Κάπου στα µέσα Μαΐου το γερµανικό περιοδικό «Focus» περιέγραφε το ταξίδι µε ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα ως «ταξίδι του τρόµου». Τον χαρακτηρισµό του τον βάσιζε στο εξής περιστατικό: «Τα εισιτήρια στοιχίζουν 400 ευρώ, έχουν ήδη προκρατηθεί και πληρωθεί. Φτάνει στην ώρα του, µαζί µε τα τρία παιδιά του, στο λιµάνι της Ραφήνας, στην Ανατολική Αττική. Το αυτοκίνητο περιµένει στη ράµπα φορτοεκφόρτωσης του πλοίου για την Τήνο. […] Ο καπετάνιος επιθεωρεί τα αυτοκίνητα που περιµένουν […] και λέει: "Με 90% δεν µπαίνεις εδώ µέσα". […] Φωνάζουν την Ακτοφυλακή, η οποία δίνει δίκιο στον καπετάνιο. Το πλοίο αναχωρεί χωρίς τη συγκεκριµένη οικογένεια».

Όπως αναφέρει ο συντάκτης του άρθρου, πρόκειται για ένα ηλεκτροκίνητο Tesla και «αυτό που συνέβη στον συγκεκριµένο οικογενειάρχη έχει να κάνει µε δύο εγκυκλίους του ελληνικού υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής που αφορούν αµιγώς ηλεκτρικά οχήµατα, υβριδικά οχήµατα ή αυτοκίνητα που κινούνται µε «εναλλακτικά καύσιµα», όπως φυσικό αέριο και υγραέριο. Σε πλοία µε προορισµό τα ελληνικά λιµάνια δεν επιτρέπεται να επιβιβάζονται ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν τα επίπεδα φόρτισης της µπαταρίας ξεπερνούν το 40%».

Πάντως, θα πρέπει να σηµειωθεί ότι η δυσκολία κατάσβεσης µιας πυρκαγιάς σε ένα πλοίο που µεταφέρει ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήµατα έχει αρχίσει να αποτελεί, δικαίως, έναν από τους σηµαντικούς λόγους ανησυχίας µεταξύ των ναυτιλιακών εταιρειών.

Ήδη µετράµε µερικά περιστατικά φωτιάς που προκλήθηκαν λόγω υπερθέρµανσης των µπαταριών λιθίου ενός από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που µεταφέρονταν. Οι µπαταρίες λιθίου των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιέχουν ένα εύφλεκτο υγρό και µπορούν να αναφλεγούν, αν είναι υπερφορτισµένες, αν υπάρχει κατασκευαστικό ελάττωµα ή υφίστανται υψηλές θερµοκρασίες.

∆εν επιτρέπεται τα επίπεδα φόρτισης της µπαταρίας να ξεπερνούν το 40%, καθώς οι µπαταρίες λιθίου περιέχουν ένα εύφλεκτο υγρό και µπορούν να αναφλεγούν, αν είναι υπερφορτισµένες

Αξίζει να αναφερθεί ότι σε ανάλυσή της η Allianz ανέφερε ότι οι µπαταρίες λιθίου µπορούν να καίγονται επί µέρες µέσω συνεχών αναφλέξεων και είναι δύσκολο να κατασβεστούν, αν το πλήρωµα δεν επέµβει ακαριαία. Αυτό είναι δύσκολο να συµβεί τις περισσότερες φορές, ενώ, ακόµα κι αν γίνει άµεσα αντιληπτό το ξέσπασµα της πυρκαγιάς, τις περισσότερες φορές είναι ιδιαίτερα δύσκολη η προσέγγιση των µελών του πληρώµατος στο σηµείο εξαιτίας του γεγονότος ότι τα οχήµατα είναι συνήθως στοιβαγµένα το ένα δίπλα στο άλλο, χωρίς κανένα κενό ανάµεσά τους.

