Συναγερμός για την στατικότητα του Κηφισού - Αγώνας δρόμου από την Περιφέρεια Αττικής για να περιοριστεί ο κίνδυνος κατάρρευσης των υποδομών
Ανησυχία
Σήµερα, στη διάρκεια των εργασιών διαπιστώθηκε η ύπαρξη µεγάλων κοµµατιών σκυροδέµατος, τα οποία ενδέχεται να είχαν αποκολληθεί από την οροφή και τα πλαϊνά τοιχώµατα του αγωγού
Προβλήµατα στατικότητας αντιµετωπίζει ο Κηφισός στην υπόγεια κοίτη του, από τον Ταύρο έως το Μοσχάτο, λόγω των αρχικών κακοτεχνιών και της χρόνιας εγκατάλειψης του έργου.
Τα έντονα καιρικά φαινόµενα της περιόδου έχουν σηµάνει συναγερµό στην κεντρική διοίκηση και στην Αυτοδιοίκηση, καθώς οι επιστηµονικοί φορείς αδυνατούν να σχηµατίσουν πλήρη εικόνα για την ανθεκτικότητα της λεωφόρου και το κατά πόσο είναι επικίνδυνο να πληµµυρίσουν ξανά περιοχές όπως ο Ταύρος, η Καλλιθέα, το Μοσχάτο ή το Νέο Φάληρο. «∆υστυχώς δεν έχουµε κουλτούρα συντήρησης. ∆εν έχουµε κάποια ενηµέρωση για τον Κηφισό έως τώρα», αναφέρει ο πρόεδρος του Οργανισµού Αντισεισµικής Προστασίας, καθηγητής Ευθύµης Λέκκας, στην εφηµερίδα, εννοώντας ότι η κατασκευή εγκαταλείφθηκε στη µοίρα της. Ηδη εδώ και τρεις εβδοµάδες υπό τη συνεχή παρουσία του περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά, τα τεχνικά συνεργεία δουλεύουν ακατάπαυστα και στον Κηφισό και στα ρέµατα (Ποδονίφτης κ.τ.λ.), ώστε να περιοριστεί, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, ο κίνδυνος κατάρρευσης των υποδοµών.
Σήµερα, στη διάρκεια των εργασιών διαπιστώθηκε η ύπαρξη µεγάλων κοµµατιών σκυροδέµατος, τα οποία ενδέχεται να είχαν αποκολληθεί από την οροφή και τα πλαϊνά τοιχώµατα του αγωγού. Η µεταφορά αυτών των κοµµατιών απαιτεί πρώτα την κατάτµησή τους σε µικρότερα τµήµατα. Η τελική αξιολόγηση της κατάστασης του φέροντος οργανισµού θα γίνει σταδιακά, κατά την πρόοδο των εργασιών και έπειτα από ελέγχους που θα πραγµατοποιήσουν τα εξειδικευµένα τεχνικά κλιµάκια.
Τον Αύγουστο του 2008, έξι χρόνια µετά τις πληµµύρες στο Νέο Φάληρο, το Μοσχάτο και τον Ρέντη, οι οποίες έλαβαν χώρα από τις 8 Ιουλίου 2002 έως τις 7 Νοεµβρίου 2002, το Συµβούλιο Εφετών Πειραιά παρέπεµψε σε δίκη µε κακουργηµατικές κατηγορίες 41 άτοµα. Στο βούλευµά τους οι δικαστές, έπειτα από πολλές επιστηµονικές εισηγήσεις, περιέγραφαν αναλυτικά παραλείψεις και ενέργειες των κατασκευαστριών εταιρειών, αλλά και των µελών της αρµόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩ∆Ε οι οποίες οδήγησαν στην υπερχείλιση του ποταµού. Βασικότερη εξ αυτών ήταν η µη τήρηση, κατά τη σχεδίαση του έργου, «των ουσιωδών τεχνικών προδιαγραφών». ∆ιαπίστωναν δε ότι η κατασκευή σε έκταση 3 χιλιοµέτρων είχε αδιαπέραστα προβλήµατα.
