Νίκος Ταχιάος στα Παραπολιτικά: Μπαίνει στις ράγες το μετρό της Θεσσαλονίκης - Τον Νοέμβριο η λειτουργία της βασικής γραμμής με 13 σταθμούς (Δείτε εικόνες)
Πάνω από 300.000 επιβάτες
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών μιλάει στα "Παραπολιτικά"
Στην τελική ευθεία έχει μπει το μετρό της Θεσσαλονίκης, με τις προετοιμασίες να τρέχουν έτσι ώστε να μπει στις ράγες εντός του Νοεμβρίου του 2024 το πλέον πολύπαθο δημόσιο έργο της Ελλάδας στον 21ο αιώνα, με το κόστος του να αγγίζει, μαζί με την επέκταση της Καλαμαριάς, τα 2 δισ. ευρώ.
Ενα έργο για το οποίο η Θεσσαλονίκη συζήτησε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1980 και στη συνέχεια έγινε σχεδόν ανέκδοτο με τα «εγκαίνια-κοροϊδία» που πραγματοποίησε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, με τους μουσαμάδες να δίνουν τον τόνο.
Την ολοκλήρωση του έργου επιτάχυνε η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, που ξεπέρασε τα προβλήματα που δημιούργησαν οι συχνές προσφυγές στο ΣτΕ για τα αρχαία της Βενιζέλου, αλλά και η εξαγορά της Ακτωρ από την Intrakat, με την εταιρεία να διασφαλίζει την καταβολή των οφειλομένων στους υπεργολάβους για να επιστρέψουν στο έργο, αφού αυτός ήταν και ο λόγος που οι εργασίες είχαν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος.
Η βασική γραμμή του μετρό θα υποδεχτεί τους επιβάτες τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους, όπως διαβεβαιώνουν όλες οι ανακοινώσεις από αρμόδια κυβερνητικά χείλη και παρά το γεγονός ότι, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, ακόμα και σήμερα οι Θεσσαλονικείς δεν το πιστεύουν. Αυτήν τη φορά, ωστόσο, φαίνεται πως είμαστε μία ανάσα πριν κοπεί το πρώτο εισιτήριο.
Από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία, η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει μία γραμμή μετρό μήκους 9,6 χλμ. και 13 σταθμών, που θα ανακουφίσει σε μεγάλο βαθμό την ανοιχτή πληγή του κυκλοφοριακού της πόλης. Αυτήν τη στιγμή, οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί σε ποσοστό προόδου 99% και η μόνη εκκρεμότητα που υπάρχει είναι ο σταθμός Βενιζέλου, που θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Κατά την έναρξη της βασικής γραµµής, η συχνότητα των δροµολογίων, σύµφωνα µε τον λειτουργό του µετρό (που είναι η TheMA, µια ιδιωτική εταιρεία), θα είναι κάθε 2,5 λεπτά και λίγους µήνες αργότερα, όταν ξεκινήσει και η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαµαριά, θα µειωθεί στο 1,5 λεπτό, ενώ σε πρώτη φάση θα διαθέτει 18 υπεραυτόµατους συρµούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιµατιζόµενους. Στο αµέσως προσεχές διάστηµα αναµένεται η παράδοση και των επιπλέον 15 συρµών που έχουν ήδη παραγγελθεί και κατασκευάζονται στην Ιταλία.
Όσο για το εισιτήριο, αυτό θα έχει τιµή που δεν θα απέχει πολύ από το σηµερινό εισιτήριο του ΟΑΣΘ και θα επιτρέπει για διάρκεια 70 λεπτών από την ακύρωσή του τη µετεπιβίβαση από και σε αστικά λεωφορεία. Εταιρείες πληροφορικής, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συνεργάζονται πλέον πυρετωδώς προκειµένου να επιτύχουν το «πάντρεµα» των συστηµάτων του ΟΑΣΘ µε αυτά του µετρό, ώστε από την πρώτη στιγµή να µπορούν οι επιβάτες µε το ίδιο εισιτήριο να χρησιµοποιούν και µετρό και λεωφορείο.
O νέος αυτός κόµβος θα προσφέρει υπηρεσίες µετεπιβίβασης για µετρό, λεωφορεία, ταξί, ίσως στο µέλλον και ΚΤΕΛ. Η σύµβαση προβλέπει την κατασκευή του αδιάνοιχτου τµήµατος της οδού Μιχαήλ Ψελλού, µήκους περίπου 500 µ., την αναδιαµόρφωση των εκατέρωθεν κόµβων σύνδεσής της µε το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τη δηµιουργία ενός σύγχρονου σταθµού µετεπιβίβασης αστικών λεωφορείων, ταξί και οχηµάτων Ι.Χ.
Το έργο έχει προϋπολογισµό 10,47 εκατ. ευρώ και αναµένεται να ολοκληρωθεί σχεδόν ταυτόχρονα µε τη λειτουργία του µετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέµβριο. Να σηµειωθεί ότι για ένα διάστηµα δεν θα υπάρξει πάρκινγκ για Ι.Χ. αυτοκίνητα στον σταθµό της Νέας Ελβετίας.
