«Γέφυρες» µε την Αµερική στήνει το Ιδρυµα Fulbright, που προωθεί εκπαιδευτικές ανταλλαγές για 76 χρόνια. Χιλιάδες προπτυχιακοί και µεταπτυχιακοί φοιτητές, αλλά και εκπαιδευτικοί ταξίδεψαν στην Αµερική και συνέχισαν τις σπουδές τους, διευρύνοντας τους ορίζοντές τους. Παράλληλα, µέσω του ιδρύµατος έρχονται στην Ελλάδα Αµερικανοί υπότροφοι, συνδράµοντας στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας και δηµιουργώντας συνθήκες για περισσότερες συνεργασίες µεταξύ των πανεπιστηµιακών ιδρυµάτων των δύο χωρών.

Πριν από λίγες ηµέρες έγινε στην Αθήνα η υποδοχή των υποτρόφων που µόλις έφθασαν από την Αµερική και τους οποίους υποδέχθηκαν, εκτός από τη διευθύνουσα σύµβουλο του ιδρύµατος, Αρτέµιδα Ζενέτου, ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, και ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Ελλάδα, επίτιµος πρόεδρος του Fulbright, Τζορτζ Τσούνης, οι οποίοι τόνισαν τον αυξανόµενο ενθουσιασµό για τις ελληνοαµερικανικές εκπαιδευτικές ανταλλαγές και τον καίριο ρόλο του Fulbright στην εµβάθυνση των διµερών σχέσεων, ενώ αναφέρθηκαν στο έργο της Αρτέµιδος Ζενέτου, η οποία είναι η πρώτη γυναίκα και Ελληνίδα διευθύνουσα σύµβουλος του Fulbright Greece. Από την πλευρά της, η κ. Ζενέτου τόνισε τη σηµασία της συνεργασίας, σηµειώνοντας ότι «η επιτυχία αυτών των πρωτοβουλιών δεν θα ήταν δυνατή χωρίς την πολύτιµη συνεισφορά των συνεργατών µου, την υποστήριξη του ∆ιοικητικού Συµβουλίου και τη συνεργασία µε ακαδηµαϊκά ιδρύµατα, ερευνητικά και πολιτιστικά κέντρα τόσο στην Ελλάδα όσο και στις Ηνωµένες Πολιτείες». Επίσης αναφέρθηκε στη νέα συνεργασία µε το Ιδρυµα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ), που δίνει ευκαιρίες σε διδακτορικούς φοιτητές από τις ΗΠΑ να πραγµατοποιήσουν βραχυπρόθεσµη έρευνα στην Ελλάδα και σε Ελληνες διδακτορικούς φοιτητές να διεξαγάγουν έρευνα στις ΗΠΑ σε διάφορα γνωστικά αντικείµενα.

Για την πρόσφατη εµπειρία τους στην Αµερική µιλούν στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» τέσσερις υπότροφοι.

Μαρία Τσακίρη: Αναβάθµιση της έρευνάς µου

«Το ταξίδι µου ως υποτρόφου Fulbright Visiting Research Student για το 2023- 2024 στο Πανεπιστήµιο Johns Hopkins ξεκίνησε τον Σεπτέµβριο του 2023. Οι δεξιότητες που απέκτησα τους επόµενους έξι µήνες, σε συνδυασµό µε τα δίκτυα που δηµιούργησα, έπαιξαν αναµφισβήτητα καθοριστικό ρόλο στη διαµόρφωση της επαγγελµατικής µου πορείας. Κατά την περίοδο της υποτροφίας µου, έλαβα εκπαίδευση και εργάστηκα σε πρωτοποριακές τεχνικές, που αναβάθµισαν την έρευνά µου. Πέραν αυτού, η διαµονή µου στις ΗΠΑ µού έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσω καλύτερα την αµερικανική κοινωνία και να εµπλουτίσω τις κοινωνικές µου επαφές µε νέους ερευνητές και αξιόλογους ανθρώπους από όλο τον κόσµο».