Όλα τα παραπάνω καθιστούν επιτακτική την ανάγκη αναθεώρησης, και µάλιστα όσο το δυνατόν συντοµότερα, των κανόνων µεταφοράς τέτοιων οχηµάτων, όπως και των διαδικασιών φόρτωσης/εκφόρτωσης, αλλά και των µεθόδων κατάσβεσης. Η εκπαίδευση του πληρώµατος στη διαχείριση µιας τέτοιας κρίσης χρειάζεται επίσης αναθεώρηση και να είναι εντατικότερη, όπως και η υιοθέτηση «εξυπνότερων» συστηµάτων πυρανίχνευσης και καταστολής.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες

Πάντως, αν κάποιος εν µέσω τουριστικής σεζόν θελήσει να µεταβεί σε ένα από τα ελληνικά νησιά µε το ηλεκτρικό του αυτοκίνητο, θα πρέπει να γνωρίζει ότι:

  1. Υπάρχει σύσταση προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και όχι νόµος. Πρέπει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να είναι φορτισµένα τουλάχιστον κατά 40%.

  2. Κατά την είσοδο του ηλεκτρικού Ι.Χ. γίνεται δειγµατοληπτικός έλεγχος από το πλήρωµα, το οποίο ρωτάει τον οδηγό πόσο φορτισµένη είναι η µπαταρία, βάσει της ένδειξης του Ι.Χ. Οι ίδιοι δεν έχουν δικαιοδοσία να µπουν στο Ι.Χ. και να το ελέγξουν µόνοι τους.

  3. Τα πλοία είναι εφοδιασµένα µε ειδικές κουβέρτες, τις οποίες, αν πάρει φωτιά κάποιο ηλεκτρικό Ι.Χ., τις ρίχνουν πάνω στο όχηµα και περιορίζουν τη φλόγα. Kατευθυντήριες οδηγίες (14/11/2023 & 16/4/2024) προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες για τη µεταφορά οχηµάτων εναλλακτικών καυσίµων (AFVs) µε τα πλοία της ακτοπλοΐας, µε σκοπό την ενηµέρωση, πρόληψη και τον περιορισµό πιθανών κινδύνων, έχει εκδώσει το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Σηµειώνεται ότι στα AFVs περιλαµβάνονται:

- Τα αµιγώς ηλεκτρικά και επαναφορτιζόµενα υβριδικά οχήµατα που φέρουν συσσωρευτές (µπαταρίες).

- Τα οχήµατα που χρησιµοποιούν υγροποιηµένα και συµπιεσµένα αέρια καύσιµα. Επισηµαίνεται ότι υπάρχει υποχρέωση από τους επιβάτες-οδηγούς να ενηµερώνουν άµεσα το πλήρωµα του πλοίου σε περίπτωση λήψης οποιασδήποτε ένδειξης συναγερµού από το όχηµά τους. ∆εν επιτρέπεται να γίνεται φόρτωση των οχηµάτων AFVs που έχουν βλάβη στο σύστηµα τροφοδοσίας τους και στις δεξαµενές ή τους συσσωρευτές τους (σε περίπτωση που αυτά δεν έχουν αφαιρεθεί). Η ευθύνη για τη διασφάλιση ότι στο όχηµα δεν υφίσταται βλάβη ή ζηµιά στο σύστηµα τροφοδοσίας, στις δεξαµενές ή στους συσσωρευτές του βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχηµάτων αυτών και η ακτοπλοϊκή εταιρεία δύναται να το εξασφαλίσει µε όποιον τρόπο αυτή ορίσει.

Τέλος, δεν θα επιτρέπεται η φόρτιση ηλεκτρικών και επαναφορτιζόµενων υβριδικών οχηµάτων επί του πλοίου, ενώ θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι τα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόµενα υβριδικά οχήµατα δεν θα είναι συνδεδεµένα µε κάποια πηγή ηλεκτρικού ρεύµατος επί του πλοίου.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»