Ανυπέρβλητα εµπόδια ορθώνονται διαρκώς στην οµαλή λειτουργία του σιδηροδροµικού δικτύου, λόγω των διοικητικών ασαφειών, των τεχνικών ελλείψεων και της µεγάλης δυστοκίας στη λήψη αποφάσεων από τους υπηρεσιακούς παράγοντες, καθώς 34 εκ των 41 κατηγορουµένων στο πολύνεκρο δυστύχηµα στην κοιλάδα των Τεµπών, την 28η Φεβρουαρίου 2023, είναι στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της διαχειρίστριας Hellenic Train και εσχάτως της Ρυθµιστικής Αρχής Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ). Συνεπώς όσο εκκρεµεί το δικαστικό σκέλος και οι περισσότεροι παραµένουν στις θέσεις τους τόσο θα επιφυλάσσονται ή θα αποφεύγουν την ανάληψη οποιασδήποτε ευθύνης θα µπορούσε να τους εκθέσει ξανά.

Σιδηρόδρομος: Κατηγορούµενοι που παραµένουν στις θέσεις τους και αποφεύγουν να αναλάβουν ευθύνες µπερδεύουν τις γραµµές

Την ίδια στιγµή πολλαπλασιάζονται τα ερωτήµατα για τη στάση επιτελών των οργανισµών, οι οποίοι αποκρύπτουν περιστατικά, όπως το τελευταίο που δηµοσιοποιήθηκε στις 17 Οκτωβρίου, ενώ είχε λάβει χώρα στις 9 Οκτωβρίου, µε αµαξοστοιχία της Hellenic Train να εισέρχεται κατά λάθος σε σήραγγα του Μετρό στο ύψος της ∆ουκίσσης Πλακεντίας.


Τόσο για το πιο πάνω περιστατικό όσο και για ένα αντίστοιχο, που έγινε λίγες εβδοµάδες πιο πριν, στις 13 Σεπτεµβρίου, κοντά στον σταθµό των Αγίων Αναργύρων, όπου δύο συρµοί του Προαστιακού παραλίγο να συγκρουστούν µετωπικά µεταξύ τους, διετάχθησαν εισαγγελικές έρευνες, οι οποίες ωστόσο δεν δύνανται να καταλήξουν στην εξαγωγή συµπερασµάτων, λόγω της εµπλοκής ήδη κατηγορούµενων διευθυντικών στελεχών. Η τελευταία περίπτωση της προέδρου της ΡΑΣ, Ι. Τσιαπαρίκου, «αποτυπώνει» το εύρος της σύγχυσης και της ασάφειας. Το έγγραφο της Πανελλήνιας Ενωσης Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) για το συµβάν στη ∆ουκίσσης Πλακεντίας, στο οποίο καταγγέλλονται «και οι σοβαρές καθυστερήσεις των δροµολογίων που επιβάλλει ο ΟΣΕ λόγω της κακής κατάστασης του δικτύου», απευθύνεται στη ΡΑΣ και στον Εθνικό Οργανισµό ∆ιερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδροµικών Ατυχηµάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ).

Οµως η κ. Τσιαπαρίκου µόλις πρόσφατα αφέθηκε ελεύθερη µε περιοριστικούς όρους, αντιµετωπίζοντας για την τραγωδία των Τεµπών το κακούργηµα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πληµµελήµατα της ανθρωποκτονίας, της βαριάς σωµατικής βλάβης και ελαφράς σωµατικής βλάβης από αµέλεια κατά συρροή.

Κρίθηκε, δε, από τον αρµόδιο εισαγγελικό λειτουργό της Λάρισας ότι µπορεί να συνεχίσει να ασκεί τα καθήκοντά της. Στο αυτονόητο ερώτηµα για το ποιος θα έβαζε το χέρι του στη φωτιά όταν αντιµετωπίζει ήδη βαριές κατηγορίες, η απάντηση περισσεύει...

