Θεσσαλονίκης - Flyover: Θετική υπό όρους και κατά πλειοψηφία η γνωμοδότηση της Μητροπολιτικής Επιτροπής
Τι αφορά η γνωμοδότηση
Η γνωμοδότηση αφορούσε συγκεκριμένα τον φάκελο τροποποίησης της απόφασης του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Θετική γνωμοδότηση, υπό όρους που αφορούν την αύξηση του πρασίνου εντός του Σέιχ Σου, τη βελτίωση των χώρων δασικής αναψυχής, τη συντήρηση από τον ανάδοχο των μονοπατιών που συνδέουν τους χώρους αυτούς και την επιπλέον αναδάσωση των περιοχών, έδωσε σήμερα κατά πλειοψηφία, η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης στον φάκελο τροποποίησης απόφασης του Yπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τους περιβαλλοντικούς όρους του έργου του Flyover.
Η γνωμοδότηση αφορούσε συγκεκριμένα τον φάκελο τροποποίησης της απόφασης του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενσωμάτωση στον σχεδιασμό, των διαφοροποιήσεων που προέκυψαν ως προς τη ζώνη κατάληψης και την έκταση απαλλοτρίωσης.
Ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Κατοίκων Κωνσταντινοπολιτών Αλέξανδρος Αδαμίδης χαρακτήρισε μεγάλη τη διαφορά ανάμεσα στην έκταση των απαλλιοτριωθέντων και των προς υλοτόμηση στρεμμάτων, μεταξύ των δύο αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. «Καλείστε να κάνετε μια γνωμοδότηση ενός έργου στο οποίο πρώτα εκδόθηκε η απόφαση, στη συνέχεια τέθηκε σε διαβούλευση και έρχεστε εσείς να μπείτε σε ένα θεάτρο του παραλόγου να γνωμοδοτήσετε γιατί πράγμα; για το έργο που γίνεται ή για τους χώρους που ήδη τους έχουν περιφράξει;» ρώτησε και έκανε λόγο για μη νόμιμη διαδικασία.
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας σημείωσε ότι δεν έρχεται η επιτροπή να επικυρώσει κάποια απόφαση ούτε καν να νομιμοποιήσει κάποια απόφαση και πρόσθεσε ότι η υπόθεση βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Για τη διαδικασία σήμερα στην Μητροπολιτική Επιτροπή είπε: «είναι μια διαδικασία πρωτόγνωρη για όλα τα μέλη της επιτροπής. Πρώτη φορά γίνεται αυτό και μάλιστα γίνεται επί ενός τετελεσμένου γεγονότος, γιατί αυτή η έκταση έχει ήδη απαλλοτριωθεί και έχει ήδη δοθεί για τις ανάγκες του έργου χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι η τροποποίηση την οποία υπέγραψε το υπουργείο και έθεσε σε οικειοθελή διαβούλευση αλλάζει τα γεωμετρικά στοιχεία του έργου ή το μέγεθός του. Το έργο παραμένει το ίδιο».
Εξάλλου η δασάρχης Θεσσαλονίκης Φιλοθέη Μελά επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι επιτρέπεται από τον νόμο η διάνοιξη δρόμων μέσα σε δάση. H ίδια σχολίασε ότι με έργα που έγιναν εντός του δάσους, καθαρισμούς και τεχνητές αναδασώσεις ευνοήθηκε η φυσική του αναγέννηση.
Από την πλευρά των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, ο Σπύρος Γουγούσης από τις «Πράξεις για τη Μακεδονία» τόνισε ότι το έργο αποτελεί καταστροφή για το περιβάλλον και τη φύση του οικισμού στην Πυλαία και εξέφρασε τη διαφωνία της παράταξης με τον σχεδιασμό και την υλοποίησή του ερήμην των τοπικών κοινωνιών. Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σωτήρης Αβραμόπουλος τόνισε ότι η πόλη είναι αγανακτισμένη από το έργο, έκανε λόγο για υπεράσπιση των συμφερόντων των εκάστοτε επενδυτών και χαρακτήρισε προσχηματικό τον χαρακτήρα της λεγόμενης, όπως είπε, σημερινής διαβούλευσης. Ο επικεφαλής της «Αλλαγής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» Γιάννης Μυλόπουλος μίλησε για μια παθογένεια του flyover, σημείωσε: «ερχόμαστε εκ των υστέρων να γνωμοδοτήσουμε και να καλύψουμε κενά που έπρεπε να είχαν καλυφθεί πριν να ξεκινήσει το έργο» και καταψήφισε και τη διαδικασία και τη σχετική εισήγηση. Ο επικεφαλής της παράταξης «Συν-εργασία» Βασίλης Ρόκκος αναφέρθηκε στις ανησυχίες των κατοίκων για σοβαρή περιβαλλοντική καταστροφή.
Η γνωμοδότηση αφορούσε συγκεκριμένα τον φάκελο τροποποίησης της απόφασης του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την ενσωμάτωση στον σχεδιασμό, των διαφοροποιήσεων που προέκυψαν ως προς τη ζώνη κατάληψης και την έκταση απαλλοτρίωσης.
