Υπουργείο Εθνικής Άμυνας: Συστήνεται νέα Διοίκηση Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών
Ποιο θα είναι το έργο της
Η νέα Διοίκηση έχει ως αποστολή τη συνδρομή σε όλο το εύρος δράσεως του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, για την αντιμετώπιση των συμβάντων πολιτικής προστασίας
Ο Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης παρουσίασε χτες, Τρίτη 23 Ιουλίου 2024, την πρόταση σύστασης της Διοίκησης Κατασκευών και Αντιμετώπισης Φυσικών Καταστροφών (ΔΙ.ΚΑ.Φ.ΚΑ) κατά τη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής.
Η νέα Διοίκηση έχει ως αποστολή τη συνδρομή σε όλο το εύρος δράσεως του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, για την αντιμετώπιση των συμβάντων πολιτικής προστασίας, που εκτείνεται από την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση έως και την βραχεία αποκατάστασή τους. Πρόκειται για έναν Μείζονα Σχηματισμό που λειτουργεί υπό την πλήρη διοίκηση του κ. Α/ΓΕΕΘΑ, υπάγεται απευθείας σε αυτόν, με πλήρη στελέχωση και ικανότητα άμεσης επιχειρησιακής ετοιμότητας. Στη ΔΙ.Κ.Α.Φ.ΚΑ. υπάγεται διοικητικά η Μονάδα Μελετών – Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) με σχέση Διοικητικής Διοίκησης και Επιχειρησιακού Ελέγχου. Είναι η Μονάδα που μεταφορικά και κυριολεκτικά ανοίγει δρόμους. Ιχνηλατεί διεξόδους σε δύσβατα μονοπάτια και καταστάσεις άμεσης αναγκαιότητας, κατασκευάζοντας έργα υποδομής και αναβάθμισης χάριν της ευημερίας των πολιτών της χώρας μας, των ακριτικών συνήθως περιοχών, ενώ παράλληλα συνδράμει στην ανακατασκευή υποδομών που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Η ΔΙ.Κ.Α.Φ.ΚΑ, είναι Διακλαδικός Σχηματισμός, που σημαίνει πως και οι 3 Κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, αλλά, επιπλέον, και η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ), και ο Ειδικός Λόχος Αντιμετώπισης Πυρηνικής Βιολογικής Χημικής Άμυνας (ΕΔΛΟ/ΠΒΧ) του ΓΕΕΘΑ, συνδράμουν με προσωπικό και μέσα στην υλοποίηση των εκάστοτε επιχειρησιακών δράσεων της για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, κατόπιν διαταγής του κ. Α/ΓΕΕΘΑ, εφόσον ζητηθεί η συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Πρόκειται για προσωπικό και μέσα Μονάδων που εξακολουθούν να ανήκουν στις μείζονες Διοικήσεις και Σχηματισμούς, αλλά κατόπιν διαταγής του κ. Α/ΓΕΕΘΑ, ενεργοποιείται ο διττός ρόλος τους, και υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο ή υπό την τακτική διοίκηση του ΓΕΕΘΑ/ΔΙΚΑΦΚΑ, οι μονάδες αυτές είναι έτοιμες να ανταποκριθούν σε μηδενικό χρόνο στις προκλήσεις που η αλλαγή του κλιματικού περιβάλλοντος και τα ακραία καιρικά φαινόμενα δημιουργούν. Αποκτούν λοιπόν τώρα, οι εν λόγω αυτοτελείς Μονάδες, ένα δεύτερο ρόλο, μια δεύτερη σωρευτικά Αποστολή, που είναι η συνδρομή στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.
Στο πλαίσιο αυτού του δεύτερου, αλλά εξόχως σημαντικού ρόλου τους, καλούνται να συντρέξουν στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία, τόσο θεσμικά όσο και εν τοις πράγμασι, αποτελεί τον κυρίαρχο παράγοντα διαχείρισης κρίσεων και αντιμετώπισης κινδύνων αλλά και την κατεξοχήν επιχειρησιακή δομή της πολιτικής προστασίας της Χώρας. Επιπλέον, ορίζεται στο πεδίο του συμβάντος, κατάλληλος και έμπειρος Αξιωματικός, ο οποίος σε συνεργασία με τον τακτικό Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ελέγχει το προς εκτέλεση έργο ή αποστολή, τη δυνατότητα προσέγγισης των μέσων και υλοποίησης των απαιτήσεων. Προβαίνει, δηλαδή, σε αναγνώριση για την αποστολή της κατάλληλης, ποσοτικά και ποιοτικά, δύναμης και ακολούθως προτείνει το καταλληλότερο είδος μηχανήματος, μέσων ή εξειδικευμένου προσωπικού για την εκτέλεση της αποστολής ή του έργου, έχοντας ιδίοις όμμασι εκτιμήσει τις ιδιαιτερότητες των συγκεκριμένων περιοχών από άποψη κίνδυνου.
