Σε οκταψήφια εκτιµώνται τα νούµερα από τα κέρδη του παράνοµου εµπορίου µετάλλων στη χώρα µας, το οποίο... αποφέρει σηµαντικά οφέλη τόσο στους κλέφτες χαλκού, σιδήρου, καταλυτών και λοιπών όσο και στα παράνοµα σκραπατζίδικα και τις εταιρείες µε τα χυτήρια. Τα κέρδη ξεπερνούν, κατ’ εκτίµηση των ειδικών, τα 10 εκατοµµύρια ευρώ ανά έτος, ενώ τα λιωµένα µέταλλα συνήθως πωλούνται στο εξωτερικό, αφού επιδοτείται η εξαγωγή τους!

*Διαβάστε ακόμα: Λέσβος: Δύο νέα πρόσωπα μπαίνουν στο "κάδρο" μετά από νέα καταγγελία της 14χρονης

Χαλκός, ορείχαλκος, σίδηρος, αντλίες, µοτέρ, καταλύτες, σχάρες υπονόµων, καλώδια του ∆Ε∆∆ΗΕ και του ΟΣΕ, ράγες σιδηροδρόµου και µπαταρίες είναι µερικά από τα αντικείµενα που προτιµούν κατά βάση οι κλέφτες µετάλλων, οι οποίοι σε ποσοστό άνω του 80% είναι Ροµά. Τα ποσά είναι δυσθεώρητα, ενώ η δουλειά των αστυνοµικών για τον εντοπισµό των κλεµµένων στα σκραπατζίδικα είναι εξαιρετικά δύσκολη, ακόµη και σε τυχαίους ελέγχους. Ο χαλκός και οι καταλύτες οχηµάτων αποτελούν το «άγιο δισκοπότηρο» των κλεφτών. Ο µεν χαλκός αγοράζεται στη µαύρη αγορά τουλάχιστον 4 ευρώ το κιλό, οι δε καταλύτες τουλάχιστον 200 ευρώ. Το σίδερο αγοράζεται από τα παράνοµα σκραπατζίδικα τουλάχιστον 100 ευρώ ο τόνος, ο ορείχαλκος αγοράζεται περίπου 2 ευρώ το κιλό, ενώ αλουµίνιο και µολύβι αγοράζονται άνω του 1 ευρώ το κιλό.

Στη Ροδόπη από τον περασµένο Νοέµβριο µέχρι και τον Φεβρουάριο µια σπείρα Ροµά πραγµατοποίησε 36 ληστρικές επιδροµές στο δίκτυο του ∆Ε∆∆ΗΕ ξηλώνοντας καλώδια για να πάρει τον χαλκό, προκαλώντας ζηµιές τουλάχιστον 245.000 ευρώ. Μέσα σε µόλις δύο εβδοµάδες κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού η τριµελής συµµορία των Ροµά στο Κιλελέρ αφαίρεσε χαλκό βάρους 1,4 τόνου από αντλιοστάσιο και εγκαταστάσεις του ∆Ε∆∆ΗΕ.


Πώς δρουν οι συμμορίες

Η δράση των συγκεκριµένων συµµοριών επικεντρώνεται σε ηλεκτροπαραγωγικές µονάδες, σε αντλιοστάσια και στο δίκτυο του ΟΣΕ, αφού εκεί υπάρχουν χιλιάδες µέτρα καλωδίων, όπου µέσα τους κρύβεται ο χαλκός. ∆εν είναι τυχαίο πως το δυστύχηµα στα Τέµπη µε τους 57 νεκρούς θα είχε αποφευχθεί αν λειτουργούσαν και οι δύο γραµµές ανόδου και καθόδου, αφού η µία είχε τεθεί εκτός λειτουργίας έπειτα από πλιάτσικο καλωδίων από ασύλληπτους έως σήµερα δράστες.

