Την παρασιτική δράση υπηρεσιακών αξιωµατούχων της διοίκησης των εφοριών και των περιφερειακών διευθύνσεων επισκοπούν οι αστυνοµικές αρχές, συνεργαζόµενες µε την ΑΑ∆Ε, εκτιµώντας ότι πίσω από τα κυκλώµατα των εφοριακών λειτουργούν µεγαλύτερα «παράκεντρα», που αποφασίζουν τις µετακινήσεις επίορκων υπαλλήλων σε περιοχές µεγάλου εµπορικού και τουριστικού ενδιαφέροντος.

Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Κυριακάτικης Απογευµατινής», µέλη των κυκλωµάτων που εξαρθρώθηκαν την περασµένη εβδοµάδα στην Κέρκυρα και τον Μάιο στη Χαλκίδα υπηρετούσαν -πριν µετατεθούν εκεί- σε εφορίες και εποπτεύουσες διευθύνσεις της Αθήνας και του Πειραιά.

Όπως αποκαλύφθηκε, ο προφυλακισθείς ως επικεφαλής της εγκληµατικής οργάνωσης των συνολικά 5 κατηγορουµένων, υποδιευθυντής της ∆ΟΥ Κέρκυρας, είχε παραπεµφθεί σε δίκη το 2023 για άνοµες συναλλαγές µε τουριστικές επιχειρήσεις και πρόσφατα ανέλαβε καθήκοντα στο νησί προερχόµενος από υπηρεσία του Πειραιά. Αντιστοίχως, µία από τις δύο προσωρινά κρατούµενες εφοριακούς στη Χαλκίδα είχε θητεύσει σε διάφορα κεντρικά πόστα στην Αθήνα, όπως και ο σύζυγός της.

Η οµάδα των 5 στην Κέρκυρα, των 7 µελών στη Χαλκίδα, όπως και άλλων κυκλωµάτων εφοριακών και υπαλλήλων πολεοδοµιών, που έχουν εξαρθρωθεί τα τελευταία χρόνια στη ∆υτική Αττική, σε νησιά του Αιγαίου και στη Μακεδονία, δρούσαν µε πανοµοιότυπο τρόπο, προσεγγίζοντας τα θύµατά τους µέσω τρίτων προσώπων, µη σχετιζόµενων άµεσα µε το ∆ηµόσιο.

Στη ∆ίωξη Οικονοµικού Εγκλήµατος της ΕΛ.ΑΣ. και στη ∆ιεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων ερευνώνται δεκάδες τέτοιες υποθέσεις, στις οποίες «η πλειοψηφία των υπόπτων εµπλέκεται και σε άλλες συναφείς δικογραφίες, ωστόσο παραµένουν άθικτοι στις θέσεις τους, αφού οι τελεσίδικες αποφάσεις είτε καθυστερούν χρόνια είτε έχουν αναστέλλουσα δύναµη».

Τρόπος δράσης των εκβιαστών εφοριακών

Όσο δε για τον τρόπο δράσης τους, τουλάχιστον από τον Μάιο του 2024 οι κατηγορούµενοι προέβαιναν σε διευκολύνσεις, παραλείψεις ή πράξεις διαδικασιών εφοριακής αρµοδιότητας που αντίκειται στα υπηρεσιακά τους καθήκοντα ως υπαλλήλων, καθώς και σε εκβιάσεις επιχειρηµατιών, όπου εκµεταλλευόµενοι την ιδιότητά τους απαιτούσαν χρηµατικά ποσά ως αντίτιµο, ώστε να διεκπεραιωθούν φορολογικές τους εκκρεµότητες. Η απαίτηση των χρηµάτων γινόταν, κατά κύριο λόγο, µέσω ιδιώτη λογιστή, µέλους της οργάνωσης, προκειµένου να µην έχουν άµεση επαφή τα µέλη-υπάλληλοι µε τα θύµατά τους, ενώ παράλληλα φρόντιζαν να λαµβάνουν ιδιαίτερα µέτρα αντιπαρακολούθησης τόσο κατά τη δράση τους όσο και κατά τις µεταξύ τους επικοινωνίες.

