Μετρό Θεσσαλονίκης: Σε τέσσερις μήνες η παράδοση της βασικής γραμμής - 8 μήνες μετά η επέκταση της Καλαμαριάς
Χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό
Τα δρομολόγια θα γίνονται στην αρχή κάθε τρία λεπτά, με δυνατότητα στη συνέχεια να πραγματοποιούνται κάθε 1,5 λεπτό
Σε τέσσερις μήνες θα παραδοθεί η βασική γραμμή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, «οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 99%, σε όλους τους σταθμούς πλην της Βενιζέλου. Στη Βενιζέλου θα τελειώσουν στις αρχές Σεπτεμβρίου, προφανώς επειδή εκεί ξεκίνησαν πιο αργά».
Σε πρώτη φάση θα λειτουργήσει η βασική γραμμή, ενώ τα δρομολόγια θα γίνονται στην αρχή κάθε τρία λεπτά, με δυνατότητα στη συνέχεια να πραγματοποιούνται κάθε 1,5 λεπτό.
Οι δοκιμές είναι σε εξέλιξη και σύμφωνα με τον υφυπουργό, «γίνεται μια δοκιμή των συστημάτων με την παρουσία και της γερμανικής εταιρείας TUV Rheinland, η οποία θα κάνει την πιστοποίηση. Είναι πολύ αυστηρή εταιρεία. Στις δοκιμές συμμετέχουν και η κοινοπραξία κατασκευής και ο πάροχος των τρένων που είναι εν προκειμένω η Hitachi Rail και η εταιρεία λειτουργίας που είναι η ΤΗΕΜΑ».
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ελέγχων αναφέρει τις πόρτες από τις οποίες μπαίνουν οι επιβάτες στο Μετρό.
«Οι σταθμοί της Θεσσαλονίκης είναι διαφορετικοί από εκείνους της Αθήνας. Ο επιβάτης δεν βλέπει την αποβάθρα. Υπάρχουν πόρτες που ανοίγουν και κλείνουν αυτόματα. Δηλαδή, όταν έρχεται το τρένο ανοίγει η πόρτα και μπαίνει κάποιος από την πόρτα στο τρένο. Δεν έχει πρόσβαση στην αποβάθρα. Αυτές οι πόρτες, όταν εγκαταστάθηκαν, επί τρεις μέρες άνοιγαν και έκλειναν συνέχεια μόνες τους για να δοκιμαστούν. Αυτά ήταν τα αρχικά συστήματα, όμως όλα συνολικά υφίστανται διαρκώς δοκιμές», σχολιάζει.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο αποφασίστηκε το 2003 να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, 9,6 χιλιόμετρα γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς και 18 υπερ - αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους.
«Κάθε δύο σταθμούς υπάρχει χωριστή τροφοδοσία. Αν κοπεί, για παράδειγμα, το ρεύμα στη Μοναστηρίου, ανοίγει άλλος υποσταθμός στο Βαρδάρη. Αν κοπεί στον Βαρδάρη, ανοίγει άλλος στο Συντριβάνι», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος. Ο ίδιος τονίζει ότι «για όλα υπάρχουν προβλέψεις ασφαλείας» και σημειώνει: «πρέπει να διακοπεί το ρεύμα σε όλη τη Θεσσαλονίκη για να διακοπεί το μετρό». Ακόμη και τότε, όμως, όπως αναφέρει, «υπάρχουν διάδρομοι διαφυγής και σημάνσεις ώστε κάποιος να βγαίνει κατευθείαν στο σταθμό».
Ο κ. Ταχιάος δηλώνει κατηγορηματικά ότι «δεν υπάρχει θέμα πλημμύρας», ούτε «περίπτωση σύγκρουσης συρμών», αφού «υπάρχουν δύο σήραγγες, στη μία ο συρμός πηγαίνει και στην άλλη έρχεται, ενώ όλα είναι πολύ καλά μελετημένα. Δεν υπάρχει περίπτωση ένα τρένο να πέσει στο μπροστινό του».