Ενα έργο για το οποίο η Θεσσαλονίκη συζήτησε για πρώτη φορά τη δεκαετία του 1980 και στη συνέχεια έγινε σχεδόν ανέκδοτο με τα «εγκαίνια-κοροϊδία» που πραγματοποίησε η κυβέρνηση του Αλέξη Τσίπρα, με τους μουσαμάδες να δίνουν τον τόνο.
Την ολοκλήρωση του έργου επιτάχυνε η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, που ξεπέρασε τα προβλήματα που δημιούργησαν οι συχνές προσφυγές στο ΣτΕ για τα αρχαία της Βενιζέλου, αλλά και η εξαγορά της Ακτωρ από την Intrakat, με την εταιρεία να διασφαλίζει την καταβολή των οφειλομένων στους υπεργολάβους για να επιστρέψουν στο έργο, αφού αυτός ήταν και ο λόγος που οι εργασίες είχαν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος.
Η βασική γραμμή του μετρό θα υποδεχτεί τους επιβάτες τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους, όπως διαβεβαιώνουν όλες οι ανακοινώσεις από αρμόδια κυβερνητικά χείλη και παρά το γεγονός ότι, όπως δείχνουν οι δημοσκοπήσεις, ακόμα και σήμερα οι Θεσσαλονικείς δεν το πιστεύουν. Αυτήν τη φορά, ωστόσο, φαίνεται πως είμαστε μία ανάσα πριν κοπεί το πρώτο εισιτήριο.
Από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως τη Νέα Ελβετία, η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει μία γραμμή μετρό μήκους 9,6 χλμ. και 13 σταθμών, που θα ανακουφίσει σε μεγάλο βαθμό την ανοιχτή πληγή του κυκλοφοριακού της πόλης. Αυτήν τη στιγμή, οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί σε ποσοστό προόδου 99% και η μόνη εκκρεμότητα που υπάρχει είναι ο σταθμός Βενιζέλου, που θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Πάνω από 300.000 επιβάτες
Οταν, μέσα στο 2025, μπει σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους επιπλέον 4,8 χλμ. και 5 σταθμών, το μετρό θα έχει συνολικό μήκος περίπου 14,5 χιλιόμετρα, 18 σταθμούς, θα εξυπηρετεί περί τους 315.000 επιβάτες ημερησίως, περιορίζοντας την κυκλοφορία των Ι.Χ. κατά 60.000 και οδηγώντας σε μείωση του CO2 κατά 212 τόνους αντίστοιχα ημερησίως. Οι σταθμοί του βασικού έργου του μετρό Θεσσαλονίκης είναι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία. Οι σταθμοί της επέκτασης προς Καλαμαριά, όπου το μετρό αναμένεται να φτάσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025, είναι: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Για να λειτουργήσουν, όμως, όλα όπως πρέπει όταν φτάσει η ιστορική μέρα που το μετρό θα σφυρίξει, οι προετοιμασίες έχουν πάρει φωτιά, με δοκιμές και ελέγχους ασφαλείας να πατούν γκάζι.Χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό
Αξίζει να σηµειωθεί πως οι σταθµοί της Θεσσαλονίκης είναι διαφορετικοί από εκείνους της Αθήνας, ενώ το µετρό της συµπρωτεύουσας δεν θα διαθέτει οδηγό, αλλά τουλάχιστον το πρώτο διάστηµα κάποιους συνοδούς ασφαλείας, οι οποίοι θα διασφαλίζουν πως όλα κυλούν οµαλά, παρέχοντας πληροφορίες και βοήθεια στους επιβάτες. Οι ίδιοι θα µπορούν να λειτουργήσουν και χειροκίνητα τον συρµό, αν για κάποιον λόγο αυτός σταµατήσει, αυτή όµως είναι µια ακραία πιθανότητα.Κατά την έναρξη της βασικής γραµµής, η συχνότητα των δροµολογίων, σύµφωνα µε τον λειτουργό του µετρό (που είναι η TheMA, µια ιδιωτική εταιρεία), θα είναι κάθε 2,5 λεπτά και λίγους µήνες αργότερα, όταν ξεκινήσει και η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαµαριά, θα µειωθεί στο 1,5 λεπτό, ενώ σε πρώτη φάση θα διαθέτει 18 υπεραυτόµατους συρµούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιµατιζόµενους. Στο αµέσως προσεχές διάστηµα αναµένεται η παράδοση και των επιπλέον 15 συρµών που έχουν ήδη παραγγελθεί και κατασκευάζονται στην Ιταλία.
Όσο για το εισιτήριο, αυτό θα έχει τιµή που δεν θα απέχει πολύ από το σηµερινό εισιτήριο του ΟΑΣΘ και θα επιτρέπει για διάρκεια 70 λεπτών από την ακύρωσή του τη µετεπιβίβαση από και σε αστικά λεωφορεία. Εταιρείες πληροφορικής, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, συνεργάζονται πλέον πυρετωδώς προκειµένου να επιτύχουν το «πάντρεµα» των συστηµάτων του ΟΑΣΘ µε αυτά του µετρό, ώστε από την πρώτη στιγµή να µπορούν οι επιβάτες µε το ίδιο εισιτήριο να χρησιµοποιούν και µετρό και λεωφορείο.
