Οδήγηση: Τι αλλάζει για τους 70άρηδες - Δύσκολα θα κρατούν τιμόνι
Αυστηρότεροι ιατρικοί έλεγχοι
Αλλαγές στο δίπλωμα οδήγησης όσον αφορά στους 70άρηδες οδηγούς, σχετικά με το καθεστώς που προβλέπει τη χορήγηση δυνατότητας οδήγησης
Αλλαγές στο δίπλωμα οδήγησης όσον αφορά στους 70άρηδες οδηγούς σχετικά με το καθεστώς που προβλέπει τη χορήγηση δυνατότητας οδήγησης.
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί οδηγία με βάση την οποία οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους.
Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης. Σχετικά με αυτό το θέμα, πολλά κράτη-μέλη έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν να το υιοθετήσουν, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αλλά δυστυχώς ποτέ δεν εφαρμόστηκε για πολλούς και διάφορους λόγους.
Οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους, όπως φαίνεται να έχουν καταλήξει τα στελέχη της Κομισιόν.
Αξίζει να αναφερθεί πως πουθενά στην ΕΕ δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από 2 γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών κάθε 2 έτη απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.
Σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι άνω των 70 ετών θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια.
Στο κείμενο των σχεδίων αναφέρεται ότι «η απόφαση για ποιο από τα δύο εναπόκειται στα κράτη-μέλη», με την επισήμανση ότι αυτό ισχύει για κάθε ανανέωση διπλώματος οδήγησης. Υπάρχουν βέβαια κι άλλες προτάσεις, όπως ότι για τα διπλώματα που εκδόθηκαν από τις 19 Ιανουαρίου του 2013 και μετά δεν θα ισχύουν επ’ αόριστον, αλλά μόνο για 15 χρόνια, κάτι που εφαρμόζει ήδη η Ελλάδα. Από την ηλικία των 70 θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 5 χρόνια, ενώ στην Ελλάδα ανανεώνονται κάθε 3 χρόνια έως τα 80 και κατόπιν κάθε 2 χρόνια.
Αρκετοί είναι οι υπουργοί Μεταφορών στην ΕΕ οι οποίοι προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους επισήμαναν: «Η ιδέα ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες μιας ορισμένης ηλικίας πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικό τεστ φυσικής κατάστασης χωρίς κανέναν περαιτέρω λόγο δεν είναι καλή».
Οι ασφαλιστές από την άλλη μεριά θεωρούν ότι είναι καλό οι άδειες οδήγησης να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 ετών, μέσω μιας αυτοαξιολόγησης.
Με τη σειρά τους, οι Σχολές Οδηγών προτείνουν να υπάρχουν κάποια υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης σε άτομα άνω των 75 ετών ώστε το δίπλωμά τους να παραμένει σε ισχύ…
Συγκεκριμένα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί οδηγία με βάση την οποία οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους.
Στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης. Σχετικά με αυτό το θέμα, πολλά κράτη-μέλη έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν να το υιοθετήσουν, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αλλά δυστυχώς ποτέ δεν εφαρμόστηκε για πολλούς και διάφορους λόγους.
Αυστηρότεροι ιατρικοί έλεγχοι
Οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους, όπως φαίνεται να έχουν καταλήξει τα στελέχη της Κομισιόν. Αξίζει να αναφερθεί πως πουθενά στην ΕΕ δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από 2 γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών κάθε 2 έτη απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.
Αντιδράσεις για το υποχρεωτικό τεστ οδήγησης
Σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι άνω των 70 ετών θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια.Στο κείμενο των σχεδίων αναφέρεται ότι «η απόφαση για ποιο από τα δύο εναπόκειται στα κράτη-μέλη», με την επισήμανση ότι αυτό ισχύει για κάθε ανανέωση διπλώματος οδήγησης. Υπάρχουν βέβαια κι άλλες προτάσεις, όπως ότι για τα διπλώματα που εκδόθηκαν από τις 19 Ιανουαρίου του 2013 και μετά δεν θα ισχύουν επ’ αόριστον, αλλά μόνο για 15 χρόνια, κάτι που εφαρμόζει ήδη η Ελλάδα. Από την ηλικία των 70 θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε 5 χρόνια, ενώ στην Ελλάδα ανανεώνονται κάθε 3 χρόνια έως τα 80 και κατόπιν κάθε 2 χρόνια.
Αρκετοί είναι οι υπουργοί Μεταφορών στην ΕΕ οι οποίοι προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους επισήμαναν: «Η ιδέα ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες μιας ορισμένης ηλικίας πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικό τεστ φυσικής κατάστασης χωρίς κανέναν περαιτέρω λόγο δεν είναι καλή».
Οι ασφαλιστές από την άλλη μεριά θεωρούν ότι είναι καλό οι άδειες οδήγησης να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 ετών, μέσω μιας αυτοαξιολόγησης.
Με τη σειρά τους, οι Σχολές Οδηγών προτείνουν να υπάρχουν κάποια υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης σε άτομα άνω των 75 ετών ώστε το δίπλωμά τους να παραμένει σε ισχύ…