Συνοδοί υπάρχουν και στο μετρό της Κοπεγχάγης, το οποίο είναι της ίδιας φιλοσοφίας με το μετρό της Θεσσαλονίκης, ενώ τα τρένα τους έχουν επίσης κατασκευαστεί από την ίδια εταιρεία. «Οι συνοδοί στην Κοπεγχάγη δεν επιβαίνουν στα τρένα, είναι στους σταθμούς. Κατά διαστήματα μπαίνουν στα τρένα για να ελέγχουν αν όλα εξελίσσονται ομαλά», σχολιάζει ο υφυπουργός.
Στο ερώτημα ποιες εκκρεμότητες υπάρχουν, απαντά ότι «είναι πολλές οι εργολαβίες, δεν είναι μία, και το ζητούμενο είναι να συνδυαστούν όλες μαζί. Παράλληλα αναμένονται και άλλα 15 τρένα».
Εκπαίδευση προσωπικού και νέες προσλήψεις
Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η εκπαίδευση του προσωπικού που έχει προσληφθεί, ενώ γίνονται και νέες προσλήψεις. «Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ουσιαστικά ο συντονισμός σε κάθε επίπεδο για να είναι όλα έτοιμα τον Νοέμβριο φέτος» συμπληρώνει.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, «οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν ολοκληρωθεί σε ποσοστό 99%, σε όλους τους σταθμούς πλην της Βενιζέλου. Στη Βενιζέλου θα τελειώσουν στις αρχές Σεπτεμβρίου, προφανώς επειδή εκεί ξεκίνησαν πιο αργά».
Σε πρώτη φάση θα λειτουργήσει η βασική γραμμή, ενώ τα δρομολόγια θα γίνονται στην αρχή κάθε τρία λεπτά, με δυνατότητα στη συνέχεια να πραγματοποιούνται κάθε 1,5 λεπτό.
Οι δοκιμές είναι σε εξέλιξη και σύμφωνα με τον υφυπουργό, «γίνεται μια δοκιμή των συστημάτων με την παρουσία και της γερμανικής εταιρείας TUV Rheinland, η οποία θα κάνει την πιστοποίηση. Είναι πολύ αυστηρή εταιρεία. Στις δοκιμές συμμετέχουν και η κοινοπραξία κατασκευής και ο πάροχος των τρένων που είναι εν προκειμένω η Hitachi Rail και η εταιρεία λειτουργίας που είναι η ΤΗΕΜΑ».
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ελέγχων αναφέρει τις πόρτες από τις οποίες μπαίνουν οι επιβάτες στο Μετρό.
«Οι σταθμοί της Θεσσαλονίκης είναι διαφορετικοί από εκείνους της Αθήνας. Ο επιβάτης δεν βλέπει την αποβάθρα. Υπάρχουν πόρτες που ανοίγουν και κλείνουν αυτόματα. Δηλαδή, όταν έρχεται το τρένο ανοίγει η πόρτα και μπαίνει κάποιος από την πόρτα στο τρένο. Δεν έχει πρόσβαση στην αποβάθρα. Αυτές οι πόρτες, όταν εγκαταστάθηκαν, επί τρεις μέρες άνοιγαν και έκλειναν συνέχεια μόνες τους για να δοκιμαστούν. Αυτά ήταν τα αρχικά συστήματα, όμως όλα συνολικά υφίστανται διαρκώς δοκιμές», σχολιάζει.
Το μετρό της Θεσσαλονίκης, το οποίο αποφασίστηκε το 2003 να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, με χρηματοδότηση του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς με κεντρική αποβάθρα, 9,6 χιλιόμετρα γραμμής με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς και 18 υπερ - αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους.