Οι προτάσεις των εργαζομένων

Αξίζει να σηµειωθεί ότι τα σωµατεία των εργαζοµένων έχουν από τον Μάιο καταθέσει προτάσεις για την ασφάλεια του προσωπικού και των επιβατών και ανέστειλαν τις κινητοποιήσεις που είχαν εξαγγείλει τον Σεπτέµβριο, για να δώσουν χρόνο στη νέα διοίκηση να τα αντιµετωπίσει. Πλέον επανέρχονται λέγοντας ότι «αν και τα διευθυντικά στελέχη δήλωναν ότι η ασφάλεια θα ήταν πρώτη στις προτεραιότητές τους, παρά τις διαβεβαιώσεις τους περί άµεσων, µεσοπρόθεσµων και µακροπρόθεσµων παρεµβάσεων, τα προβλήµατα παραµένουν και δυσκολεύουν την εύρυθµη και ασφαλή εργασία των συναδέλφων µας».

Οσον αφορά αυτό καθαυτό το περιστατικό, o σταθµάρχης έδωσε εντολή στον συρµό 4245 του Προαστιακού να εισέλθει σε λάθος γραµµή, µε αποτέλεσµα να µπει ο συρµός στη γραµµή του Μετρό. Ο συρµός είχε ξεκινήσει από την Κάντζα µε προορισµό τα Ανω Λιόσια, ενώ υπό κανονικές συνθήκες τα τρένα του Προαστιακού δεν στρίβουν για να µπουν στο υπόγειο δίκτυο, όπως οι συρµοί του Μετρό, αλλά συνεχίζουν ευθεία, ακολουθώντας την πορεία της Αττικής Οδού. Οπως καταγγέλλεται, ο µηχανοδηγός του τρένου είδε πως τα κλειδιά ήταν στραµµένα σε λάθος πορεία και κάλεσε τρεις φορές το ΣΚΑ µέσω ασυρµάτου, χωρίς να λάβει απάντηση. Παραβιάζοντας τον κανονισµό, προχώρησε -αν και µε πολύ αργή ταχύτητα- και µπήκε στη λάθος γραµµή. Τότε ήταν που «χτύπησε» η τηλεδιοίκηση και µόνο τότε απάντησε ο ρυθµιστής του ΟΣΕ. Ο τελευταίος απολογήθηκε και ζήτησε από τον µηχανοδηγό να κάνει οπισθοπορία 300 µέτρων για να «διορθωθεί» το λάθος.

ΟΣΕ - Hellenic Train

Ο διευθύνων σύµβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, είπε από την πλευρά του ότι ο ρυθµιστής κυκλοφορίας έκανε λάθος, και γι’ αυτό τέθηκε σε αργία, ενώ επέρριψε τις ευθύνες και στον µηχανοδηγό της Hellenic Train, ο οποίος παραβίασε δύο φωτοσήµατα, τα οποία του έλεγαν ότι µπαίνει σε γραµµή του Μετρό. Σε ανακοίνωσή της η Hellenic Train ανέφερε πως «...έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εµπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιµότητα».

Τον Ιούλιο, ο Ευρωπαϊκός Οργανισµός Σιδηροδρόµων (ERA) έπειτα από µακρά έρευνα κατέληγε στο συµπέρασµα ότι το σύστηµα ραδιοεπικοινωνιών εµφανίζει ελλείψεις και ζητούσε κατεπείγουσες ενέργειες από τον ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ. Ο φορέας από την πλευρά του ζητούσε από όλα τα ενδιαφερόµενα µέρη «να συνεργαστούν χωρίς καθυστέρηση» για την εφαρµογή µιας µεθοδολογίας επικοινωνίας που σέβεται τις απαιτήσεις των ευρωπαϊκών κανονισµών και ενός µέσου επικοινωνίας «που επιτρέπει την άµεση επαφή -ένας προς έναν- µεταξύ των σταθµαρχών και των µηχανοδηγών για όλες τις επικοινωνίες που σχετίζονται µε την ασφάλεια».

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»