις
Οι έκτακτες περιστάσεις μπορεί να έχουν ως συνέπεια περισσότερες από μία ακυρώσεις ή καθυστερήσεις άφιξης στον τελικό προορισμό
Το απόλυτο χάος επικρατεί σε πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως λόγω του ξαφνικού black out στα πληροφοριακά συστήματα της Microsoft, γεγονός που οδήγησε σε μεγάλες καθυστερήσεις αλλά και σε ακυρώσεις πτήσεων.
Ποια όμως είναι τα δικαιώματα των επιβατών που είχαν σήμερα προγραμματισμένη πτήση και η οποία είτε καθυστέρησε είτε ακυρώθηκε;
Εάν η πτήση σας ακυρωθεί δικαιούσθε:
Εάν μια άλλη αεροπορική εταιρεία διαθέτει θέση σε πτήση η οποία αναχωρεί για τον προορισμό σας πολύ νωρίτερα ή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άλλους τρόπους μεταφοράς, τότε έχετε το δικαίωμα να κάνετε κράτηση σε αυτό το εναλλακτικό μέσο μεταφοράς.
Αυτό περιλαμβάνει γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα του χρόνου αναμονής, διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο και μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος (ξενοδοχείου ή άλλου), εάν πρόκειται το ταξίδι να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον την επόμενη ημέρα. Η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να σας προσφέρει και έναν τρόπο επικοινωνίας (επιστροφή χρημάτων για το κόστος των τηλεφωνικών κλήσεων).
Εάν η αεροπορική σας εταιρεία δεν μπορεί να σας τα παρέχει αυτά, έχετε το δικαίωμα να διεκδικήσετε αποζημίωση για τα επιπλέον έξοδα. Σε αυτή την περίπτωση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συνιστά στους πολίτες να κρατούν τις αποδείξεις και να μην ξοδεύουν περισσότερα από όσα χρειάζεται.
Ωστόσο, σε άλλες περιπτώσεις – όταν θεωρείται ότι φταίει η αεροπορική εταιρεία – έχετε ορισμένα δικαιώματα βάσει της νομοθεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτά ισχύουν όταν πετάτε με οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία από αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου, ή φτάνετε σε αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου με αεροπορική εταιρεία της ΕΕ ή του Ηνωμένου Βασιλείου ή φτάνετε σε ένα αεροδρόμιο της ΕΕ με αεροπορική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου. Το τι δικαιούστε εξαρτάται από το τι προκάλεσε την ακύρωση και από το πόσο νωρίς ενημερωθήκατε. Εάν ενημερωθήκατε για την ακύρωση της πτήσης σας λιγότερο από δύο εβδομάδες νωρίτερα, μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση με βάση τις ώρες της εναλλακτικής πτήσης που σας προτείνει η αεροπορική εταιρία.
Το ποσό που δικαιούστε εξαρτάται επίσης από το πόσο μακριά ταξιδεύετε:
Εάν πιστεύετε ότι θα αργήσετε να επιστρέψετε στη δουλειά σας λόγω καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσης, είστε υποχρεωμένοι να ενημερώσετε τον εργοδότη σας, σύμφωνα με νομικούς εμπειρογνώμονες. Οι εργοδότες δεν έχουν καμία νομική υποχρέωση να πληρώσουν τους εργαζόμενους που απουσιάζουν εξαιτίας μιας καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσης, λένε οι ειδικοί, εκτός αν αυτό αναφέρεται στη σύμβασή τους.
Περιστάσεις που δεν θεωρούνται έκτακτες είναι:
Οποιαδήποτε απεργία προσωπικού εκτός του αερομεταφορέα που επηρεάζει τη λειτουργία της αεροπορικής εταιρείας μπορεί να θεωρηθεί ως έκτακτη περίσταση. Ωστόσο, για να απαλλαγεί από την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να αποδείξει ότι: i) υπάρχει σχέση μεταξύ των έκτακτων περιστάσεων και της καθυστέρησης ή της ματαίωσης, και ii) η καθυστέρηση ή η ματαίωση δεν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.
Εάν η αεροπορική εταιρεία δεν σας δώσει ικανοποιητική εξήγηση, μπορείτε να απευθυνθείτε στην εθνική σας αρχή για περαιτέρω βοήθεια.