*Φαρμακοποιός MSc, υποψήφια διδάκτωρ φαρμακευτικών επιστήμων στο ΕΚΠΑ

Μάρλεν Μούλιου: Συλλογική ανάπτυξη

«Κατά το εαρινό εξάµηνο του 2024, είχα την ξεχωριστή ευκαιρία να περάσω τρεις µήνες στη Νέα Υόρκη ως υπότροφος Fulbright, συνεργαζόµενη µε το Πανεπιστήµιο της Νέας Υόρκης (NYU) και το Μεταπτυχιακό Πρόγραµµα Μουσειακών Σπουδών. Στόχος της έρευνάς µου ήταν να συνδέσω το σύγχρονο έργο γύρω από την πνευµατικότητα από τα πεδία της νευροεπιστήµης, της ψυχολογίας του ιερού, της µελέτης των θρησκειών, της ηθικής, των συναισθηµάτων και του δέους µε το συνεχώς διευρυνόµενο έργο γύρω από την πολιτική της φροντίδας στη µουσειακή πρακτική. Η φιλοδοξία µου ήταν να εξετάσω πώς αυτές οι πολύπλοκες, αλλά ουσιαστικές αλληλεπιδράσεις θα µπορούσαν να µας βοηθήσουν να επαναπροσεγγίσουµε τα µουσεία ως χώρους πνευµατικότητας και ως ισχυρούς παράγοντες προσωπικής και συλλογικής ανάπτυξης».

* Επίκουρη καθηγήτρια Μουσειολογίας, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του ΕΚΠΑ

Αντώνιος Κριμιτζάς: Συνεργασία και εξέλιξη

«Η συµµετοχή µου στο πρόγραµµα επιµόρφωσης εκπαιδευτικών Administrators Institute at California State University, Chico, στις ΗΠΑ µε υποτροφία Fulbright ήταν µια πραγµατικά µεταµορφωτική εµπειρία, που µου προσέφερε πολύτιµες γνώσεις για το εκπαιδευτικό, πολιτιστικό και πολιτικό σύστηµα της χώρας. Οι επισκέψεις σε σχολεία και πανεπιστήµια ανέδειξαν τη σηµασία της ηγεσίας στην Εκπαίδευση, όπου η αυτόνοµη λήψη αποφάσεων και η εφαρµογή καινοτόµων πρακτικών έχουν καθοριστικό ρόλο. Οι ισχυρές συνεργασίες που ανέπτυξα µε άλλους επιστήµονες από όλο τον κόσµο ενισχύουν το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσµα του προγράµµατος, προσφέροντας νέες προοπτικές για συνεργασία και εξέλιξη».

*Καθηγητής Βιολογίας, 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθήνας

Χρήστος Βαγιωνάς: Μοναδική εµπειρία

«Η ακαδηµαϊκή υποτροφία Fulbright στο Πανεπιστήµιο του Maryland µού επέτρεψε να συν-ερευνήσω εξαιρετικά καινοτόµα υλικά και κυκλώµατα µηδενικής ισχύος, που λειτουργούν µε την ταχύτητα του φωτός, προωθώντας µια ισχυρή ελληνοαµερικανική συνεργασία, που υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τον τοµέα της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών. Επιπλέον, είχα τη χαρά να βιώσω ένα εκπαιδευτικό σύστηµα χαρακτηριστικής συµµετοχικότητας και αδιαµφισβήτητης ισότητας, µε ίσες ευκαιρίες για όλους, σαφής ένδειξη ενός πλήρως λειτουργικού δηµοκρατικού πολιτικού συστήµατος. Η υποτροφία Fulbright υπήρξε µια πραγµατικά µοναδική, βιωµατική, πολιτιστική και ακαδηµαϊκή εµπειρία!».

* Επιστημονικός συνεργάτης, Τμήμα Πληροφορικής, Πανεπιστήμιο ∆υτικής Μακεδονίας / μεταδιδακτορικός ερευνητής, Τμήμα Πληροφορικής, ΑΠΘ

Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»