Είναι η πεζή πραγµατικότητα, ότι στην πλειονότητα των περιπτώσεων, στις οποίες αναφερόµαστε στο δηµόσιο σύστηµα Υγείας της χώρας µας, επισηµαίνουµε και καταγράφουµε κυρίως τις αστοχίες, τις παραλείψεις, τις ελλείψεις σε προσωπικό και υποδοµές, τους ανορθολογισµούς και τα παράπονα, ενώ ελάχιστες είναι εκείνες οι φορές που αναδεικνύουµε τα «κοσµήµατα» του συστήµατος, τις πρωτοπόρες πρωτοβουλίες του προσωπικού του και τις ευεργετικές για τους ασθενείς δοµές, υπηρεσίες και δράσεις του.

Ιατρείο Μνήµης, Ανοιας και νόσου Πάρκινσον, µέσω Τηλεϊατρικής

Το πρώτο Βραβείο στον σχετικό ∆ιαγωνισµό του υπουργείου Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης, ως η καλύτερη εφαρµοσµένη ιδέα στον τοµέα της Υγείας και των Κοινωνικών Υποθέσεων, έλαβε το 2022 το «Ιατρείο Μνήµης, Ανοιας και νόσου Πάρκινσον, µέσω του Εθνικού ∆ικτύου Τηλεϊατρικής (Ε∆ΙΤ)», το οποίο έχει αναπτύξει και λειτουργεί η Α' Νευρολογική Κλινική του Πανεπιστηµιακού Νοσοκοµείου της Αθήνας «Αιγινήτειο», µε την πολύτιµη συνδροµή της διοίκησης της 2ης Υγειονοµικής Περιφέρειας (ΥΠΕ) Πειραιώς και Αιγαίου. Το εν λόγω πρόγραµµα ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2021, µε επιστηµονικό υπεύθυνο τον καθηγητή Νευρολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστηµίου Αθηνών, Σωκράτη Παπαγεωργίου, ενώ στην κλινική οµάδα συµµετέχουν επίσης ο Ιωάννης Παπατριανταφύλλου, ψυχίατρος, η Θάλεια Αγγελοπούλου, νευρολόγος, ο Ιωάννης Σταµέλος, ειδικευόµενος νευρολόγος, και οι νευροψυχολόγοι Εύα Σµαραγδάκη, Καλλιόπη Βούρου, ∆ιονυσία Κονταξοπούλου και Ευαγγελία Στανίτσα.

Υψηλά ποσοστά ικανοποίησης

Σύµφωνα µε όσα αναφέρει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο Σωκράτης Παπαγεωργίου, «µέχρι στιγµής έχουν πραγµατοποιηθεί περίπου 200 τηλεϊατρικές επισκέψεις, µε υψηλά ποσοστά ικανοποίησης των ασθενών, των φροντιστών-συνοδών και των επαγγελµατιών Υγείας της περιφέρειας. Οι περισσότεροι συµµετέχοντες αναφέρουν, µεταξύ άλλων, βελτίωση της πρόσβασής τους σε εξειδικευµένη περίθαλψη, µειωµένο κόστος, µείωση των µετακινήσεών τους, βελτίωση της κατάστασης της υγείας τους, καθώς και δυνατότητα επαρκούς παρακολούθησής τους. Οι ασθενείς έχουν αναφέρει επίσης ότι, µέσω του εν λόγω ιατρείου, τους δόθηκε η ευκαιρία να µιλήσουν µε κάποιον, ένιωσαν ότι κάποιος τους καταλαβαίνει, πως κάτι γίνεται και για εκείνους που είναι µακριά, καθώς και ότι ένιωσαν πως δεν είναι αποµονωµένοι».

