Μία πολύ σπουδαία µεταρρύθµιση, µία πολύτιµη πρωτοβουλία, την εφαρµογή της οποίας ζητούσαν εδώ και πάρα πολλά χρόνια οι ίδιες οι Ενώσεις και οι Οργανώσεις των ασθενών, ιδιαίτερα η Εθνική Συνοµοσπονδία Ατόµων µε Αναπηρία (ΕΣΑµεΑ), η Ενωση Ασθενών Ελλάδας (ΕΑΕ) και η Πανελλήνια Οµοσπονδία Συλλόγων-Σωµατείων Ασθενών µε Σακχαρώδη ∆ιαβήτη (ΠΟΣΣΑΣ∆ΙΑ), αλλά και οι οργανώσεις νοσηλευτών και πλήθος επιστηµονικών ιατρικών εταιρειών, έχουν θέσει σε τροχιά πλήρους εφαρµογής η κυβέρνηση της Ν.∆. και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, αρχής γενοµένης από τη χρονική περίοδο της θητείας της πρώην υφυπουργού, Σοφίας Ζαχαράκη.

*Διαβάστε ακόμα: Μέγαρο Μαξίμου: Γιατί δεν βλέπει αλλαγή πολιτικού σκηνικού και ισχυρό αντίπαλο μετά τις εκλογές στο ΠΑΣΟΚ - "Γερουλάνος, Διαμαντοπούλου θα μας πίεζαν"

Πρόκειται για τον θεσµό του σχολικού νοσηλευτή, θεσµό τον οποίο άφησε αδικαιολόγητα «στα χαρτιά» η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ., καθώς ο τότε υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, εδέησε µεν να θεσµοθετήσει το καθηκοντολόγιο των σχολικών νοσηλευτών, αλλά µόνον προσχηµατικά, µόλις... ένα χρόνο πριν οι ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝ.ΕΛ. παραδώσουν τη διακυβέρνηση της χώρας στη Ν.∆. και τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.

Κι όµως, η νοµοθέτηση της δυνατότητας για την εφαρµογή του θεσµού του σχολικού νοσηλευτή χρονολογείται από το... 2008, µε την παράγραφο 2 του άρθρου 6 του νόµου 3699/2008 (ΦΕΚ τεύχος Α' 199).

Πρόδροµος του θεσµού, µάλιστα, θεωρείται από πολλούς ειδικούς ο νόµος-πλαίσιο 1566/1985 (ΦΕΚ τεύχος Α' 167/30.09.1985), ο οποίος προέβλεπε προσλήψεις, ελάχιστες πάντως, και για την ειδικότητα ΑΡ2 Επιµελητών.

Προϊόντος του χρόνου και έπειτα από αρκετές διαδοχικές νοµοθετικές και κανονιστικές διατάξεις, σκοπός του σχολικού νοσηλευτή είναι πλέον να προσφέρει πρωτίστως την αναγκαία υγειονοµική υποστήριξη και ασφάλεια σε µαθητές και µαθήτριες µε χρόνια νοσήµατα ή/και µε αναπηρίες, ακόµη και σε απρόβλεπτες και σε επείγουσες υγειονοµικώς καταστάσεις, κατά τη διάρκεια του ωραρίου της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα σχολεία της Ειδικής Αγωγής, αλλά και σε εκείνα της γενικής και της επαγγελµατικής παιδείας, σε όλη τη χώρα.


Προσλήψεις

Όπως, µάλιστα, αναφέρει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, 350 είναι ήδη οι µόνιµοι σχολικοί νοσηλευτές και 1.954 οι αναπληρωτές σχολικοί νοσηλευτές, οι οποίοι υπηρετούν σήµερα, οι πρώτοι σε σχολικές µονάδες Ειδικής Αγωγής και οι δεύτεροι -εκτός από 133 που υπηρετούν σε σχολικές µονάδες Ειδικής Αγωγής επίσης- και σε ∆ηµοτικά Σχολεία γενικής παιδείας όλης της χώρας.

Σύµφωνα πάντα µε την κ. Μακρή, το υπουργείο Παιδείας αναζήτησε πρόσφατα µε ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος, αλλά εις µάτην, άλλους 247 αναπληρωτές σχολικούς νοσηλευτές, προκειµένου αυτοί να υπηρετήσουν σε σχολικές µονάδες της Ειδικής Αγωγής, αλλά και σε σχολεία γενικής παιδείας.