Ποια όμως είναι τα δικαιώματα των επιβατών που είχαν σήμερα προγραμματισμένη πτήση και η οποία είτε καθυστέρησε είτε ακυρώθηκε;
Εάν η πτήση σας ακυρωθεί δικαιούσθε:
- Επιστροφή εντός επτά (7) ημερών του αντιτίμου του εισιτηρίου κατά το μέρος που δεν χρησιμοποιήθηκε ή ακόμη και για το μέρος που χρησιμοποιήθηκε εφόσον η πτήση δεν εξυπηρετεί πλέον κανέναν σκοπό
- Θέση σε εναλλακτική πτήση για τον τελικό προορισμό το συντομότερο δυνατό
- Θέση σε εναλλακτική πτήση για τον τελικό προορισμό άλλη μέρα που να σας εξυπηρετεί, εφόσον υπάρχουν θέσεις.
Εάν μια άλλη αεροπορική εταιρεία διαθέτει θέση σε πτήση η οποία αναχωρεί για τον προορισμό σας πολύ νωρίτερα ή μπορείτε να χρησιμοποιήσετε άλλους τρόπους μεταφοράς, τότε έχετε το δικαίωμα να κάνετε κράτηση σε αυτό το εναλλακτικό μέσο μεταφοράς.
Θα πληρώσει η αεροπορική εταιρεία για διαμονή και φαγητό
Εάν έχετε αποκλειστεί στο εξωτερικό ή στο αεροδρόμιο λόγω ακύρωσης πτήσης, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει επίσης να σας παρέχουν βοήθεια μέχρι να μπορέσετε να αναχωρήσετε για τον προορισμό σας.Αυτό περιλαμβάνει γεύματα και αναψυκτικά ανάλογα του χρόνου αναμονής, διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο και μεταφορά μεταξύ αερολιμένα και καταλύματος (ξενοδοχείου ή άλλου), εάν πρόκειται το ταξίδι να πραγματοποιηθεί τουλάχιστον την επόμενη ημέρα. Η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να σας προσφέρει και έναν τρόπο επικοινωνίας (επιστροφή χρημάτων για το κόστος των τηλεφωνικών κλήσεων).
Εάν η αεροπορική σας εταιρεία δεν μπορεί να σας τα παρέχει αυτά, έχετε το δικαίωμα να διεκδικήσετε αποζημίωση για τα επιπλέον έξοδα. Σε αυτή την περίπτωση, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας συνιστά στους πολίτες να κρατούν τις αποδείξεις και να μην ξοδεύουν περισσότερα από όσα χρειάζεται.
Τι αποζημίωση μπορώ να πάρω εάν η πτήση μου καθυστερήσει
Δικαιούστε την ίδια βοήθεια όπως και για την ακύρωση εάν η πτήση σας καθυστερήσει περισσότερο από δύο ώρες. Μπορείτε επίσης να ζητήσετε αποζημίωση εάν η πτήση σας φτάσει στον προορισμό της με καθυστέρηση μεγαλύτερη των τριών ωρών. Εάν καθυστερήσετε περισσότερο από πέντε ώρες και δεν θέλετε πλέον να ταξιδέψετε, μπορείτε να λάβετε πλήρη επιστροφή χρημάτων.Ποια είναι τα δικαιώματά μου εάν έχω κλείσει πακέτο διακοπών
Εάν κλείσατε ένα πακέτο διακοπών με εταιρεία που είναι μέλος της ABTA και η πτήση σας ακυρωθεί, δικαιούστε είτε να πετάξετε με εναλλακτική πτήση είτε να λάβετε πλήρη επιστροφή χρημάτων.Μπορώ να ζητήσω επιπλέον αποζημίωση για περαιτέρω προβλήματα που μπορεί να προκαλέσει η καθυστέρηση ή η ακύρωση πτήσης
Πλέον, οι επιβάτες δεν δικαιούνται επιπλέον αποζημίωση για την αναστάτωση που μπορεί να προκαλέσει μια απεργία του προσωπικού του αεροδρομίου, οι κακές καιρικές συνθήκες ή άλλες «έκτακτες περιστάσεις».Ωστόσο, σε άλλες περιπτώσεις – όταν θεωρείται ότι φταίει η αεροπορική εταιρεία – έχετε ορισμένα δικαιώματα βάσει της νομοθεσίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Αυτά ισχύουν όταν πετάτε με οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία από αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου, ή φτάνετε σε αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου με αεροπορική εταιρεία της ΕΕ ή του Ηνωμένου Βασιλείου ή φτάνετε σε ένα αεροδρόμιο της ΕΕ με αεροπορική εταιρεία του Ηνωμένου Βασιλείου. Το τι δικαιούστε εξαρτάται από το τι προκάλεσε την ακύρωση και από το πόσο νωρίς ενημερωθήκατε. Εάν ενημερωθήκατε για την ακύρωση της πτήσης σας λιγότερο από δύο εβδομάδες νωρίτερα, μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση με βάση τις ώρες της εναλλακτικής πτήσης που σας προτείνει η αεροπορική εταιρία.