Το δίκτυο του τρένου είναι ο παράδεισος των κλεφτών, αφού εκτός από καλώδια αφαιρούν µετασχηµατιστές αλλά και ράγες. Τα µυστικά για να προκαλέσουν βραχυκύκλωµα και Πάνω από 10 εκατ. € κάθε χρόνο η λεία της «µαφίας του χαλκού» να µπορέσουν να κόψουν µε ασφάλεια τα καλώδια τα έχουν µάθει από τους παλαιότερους. Αφού λοιπόν συγκεντρώσουν τα κλοπιµαία, αφαιρέσουν τα ελαστικά και τα υπόλοιπα αχρείαστα τµήµατα από τα µέταλλα, τα φορτώνουν και τα µεταφέρουν σε εταιρείες ανακύκλωσης µετάλλων, τα αποκαλούµενα σκραπατζίδικα. Από τις κλοπές καλωδίων, σιδηροδροµικών ραγών και µετασχηµατιστών, εκτός από το τεράστιο κόστος αποκατάστασης των ζηµιών, ταλαιπωρούνται και οι πολίτες. Οι αγρότες δεν έχουν ρεύµα για να ποτίσουν τα χωράφια τους, υπάρχουν διακοπές δροµολογίων του ΟΣΕ, καθώς και σειρά άλλων προβληµάτων που δηµιουργούν δυσχέρεια στην καθηµερινότητα των πολιτών.

Εξαιρετικά σπάνιος είναι ο εντοπισµός παράνοµων φορτίων σε σκραπατζίδικα από τους αστυνοµικούς και αυτό διότι οι κλέφτες µετάλλων φροντίζουν να καίνε τα ελαστικά τµήµατα από τα καλώδια και να πωλούν ατόφιο τον χαλκό. Μία από τις ελάχιστες περιπτώσεις σύλληψης ιδιοκτητών τέτοιων εταιρειών πραγµατοποιήθηκε πριν από µόλις έναν µήνα στον Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, όπου βρέθηκαν κλεµµένα ατόφια καλώδια του ∆Ε∆∆ΗΕ συνολικού βάρους 650 κιλών, αξίας περίπου 3.000 ευρώ, κατ’ εκτίµηση του ειδικού που τα εξέτασε. Αυτή είναι µία εξαιρετικά σπάνια περίπτωση, ενώ έχουν υπάρξει ορισµένες ακόµη καταγραφές όπου αστυνοµικοί ή άλλοι επιθεωρητές έχουν εντοπίσει σχάρες υπονόµων.

Οι εταιρείες διαχείρισης µετάλλων είναι υποχρεωµένες να κόβουν παραστατικά για τις αγορές. Ωστόσο, αν ο πωλητής δίνει ψευδή στοιχεία, αυτό είναι ένα ζήτηµα που δεν αφορά τον αγοραστή. Το ίδιο συµβαίνει και για τα νόµιµα χυτήρια, αλλά όχι και για τα παράνοµα που φέρεται να λειτουργούν στη ∆υτική Αττική, κυρίως στην περιοχή του Ασπροπύργου. Τα λιωµένα µέταλλα εξάγονται στη Γερµανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που πληρώνουν αδρά για να τα προµηθευτούν, ενώ κάποια από αυτά πωλούνται νόµιµα σε ελληνικές εταιρείες κατασκευής σωλήνων και άλλων µεταλλικών αντικειµένων.

Τα τελευταία χρόνια ανθεί η «βιοµηχανία» κλοπής καταλυτών. Ο καταλύτης είναι ακριβός, καθώς ένας καινούργιος ξεκινά από τα 500 ευρώ και ξεπερνά τα 900 ευρώ, ανάλογα µε τις απαιτήσεις του αγοραστή. Η τιµή του µεταχειρισµένου, για να τον πωλήσει ένας κλέφτης σε έναν έµπορο, είναι περίπου 200 ευρώ το κοµµάτι. Ο έµπορος στη συνέχεια θα τον µεταπωλήσει αντί 400 ευρώ ή και παραπάνω, ανάλογα µε το αυτοκίνητο για το οποίο προορίζεται. Οι αστυνοµικοί γνωρίζουν πως υπάρχουν κατά παραγγελία κλοπές καταλυτών από παράνοµα συνεργεία οχηµάτων, µε οµάδες Ροµά, Αλβανών και Βούλγαρων να αναλαµβάνουν τη «βροµοδουλειά». Εντοπίζουν το όχηµα, το σηκώνουν µε δύο γρύλους και ταυτόχρονα δύο άτοµα κόβουν τον σωλήνα µπροστά και πίσω από τον καταλύτη. Υπόθεση µόλις 1-1,5 λεπτού για τους έµπειρους κλέφτες. Ο καταλύτης όµως αρκετές φορές δεν πωλείται σε συνεργεία αλλά σε άτοµα που διαχωρίζουν µέταλλα, καθώς στο εσωτερικό υπάρχει ασήµι, παλλάδιο και άλλα πολύτιµα µέταλλα. Μόλις 100 καταλύτες αρκούν για να εξαχθεί µισό κιλό ασηµιού, το οποίο σήµερα πωλείται τουλάχιστον 490 ευρώ ανά κιλό.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή