H εικόνα των μερικών εκατοντάδων νεαρών, «αραδιασμένων» έξω από το γνωστό κλαμπ επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, στοίχειωσε  τους γονείς της ελληνικής κοινωνίας.

Το, ουσιαστικά, περιστατικό μαζικής δηλητηρίασης από αλκοόλ τα ξημερώματα της περασμένης Κυριακής φέρνει στην επιφάνεια πρακτικές γνωστές για τους «νυκτόβιους», όχι όμως για τους οικογενειάρχες, οι οποίοι πολλές φορές έρχονται προ εκπλήξεως από την πορεία των νυχτοπερπατημάτων των ανήλικων παιδιών τους.

Τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» φέρνουν στην επιφάνεια ένα ζωτικής σημασίας κομμάτι της «νυχτερινής βιομηχανίας», η οποία ακουμπά στο ανήλικο τμήμα του ελληνικού πληθυσμού, τις λεγόμενες εταιρείες «νυτερινών» PR (σ.σ.: «Δημοσίων Σχέσεων» είναι η μετάφραση, ωστόσο δεν πρόκειται για τα τμήματα PR των διαφημιστικών εταιρειών), οι οποίες μεσολαβούν για τη διοργάνωση των πάρτι, το «κλείσιμο» των καλλιτεχνών-κραχτών, αλλά και την προσέλκυση ανήλικου κοινού, με σκοπό το… μπούγιο και τον τζίρο. Κατά τη διάρκεια της περασμένης εβδομάδας, στο επίκεντρο τέθηκε μια εταιρική οντότητα, η οποία φέρεται ως διοργανώτρια της επίμαχης βραδιάς.  

Από την έρευνα προκύπτει πως πρόκειται για μια μικρή εταιρεία αυτού του είδους, χωρίς όμως να επιβεβαιώνεται απόλυτα η εμπλοκή της στο συγκεκριμένο πάρτι. Σε γενικές γραμμές, η συγκεκριμένη εταιρεία, παρά τη σχεδόν 18μηνη παρουσία της στην αθηναϊκή νύχτα, έχει χτίσει φήμη γύρω από τα πάρτι που αφορούν παιδιά Γυμνασίου, Λυκείου, αλλά και φοιτητές. Ειδικά μέσα στο 2023 είχαν διοργανωθεί τουλάχιστον πέντε πάρτι για παιδιά Γυμνασίου.

Ωστόσο, από πλευράς «φανερής» επικοινωνίας γίνεται ξεκάθαρο πως τα ποτά που προσφέρονται είναι χωρίς αλκοόλ.

Μίνι μετρ

Το φαινόμενο των πάρτι ανηλίκων είναι αρκετά συχνό εδώ και πολλά χρόνια. Τα μέσα είναι εκείνα που έχουν αλλάξει και δίνουν τη δυνατότητα σε νεαρότερους «διοργανωτές» να εμπλακούν στη διαδικασία. Οι νεαροί «στρατολογούνται» σε δομή με τη μορφή πυραμίδας κατά την παρουσία τους στα ίδια τα πάρτι και αναλαμβάνουν μια απλή αποστολή: αναπαράγουν τις προσκλήσεις και το όποιο οπτικό υλικό των πάρτι μέσω των δικών τους λογαριασμών κοινωνικών δικτύων, συμπληρώνοντας το τηλέφωνό τους. Αυτομάτως μεταμορφώνονται σε «PRάκια», σε μίνι μετρ, στους οποίους κάθε νεαρός ενδιαφερόμενος στέλνει μήνυμα και κλείνει την παρουσία του στα πάρτι που διαφημίζουν.

Καθένα από αυτά τα «PRάκια» σχηματίζει τη λίστα των δικών του προσκεκλημένων και, αν και εφόσον εκείνοι «κλείσουν» φιάλη (περί τα 120 ευρώ συνήθως), τότε λαμβάνουν και το ανάλογο, αλλά σε γενικές γραμμές μικρό, μπόνους-ποσοστό. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και πιο… βαριά πυροβολικά στα κοινωνικά δίκτυα, καθώς αρκετές, κυρίως νεαρές, influencers μέσα στα λίγα χρόνια παρουσίας τους σε αυτά έχουν σχηματίσει κοινό αρκετών χιλιάδων ακολούθων. Είναι ενδεικτικό πως σε διάφορες εποχές συνεργάστηκαν με την προαναφερθεί[1]σα ομάδα νεαρές influencers με λογαριασμούς άνω των 21, 46 και 110 χιλιάδων ακολούθων στο Instagram, ενώ οι αντίστοιχοι λογαριασμοί τους στο TikTok αριθμούν 67, 73 και 247 χιλιάδες ακολούθους. Ομως, το μεγαλύτερο «δόλωμα» που χρησιμοποιούν οι καθοδηγητές των ομάδων εταιρειών PR είναι οι τραγουδιστές της trap μουσικής σκηνής.

Τούτη τη στιγμή, σε ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού κάτω των 24 ετών οι καλλιτέχνες της συγκεκριμένης μουσικής σκηνής κατέχουν με δια[1]φορά το μεγαλύτερο μέρος της επιρροής όσον αφορά τα καλλιτεχνικά δρώμενα.

Οι εταιρείες του νυχτερινού
PR βασίζονται εν πολλοίς στα ονόματά τους, προκειμένου να προκαλέσουν το ενδιαφέρον των πιτσιρικάδων και να γεμίσουν τα καταστήματα. Είναι ενδεικτικό, πάντως, πως στο κλαμπ όπου σημειώθηκε το συμβάν πραγματοποιήθηκαν άλλα δύο events μέσα σε διάστημα μερικών εβδομάδων, με καλλιτέχνη «κράχτη» τον Snik, τον Tranno και τον ARAB, ενώ την επίμαχη βραδιά ο προσκεκλημένος performer ήταν ο Ivan Greko. 

Περιορισμός των ζημιών

Είναι αλήθεια πως η μεγάλη πλειονότητα των επιχειρηματιών της διασκέδασης έχουν «δοκιμάσει» την παραπάνω συνταγή. Ωστόσο, η εμπειρία και η επίδραση αυτών των πάρτι στα καταστήματά τους είναι σε γενικές γραμμές αρνητικές.

Οι ώριμοι «παίκτες» της νυχτερινής Αθήνας αποφεύγουν αυτήν τη διαδικασία πλέον. «Είναι σύνηθες το φαινόμενο των “σχολειομάγαζων” στη νυχτερινή Αθήνα.

Ωστόσο, αλλοιώνει την ταυτότητα των καταστημάτων και τη φήμη τους», θα πει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» επιχειρηματίας με σημαντική παρουσία στον κόσμο της διασκέδασης. Γιατί, όμως, να καταφύγει ένας επιχειρηματίας σε μια τέτοια επιλογή, εφόσον τα κέρδη είναι βραχυπρόθεσμα; «Είναι μια τακτική που ακολουθείται με σκοπό τον περιορισμό της ζημίας από λάθος εκτίμηση στον αρχικό σχεδιασμό», θα συμπληρώσει ο εν λόγω ιδιοκτήτης, αναφορικά βεβαίως με τις μεγάλες μουσικές σκηνές, καθώς, όπως θα υπογραμμίσει, τέτοια πάρτι συνήθως «στήνονταν» σε μικρότερου μεγέθους μαγαζιά, ενώ στην πορεία ο «ιός» μεταφέρθηκε σε μεγαλύτερα, χωρίς σαφή προσανατολισμό στο ύφος της πρότασής τους στην αθηναϊκή νύχτα.

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "Παραπολιτικα" το Σάββατο 2/11