Βασδέκης στην Απογευματινή: Σε αρκετά υψηλά επίπεδα η φήµη του Οικονοµικού Πανεπιστημίου Αθηνών στο εξωτερικό - Σε πρώτη επιλογή τα µεταπτυχιακά του προγράµµατα
Συνέντευξη
O νέος πρύτανης του Οικονοµικού Πανεπιστηµίου Αθηνών, Βασίλης Βασδέκης, αναλύει το σχέδιο διεθνοποίησης του Ιδρύµατος, ενώ µιλά και για το ζήτηµα της ανανέωσης των γνωστικών αντικειµένων
Το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών (ΟΠΑ) προχωρεί σε περαιτέρω διεθνοποίησή του µε ποιοτικές συνεργασίες µε κορυφαία Πανεπιστήµια της Ευρώπης και της Αµερικής, σε διάφορες µορφές, µεταξύ των οποίων τα διπλά πτυχία, αποκαλύπτει σε συνέντευξή του στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο νέος πρύτανης, Βασίλης Βασδέκης. Και επισηµαίνει ότι τα Πανεπιστήµια θα πρέπει να προχωρούν διαρκώς σε ανανέωση των γνωστικών αντικειµένων τους, λαµβάνοντας υπόψη τις µεταβαλλόµενες ανάγκες, την ταχύτητα αλλαγής της τεχνολογίας, την κλιµατική αλλαγή, τις αγορές, τις εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και τις ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται. Οπως αναφέρει, οι ειδικότητες που ζητούν πλέον οι επιχειρήσεις είναι και πέρα από την Πληροφορική, την Τεχνητή Νοηµοσύνη (Α.Ι.), τα data analytics και το digital marketing, καθώς «κυρίως επιζητούν ανθρώπους-στελέχη µε σύγχρονη κουλτούρα, που να µπορούν να προσαρµοστούν σε κάθε νέο δεδοµένο, να έχουν την ικανότητα να κρίνουν και να παίρνουν αποφάσεις, να εργάζονται οµαδικά, να επικοινωνούν κατάλληλα και να µαθαίνουν διαρκώς».
Το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών είναι από τα πλέον περιζήτητα για τους υποψήφιους. Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας ως νέου πρύτανη του Ιδρύµατος;
Πράγµατι, το Οικονοµικό Πανεπιστήµιο Αθηνών είναι το πιο περιζήτητο για τους/τις υποψήφιους/ες των Πανελλαδικών στην Ελλάδα στα επιστηµονικά πεδία που θεραπεύει. Επίσης, η φήµη του στο εξωτερικό, αλλά και οι διακρίσεις που έχει λάβει από έγκυρους διεθνείς οργανισµούς είναι σε αρκετά υψηλά επίπεδα. Τα µεταπτυχιακά του προγράµµατα είναι κι αυτά σε πρώτη επιλογή, δεδοµένου ότι είναι εναρµονισµένα µε τις σύγχρονες ανάγκες των επιχειρήσεων στην αγορά εργασίας.
Τέλος, το Κέντρο ∆ιά Βίου Μάθησης του ΟΠΑ προσφέρει πλέον των 100 προγραµµάτων εκπαίδευσης σε καταρτιζόµενους/ες που θέλουν να αποκτήσουν τις πλέον σύγχρονες ικανότητες και δεξιότητες.
Με αυτά τα δεδοµένα, οι κύριες προτεραιότητές µου ως πρύτανη είναι:
α) Η περαιτέρω ανάπτυξη της διεθνοποίησης µε ποιοτικές συνεργασίες µε Πανεπιστήµια κυρίως των Ευρώπης και Αµερικής, η οποία θα έχει ποικίλες µορφές, όπως, για παράδειγµα, τα διπλά πτυχία, οι κοινές έρευνες, η κινητικότητα φοιτητών-καθηγητών, τα θερινά σχολεία, η προσέλκυση ξένων φοιτητών/τριών κ.ά.
β) Η ανάπτυξη των υποδοµών του Ιδρύµατος µε νέα κτίρια και οι σηµαντικές βελτιώσεις των υπαρχόντων, ώστε να µπορούν να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση εκπαιδευτικών υπηρεσιών, η οποία βαίνει αυξανόµενη, προσφέροντας υψηλό επίπεδο ποιότητας και εµπειρίας στους/στις εκπαιδευόµενους/ες.
γ) Η οικοδόµηση εγγύτερων και ουσιαστικότερων σχέσεων µε την κοινότητα του ΟΠΑ και ιδίως µε τους/τις αποφοίτους του ΟΠΑ, οι οποίοι ξεπερνούν πλέον τους 70.000 και βρίσκονται σε κάθε επίπεδο της ιεραρχίας σε φορείς, οργανισµούς, Πανεπιστήµια και επιχειρήσεις.