Αντίστοιχα, για το συντονισμό της διάθεσης των μέσων, κατάλληλος Αξιωματικός βρίσκεται στο ΕΣΚΕΔΙΚ, για τον καθαρισμό των μέσων που θα διατεθούν και την έγκαιρη ειδοποίηση των εμπλεκομένων μονάδων, ώστε να ξεκινήσουν προπαρασκευαστικές ενέργειες και κίνηση προς το συμβάν, πριν ακόμα εκδοθεί η έγγραφη διαταγή. Η εν λόγω προνοητική διαδικασία επιφέρει την αύξηση της αποτελεσματικότητας της συνδρομής των Ενόπλων Δυνάμεων, στο κρίσιμο στάδιο της διαχείρισης έκτακτης ανάγκης από τον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων. Και λέω κρίσιμο, γιατί είναι το στάδιο όπου απαιτείται, σε ιδιαίτερα περιορισμένο χρονικό διάστημα, η βέλτιστη απόκριση και λειτουργία κάθε επιμέρους δομής πολιτικής προστασίας υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Επιπρόσθετα, η ΔΙΚΑΦΚΑ διαθέτει την τεχνογνωσία για να προβαίνει σε αναλύσεις κινδύνου, οι οποίες λαμβάνονται υπόψη για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και δράση, ώστε να αποτυπώνεται με σαφήνεια και να εκτιμάται ορθά η συνδρομή μέσων και προσωπικού των εκάστοτε Μονάδων. Οι εν λόγω εκτιμήσεις επικινδυνότητας καθορίζουν και τις προωθήσεις των εκάστοτε μηχανημάτων ή της διάθεσης των σχετικών μέσων.
Η νέα Διοίκηση έχει ως αποστολή τη συνδρομή σε όλο το εύρος δράσεως του Εθνικού Μηχανισμού Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, για την αντιμετώπιση των συμβάντων πολιτικής προστασίας, που εκτείνεται από την πρόληψη, την ετοιμότητα, την αντιμετώπιση έως και την βραχεία αποκατάστασή τους. Πρόκειται για έναν Μείζονα Σχηματισμό που λειτουργεί υπό την πλήρη διοίκηση του κ. Α/ΓΕΕΘΑ, υπάγεται απευθείας σε αυτόν, με πλήρη στελέχωση και ικανότητα άμεσης επιχειρησιακής ετοιμότητας. Στη ΔΙ.Κ.Α.Φ.ΚΑ. υπάγεται διοικητικά η Μονάδα Μελετών – Κατασκευών (ΜΟΜΚΑ) με σχέση Διοικητικής Διοίκησης και Επιχειρησιακού Ελέγχου. Είναι η Μονάδα που μεταφορικά και κυριολεκτικά ανοίγει δρόμους. Ιχνηλατεί διεξόδους σε δύσβατα μονοπάτια και καταστάσεις άμεσης αναγκαιότητας, κατασκευάζοντας έργα υποδομής και αναβάθμισης χάριν της ευημερίας των πολιτών της χώρας μας, των ακριτικών συνήθως περιοχών, ενώ παράλληλα συνδράμει στην ανακατασκευή υποδομών που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές.
Η ΔΙ.Κ.Α.Φ.ΚΑ, είναι Διακλαδικός Σχηματισμός, που σημαίνει πως και οι 3 Κλάδοι των Ενόπλων Δυνάμεων, ΓΕΣ, ΓΕΝ, ΓΕΑ, αλλά, επιπλέον, και η Διοίκηση Ειδικού Πολέμου (ΔΕΠ), και ο Ειδικός Λόχος Αντιμετώπισης Πυρηνικής Βιολογικής Χημικής Άμυνας (ΕΔΛΟ/ΠΒΧ) του ΓΕΕΘΑ, συνδράμουν με προσωπικό και μέσα στην υλοποίηση των εκάστοτε επιχειρησιακών δράσεων της για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, κατόπιν διαταγής του κ. Α/ΓΕΕΘΑ, εφόσον ζητηθεί η συνδρομή των Ενόπλων Δυνάμεων από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Πρόκειται για προσωπικό και μέσα Μονάδων που εξακολουθούν να ανήκουν στις μείζονες Διοικήσεις και Σχηματισμούς, αλλά κατόπιν διαταγής του κ. Α/ΓΕΕΘΑ, ενεργοποιείται ο διττός ρόλος τους, και υπό τον επιχειρησιακό έλεγχο ή υπό την τακτική διοίκηση του ΓΕΕΘΑ/ΔΙΚΑΦΚΑ, οι μονάδες αυτές είναι έτοιμες να ανταποκριθούν σε μηδενικό χρόνο στις προκλήσεις που η αλλαγή του κλιματικού περιβάλλοντος και τα ακραία καιρικά φαινόμενα δημιουργούν. Αποκτούν λοιπόν τώρα, οι εν λόγω αυτοτελείς Μονάδες, ένα δεύτερο ρόλο, μια δεύτερη σωρευτικά Αποστολή, που είναι η συνδρομή στην αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών.
Στο πλαίσιο αυτού του δεύτερου, αλλά εξόχως σημαντικού ρόλου τους, καλούνται να συντρέξουν στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, η οποία, τόσο θεσμικά όσο και εν τοις πράγμασι, αποτελεί τον κυρίαρχο παράγοντα διαχείρισης κρίσεων και αντιμετώπισης κινδύνων αλλά και την κατεξοχήν επιχειρησιακή δομή της πολιτικής προστασίας της Χώρας. Επιπλέον, ορίζεται στο πεδίο του συμβάντος, κατάλληλος και έμπειρος Αξιωματικός, ο οποίος σε συνεργασία με τον τακτικό Διοικητή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, ελέγχει το προς εκτέλεση έργο ή αποστολή, τη δυνατότητα προσέγγισης των μέσων και υλοποίησης των απαιτήσεων. Προβαίνει, δηλαδή, σε αναγνώριση για την αποστολή της κατάλληλης, ποσοτικά και ποιοτικά, δύναμης και ακολούθως προτείνει το καταλληλότερο είδος μηχανήματος, μέσων ή εξειδικευμένου προσωπικού για την εκτέλεση της αποστολής ή του έργου, έχοντας ιδίοις όμμασι εκτιμήσει τις ιδιαιτερότητες των συγκεκριμένων περιοχών από άποψη κίνδυνου.
Αντίστοιχα, για το συντονισμό της διάθεσης των μέσων, κατάλληλος Αξιωματικός βρίσκεται στο ΕΣΚΕΔΙΚ, για τον καθαρισμό των μέσων που θα διατεθούν και την έγκαιρη ειδοποίηση των εμπλεκομένων μονάδων, ώστε να ξεκινήσουν προπαρασκευαστικές ενέργειες και κίνηση προς το συμβάν, πριν ακόμα εκδοθεί η έγγραφη διαταγή. Η εν λόγω προνοητική διαδικασία επιφέρει την αύξηση της αποτελεσματικότητας της συνδρομής των Ενόπλων Δυνάμεων, στο κρίσιμο στάδιο της διαχείρισης έκτακτης ανάγκης από τον Εθνικό Μηχανισμό Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων. Και λέω κρίσιμο, γιατί είναι το στάδιο όπου απαιτείται, σε ιδιαίτερα περιορισμένο χρονικό διάστημα, η βέλτιστη απόκριση και λειτουργία κάθε επιμέρους δομής πολιτικής προστασίας υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Επιπρόσθετα, η ΔΙΚΑΦΚΑ διαθέτει την τεχνογνωσία για να προβαίνει σε αναλύσεις κινδύνου, οι οποίες λαμβάνονται υπόψη για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό και δράση, ώστε να αποτυπώνεται με σαφήνεια και να εκτιμάται ορθά η συνδρομή μέσων και προσωπικού των εκάστοτε Μονάδων. Οι εν λόγω εκτιμήσεις επικινδυνότητας καθορίζουν και τις προωθήσεις των εκάστοτε μηχανημάτων ή της διάθεσης των σχετικών μέσων.