Νίκος Ταχιάος: Ενα µετρό που κατατάσσεται στα υψηλότερα ευρωπαϊκά επίπεδα λειτουργικότητας και ασφάλειας θα αποκτήσει η Θεσσαλονίκη
Στα δύο άκρα της βασικής γραµµής θα λειτουργήσουν δύο βασικοί συγκοινωνιακοί κόµβοι. Στη δυτική άκρη ο Νέος Σιδηροδροµικός Σταθµός και στη νοτιοανατολική άκρη η Νέα Ελβετία. Πρόσφατα, µάλιστα, έπεσαν υπογραφές στη σύµβαση για τη δηµιουργία του νοτιοανατολικού κόµβου από το σχήµα που κατασκευάζει τη γραµµή, Ακτωρ - Webuild - Hitachi.O νέος αυτός κόµβος θα προσφέρει υπηρεσίες µετεπιβίβασης για µετρό, λεωφορεία, ταξί, ίσως στο µέλλον και ΚΤΕΛ. Η σύµβαση προβλέπει την κατασκευή του αδιάνοιχτου τµήµατος της οδού Μιχαήλ Ψελλού, µήκους περίπου 500 µ., την αναδιαµόρφωση των εκατέρωθεν κόµβων σύνδεσής της µε το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τη δηµιουργία ενός σύγχρονου σταθµού µετεπιβίβασης αστικών λεωφορείων, ταξί και οχηµάτων Ι.Χ.
Το έργο έχει προϋπολογισµό 10,47 εκατ. ευρώ και αναµένεται να ολοκληρωθεί σχεδόν ταυτόχρονα µε τη λειτουργία του µετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέµβριο. Να σηµειωθεί ότι για ένα διάστηµα δεν θα υπάρξει πάρκινγκ για Ι.Χ. αυτοκίνητα στον σταθµό της Νέας Ελβετίας.
«Μέρος της ζωής της πόλης»
Για την ολοκλήρωση του έργου του µετρό της Θεσσαλονίκης πριν από το τέλος του 2024 µίλησε στα «Π» ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδοµών, Νίκος Ταχιάος: «Η περιπέτεια του µετρό Θεσσαλονίκης φθάνει στο τέλος της. Σε ελάχιστο χρόνο από σήµερα, µια υπερσύγχρονη γραµµή µετρό, µε την παγκόσµια µοναδικότητα κεντρικών σταθµών όπου συνυπάρχουν αφενός τα ανασκαφικά ευρήµατα ενός πυκνού πολεοδοµικού ιστού, που ανατρέχουν στο ρωµαϊκό και βυζαντινό παρελθόν, και αφετέρου η υποδοµή µιας σύγχρονης πόλης, θα µπει στην καθηµερινότητα των πολιτών και των επισκεπτών της. Η απόδοση του µετρό σε λειτουργία δεν ήταν, ούτε είναι µια απλή υπόθεση. Σε καθηµερινή βάση, οι φορείς και οι εταιρείες που εµπλέκονται, κυρίως όµως εκατοντάδες εξειδικευµένα στελέχη πολλών ειδικοτήτων, συνεργάζονται ώστε οι Θεσσαλονικείς να αποκτήσουν ένα υπερσύγχρονο και κυρίως απολύτως ασφαλές µέσο δηµόσιας συγκοινωνίας. Πριν από το τέλος της χρονιάς που διανύουµε, το µετρό θα γίνει µέρος της ζωής της πόλης, ενώ µέσα στον επόµενο χρόνο θα ολοκληρωθεί και η επέκταση προς την Καλαµαριά. Υπάρχουν πολλά διδάγµατα από την πολυετή περιπέτεια. Θα τα συζητήσουµε µε ηρεµία, ώστε να µην επαναληφθούν τα ίδια σφάλµατα. Προέχει, όµως, να κοιτάξουµε προς το µέλλον. Αποκτώντας την πρωτιά ενός µετρό που κατατάσσεται στα υψηλότερα ευρωπαϊκά επίπεδα λειτουργικότητας και ασφάλειας, η Θεσσαλονίκη θα ανακτήσει την αυτοπεποίθησή της και την ψυχραιµία µε την οποία θα σχεδιάσει και θα υλοποιήσει τα επόµενα βήµατα. Για την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, η καθηµερινότητα των πολιτών αποτελεί τη βασική προτεραιότητα. Οι πολίτες της Θεσσαλονίκης το αντιλαµβάνονται ήδη: Με τα πρώτα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία και πολύ σύντοµα µε το µετρό, οι Θεσσαλονικείς θα έχουν στη διάθεσή τους ένα αξιόπιστο και περιβαλλοντικά φιλικό δίκτυο δηµόσιων συγκοινωνιών, που θα βελτιώνεται σταδιακά. Με την κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη η Θεσσαλονίκη αλλάζει».*Του Γιώργου Δημητρίου
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»