Αυτό που κυρίως επιζητούν περισσότερο οι επιχειρήσεις είναι ανθρώπους-στελέχη που να έχουν σύγχρονη κουλτούρα, να μπορούν να προσαρμοστούν σε κάθε νέο δεδομένο
Ποια η σχέση του ΟΠΑ µε την αγορά εργασίας; Ποια γνωστικά αντικείµενα-ειδικότητες βλέπετε ότι ζητούνται πλέον από τις επιχειρήσεις;
Η σχέση του ΟΠΑ µε την αγορά εργασίας ήταν πάντοτε και παραµένει σε υψηλά επίπεδα. Το ΟΠΑ είναι το πρώτο Ιδρυµα που συνδέθηκε άµεσα µε την αγορά εργασίας, ιδρύοντας το γραφείο διασύνδεσης και πρακτικής άσκησης εδώ και 32 χρόνια. Οι Ηµέρες Καριέρας του ΟΠΑ επιτρέψτε µου να πω ότι αποτελούν κάθε χρόνο το µήλον της Εριδος για τις επιχειρήσεις, ώστε να επιλέξουν τους κατάλληλους εργαζόµενους που απαιτούν οι υψηλές ανάγκες τους σε εξειδικευµένο επιστηµονικό προσωπικό. Αξίζει να σηµειωθεί ότι, σύµφωνα µε τη µελέτη απασχόλησης που διενεργούµε κάθε 2 χρόνια στους απόφοιτούς µας, οι 8 στους 10 βρίσκουν εργασία µέσα στα πρώτα δύο χρόνια από την αποφοίτησή τους, ενώ το 50% των φοιτητών/τριών που κάνουν πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις δέχονται πρόταση συνεργασίας από τις επιχειρήσεις αυτές. Η εξωστρέφεια αυτή του ΟΠΑ επεκτείνεται διαρκώς µε νέες συνεργασίες µε φορείς και επιχειρήσεις µέσω πολλών και διαφορετικών µορφών ενεργειών, όπως ερευνητικά και εκπαιδευτικά προγράµµατα, ενέργειες κοινωνικής ευθύνης και προσφοράς κ.ά. Τα γνωστικά αντικείµενα-ειδικότητες που ζητούνται πλέον από τις επιχειρήσεις είναι πολλαπλά και πέρα από τα γνωστά της Πληροφορικής, της Α.Ι., των data analytics και του digital marketing. Αυτό που κυρίως επιζητούν περισσότερο οι επιχειρήσεις είναι ανθρώπους-στελέχη που να έχουν σύγχρονη κουλτούρα, να µπορούν να προσαρµοστούν σε κάθε νέο δεδοµένο, να έχουν την ικανότητα να κρίνουν και να παίρνουν αποφάσεις, να εργάζονται οµαδικά, να επικοινωνούν κατάλληλα και να µαθαίνουν διαρκώς.
Θα πρέπει τα Πανεπιστήµια να προχωρήσουν σε ανανέωση των γνωστικών αντικειµένων που προσφέρουν, ώστε να ανταποκρίνονται καλύτερα στις σύγχρονες ανάγκες;
Σαφώς και χρειάζεται αυτό να γίνεται διαρκώς, λαµβάνοντας υπόψη τις µεταβαλλόµενες ανάγκες, την ταχύτητα αλλαγής της τεχνολογίας, την κλιµατική αλλαγή και πολλούς άλλους παράγοντες του περιβάλλοντος που επηρεάζουν τις αγορές, εποµένως και τις εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και τις ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται. Στο ΟΠΑ υπάρχει σε κάθε Τµήµα, αλλά και στα µεταπτυχιακά προγράµµατα, ο θεσµός ενός εξωτερικού συµβουλίου που απαρτίζεται από υψηλά ιστάµενα στελέχη της αγοράς και ακαδηµαϊκούς, οι οποίοι προτείνουν την ανανέωση των προγραµµάτων σπουδών, ώστε να ανταποκρίνονται όχι µόνο στις τωρινές, αλλά και στις µελλοντικές ανάγκες. Αλλωστε, τόσο η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης όσο και οι διεθνείς φορείς που αξιολογούν τα προγράµµατα σπουδών λαµβάνουν υπόψη τους και αυτόν τον παράγοντα.
Το ΟΠΑ θα ιδρύσει παράρτηµα σε χώρα του εξωτερικού; Ποιος είναι ο στόχος;
Προς το παρόν, δεν υπάρχει τέτοιος στόχος στο στρατηγικό πλάνο της επόµενης 3ετίας. Οµως, αυτό δεν σηµαίνει ότι δεν είµαστε σε εγρήγορση και δεν αξιολογούµε τις εκάστοτε συνθήκες και ευκαιρίες. Ο χώρος της εκπαίδευσης αποτελεί πλέον ένα δυναµικό πεδίο ανταγωνισµού και βέβαια, όταν έχεις ανταγωνιστικά πλεονεκτήµατα, είναι απαραίτητο να τα αξιοποιείς µε κάποιον τρόπο, ώστε να πετύχεις τους στρατηγικούς σου στόχους.
*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»