Κουλίδης: Προβλέπεται αναδάσωση 224 στρεμμάτων ως αντιστάθμιση απώλειας δασικής έκτασης
Στο θέμα αναφέρθηκε ο διευθυντής Μεταφορικών Υποδομών Δικτύων Μεταφοράς Ενέργειας Καυσίμων και Χημικών ουσιών και εξορυκτικών δραστηριοτήτων του υπουργείου Περιβάλλοντος, Αλέξανδρος Κουλίδης, σε παρέμβασή του διαδικτυακά, ο οποίος σημείωσε ότι «οι τροποποιήσεις μικρής κλίμακας γύρω από τις οποίες περιστρέφεται η σημερινή συζήτηση δεν απαιτούν διαβούλευση κατά τη νομοθεσία» και πρόσθεσε ότι θα χρειαζόταν διαβούλευση αν επρόκειτο για τροποποιήσεις που φέρουν σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ωστόσο επισήμανε ότι τέτοιες σημαντικές διαφοροποποιήσεις δεν εμφανίζονται εδώ καθώς, όπως είπε, η δασική έκταση που θα καταληφθεί για το έργο χρειάστηκε να επαυξηθεί και ενώ ήταν κάτω από τα εκατό στρέμματα έφτασε στα 187,7 στρέμματα. Παράλληλα σημείωσε ότι προβλέπεται αναδάσωση 224 στρεμμάτων ως αντιστάθμιση απώλειας δασικής έκτασης.Ο νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Κατοίκων Κωνσταντινοπολιτών Αλέξανδρος Αδαμίδης χαρακτήρισε μεγάλη τη διαφορά ανάμεσα στην έκταση των απαλλιοτριωθέντων και των προς υλοτόμηση στρεμμάτων, μεταξύ των δύο αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων. «Καλείστε να κάνετε μια γνωμοδότηση ενός έργου στο οποίο πρώτα εκδόθηκε η απόφαση, στη συνέχεια τέθηκε σε διαβούλευση και έρχεστε εσείς να μπείτε σε ένα θεάτρο του παραλόγου να γνωμοδοτήσετε γιατί πράγμα; για το έργο που γίνεται ή για τους χώρους που ήδη τους έχουν περιφράξει;» ρώτησε και έκανε λόγο για μη νόμιμη διαδικασία.
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Κώστας Γιουτίκας σημείωσε ότι δεν έρχεται η επιτροπή να επικυρώσει κάποια απόφαση ούτε καν να νομιμοποιήσει κάποια απόφαση και πρόσθεσε ότι η υπόθεση βρίσκεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Για τη διαδικασία σήμερα στην Μητροπολιτική Επιτροπή είπε: «είναι μια διαδικασία πρωτόγνωρη για όλα τα μέλη της επιτροπής. Πρώτη φορά γίνεται αυτό και μάλιστα γίνεται επί ενός τετελεσμένου γεγονότος, γιατί αυτή η έκταση έχει ήδη απαλλοτριωθεί και έχει ήδη δοθεί για τις ανάγκες του έργου χωρίς αυτό να σημαίνει όμως ότι η τροποποίηση την οποία υπέγραψε το υπουργείο και έθεσε σε οικειοθελή διαβούλευση αλλάζει τα γεωμετρικά στοιχεία του έργου ή το μέγεθός του. Το έργο παραμένει το ίδιο».
Εξάλλου η δασάρχης Θεσσαλονίκης Φιλοθέη Μελά επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι επιτρέπεται από τον νόμο η διάνοιξη δρόμων μέσα σε δάση. H ίδια σχολίασε ότι με έργα που έγιναν εντός του δάσους, καθαρισμούς και τεχνητές αναδασώσεις ευνοήθηκε η φυσική του αναγέννηση.
Από την πλευρά των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, ο Σπύρος Γουγούσης από τις «Πράξεις για τη Μακεδονία» τόνισε ότι το έργο αποτελεί καταστροφή για το περιβάλλον και τη φύση του οικισμού στην Πυλαία και εξέφρασε τη διαφωνία της παράταξης με τον σχεδιασμό και την υλοποίησή του ερήμην των τοπικών κοινωνιών. Ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Σωτήρης Αβραμόπουλος τόνισε ότι η πόλη είναι αγανακτισμένη από το έργο, έκανε λόγο για υπεράσπιση των συμφερόντων των εκάστοτε επενδυτών και χαρακτήρισε προσχηματικό τον χαρακτήρα της λεγόμενης, όπως είπε, σημερινής διαβούλευσης. Ο επικεφαλής της «Αλλαγής στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας» Γιάννης Μυλόπουλος μίλησε για μια παθογένεια του flyover, σημείωσε: «ερχόμαστε εκ των υστέρων να γνωμοδοτήσουμε και να καλύψουμε κενά που έπρεπε να είχαν καλυφθεί πριν να ξεκινήσει το έργο» και καταψήφισε και τη διαδικασία και τη σχετική εισήγηση. Ο επικεφαλής της παράταξης «Συν-εργασία» Βασίλης Ρόκκος αναφέρθηκε στις ανησυχίες των κατοίκων για σοβαρή περιβαλλοντική καταστροφή.