«Κάθε δύο σταθμούς υπάρχει χωριστή τροφοδοσία. Αν κοπεί, για παράδειγμα, το ρεύμα στη Μοναστηρίου, ανοίγει άλλος υποσταθμός στο Βαρδάρη. Αν κοπεί στον Βαρδάρη, ανοίγει άλλος στο Συντριβάνι», επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος. Ο ίδιος τονίζει ότι «για όλα υπάρχουν προβλέψεις ασφαλείας» και σημειώνει: «πρέπει να διακοπεί το ρεύμα σε όλη τη Θεσσαλονίκη για να διακοπεί το μετρό». Ακόμη και τότε, όμως, όπως αναφέρει, «υπάρχουν διάδρομοι διαφυγής και σημάνσεις ώστε κάποιος να βγαίνει κατευθείαν στο σταθμό».
Ο κ. Ταχιάος δηλώνει κατηγορηματικά ότι «δεν υπάρχει θέμα πλημμύρας», ούτε «περίπτωση σύγκρουσης συρμών», αφού «υπάρχουν δύο σήραγγες, στη μία ο συρμός πηγαίνει και στην άλλη έρχεται, ενώ όλα είναι πολύ καλά μελετημένα. Δεν υπάρχει περίπτωση ένα τρένο να πέσει στο μπροστινό του».
Χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό
Στους συρμούς δεν θα υπάρχουν οδηγοί, αλλά συνοδοί προκειμένου σε πρώτη φάση το κοινό να εξοικειωθεί με το τρένο. Ο ρόλος των συνοδών είναι να διαπιστώνουν, αν υπάρχουν προβλήματα, ενώ οι ίδιοι μπορούν να λειτουργήσουν και χειροκίνητα τον συρμό, αν για κάποιο λόγο σταματήσει.Συνοδοί υπάρχουν και στο μετρό της Κοπεγχάγης, το οποίο είναι της ίδιας φιλοσοφίας με το μετρό της Θεσσαλονίκης, ενώ τα τρένα τους έχουν επίσης κατασκευαστεί από την ίδια εταιρεία. «Οι συνοδοί στην Κοπεγχάγη δεν επιβαίνουν στα τρένα, είναι στους σταθμούς. Κατά διαστήματα μπαίνουν στα τρένα για να ελέγχουν αν όλα εξελίσσονται ομαλά», σχολιάζει ο υφυπουργός.
Τουλάχιστον οκτώ μήνες μετά τη βασική γραμμή η επέκταση της Καλαμαριάς
Σε ό,τι αφορά την παράδοση του μετρό στην επέκταση της Καλαμαριάς, ο κ. Ταχιάος αναφέρει ότι «δεν υπάρχει ημερομηνία» και διευκρινίζει ότι «σίγουρα θα χρειαστούν τουλάχιστον οκτώ μήνες μετά την παράδοση της βασικής γραμμής».Στο ερώτημα ποιες εκκρεμότητες υπάρχουν, απαντά ότι «είναι πολλές οι εργολαβίες, δεν είναι μία, και το ζητούμενο είναι να συνδυαστούν όλες μαζί. Παράλληλα αναμένονται και άλλα 15 τρένα».
Ο σταθμός μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία
Σχετικά με τον σταθμό μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία επισημαίνει ότι «υπάρχει μια εκκρεμότητα γιατί εκεί δεν είχαν τελειώσει οι απαλλοτριώσεις από το Δήμο» και προσθέτει: «αυτό θα λήξει και θα είναι έτοιμος ο σταθμός μετεπιβίβασης τον Νοέμβριο, κατά την παράδοση του έργου».Εκπαίδευση προσωπικού και νέες προσλήψεις
Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η εκπαίδευση του προσωπικού που έχει προσληφθεί, ενώ γίνονται και νέες προσλήψεις. «Αυτό που συμβαίνει τώρα είναι ουσιαστικά ο συντονισμός σε κάθε επίπεδο για να είναι όλα έτοιμα τον Νοέμβριο φέτος» συμπληρώνει.