Ο κ. Παπαγεωργίου µας εξηγεί ακόµη ότι «οι ασθενείς µε διαταραχές µνήµης, άνοια και νόσο Πάρκινσον έχουν συχνά περιορισµένη πρόσβαση σε εξειδικευµένη ιατρική περίθαλψη, λόγω των νοητικών και κινητικών δυσκολιών, της ανάγκης παρουσίας συνοδού, της οικονοµικής δυσχέρειας και συνυπαρχόντων προβληµάτων υγείας, που δυσκολεύουν τις µετακινήσεις. Οι κάτοικοι των αποµακρυσµένων περιοχών της χώρας µας, µάλιστα, πλήττονται περισσότερο, λόγω της έλλειψης εξειδικευµένων επαγγελµατιών Υγείας. Ειδικοί νευρολόγοι είναι συγκεντρωµένοι στα αστικά κέντρα, αφήνοντας συχνά τις αποµακρυσµένες περιοχές της περιφέρειας ακάλυπτες. Οι συχνά κακές καιρικές συνθήκες αποτελούν επιπλέον περιοριστικούς παράγοντες, ιδιαίτερα για τους κατοίκους των νησιών της χώρας µας».

Εξέταση σε πραγµατικό χρόνο

Έτσι αποδεικνύεται ότι η τηλεϊατρική, η οποία αφορά την παροχή ιατρικών υπηρεσιών από απόσταση, µπορεί να αποτελέσει σηµαντικό εργαλείο για τη βελτίωση της προσβασιµότητας σε εξειδικευµένες υπηρεσίες Υγείας, όπως έχει διαπιστωθεί πρόσφατα κατά τη διάρκεια της πανδηµίας του νέου κοροναϊού. Μέσω της τηλεϊατρικής, ένας ασθενής µπορεί να εξεταστεί από απόσταση, µέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρµας τηλεδιάσκεψης, σε πραγµατικό χρόνο (real time) και από ειδικό γιατρό, χωρίς να απαιτείται η µετακίνηση του ασθενούς στον χώρο του γιατρού.

Οπως µας εξηγεί η νευρολόγος του ιατρείου του «Αιγινητείου», Θάλεια Αγγελοπούλου, «η τηλεϊατρική µπορεί να βελτιώσει την ποιότητα της φροντίδας υγείας για τους ασθενείς µε άνοια, καθώς µπορεί να οδηγήσει:

  • σε έγκαιρη και ισότιµη πρόσβαση των ασθενών,
  • σε εξειδικευµένες υπηρεσίες Υγείας, ανεξαρτήτως τόπου διαµονής, σε αποφυγή των άσκοπων µετακινήσεων,
  • σε µείωση του κόστους της περίθαλψης και του χρόνου αναµονής µέχρι την ιατρική επίσκεψη,
  • σε λιγότερες επισκέψεις στα Τµήµατα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των νοσοκοµείων του ΕΣΥ, καθώς και σε εξοικονόµηση νοσοκοµειακών κλινών».

Σηµειώνεται, τέλος, ότι για επίσκεψη µέσω τηλεϊατρικής ο ασθενής ή ο φροντιστής του µπορεί να απευθυνθούν στον γενικό γιατρό του Κέντρου Υγείας ή του περιφερειακού ιατρείου ή του νοσοκοµείου του ΕΣΥ της περιοχής τους, ο οποίος θα επικοινωνήσει µε το helpdesk του Ε∆ΙΤ, µέσω του οποίου µπορεί να οριστεί το ραντεβού µε την κλινική οµάδα του ιατρείου, η οποία βρίσκεται στο «Αιγινήτειο» Πανεπιστηµιακό Νοσοκοµείο της Αθήνας.

Τα µέλη της κλινικής οµάδας απαντούν και στα τηλέφωνα 213-2004348 - 9. Το συγκεκριµένο έργο, το οποίο έχει τη δυνατότητα να «ακουµπάει» σε περίπου 50 σηµεία του Αιγαίου, υλοποιείται στο πλαίσιο δράσης του Ελληνικού Ιδρύµατος Ερευνας και Καινοτοµίας (ΕΛΙ∆ΕΚ), του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», µε τη χρηµατοδότηση της Ε.Ε.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»