Το ποσό που δικαιούστε εξαρτάται επίσης από το πόσο μακριά ταξιδεύετε:
- για πτήσεις μικρής απόστασης (ως 1500 χλμ): 250 ευρώ
- για πτήσεις μεσαίας απόστασης (από 1500 ως 3500 χλμ και ενδοκοινοτικές άνω των 1500 χλμ): 400 ευρώ
- για πτήσεις μεγάλης απόστασης (άνω των 3500 χλμ ή μη ενδοκοινοτικές): 600 ευρώ
Τι θα συμβεί αν δεν μπορώ να επιστρέψω στη δουλειά μου εξαιτίας καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσης
Οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα σας επιστρέψουν χρήματα για απώλεια κερδών. Είναι υπεύθυνες μόνο για την κάλυψη των άμεσων εξόδων, όπως δωμάτια ξενοδοχείου, γεύματα και εναλλακτικές πτήσεις. Δεν υποχρεούνται να καλύψουν επακόλουθες ζημίες. Συνήθως, ούτε τα συμβόλαια ταξιδιωτικής ασφάλισης καλύπτουν την απώλεια κερδών.Εάν πιστεύετε ότι θα αργήσετε να επιστρέψετε στη δουλειά σας λόγω καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσης, είστε υποχρεωμένοι να ενημερώσετε τον εργοδότη σας, σύμφωνα με νομικούς εμπειρογνώμονες. Οι εργοδότες δεν έχουν καμία νομική υποχρέωση να πληρώσουν τους εργαζόμενους που απουσιάζουν εξαιτίας μιας καθυστέρησης ή ακύρωσης πτήσης, λένε οι ειδικοί, εκτός αν αυτό αναφέρεται στη σύμβασή τους.
Έκτακτες περιστάσεις: Πότε δεν δικαιούστε αποζημίωση
Οι έκτακτες περιστάσεις μπορεί να έχουν ως συνέπεια περισσότερες από μία ακυρώσεις ή καθυστερήσεις άφιξης στον τελικό προορισμό. Μερικά από τα παραδείγματα συμβάντων που χαρακτηρίζονται ως έκτακτες περιστάσεις είναι: αποφάσεις διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, πολιτική αστάθεια, κακές καιρικές συνθήκες και κίνδυνοι για την ασφάλεια.Περιστάσεις που δεν θεωρούνται έκτακτες είναι:
- τα περισσότερα τεχνικά προβλήματα που ανακύπτουν κατά τη συντήρηση του αεροσκάφους ή οφείλονται σε έλλειψη συντήρησής του
- πρόσκρουση αεροσκάφους σε κινητή σκάλα επιβίβασης
- απεργίες του προσωπικού του αερομεταφορέα (εσωτερική απεργία)
Οποιαδήποτε απεργία προσωπικού εκτός του αερομεταφορέα που επηρεάζει τη λειτουργία της αεροπορικής εταιρείας μπορεί να θεωρηθεί ως έκτακτη περίσταση. Ωστόσο, για να απαλλαγεί από την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να αποδείξει ότι: i) υπάρχει σχέση μεταξύ των έκτακτων περιστάσεων και της καθυστέρησης ή της ματαίωσης, και ii) η καθυστέρηση ή η ματαίωση δεν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα.
Εάν η αεροπορική εταιρεία δεν σας δώσει ικανοποιητική εξήγηση, μπορείτε να απευθυνθείτε στην εθνική σας αρχή για περαιτέρω βοήθεια.