Η ερευνητική διαδικασία στόχευσε στην καταγραφή της αξιολόγησης των συγκοινωνιών της Αττικής από τους κατοίκους της, καθώς και στην αντίληψη των ερωτωµένων για την υφιστάµενη κατάσταση στην Αττική σχετικά µε το κυκλοφοριακό πρόβληµα και τη στάθµευση.

Αρχικά έγινε προσπάθεια διερεύνησης των συνηθειών µετακίνησης των ερωτωµένων, οι περισσότεροι εκ των οποίων δήλωσαν ότι µετακινούνται µε µέσα µαζικής µεταφοράς (41%) και Ι.Χ. αυτοκίνητο (40,7%).

Στη δηµογραφική ανάλυση, παρατηρούµε ότι οι κάτοικοι άνω των 65 ετών τείνουν να χρησιµοποιούν περισσότερο τα µέσα µαζικής µεταφοράς (52%) έναντι των άλλων ηλικιακών κατηγοριών, καθώς και ότι οι κάτοικοι Ανατολικής Αττικής χρησιµοποιούν περισσότερο το Ι.Χ. αυτοκίνητο για τις µετακινήσεις τους (53,5%). Σχετικά µε τον χρόνο που δαπανούν οι ερωτώµενοι για τη µετακίνησή τους από το σπίτι στον καθηµερινό προορισµό τους, είτε ως οδηγοί είτε µε µέσα µεταφοράς, το 35,6% δηλώνει ότι δαπανά έως 30 λεπτά, ενώ σχεδόν το 32% έως και 1 ώρα. Αξιοσηµείωτο είναι το γεγονός ότι σχεδόν το 15% των κατοίκων της Αττικής δηλώνει ότι δαπανά πάνω από 1,5 ώρα για να πάει στον προορισµό του (έως 1,5 ώρα το 10% και έως 2 ώρες το 4,8%).

Σε ερώτηση που αφορούσε τη συχνότητα της χρήσης των µέσων µεταφοράς, το 21,9% αναφέρει ότι τα χρησιµοποιεί καθηµερινά, το 18,7% από 3 έως 5 φορές την εβδοµάδα, ενώ το 29,6% σπάνια.

Στην κατηγοριοποίηση των απαντήσεων ανά ηλικία παρατηρούµε ότι οι ηλικίες 40-54 ετών (35%) και 55-64 ετών (35,7%) καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά των ερωτωµένων που χρησιµοποιούν σπάνια τα µέσα. Οσον αφορά τα µέσα µεταφοράς που χρησιµοποιούν περισσότερο, το 73,4% των ερωτωµένων ανέφερε το µετρό και το 55,3% το λεωφορείο. Χαµηλότερα ποσοστά καταγράφουν το τρόλεϊ (13,3%), ο προαστιακός (10,7%) και το τραµ (9,1%). Αναφορικά µε τη γενικότερη αξιολόγηση των υπηρεσιών των µέσων µεταφοράς, το 47,3% αξιολογεί µε θετικό πρόσηµο τις σχετικές υπηρεσίες, ενώ το 48,8% έχει αντίθετη άποψη. Παράλληλα, το 36,5% πιστεύει ότι τα τελευταία χρόνια έχει υπάρξει βελτίωση στις υπηρεσίες των Μέσων, το 25,5% ότι δεν έχει υπάρξει κάποια αλλαγή και το 33,2% ότι έχουν επιδεινωθεί. Σύµφωνα µε τις απόψεις των ερωτωµένων, η συχνότητα των δροµολογίων (45,6%) και η καθαριότητα και συντήρηση των οχηµάτων (44,9%) αποτελούν τα µεγαλύτερα προβλήµατα των δηµόσιων συγκοινωνιών.