Η σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος απέβη άγονη και έτσι το υπουργείο Παιδείας σκοπεύει τώρα να εκδώσει, άµεσα και µε απολύτως στοχευµένο τρόπο αυτή τη φορά, ειδική πρόσκληση ενδιαφέροντος για να προσλάβει και να διορίσει τους 247 νέους αναπληρωτές σχολικούς νοσηλευτές.

Αξίζει να σηµειωθεί ότι σύµφωνα µε την κοινή υπουργική απόφαση περιλαµβάνονται τα εξής:


Καθήκοντα

  • Ο σχολικός νοσηλευτής υποστηρίζει τους µαθητές, για τους οποίους έχει εκδοθεί απόφαση έγκρισης υποστήριξης, καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας, τόσο κατά τη διάρκεια των µαθηµάτων όσο και κατά τη διάρκεια των διαλειµµάτων, καθώς επίσης και σε όλες τις δραστηριότητες της σχολικής ζωής, όπως σε περιπάτους, διδακτικές επισκέψεις, εκδροµές και σε κάθε είδους εκδήλωση που οργανώνει το σχολείο.
  • Χορηγεί την προτεινόµενη φαρµακευτική αγωγή, µετά τις έγγραφες οδηγίες των θεραπόντων γιατρών και την έγγραφη συναίνεση των γονέων ή κηδεµόνων ή των εχόντων τη γονική µέριµνα των µαθητών.
  • ∆ιαµορφώνει σχέδιο επείγουσας παρέµβασης, λαµβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες των υποστηριζόµενων µαθητών. Σε συνεργασία µε τον διευθυντή του σχολείου, ο σχολικός νοσηλευτής ενηµερώνει και δίνει οδηγίες στο προσωπικό του σχολείου, προκειµένου αυτό να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στη λήψη µέτρων πρώτων βοηθειών για την αντιµετώπιση έκτακτου περιστατικού, ακόµα και στην περίπτωση απουσίας του σχολικού νοσηλευτή από τη σχολική µονάδα.
  • Σε συνεργασία µε τους εκπαιδευτικούς και όπου κρίνεται αναγκαίο, ο σχολικός νοσηλευτής ενηµερώνει τους µαθητές µε κατάλληλο τρόπο και εποπτικό υλικό, ανάλογα µε την ηλικία τους, προκειµένου αυτοί να είναι προετοιµασµένοι για την αντιµετώπιση έκτακτου περιστατικού.
  • Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκτέλεσης των καθηκόντων του ο σχολικός νοσηλευτής τηρεί το ιατρικό απόρρητο, όπως ορίζεται από τις ισχύουσες διατάξεις.
  • Για κάθε υποστηριζόµενο µαθητή τηρείται ατοµικός φάκελος και ο σχολικός νοσηλευτής φροντίζει για την ενηµέρωση αυτού µε το ιατρικό ιστορικό του µαθητή, τις έγγραφες ενηµερώσεις ή οδηγίες που έχει λάβει από τους γονείς ή τους κηδεµόνες και τους θεράποντες γιατρούς, το υποστηρικτικό πρόγραµµα του µαθητή, το σχέδιο επείγουσας παρέµβασης και αντιµετώπισης, ενώ καταχωρίζει παρατηρήσεις, καταγραφές συµβάντων κ.ά.
  • Σε περίπτωση που κριθεί αναγκαία η µεταφορά του µαθητή σε νοσοκοµείο, ο σχολικός νοσηλευτής συνοδεύει τον µαθητή και παραµένει εκεί µέχρι την άφιξη του γονέα ή του κηδεµόνα, ενώ µεριµνά επίσης για την πλήρη ενηµέρωσή τους.
  • Κατά την ώρα των διαλειµµάτων ο σχολικός νοσηλευτής εποπτεύει τους υποστηριζόµενους µαθητές, ενώ συνεργάζεται µε τους εφηµερεύοντες εκπαιδευτικούς για πιθανές προσαρµογές προς διευκόλυνση των µαθητών, όταν αυτές κρίνονται απαραίτητες.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Κυριακάτικη Απογευματινή» στις 6/10/2024