Ακόµα, ότι επιχωµατώθηκαν τµήµατα της κοίτης δηµιουργώντας ράµπες ανόδου - καθόδου για να εξυπηρετείται η κίνηση των οχηµάτων της αναδόχου εταιρείας, αντί να κατασκευασθεί οδός προσπελάσεως, και επικαλύφθηκε η κοίτη του ποταµού µε όγκους από τα προϊόντα της εκσκαφής. Και, τέλος, δεν καθαιρέθηκαν οι παλαιές όχθες σε όσα τµήµατα του ποταµού είχαν κατασκευασθεί νέες, µε αποτέλεσµα, σε συνδυασµό µε την ύπαρξη µπαζών και άχρηστων υλικών που οι εργολάβοι εναπέθεταν σε µεγάλους όγκους στην κοίτη του ποταµού προς διευκόλυνσή τους, να µειωθεί η διατοµή του. Η δικαστική απόφαση δεν δηµοσιοποιήθηκε ποτέ.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Τα έντονα καιρικά φαινόµενα της περιόδου έχουν σηµάνει συναγερµό στην κεντρική διοίκηση και στην Αυτοδιοίκηση, καθώς οι επιστηµονικοί φορείς αδυνατούν να σχηµατίσουν πλήρη εικόνα για την ανθεκτικότητα της λεωφόρου και το κατά πόσο είναι επικίνδυνο να πληµµυρίσουν ξανά περιοχές όπως ο Ταύρος, η Καλλιθέα, το Μοσχάτο ή το Νέο Φάληρο. «∆υστυχώς δεν έχουµε κουλτούρα συντήρησης. ∆εν έχουµε κάποια ενηµέρωση για τον Κηφισό έως τώρα», αναφέρει ο πρόεδρος του Οργανισµού Αντισεισµικής Προστασίας, καθηγητής Ευθύµης Λέκκας, στην εφηµερίδα, εννοώντας ότι η κατασκευή εγκαταλείφθηκε στη µοίρα της. Ηδη εδώ και τρεις εβδοµάδες υπό τη συνεχή παρουσία του περιφερειάρχη Αττικής, Νίκου Χαρδαλιά, τα τεχνικά συνεργεία δουλεύουν ακατάπαυστα και στον Κηφισό και στα ρέµατα (Ποδονίφτης κ.τ.λ.), ώστε να περιοριστεί, σε πρώτη φάση τουλάχιστον, ο κίνδυνος κατάρρευσης των υποδοµών.
Το κλείσιμο του 2021
Από το 2021, όταν ο τότε υπουργός Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης, έλαβε την απροσδόκητη απόφαση κλεισίµατος της λεωφόρου σε όλο το µήκος της και στα δύο ρεύµατα καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας της 14ης προς 15η Οκτωβρίου, οι επιστήµονες είχαν αντιληφθεί την ύπαρξη του θεµελιώδους προβλήµατος. Με αφορµή τη µικρής διάρκειας νεροποντή την προηγουµένη (κακοκαιρία «Μπάλος»), που είχε ως συνέπεια τον εγκλωβισµό οχηµάτων στις «λίµνες» της Συγγρού και της Κηφισίας, ο κ. Στυλιανίδης ζήτησε επιπλέον συνδροµή των συναρµόδιων υπουργείων και αυτοδιοικητικών φορέων για την άµεση διάνοιξη διόδων (ρυάκια) διαφυγής του νερού πριν µπει στην πλακοσκεπή κοίτη, διότι: α) το έργο δεν είχε ελεγχθεί ποτέ έως τότε, β) δεν είχε καθαριστεί ούτε καν στου Ρέντη και στο Μοσχάτο, παρότι περνά µέσα από την πόλη και γ) η στατικότητά του ήταν ούτως ή άλλως προβληµατική λόγω της πολυετούς και διαρκώς επιβαρυµένης χρήσης του. Μπορεί να µην έριξε… σταγόνα εκείνο το βράδυ και η πρόβλεψη της Μετεωρολογικής Υπηρεσίας να ήταν λανθασµένη, παρά ταύτα τα καµπανάκια είχαν ηχήσει πολύ δυνατά.Σήµερα, στη διάρκεια των εργασιών διαπιστώθηκε η ύπαρξη µεγάλων κοµµατιών σκυροδέµατος, τα οποία ενδέχεται να είχαν αποκολληθεί από την οροφή και τα πλαϊνά τοιχώµατα του αγωγού. Η µεταφορά αυτών των κοµµατιών απαιτεί πρώτα την κατάτµησή τους σε µικρότερα τµήµατα. Η τελική αξιολόγηση της κατάστασης του φέροντος οργανισµού θα γίνει σταδιακά, κατά την πρόοδο των εργασιών και έπειτα από ελέγχους που θα πραγµατοποιήσουν τα εξειδικευµένα τεχνικά κλιµάκια.
Κακοδιαχείριση
Το έργο του Κηφισού έχει ως αφετηρία τις αρχές του 2000, όταν στο πλαίσιο των επικείµενων τότε Ολυµπιακών Αγώνων και βεβαίως των οικιστικών αναγκών προχώρησε ο αποκαλούµενος εγκιβωτισµός (κατασκευή αγωγού από σκυρόδεµα) του ποταµού σε έκταση 13,5 χιλιοµέτρων παράλληλα µε τη δηµιουργία του οδικού δικτύου. Οι καταγγελίες για υπερβάσεις, υπερτιµολογήσεις, κακοτεχνίες, καθυστερήσεις κ.τ.λ. διαδέχονταν η µία την άλλη, ενώ η λανθασµένη κατασκευή σε συνδυασµό µε τα µπάζα που είχαν τοποθετήσει οι εργολάβοι στις όχθες επέφεραν αλλεπάλληλες υπερχειλίσεις του ποταµού (8/7/2002, 18/8/2002, 3/9/2002 και 7/11/2002).Τον Αύγουστο του 2008, έξι χρόνια µετά τις πληµµύρες στο Νέο Φάληρο, το Μοσχάτο και τον Ρέντη, οι οποίες έλαβαν χώρα από τις 8 Ιουλίου 2002 έως τις 7 Νοεµβρίου 2002, το Συµβούλιο Εφετών Πειραιά παρέπεµψε σε δίκη µε κακουργηµατικές κατηγορίες 41 άτοµα. Στο βούλευµά τους οι δικαστές, έπειτα από πολλές επιστηµονικές εισηγήσεις, περιέγραφαν αναλυτικά παραλείψεις και ενέργειες των κατασκευαστριών εταιρειών, αλλά και των µελών της αρµόδιας υπηρεσίας του ΥΠΕΧΩ∆Ε οι οποίες οδήγησαν στην υπερχείλιση του ποταµού. Βασικότερη εξ αυτών ήταν η µη τήρηση, κατά τη σχεδίαση του έργου, «των ουσιωδών τεχνικών προδιαγραφών». ∆ιαπίστωναν δε ότι η κατασκευή σε έκταση 3 χιλιοµέτρων είχε αδιαπέραστα προβλήµατα.
Ακόµα, ότι επιχωµατώθηκαν τµήµατα της κοίτης δηµιουργώντας ράµπες ανόδου - καθόδου για να εξυπηρετείται η κίνηση των οχηµάτων της αναδόχου εταιρείας, αντί να κατασκευασθεί οδός προσπελάσεως, και επικαλύφθηκε η κοίτη του ποταµού µε όγκους από τα προϊόντα της εκσκαφής. Και, τέλος, δεν καθαιρέθηκαν οι παλαιές όχθες σε όσα τµήµατα του ποταµού είχαν κατασκευασθεί νέες, µε αποτέλεσµα, σε συνδυασµό µε την ύπαρξη µπαζών και άχρηστων υλικών που οι εργολάβοι εναπέθεταν σε µεγάλους όγκους στην κοίτη του ποταµού προς διευκόλυνσή τους, να µειωθεί η διατοµή του. Η δικαστική απόφαση δεν δηµοσιοποιήθηκε ποτέ.
Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