Παράλληλα, σχεδόν 4 στους 10 συµµετέχοντες αναφέρουν ως πρόβληµα την καθυστέρηση ή ακύρωση δροµολογίων (38,2%). Στην ενότητα που αφορά τις αντιλήψεις των ερωτωµένων σχετικά µε το ζήτηµα της στάθµευσης στο σύνολο της Αττικής, στις ερωτήσεις αυτές απάντησαν µόνο οι κάτοικοι που οδηγούν Ι.Χ. αυτοκίνητο, οι οποίοι αποτέλεσαν το 70,1% της έρευνας. Αρχικά, το 85,3% αναφέρει ότι αντιµετωπίζει συχνά και πολύ συχνά δυσκολία στην εύρεση θέσης στάθµευσης κοντά στον προορισµό του, ενώ το 42,6% και το 30,7% δηλώνουν ότι χρειάζονται 5-10 λεπτά και 10-20 λεπτά, αντίστοιχα, για να βρει θέση στάθµευσης όταν φτάνει στον προορισµό του.

Παράλληλα, το 33,8% δηλώνει ότι χρησιµοποιεί συχνά και πολύ συχνά ιδιωτικό πάρκινγκ, όταν δεν βρίσκει εύκολα δηµόσια στάθµευση, γεγονός το οποίο παρατηρείται κυρίως σε ∆υτική και Ανατολική Αττική (40,6% και 38,6%, αντίστοιχα), καθώς και στον Βόρειο Τοµέα Αθηνών (38,9%).


Προτεινόμενες λύσεις

Σχετικά µε τις αιτίες για το ζήτηµα της στάθµευσης στην Αττική, το 66,5% θεωρεί την έλλειψη επαρκών εταιρικών θέσεων στάθµευσης ως το κυριότερο πρόβληµα, ενώ το 49,3% την έλλειψη κατάλληλων υποδοµών. Σχεδόν 4 στους 10 ανέφεραν το υψηλό κόστος των ιδιωτικών πάρκινγκ ως µια από τις αιτίες του προβλήµατος και το 23,7% την παράνοµη στάθµευση. Το 86,4% των συµµετεχόντων δήλωσε ότι θα χρησιµοποιούσε περισσότερο τα µέσα µαζικής µεταφοράς, αν υπήρχαν περισσότερες επιλογές στάθµευσης κοντά σε σταθµούς µετρό, λεωφορείων και τραµ, ενώ σχετικά µε την παράνοµη στάθµευση το 78,8% δηλώνει ότι δεν σταθµεύει παράνοµα, ακόµα και στην περίπτωση που υπάρχει έλλειψη διαθέσιµων θέσεων στάθµευσης. Στις τελευταίες ερωτήσεις του ερωτηµατολογίου, οι ερωτώµενοι τοποθετήθηκαν για πιθανές λύσεις και µέτρα για τη βελτίωση του κυκλοφοριακού στην Αττική. Το 61,2% θεωρεί ότι µια καλή λύση θα µπορούσε να αποτελέσει η βελτίωση των µέσων µαζικής µεταφοράς, το 53,9% ανέφερε την κατασκευή νέων οδικών υποδοµών, το 31,7% τα κίνητρα για χρήση εναλλακτικών µέσων µεταφοράς, το 22,9% τον περιορισµό των Ι.Χ. στο κέντρο της πόλης και 8,2% τη δηµιουργία περισσότερων ποδηλατοδρόµων. Τέλος, σχετικά µε την εφαρµογή τέλους εισόδου στο κέντρο της Αθήνας (Congestion Charge), το 68,4% των ερωτωµένων δεν θεωρεί ότι είναι ένα αποτελεσµατικό µέτρο για την αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού, ενώ το 61,8% αξιολογεί µε αρνητικό πρόσηµο το έργο του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών όσον αφορά την αντιµετώπιση της κυκλοφοριακής συµφόρησης στην Αττική.

ereuna_kukloforiako
ereynaa
kykloforiako_ereyna
ereyna_parapolitika_90_1
kykloforiakoo_ereyna
ereyna_kukloforiako
kykloforiako_ereuna
kukloforiako_ereuna


Χρήστος Σταϊκούρας: Βελτιώνουµε την ποιότητα των υπηρεσιών στις αστικές συγκοινωνίες

Η Αττική αντιµετωπίζει εδώ και χρόνια ένα σύνθετο κυκλοφοριακό πρόβληµα, που απορρέει, κυρίως, από τον κορεσµό του υφιστάµενων υποδοµών, σε συνάρτηση µε την αύξηση του πλήθους των µετακινήσεων ανθρώπων και κυκλοφορούντων οχηµάτων. Στο πεδίο της αρµοδιότητάς του, το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών επικεντρώνεται στην ενίσχυση των δηµόσιων συγκοινωνιών, αλλά και των ήπιων µορφών µετακίνησης, προάγοντας τη βιώσιµη αστική κινητικότητα.

