Με σύνθηµα «Περισσότερη προστασία, λιγότερα ατυχήµατα», η κυβέρνηση και τα συναρµόδια υπουργεία Υποδοµών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη ετοιµάζονται, ύστερα από πολύµηνη προετοιµασία, να φέρουν σε δηµόσια διαβούλευση -που θα κρατήσει όλο τον Οκτώβριο- τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

«Ο νέος ΚΟΚ δεν είναι απλώς ένας νοµικός κανόνας, αλλά ένας κανόνας ζωής», επισηµαίνει αρµόδια κυβερνητική πηγή. «Η επικαιροποίησή του στην πραγµατικότητα και τα νέα δεδοµένα της ψηφιοποίησης έπειτα από 17 έτη αναµονής τον καθιστούν ένα εύχρηστο και αποτελεσµατικό εργαλείο για την οδική ασφάλεια». Οπως, µάλιστα, ανέφερε ο υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόµου, χρειάζεται να αλλάξουµε νοοτροπία, καθώς από τους πλέον 600 νεκρούς σε αυτοκινητικά δυστυχήµατα, οι 350 είναι εντός αστικού ιστού. Οι δέκα βασικότερες αλλαγές που φέρνει στη ζωή µας ο νέος ΚΟΚ είναι οι ακόλουθες:

1. Η µείωση της ταχύτητας στον αστικό ιστό και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλµ./ώρα. Η διαµόρφωση συνθηκών βιώσιµης αστικής κινητικότητας µέσω της µείωσης της ταχύτητας ενισχύεται µε την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήµατα µικροκινητικότητας και µηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθµευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναµονής στις διασταυρώσεις, χώροι στάθµευσης). Συνδυαστικά µε το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήµατα µικροκινητικότητας, όπως τα πατίνια και τα µηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι πλέον αδιαπραγµάτευτα.

2. Η διαµόρφωση των οδών µε στόχο τη µείωση της ταχύτητας και την προώθηση της µικροκινητικότητας: Η δηµιουργία ασφαλών δρόµων θα συµβάλει στη µείωση της ταχύτητας και θα προωθήσει τη χρήση ποδηλάτων και πατινιών, πάντα µε όρους ασφάλειας. Οι επιτρεπτές ταχύτητες θα είναι έως 25 χλµ./ώρα σε τέτοιου είδους οχήµατα, µε κράνος και όλους τους κανόνες ασφαλείας. «Προωθούµε τη χρήση ποδηλάτων και ηλεκτρικών πατινιών, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τις κατάλληλες συνθήκες για την ασφαλή τους χρήση», τονίζουν χαρακτηριστικά αρµόδιες πηγές.

3. Προστασία και διευκόλυνση της κίνησης των δικύκλων:

Α) Κράνος, αδιαπραγµάτευτα. Η υποχρεωτική χρήση του κράνους, τόσο για τις µεγάλες όσο και για τις µικρότερες µοτοσυκλέτες. Αυστηρές ποινές στους υπότροπους παραβάτες.

Β) Ζωτικός χώρος στο δίκυκλο σε φανάρια και διασταυρώσεις.

Γ) ∆ιήθηση υπό όρους.

∆) ∆ιασφάλιση περισσότερου χώρου στάθµευσης.

4. Θεσπίζεται η αυστηροποίηση ποινών για την αντικοινωνική συµπεριφορά και υποτροπιάζουσα παραβατική συµπεριφορά.

Ορισµένα παραδείγµατα αντικοινωνικής συµπεριφοράς είναι τα ακόλουθα:

Α) Απόρριψη αντικειµένων από το όχηµα.
Β) Ανάρµοστη συµπεριφορά οδηγών. Μη ευγενική συµπεριφορά οδηγού προς πεζούς και στους άλλους οδηγούς.
Γ) Οδηγός που δεν έχει την αναγκαία σωµατική και διανοητική ικανότητα και δεν βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί.
∆) Κίνηση σε πλατείες, πεζοδρόµους, πεζοδρόµια, νησίδες ασφαλείας κ.α.
Ε) Χρήση Λωρίδας Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), εξαιρουµένης της ακινητοποίησης οχήµατος από βλάβη ή άλλη αιτία.
ΣΤ) Στάση ή στάθµευση οχήµατος σε ειδικούς χώρους στάθµευσης οχηµάτων Ατόµων µε Αναπηρίες (ΑµεΑ).

Κάποια χαρακτηριστικά παραδείγµατα υποτροπιάζουσας συµπεριφοράς είναι τα ακόλουθα:

Α) Παραβίαση STOP.
Β) Παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη. 
Γ) Μη χρήση ζώνης ασφαλείας από οδηγό.
∆) Μεταφορά ανηλίκων χωρίς τη χρήση ειδικών µέσων συγκράτησης και προστασίας, όπως καθίσµατα, ζώνες ασφαλείας κ.ά.
Ε) Μη χρήση και µη ορθή πρόσδεση προστατευτικού κράνους από οδηγό κατά την οδήγηση µοτοποδηλάτων, µοτοσυκλετών και τρίτροχων οχηµάτων χωρίς κουβούκλιο.

5. Απενοχοποίηση οχηµάτων και υπευθυνότητα των οδηγών: Θεσπίζεται ουσιαστικά η απενοχοποίηση του οχήµατος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήµατος) για παραβάσεις που αφορούν επικίνδυνες οδηγικές συµπεριφορές, για τις οποίες πλέον τιµωρείται µόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηµατικό πρόστιµο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθµοί ποινής ΣΕΣΟ).

6. Υψηλή τιµωρία για κύριες παραβάσεις που ευθύνονται για θανατηφόρα τροχαία ατυχήµατα και τιµωρούνται παραδειγµατικά: α) «κόκκινο», β) κράνος, γ) αλκοόλ, δ) ζώνη, ε) το κινητό, στ) ταχύτητα.

7. Εξορθολογισµός και οργάνωση των ποινών σε τρεις κατηγορίες: α) ελαφριάς, β) µέσης γ) υψηλής βαρύτητας. Ο εξορθολογισµός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα µε την επικινδυνότητα της παράβασης και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους, όπως υπογραµµίζουν αρµόδιες πηγές. Η δε κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρµόσιµο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες, όπως επισηµαίνουν. Για τις σοβαρότερες παραβάσεις, που αυξάνουν σηµαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχηµάτων, εισάγονται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιµα και διοικητικά µέτρα) προκειµένου να περιοριστούν δραστικά.

8. Θέσπιση των καµερών ως διαφύλαξη της δηµόσιας συγκοινωνίας και των παραβατικών συµπεριφορών στην οδική ασφάλεια: Αναµόρφωση του θεσµικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών µέσων για τη διαπίστευση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάµερες στα λεωφορεία).

9. Ψηφιακή διαχείριση των παραβάσεων. Εφαρµογή των ποινών.

10. Εκσυγχρονισµός και επικαιροποίηση του κυρωτικού πλαισίου.

Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 21/9