Ο λογιστής ήταν ενδιάµεσος µεταξύ των υπαλλήλων και των φορολογουµένων, επιφορτισµένος µε την άµεση επαφή και επικοινωνία µεταξύ ελεγκτικής Αρχής και ελεγχοµένων. Επίσης, σύµφωνα µε τον ρόλο του, παραλάµβανε και παρέδιδε χρηµατικά ποσά από τους φορολογούµενους προς τους υπαλλήλους, εξασφαλίζοντας και οι ίδιος προνοµιακή µεταχείριση των πελατών του από τη ∆ΟΥ.

∆ίωξη και σε επιχειρηµατίες

Εκτός από τους εφοριακούς και τον λογιστή, η δικογραφία της Κέρκυρας περιλαµβάνει ακόµα έναν υπάλληλο της ∆ΟΥ που κατηγορείται για παράβαση καθήκοντος, αλλά και τρεις επιχειρηµατίες που ενέδωσαν στις εκβιαστικές απαιτήσεις. Από τον περασµένο Μάιο, οι πέντε συλληφθέντες απαίτησαν εκβιαστικά το συνολικό ποσόν των 183.000 ευρώ και απέσπασαν περισσότερα από 38.000. Οπως διαπίστωσαν οι αστυνοµικοί, ο προφυλακισθείς υποδιευθυντής δεν δίστασε να δώσει εντολή για έλεγχο σε ένα παραθαλάσσιο µαγαζί της Κέρκυρας, επειδή όταν το επισκέφθηκε µε την οικογένειά του πλήρωσε κανονικά όσα παρήγγειλε και δεν του έκαναν καλύτερη τιµή. Ο έλεγχος πραγµατοποιήθηκε στις 28 Ιουνίου και βεβαιώθηκαν κανονικά παραβάσεις, όµως ένα µήνα µετά οι ελεγκτές «έσβησαν» τις κυρώσεις. Σε άλλη περίπτωση, ένας από τους συλληφθέντες εφοριακούς συνέταξε φορολογική δήλωση για φιλικό του πρόσωπο, µε τρόπο που θα απέτρεπε την επιβολή οποιουδήποτε φόρου, λαµβάνοντας το ποσόν των 80 ευρώ. Επίσης, 3 ιδιώτες, οι οποίοι µε παρόµοιο τρόπο, είτε για να γλιτώσουν είτε για να µην πληρώσουν, είχαν δώσει τα χρηµατικά ποσά των 15.000 και 18.000 ευρώ, θα κληθούν να καταθέσουν ως κατηγορούµενοι για το αδίκηµα της δωροδοκίας δηµόσιου υπαλλήλου.

Όπως προκύπτει από τις εκθέσεις της ΑΑ∆Ε, παρά τις πολύ σηµαντικές παρεµβάσεις, ώστε να αποφεύγεται η απευθείας συναλλαγή των ιδιωτών µε το ∆ηµόσιο, εν τούτοις ο φορολογικός µηχανισµός παραµένει χαίνουσα πληγή. Συγκεκριµένα, το περασµένο έτος η ∆ιεύθυνση Εσωτερικών Υποθέσεων υποδέχθηκε 274 καταγγελίεςαναφορές-πληροφορίες για πειθαρχικά παραπτώµατα ή ποινικά αδικήµατα εφοριακών. Από το σύνολο των προαναφερθεισών καταγγελιών, εξετάστηκαν και αξιολογήθηκαν 259 καταγγελίες (το 94,5%) το 2023, εκ των οποίων οι 221 αφορούσαν φορολογικές υπηρεσίες και υπαλλήλους της ΑΑ∆Ε.

Ακόµη, ολοκληρώθηκαν 33 έλεγχοι περιουσιακής κατάστασης προϊσταµένων και 48 έλεγχοι περιουσιακής κατάστασης υπαλλήλων. Από τους ανωτέρω 81 ελέγχους δεν δικαιολογείται απόκτηση περιουσιακών στοιχείων για 9 υπαλλήλους και οι σχετικές υποθέσεις διαβιβάστηκαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο για καταλογισµό υπέρ του ελληνικού ∆ηµοσίου, ενώ ακολουθήθηκε η πειθαρχική και ποινική διαδικασία.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»