Ανανεώνουµε τον στόλο των λεωφορείων µε την προµήθεια εκατοντάδων καινούργιων οχηµάτων, που ήδη δροµολογούνται, επεκτείνεται το δίκτυο του µετρό και του Προαστιακού ∆υτικής Αττικής, ενώ αναβαθµίζονται συρµοί του Ηλεκτρικού.

Στόχος αυτής της προσπάθειας είναι να αυξηθεί η συχνότητα των δροµολογίων και το εύρος του δικτύου των µέσων µαζικής µεταφοράς, να περιορισθεί το περιβαλλοντικό τους αποτύπωµα και να εξασφαλισθεί η προσβασιµότητα σε όλους τους συµπολίτες µας. Συνοψίζοντας, βελτιώνουµε την ποιότητα των υπηρεσιών στις αστικές συγκοινωνίες, ώστε να καταστούν η βασική επιλογή περισσότερων πολιτών για τις καθηµερινές τους µετακινήσεις.


Βασίλης Οικονόμου: Προγραµµατίζονται και υλοποιούνται µια σειρά δράσεων

Το κυκλοφοριακό είναι µια από τις µεγαλύτερες προκλήσεις που αντιµετωπίζουν οι αστικές περιοχές της χώρας µας. Ειδικότερα στην Αττική, αποτελεί ένα από τα βασικά προβλήµατα για την καθηµερινότητα των πολιτών, µε υπέρογκο παραγωγικό, οικονοµικό και ψυχοκοινωνικό κόστος. Είναι ζήτηµα ευθύνης και απαιτεί σοβαρά µελετηµένες και καλά τεκµηριωµένες παρεµβάσεις.

Το τεράστιο αυτό πρόβληµα έχει βάση αντιµετώπισης στην πολυεπίπεδη διακυβέρνηση και στα τρία διοικητικά επίπεδα: το κεντρικό, το περιφερειακό και το δηµοτικό.

Προγραµµατίζονται και υλοποιούνται µια σειρά δράσεων, όπως η βελτίωση των υποδοµών, ο εκσυγχρονισµός, η ενίσχυση και η αναβάθµιση της δηµόσιας συγκοινωνίας και η ταυτόχρονη προώθηση βιώσιµων λύσεων µε κύριο άξονα τη µικροκινητικότητα, τη χρήση του ποδηλάτου, του πατινιού και τη µείωση χρήσης του αυτοκινήτου.

Με την εισαγωγή του νέου ΚΟΚ και κάτω από τον στρατηγικό σχεδιασµό και την υλοποίηση του Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η ανάπτυξη των µέσων σταθερής τροχιάς, η επέκταση και η επίβλεψη των λεωφοριολωρίδων, η ψηφιακή αποτύπωση, ο έλεγχος του ΚΟΚ µε τη δηµιουργία συστήµατος καµερών, όπου οι παραβάσεις θα αποτυπώνονται ψηφιακά και θα τις λαµβάνει ο οδηγός, έτσι ώστε να µην υπάρχει δυνατότητα αποφυγής της ποινής, και ο συντονισµός των σηµατοδοτών θα οδηγήσουν σε επιµέρους λύσεις. Βελτιώσεις, επίσης, θα προκύψουν από το έργο του νέου, υπερσύγχρονου εθνικού κέντρου µεταφορών και logistics στη Φυλή, που θα αφαιρέσει σηµαντικό κυκλοφοριακό βάρος από τον Κηφισό και θα αναβαθµίσει συνολικά τις µεταφορές της χώρας. Αναβαθµίζουµε τις στάσεις και τα αµαξοστάσια και ενθαρρύνουµε έµπρακτα µε τον νέο στόλο λεωφορείων τη χρήση των µέσων µαζικής µεταφοράς. Επίκεντρο όλων των δράσεων και της συνολικής προσπάθειάς µας είναι η αποτελεσµατική αντιµετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήµατος, µε γνώµονα τις αυξανόµενες µεταφορικές ανάγκες, αλλά κυρίως την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των πολιτών.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 26/10/2024