Με το ραντάρ του Μεγάρου Μαξίμου να παραμένει επικεντρωμένο στα μικρά και μεγάλα ζητήματα που αφορούν την καθημερινή ζωή των πολιτών, ο πρωθυπουργός συνεχίζει, μετά την επάνοδό του στην Αθήνα, τις στοχευμένες συσκέψεις με τους υπουργούς του, με τον κρίσιμο τομέα της Παιδείας να βρίσκεται χθες στο επίκεντρο ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.

Σε αυτό το πλαίσιο, χθες πραγματοποιήθηκε σύσκεψη υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, παρουσία του υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκου Πιερρακάκη, και της υφυπουργού Ζέττας Μακρή, όπου παρουσιάστηκε το νέο μοντέλο λειτουργίας των σχολικών δομών, με 11 σημαντικές αλλαγές, μέσα από τις οποίες η κυβέρνηση επιδιώκει να βελτιώσει τη διδακτική διαδικασία και τη σχολική ζωή.

1. Εμβληματικότερη εκείνη του νέου κανονισμού λειτουργίας των σχολείων, που περιλαμβάνει το νέο πλαίσιο συνεπειών, καθώς η Ελλάδα προστίθεται στον κατάλογο των ευρωπαϊκών χωρών που παίρνουν μέτρα κατά της χρήσης κινητών τηλεφώνων στο σχολείο, απαγορεύοντας την εμφανή κατοχή και χρήση κινητών, προβλέποντας αυξημένες ποινές σε περιπτώσεις που μαθητής καταγράφει συμμαθητές ή καθηγητές του χωρίς συναίνεση.

Το μέτρο να σημειωθεί ότι έχουν εφαρμόσει καθολικά η Πορτογαλία και η Ισπανία, με παραλλαγές εφαρμόζεται στη Γαλλία και τη Φινλανδία, ενώ κοντά στη νομοθέτησή του βρίσκονται η Κύπρος και η Σουηδία. Στη χώρα μας, με την εξαίρεση για λόγους υγείας, θα απαγορευτεί η εμφανής κατοχή και χρήση του κινητού καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Με σύνθημα λοιπόν «Το κινητό στην τσάντα» επιστρέφουν στα θρανία οι μαθητές στις 11 του μηνός, με τον Κ. Μητσοτάκη να αναφέρεται στη μεταρρύθμιση που υλοποιείται, ανταποκρινόμενη στη θέση ότι τα κινητά δεν πρέπει να έχουν θέση στα σχολεία.

«Το κινητό μπορεί ο μαθητής να το φέρνει στο σχολείο, αλλά πρέπει να είναι στην τσάντα κατά τη διάρκεια όλης της σχολικής ημέρας», διεμήνυσε ο κ. Μητσοτάκης επικαλούμενος επιστημονικά δεδομένα για το πώς η χρήση του κινητού κατά τη διάρκεια της ημέρας στο σχολείο επηρεάζει την ίδια τη μαθησιακή διαδικασία, φέρνοντας ως παράδειγμα τη διάσπαση προσοχής που προκαλείται αναπόφευκτα όταν οι μαθητές περνούν πολλές ώρες σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, σημειώνοντας ότι πολλές ευρωπαϊκές χώρες κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση.

Στο ίδιο πλαίσιο, εξορθολογίζεται ο τρόπος αντιμετώπισης παραβατικών συμπεριφορών στα σχολεία, με αυστηροποίηση των ποινών για ζητήματα συμπεριφοράς, καθώς επαναφέρεται η πενθήμερη αποβολή και σε εξαιρετικές περιπτώσεις η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Ειδικότερα, η χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία από τους μαθητές σε παράβαση του νέου κανονισμού θα επιφέρει συνέπειες, με το νέο ποινολόγιο να προβλέπει αποβολή μίας ημέρας για την εμφάνιση ή χρήση κινητού τηλεφώνου.

Αντίστοιχα, αποβολή τριών ημερών προβλέπει η φωτογράφιση / βιντεοσκόπηση / μαγνητοφώνηση συμμαθητή ή καθηγητή χωρίς συναίνεση. Επιπλέον, η φωτογράφιση / βιντεοσκόπηση / μαγνητοφώνη ση συμμαθητή ή καθηγητή με συναίνεση μπορεί να επιφέρει αποβολή 1-3 ημερών, ενώ η ίδια παράβαση για δεδομένα τρίτων προσώπων μπορεί να τιμωρηθεί με αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Ταυτόχρονα, αλλάζει και το πλαίσιο των απουσιών.

Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114, από τις οποίες οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία. Σε περιπτώσεις φθοράς / καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή / μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης, οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.

«Θεωρούμε ότι είναι παρεμβάσεις οι οποίες στην παρούσα συγκυρία είναι απολύτως επιβεβλημένες», σημείωσε σχετικώς ο πρωθυπουργός. Από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, Κυριάκος Πιερρακάκης, προανήγγειλε ότι φέτος θα είναι «η χρονιά του σχολείου», τονίζοντας ότι θα υπάρξει μια σειρά από μεταρρυθμίσεις που θα αφορούν συνολικά το σχολείο. Εκτός από τη μεγάλη αλλαγή του σχολικού κανονισμού, το υπουργείο Παιδείας υλοποιεί ακόμη 10 σημαντικές παρεμβάσεις με το πρώτο χτύπημα του φετινού κουδουνιού.

2. Η νέα σχολική χρονιά ξεκινά με αριθμό-ρεκόρ σε διορισμούς νέων εκπαιδευτικών: 10.000 διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, που αντιστοιχούν στο σύνολο των διορισμών που έγιναν αθροιστικά τις δύο προηγούμενες σχολικές χρονιές, ενώ συνολικά από το 2019 έως σήμερα έχουν γίνει 38.000 διορισμοί εκπαιδευτικών.

3. Από τις 16 Σεπτεμβρίου ξεκινούν οι πιλοτικές ζωντανές παραδόσεις του δωρεάν ψηφιακού φροντιστηρίου για τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα.

4. Η Γαύδος από το 2024 και οι Αρκιοί από το 2025 γίνονται οι δύο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα (αυτόνομες τάξεις).

5. Η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών τίθεται σε πρώτο πλάνο, την ώρα που η εγκατάσταση των διαδραστικών ψηφιακών πινάκων για τις ανάγκες όλων των τάξεων -από την Ε΄ Δημοτικού έως τη Γ΄ Λυκείου- έχει πλέον ολοκληρωθεί σε ποσοστό 78,6%, με 28.504 συσκευές να βρίσκονται ήδη σε σχολικές αίθουσες.

6. Στο επίπεδο της επαφής με τους γονείς και της καταπολέμησης του σχολικού εκφοβισμού, κατά τη διάρκεια της σύσκεψης σημειώθηκε ότι στην πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr έχουν δημιουργηθεί πλέον 1.433 προφίλ και έχουν υποβληθεί περισσότερες από 300 αναφορές.

7. Παράλληλα, μέσω της εφαρμογής eparents γονείς και κηδεμόνες ενημερώνονται για τη βαθμολογία των παιδιών και για ανακοινώσεις που εκδίδει η σχολική μονάδα, ενώ πολύ σύντομα θα ενεργοποιηθεί η πρόσθετη δυνατότητα ενημέρωσής τους για τις απουσίες, την ύλη και τον προγραμματισμό συναντήσεων με τους εκπαιδευτικούς.

8. Ακόμη μία αλλαγή αφορά τον εμπλουτισμό του προγράμματος σπουδών με Δράσεις Ενεργού Πολίτη, οι οποίες συνδέονται με τους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης που έχει θέσει ο ΟΗΕ. Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη.

9. Από τη νέα σχολική χρονιά αναμορφώνεται το μάθημα της πληροφορικής στο Γυμνάσιο, με την επικαιροποίηση του περιεχομένου των βιβλίων και τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού πληροφορικής, το οποίο διαρθρώνεται σε τέσσερις άξονες: βασικές αρχές computing, χειρισμός και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές / κοινωνικές πτυχές.

10. Ταυτόχρονα, στην Α΄ Λυκείου εισάγεται διαδικτυακά και με ειδικά τεστ ο σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός προκειμένου να υποστηριχθούν οι μαθητές να ανακαλύψουν τα ταλέντα και τις κλίσεις τους.

11. Βαρύτητα δίνεται επίσης στην ενίσχυση της φιλαναγνωσίας, όπου προωθείται και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο οι μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους από τον Απρίλιο του 2025, αρχικά σε ψηφιακή μορφή.